Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av JanBrede, onsdag 11. desember 2013, klokken 11:13

« forrige - neste »

KjellG

Må en gå hele veien, AC/DC/AC. Enkelte el-biler kan lades med likestrøm. Er det en mulighet?

Griffel

Sitat fra: KjellG på lørdag 12. april 2014, klokken 16:54
Må en gå hele veien, AC/DC/AC. Enkelte el-biler kan lades med likestrøm. Er det en mulighet?
Det er også et alternativ. Den eksterne DC laderen må da være tilpasset den aktuelle bilens system for DC lading. CHAdeMo, Combo, SC. Desverre er slike ladere også kostbare.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

JanBrede

Sitat fra: Griffel på fredag 11. april 2014, klokken 19:20
Sitat fra: JanU på fredag 11. april 2014, klokken 12:38
Det enkleste og mest effektive ville være å investere i en scott T transformator!
Du vil da sitte med et tap på rundt 2% olja lasten vil bli jevnt fordelt mellom fasene.
Hilsen fra en elektroingeniør med leaf tekna 2014:-)
Jeg tror ikke dette var et godt råd, vil ikke virke.

Scott T transformator endrer 3fas 120 grader mellom fasene til 2fas med 90 grader mellom fasene.
Siden laderen er enfas vil du ikke ha mer glede av 2fas transformatoren enn av 3 fasuttaket, bare ekstraproblemer siden begge fasene må belastes tilnærmet likt. En enfas belastning på denne resulterer i enfasbelastning på 3fassiden.
Denne transformatortypen ble utviklet for å kunne koble sammen 2fas-nett (Oppfunnet av Tesla) og 3 fas-nett (oppfunnet av Ferraris). Disse nettene levde side om side i USA mange år.

(2fase 90grader må ikke forvksles med det amerikanske splittfassystemet som av noen feilaktig kaller 2fase. Her er fasene foskjøvet 180grader, og en får dermed doblet spenningen om en kobler seg mellom ytterpunktene 120V og 240V.)
Om noen synes forklaringen var omstendlig er det fordi den er beregnet på en elektroingeniør med leaf tekna 2014.

Løsningen på spørsmål i heading er en omformer enten via DC eller roterende. Begge løsningene er desverre dyre.

Og med Griffel sitt innlegg fikk jeg en god bekreftelse av at Scott-t-transformering ikke heller er en vei, takk.  Jeg kom frem til det samme før jeg postet første spørsmål.

Nå vet jeg at det er flere som jobber med overganger for Zoe/Tesla, det er også allerede fungerende løsninger også, men den andre veien er lite omtalt.  For all del, trefaselading er nok fremtiden, men for de av oss som trenger litt større enfase enn nettselskapene i dag ønsker å dele ut så kan det gjøres noe her.

Som Griffel nevner så er foreløpig personlige hurtigladere i dyreste laget, og da er antakelig eneste alternativ vei AC/DC/AC konvertering (som jo heller ikke er billig, men billigere)

Ingen som fikser å lage en omvendt frekvensomformer?? ;)
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

BEHA


   Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling


Ladning med 3 fase er den mest effektive måten å lade på, det blir heller ikke ubalanse i nettet.  Dette skaper problemer for den Japanske kontakten som ikke kan overføre 3 fase til bilens lader. Nissan tilbyr i dag en 6.6 Kw lader som trenger en 32 A kurs for å virke. Dette er en meget dårlig løsning. Når en 16 A kurs på 3 faser leverer nesten like mye energi og er mer tilgjengelig i de 1000 hjem enn en 32A kurs som skaper ubalanse i nettet. Her burde Nissan montert type 2 kontakter i bilene som selges i Europa og montert en 3 faselader i bilen. Dette bør komme da deres kontakter ikke holder mål for fremtidige ladere og større batterier.
Nissan burde tilby sine kunder en 3 faselader som leverer DC til CHAdeMO kontakten inntil de bytter til type 2 kontakt som takler 3 fase. Dette er en billigere og bedre løsning en det Nissan tilbyr i dag og de kan da også levere ladere på 25A, 32A 3 fase med samme løsningen. Da blir det fart i ladningen på Nissan.
3 mai 2014
Hilsen BEHA
 

Electrix

Husk at trefaselading over type 2 krever 400V TN nett, i Norge begynte dette å bygges ut for ca 10-15 år siden, dvs større bygg (som har egen trafo) og boligområder som ikke er eldre enn 10-15 år er stort sett TN. Men de fleste bygg og hus er eldre enn dette og mye av boligbyggingen er fortetting av eksisterende områder så selv mange nyere hus har likevel IT nett. Derfor er det nok mye mer tilgjengelig i de tusen norske hjem med 32A enfaselading enn 16A trefaselading. Men ellers i Europa er det nok enklere med trefaselading.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Griffel

Sitat fra: Electrix på mandag 05. mai 2014, klokken 12:38
Men ellers i Europa er det nok enklere med trefaselading.
Ellers i Europa er det ikke så vanlig med elektrisk oppvarming, derfor har mange boliger enfas installasjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Sitat fra: Electrix på mandag 05. mai 2014, klokken 12:38
Husk at trefaselading over type 2 krever 400V TN nett, ..

Hvorfor trenger en TN? Er ikke dette "bare" et valg om eventuell test av N-leder?

Tesla sin US-lader funker fra 110-240V. Sett 3 stk i delta og en har full lading fra 230 V IT-nett?

Electrix

Sitat fra: KjellG på torsdag 08. mai 2014, klokken 13:09
Sitat fra: Electrix på mandag 05. mai 2014, klokken 12:38
Husk at trefaselading over type 2 krever 400V TN nett, ..

Hvorfor trenger en TN? Er ikke dette "bare" et valg om eventuell test av N-leder?

Tesla sin US-lader funker fra 110-240V. Sett 3 stk i delta og en har full lading fra 230 V IT-nett?
Type 2 plugg standarden tillater vel ikke en slik kobling? Der skal det være 230V mellom hver av L1, L2 og L3 mot N, eventuelt kan du koble til bare L1 og N. Du får heller ikke mulighet til å trikse til noe slik via lederne som er tilgjengelig I type 2 pluggen. Men ellers er det ikke noe problem, om du kunne koblet deg direkte til hver lader med vanlig shukokontakt kunne du vel også brukt 3 forskjellige stikkontakter (hver sin kurs) for 3x16A lading (11kW).
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Er det noen som har sjekket om 6,6 kW laderen faktisk kan bruke DC? Noen ladere kan det, men aner ikke om det gjelder de som Nissan har laget.

Da kunne man jo bare likerette trefasen, og bruke den.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på fredag 22. august 2014, klokken 17:53
EU/EØS burde faktisk påby at ladere over 3,6 kW SKAL være trefas.

Det kan jeg være enig i, men helst med 2-3 års overgangsvindu.

Jeg skjønner godt at Kia og Nissan leverer 1x32A ladere siden disse bilene ikke er bygd primært for det europeiske markedet. Men hva i all verden er det BMW driver med? Opsjonen der burde være 22kW lader, ikke 7.4kW lader. Kanskje VW har innsett dette og derfor ikke sluppet raskere ladere enn 3.6kW ennå? Om e-Golf får opsjon på 22kW AC lader til f.eks 15.000 ekstra får VW et enormt konkurransefortrinn i markedet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. august 2014, klokken 20:49
Sitat fra: Rio på fredag 22. august 2014, klokken 17:53
EU/EØS burde faktisk påby at ladere over 3,6 kW SKAL være trefas.

Det kan jeg være enig i, men helst med 2-3 års overgangsvindu.

Jeg skjønner godt at Kia og Nissan leverer 1x32A ladere siden disse bilene ikke er bygd primært for det europeiske markedet. Men hva i all verden er det BMW driver med? Opsjonen der burde være 22kW lader, ikke 7.4kW lader. Kanskje VW har innsett dette og derfor ikke sluppet raskere ladere enn 3.6kW ennå? Om e-Golf får opsjon på 22kW AC lader til f.eks 15.000 ekstra får VW et enormt konkurransefortrinn i markedet.
Ja, det er nesten litt rart, men kanskje også BMW/VW ser sitt største marked i USA.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. august 2014, klokken 20:49
Sitat fra: Rio på fredag 22. august 2014, klokken 17:53
EU/EØS burde faktisk påby at ladere over 3,6 kW SKAL være trefas.


Det kan jeg være enig i, men helst med 2-3 års overgangsvindu.

Jeg skjønner godt at Kia og Nissan leverer 1x32A ladere siden disse bilene ikke er bygd primært for det europeiske markedet. Men hva i all verden er det BMW driver med? Opsjonen der burde være 22kW lader, ikke 7.4kW lader. Kanskje VW har innsett dette og derfor ikke sluppet raskere ladere enn 3.6kW ennå? Om e-Golf får opsjon på 22kW AC lader til f.eks 15.000 ekstra får VW et enormt konkurransefortrinn i markedet.

Slike regelendringer har alltid flere års ledetid.

En 11 eller 22 kW lader ville vært flott.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på lørdag 23. august 2014, klokken 18:39
En 11 eller 22 kW lader ville vært flott.

11kW er kurant det også, forutsatt at man bygger inn en løsning som også tillater lading fra 32A 1-fase (slik som Tesla har gjort). Med 22kW slipper man det problemet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA