Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Med eller uten panorama

Startet av Tønsberg, onsdag 11. desember 2013, klokken 13:14

« forrige - neste »

Tønsberg

Jeg vurderer å gjennomføre min bestilling av en S modell uten panorama tak. Har ikke hatt takluke på biler tidligere og ser ikke helt behovet. Er klar over at det da ikke er feste til en eventuell takboks, men det kan jeg klare meg uten.
Synes personlig det er lunere å kjøre en bil uten vindu i taket.
Er det andre som har bestilt uten panorama tak?
Andre kommentarer om emnet?
Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

Stellar

Bestilte først uten, men endret etter prøvekjøring. Ble veldig positivt overrasket over hvor bra solskjerming det var i taket. I tillegg blir det litt bedre takhøyde innvendig.
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Tønsberg

Takk for innspill.
Jeg prøvekjørte også med panorama. Litt uvant, men det er nok en vanesak.
Blir det virkelig bedre takhøyde? Jeg tenkte kanskje at taket bygger litt på tykkelsen rundt takvinduet.
Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

Kristian O

Ifølge Tesla i Trondheim er forskjellen i takhøyde minimal (0,5 cm).
Vi prøvekjørte med panoramatak, men har bestilt uten.
Litt mindre støy, litt lavere pris, samt at vi tenker at vi klarer oss helt fint uten.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Stellar

Sitat fra: Kristian O på onsdag 11. desember 2013, klokken 13:28
Ifølge Tesla i Trondheim er forskjellen i takhøyde minimal (0,5 cm).
Vi prøvekjørte med panoramatak, men har bestilt uten.
Litt mindre støy, litt lavere pris, samt at vi tenker at vi klarer oss helt fint uten.
Det stemmer ikke, er tatt målinger på det i teslamotors forum, og den er mellom 1.5 og 1.75 tommer høyere, altså ca 4cm.
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Tønsberg

Sitat fra: Kristian O på onsdag 11. desember 2013, klokken 13:28
Ifølge Tesla i Trondheim er forskjellen i takhøyde minimal (0,5 cm).
Vi prøvekjørte med panoramatak, men har bestilt uten.
Litt mindre støy, litt lavere pris, samt at vi tenker at vi klarer oss helt fint uten.
Jeg vil si meg enig med deg. Selv om det er noe uenighet med takhøyden, tror jeg går for uten.
Som du sier - mindre støy og lavere pris.
Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

Corny

Mulig jeg misforstod han som hadde overlevering for meg, men han sa at takhøyden er større uten panorama tak!?!? Vi har uten, og synes det fungerer bra. Kona har panorama tak i sin diesel bil, men det savnes ikke i Teslaen fra vår side.
Blå S85 utlevert 6.12.13 i Sandnes/Stavanger

Kristian O

Sitat fra: Stellar på onsdag 11. desember 2013, klokken 13:39
Sitat fra: Kristian O på onsdag 11. desember 2013, klokken 13:28
Ifølge Tesla i Trondheim er forskjellen i takhøyde minimal (0,5 cm).
Vi prøvekjørte med panoramatak, men har bestilt uten.
Litt mindre støy, litt lavere pris, samt at vi tenker at vi klarer oss helt fint uten.
Det stemmer ikke, er tatt målinger på det i teslamotors forum, og den er mellom 1.5 og 1.75 tommer høyere, altså ca 4cm.

Er det gamle målinger? Har målene blitt endret? Håper virkelig at Tesla har rett her. 4 cm er forskjell er en god del.
Burde uansett gå greit å sjekke for de som har fått bilene sine.

Verd å nevne at eg opplever takhøgda i baksetet som veldig "nedskrytt".
Høgda var "grei nok" for meg (199 cm), så at dette skal være et stort problem for folk flest har eg vanskelig for å tru.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Stellar

Kanskje noen kunne målt? F.eks. fra topp av midtkonsoll og opp til taket? Litt nysgjerrig selv, og får ikke min bil om en ukes tid ;D
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

bb

Du får også litt mindre varmetap uten panoramatak. Dette vil vel gjøre at forbruket på vinterstid går ned. Spesielt hvis du kjører der det er kaldt, vind eller du kjører fort.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Tønsberg

Sitat fra: bb på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:05
Du får også litt mindre varmetap uten panoramatak. Dette vil vel gjøre at forbruket på vinterstid går ned. Spesielt hvis du kjører der det er kaldt, vind eller du kjører fort.
Godt poeng!
Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

Tønsberg

Sitat fra: Corny på onsdag 11. desember 2013, klokken 13:48
Mulig jeg misforstod han som hadde overlevering for meg, men han sa at takhøyden er større uten panorama tak!?!? Vi har uten, og synes det fungerer bra. Kona har panorama tak i sin diesel bil, men det savnes ikke i Teslaen fra vår side.
Greit å høre. Gratulerer med ny bil! Hvordan har den første uken med Tesla hvert?
Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

D.O

Sitat fra: Tønsberg på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:07
Sitat fra: bb på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:05
Du får også litt mindre varmetap uten panoramatak. Dette vil vel gjøre at forbruket på vinterstid går ned. Spesielt hvis du kjører der det er kaldt, vind eller du kjører fort.
Godt poeng!
Nei, det fungerer motsatt. I varme strøk er det best uten soltak for å sperre for sola, mens i land med kulde vil sola øke temp i bil. Drivhuseffekt. Nå har vi jo ikke sol bestandig, men metallet i taket er en bedre kuldeleder enn glass.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Epleskreller

Jeg ville ikke vært redd for å droppe panotak om du ikke trenger takstativ. Om jeg skulle kjøpt bilen på nytt ville jeg spart de pengene, syns også det støyer litt i tunneler. (har ikke kjørt bil uten pano)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Knnot

Sitat fra: Kristian O på onsdag 11. desember 2013, klokken 13:54
Sitat fra: Stellar på onsdag 11. desember 2013, klokken 13:39
Sitat fra: Kristian O på onsdag 11. desember 2013, klokken 13:28
Ifølge Tesla i Trondheim er forskjellen i takhøyde minimal (0,5 cm).
Vi prøvekjørte med panoramatak, men har bestilt uten.
Litt mindre støy, litt lavere pris, samt at vi tenker at vi klarer oss helt fint uten.
Det stemmer ikke, er tatt målinger på det i teslamotors forum, og den er mellom 1.5 og 1.75 tommer høyere, altså ca 4cm.

Er det gamle målinger? Har målene blitt endret? Håper virkelig at Tesla har rett her. 4 cm er forskjell er en god del.
Burde uansett gå greit å sjekke for de som har fått bilene sine.

Verd å nevne at eg opplever takhøgda i baksetet som veldig "nedskrytt".
Høgda var "grei nok" for meg (199 cm), så at dette skal være et stort problem for folk flest har eg vanskelig for å tru.

Har selv sittet i baksetet på tur i halvannen time og hadde ikke noe videre problem med takhøyden foruten når jeg lente meg mot vinduene der linjene på bilen og generell polstring tar litt plass. Derimot irriterte jeg meg mer over manglende håndtak og ikke minst midtarmlene bak :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA