Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Under 30 minusgrader

Startet av Alfa Bergen, onsdag 11. desember 2013, klokken 10:23

« forrige - neste »

Alfa Bergen

Jeg ringte til Tesla i Bergen her forleden og informerte om at jeg alltid får "Charge cable problem" når bilen er ferdigladet og at bilen deretter ikke tar til seg strøm. Dette er normalt sett ikke noe problem her i Bergen, men når jeg skal på hytta på fjellet, risikerer jeg jo at bilen i praksis blir stående uten tilkoblet strøm i under 30 minusgrader i flere dager til tross for at ladekabelen står i.

Min bekymring overfor Tesla var at batteriet kunne ta skade til tross for at jeg fulgte rådet om å la bilen være tilkoblet ladekabelen.

Vedkommende hos Tesla som jeg snakket med sa at han så problemstillingen, og at eneste mulighet var at jeg kontaktet Tesla på forhånd slik at de kunne overvåke bilen min spesielt når den ble parkert på hytta midtvinters.

Glad for at de er villige til å overvåke bilen min, og at dette i det hele tatt er mulig, men også litt dumt at ladekabelen tilsynelatende ikke fungerer etter hensikten og at jeg ikke får informasjon om hvorvidt denne vil bli fikset for å fungere under Norske forhold.
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

bb

Jeg får ofte også samme feilmelding som deg, men det skjer bare etter at lading er fullført. Hva om du gjør følgende:
1. Kjør deg en tur og bruk full varme for å få brent unna en god del strøm.
2. Sett bilen på lading på 1 A.

Edit: Du trenger ikke å gjøre punkt 1 hvis du i utgangspunktet trenger lading da. Det var bare ment som et eksempel hvis du allerede var på 90 %.

På den måten sørger du for at batteriet holder grei nok temperatur selv i 30 blå, og du unngår ladeproblemer. Jeg skal prøve å gjøre denne prosedyren i vinter hvis jeg får anledning. Det blir vel en tur til Røros og en video, tenker jeg :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

OleJA

Sitat fra: bb på onsdag 11. desember 2013, klokken 10:44
Jeg får ofte også samme feilmelding som deg, men det skjer bare etter at lading er fullført. Hva om du gjør følgende:
1. Kjør deg en tur og bruk full varme for å få brent unna en god del strøm.
2. Sett bilen på lading på 1 A.

Edit: Du trenger ikke å gjøre punkt 1 hvis du i utgangspunktet trenger lading da. Det var bare ment som et eksempel hvis du allerede var på 90 %.

På den måten sørger du for at batteriet holder grei nok temperatur selv i 30 blå, og du unngår ladeproblemer. Jeg skal prøve å gjøre denne prosedyren i vinter hvis jeg får anledning. Det blir vel en tur til Røros og en video, tenker jeg :)

Det er ikke mulig å sette lading lavere enn 5A. Dermed vil den relativt fort (I hyttetur sammenheng) ble ferdigladet, og man er snart i en ny 'Charge cable problem' situasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: OleJA på onsdag 11. desember 2013, klokken 10:47
Sitat fra: bb på onsdag 11. desember 2013, klokken 10:44
Jeg får ofte også samme feilmelding som deg, men det skjer bare etter at lading er fullført. Hva om du gjør følgende:
1. Kjør deg en tur og bruk full varme for å få brent unna en god del strøm.
2. Sett bilen på lading på 1 A.

Edit: Du trenger ikke å gjøre punkt 1 hvis du i utgangspunktet trenger lading da. Det var bare ment som et eksempel hvis du allerede var på 90 %.

På den måten sørger du for at batteriet holder grei nok temperatur selv i 30 blå, og du unngår ladeproblemer. Jeg skal prøve å gjøre denne prosedyren i vinter hvis jeg får anledning. Det blir vel en tur til Røros og en video, tenker jeg :)

Det er ikke mulig å sette lading lavere enn 5A. Dermed vil den relativt fort (I hyttetur sammenheng) ble ferdigladet, og man er snart i en ny 'Charge cable problem' situasjon.
Ikke nødvendigvis (det med 1A er korrekt, laveste er 5A som du påpeker).

5A vil bare gi 1150W fra støpselet ca. Mtp. batteriets oppvarmingsbehov i -30 skal du ikke se bort ifra at lading går svææææææært sakte med 5A :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

bb

Det kan jo hende 5 A faktisk gir treg nok lading da. Hvor lenge har du tenkt å være på hytta?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Alfa Bergen

Sitat fra: bb på onsdag 11. desember 2013, klokken 11:01
Det kan jo hende 5 A faktisk gir treg nok lading da. Hvor lenge har du tenkt å være på hytta?

Tja.. Av og til er jeg på hytta i helgen, skjeldnere i en hel uke. Poenget er jo at det hadde vært greit å slippe slike tilpassinger for å kunne bruke bilen og ladekabelen slik reklamen, og instruksjonsboka sier.

Håper dette ordner seg snart ;)
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Havebigfun

Har jeg oppfattet det rett løser Salto-ladekabelen opp til 13 A denne problemstillingen. Det lar seg ihvertfall starte med appen- er det noen her som har prøvd om den vedlikeholder batteritilstanden automatisk?

Sofus

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 11. desember 2013, klokken 12:29
Har jeg oppfattet det rett løser Salto-ladekabelen opp til 13 A denne problemstillingen. Det lar seg ihvertfall starte med appen- er det noen her som har prøvd om den vedlikeholder batteritilstanden automatisk?

Har ikke hatt Salto ladekabelen så veldig lenge, så grunnlaget er nok noe tynt. Men har iallefall sett flere ganger at vedlikeholdslading tilsynelatende fungerer. Har latt den stå i et døgn etter lading avsluttet og sett at den deretter har etterfylt i løpet av neste natt.

Kan også starte og stoppe lading fra mobil-app og har ikke fått feilmelding på ladeproblem (noe jeg fikk med UMC når lading stoppet).

Har ikke prøvd 'scheduled charging' enda.
Model S

Sofus

#8
Men jeg ser i bruksanvisningen til Salto ladekabelen at den ikke kan brukes i temperatur under 32 minusgrader!  ???

Regner med at det kun er et problem hvis den er så kald før den kobles til, og at den er i stand til å varme seg selv så lenge den er plugget i?
Model S

HenningH

Min erfaring etter 3-4 uker med Saltokablen på 13A er at jeg kan starte, stoppe, schedule, og vedlikeholdslade noe som ikke gikk med UMCen fra Tesla.
P85 Doplhin grey

Philip Marlowe

Sitat fra: HenningH på onsdag 11. desember 2013, klokken 16:02
Min erfaring etter 3-4 uker med Saltokablen på 13A er at jeg kan starte, stoppe, schedule, og vedlikeholdslade noe som ikke gikk med UMCen fra Tesla.

Hvorfor kan ikke Tesla kjøpe kablene i fra Salto istedenfor å lage sine egne?  >:(  Det er vel det med disse røde og blå adapterne da.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

jkirkebo

Sitat fra: HenningH på onsdag 11. desember 2013, klokken 16:02
Min erfaring etter 3-4 uker med Saltokablen på 13A er at jeg kan starte, stoppe, schedule, og vedlikeholdslade noe som ikke gikk med UMCen fra Tesla.

Det er min erfaring med ZCW-kittet også. Jeg hører andre har samme erfaring med Salto-boksen. Så det ser ut til at det kun er med UMCen folk opplever disse problemene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Dvergen196

Sitat fra: Sofus på onsdag 11. desember 2013, klokken 13:38
Men jeg ser i bruksanvisningen til Salto ladekabelen at den ikke kan brukes i temperatur under 32 minusgrader!  ???

Regner med at det kun er et problem hvis den er så kald før den kobles til, og at den er i stand til å varme seg selv så lenge den er plugget i?

UMC skal ikke brukes under 30 minusgrader så tilogmed der er Salto bedre :o
M3P Hvit/Hvit bestilt 16/10.
Model X 90D AP2 Solgt
Ford Focus RS 2017 Solgt
BMW M3 Competition 2017 Solgt
P85D 2015 Solgt
P85 2013 Solgt

Sharp

Noen som har lest brukermanualen?

SitatDo not expose Model S to ambient temperatures above 60 C og below -30 C for more than 24 hours at a time.

Det har sikkert sammenheng med at batteriene trenger kjøling / varme for ikke å ta skade? Men står jo forsåvidt heller ikke at det er ok hvis bilen er plugget inn.... så.... der røyk garantien eller?  :o

Tesla85

Sitat fra: Sharp på onsdag 11. desember 2013, klokken 19:09
Noen som har lest brukermanualen?

SitatDo not expose Model S to ambient temperatures above 60 C og below -30 C for more than 24 hours at a time.

Det har sikkert sammenheng med at batteriene trenger kjøling / varme for ikke å ta skade? Men står jo forsåvidt heller ikke at det er ok hvis bilen er plugget inn.... så.... der røyk garantien eller?  :o

Det var jo ikke så bra...  Mange av oss opplever jo -30 C, gjerne over flere dager... Hva skal vi gjøre da?  :o
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA