Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enda en ny revolusjon

Startet av Olatho, onsdag 14. mai 2014, klokken 10:37

« forrige - neste »

Olatho


L.M

Teknisk Ukeblad har en artikkel om dette:
http://www.tu.no/industri/2014/05/21/japanere-lanserer-mirakelbatteri-for-elbiler

"Power Japan Plus sier at de vil begynne produksjonen av Ryden-batteriet i den formfaktoren som er mest vanlig for litiumionebatterier på slutten av 2014.
Det vil si det såkalte 18650-batteriet, som er 18 mm i diameter og 650 mm langt. En litt røslig variant av det vanlige AA-batteriet altså, og det som sitter tusenvis av i Tesla-er og andre elbiler."

De virker meget robuste, tåler dyputlading og "Det varer mye lenger, nesten uten kapasitetsfall, selv etter 3000 ladninger." - Uklart her om man mener med f.eks. 20% kapasitettap etter 3000 ladninger.

Så er det igjen bare å glemme mange tidligere varsler om nye batterier som vil endre det meste...

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Amoss

Sitat fra: tomrh på mandag 09. juni 2014, klokken 18:20
Slenger på enda en mirakelteknologi.
http://ev.com/1000-mile-ev-range-extender-now-available/

Ok, dagens andre revolusjon ;)

http://beta.cosmosmagazine.com/physical-sciences/graphene-promises-better-way-power-electric-cars

SitatThe fibre supercapacitor showed an energy storage capacity of around 6.3 milliwatt hours per cubic centimetre of material. That's about 10 times higher than commercial supercapacitors, and comparable with current lithium thin-film batteries. It's still below the capacity of electric car batteries, but it's a "promising step up", says Bosi.
Model S 85D

Nordtroms

Tror nok man trygt kan sammenfatte at det skjer mye interessant på batterifronten for tiden.
Jeg tror nok likevel at man skal ha litt is i magen, det har vist seg at tiden fra forskning til marked er lang når  det gjelder batterier.
Likevel- når vi ser at det er på tide å bytte batteriene i TMS så tror jeg det er veldig sansynlig at teknologien har tatt et steg fremover.
Jeg ser ikke bort fra at en veteran Tesla med nye batterier om 30 år er veldig attraktiv på bruktmarkedet, siden det nok helt sikkert er kommet til endel avgifter på nye elbiler. ::)
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

tomrh

Enig, NordTroms. En trøst for oss som allerede har kjøpt elbil og ser bruktverdien rase i lys av slike "batterirevolusjoner". Uansett grensesprengende ny teknologi så er det alltid noen som sjekker finn hva de får under 200k. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

emil

Sitat fra: Nordtroms på mandag 09. juni 2014, klokken 21:47
Jeg ser ikke bort fra at en veteran Tesla med nye batterier om 30 år er veldig attraktiv på bruktmarkedet, siden det nok helt sikkert er kommet til endel avgifter på nye elbiler. ::)

Litt på siden, men tror ikke mange av dagens datamaskiner på 4 hjul vil fungere bra om 30 år. Dagens veteranbiler er jo for det meste ganske enkle konstruksjoner elektrisk som ikke krever mye for vedlikehold, mens en Tesla blir omtrent det motsatte. Men det vil helt klart være folk og firma med kompetanse til å holde sånt i live også.

sigurdi

#7
ZX spektrum48k fra 83, NES boksen fra 84 er i daglig bruk på gutterommene hjemme.
De har fått sansen for gamle enkle spill, ZX så er det ikke kasettspiller, men en mp3 spiller som overfører spillene.
Ellers fungerer også min første datamaskin fra 93 en 386 dx33 maskinen, med sin windows 3.11 son en kule.
(Alt er originalt)

Gamle maskinen fungerer faktisk ganske bra, så lenge en bruker softwaren som fulgte med. :-)
Tesla har fordelen at "PC" hardwaren er i skjermen og kan lett byttes ut til ny oppgradert model om ønskelig. :-)
Mens "bil elektriske" på canbus, er samme som de fleste andre biler bruker og har brukt i en årrekke.
(Canbus protokollen er fra 83)

Bilverksteder og hobby mekanikere utvikler seg sammen med teknologien, ting går fremover der også.
Får sikkert kjøpt brukte deler til både Tesla, i3, eGolf osv både om 10, 20 og kanskje 30 år.
Men naturlig bortfall i bilparken skjer heletiden, ettersom markedet ønsker å fornye seg og det er bruk og kast her som i resten av forbruker markedet. :-(

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Amoss

Nei, nå er det sannelig lenge siden vi har hatt noen revolusjon her... Skulle tro man har hatt fellesrevolusjonsferie? ;)

Men men, nå er altså hverdagen tilbake på plass....  ;)

Solid state batterier som lover å kunne fordoble kjørelengden på Model S på priser ned mot $100/kWh. Er det dette som er det esset GM mener å ha i ermet?  De får i alle fall bidrag i fra GM til utviklingen. Men skal vist også her være noen år igjen før man ser noe på markedet.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA