Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan forlate bilen når en drar på 2 ukers ferie

Startet av Siddis, tirsdag 10. desember 2013, klokken 21:44

« forrige - neste »

Gjermund

Hva med å sette ned ladingen til 1A (om det går), så gar ladingen skjempesakte? Vil det også føre til problemer med 12 V systemet?

Gjermund

Sitat fra: toppi på onsdag 11. desember 2013, klokken 09:27
Jeg skal snart forlate min kjære Tesla i 2 mnd.
Jeg tør ikke la UMC stå tilkoblet, som flere nevner.

Jeg skal ha den innendørs i ca 10 - 15 grader, og planen er å sette den fra meg med ca 60%.
Så er tanken å sjekke tilstanden via app, og svikter dette har jeg en som kan sjekke manuellt, og da eventuellt lade den litt opp igjen, om det begynner å gå ned mot 20%.

Hvorfor 60%?

Havebigfun

Sitat fra: Gjermund på onsdag 11. desember 2013, klokken 09:28
Hva med å sette ned ladingen til 1A (om det går), så gar ladingen skjempesakte? Vil det også føre til problemer med 12 V systemet?
5A er laveste ladestrøm

Havebigfun

Sitat fra: toppi på onsdag 11. desember 2013, klokken 09:27
Jeg skal snart forlate min kjære Tesla i 2 mnd.
Jeg tør ikke la UMC stå tilkoblet, som flere nevner.

Jeg skal ha den innendørs i ca 10 - 15 grader, og planen er å sette den fra meg med ca 60%.
Så er tanken å sjekke tilstanden via app, og svikter dette har jeg en som kan sjekke manuellt, og da eventuellt lade den litt opp igjen, om det begynner å gå ned mot 20%.
Fyll opp til eks 80%, sett på energy-save og la bilen være i fred- du trekker en del strøm ved stadig å sjekke med app- jeg ville redusert det til 4- og 6- ukers sjekk.

Gjermund

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 11. desember 2013, klokken 09:31
Sitat fra: Gjermund på onsdag 11. desember 2013, klokken 09:28
Hva med å sette ned ladingen til 1A (om det går), så gar ladingen skjempesakte? Vil det også føre til problemer med 12 V systemet?
5A er laveste ladestrøm

Der røk min flyplassladeplan, hadde ikke testet det enda.

toppi

Sitat fra: Gjermund på onsdag 11. desember 2013, klokken 09:29
Sitat fra: toppi på onsdag 11. desember 2013, klokken 09:27
Jeg skal snart forlate min kjære Tesla i 2 mnd.
Jeg tør ikke la UMC stå tilkoblet, som flere nevner.

Jeg skal ha den innendørs i ca 10 - 15 grader, og planen er å sette den fra meg med ca 60%.
Så er tanken å sjekke tilstanden via app, og svikter dette har jeg en som kan sjekke manuellt, og da eventuellt lade den litt opp igjen, om det begynner å gå ned mot 20%.

Hvorfor 60%?

Det er fordi det er bedre for batteriet å stå lagret uten å være for fullt. Hva som er det optimale skal ikke jeg si sikkert, men tanken er jo da at den går fra 60 og nedover. Og skulle den gå mot 20% vil jeg få en til å lade den opp til 50% igjen.

Jeg kan uansett ikke plage noen med å putte inn UMC flere ganger i uka for å holde batteriet på samme nivå hele tiden.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

NTesla

Har Tesla noen offisiell info på dette eller er det bare å lukke øynene for UMC-problematikken og følge anvisningene i manualen om å hele tiden ha den plugget i når bilen ikke er i bruk?

Alfa Bergen

Sitat fra: NTesla på onsdag 11. desember 2013, klokken 10:38
Har Tesla noen offisiell info på dette eller er det bare å lukke øynene for UMC-problematikken og følge anvisningene i manualen om å hele tiden ha den plugget i når bilen ikke er i bruk?

Ukas beste spørsmål!
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Knnot

Er det jevnt over kjent at vampire drain tar 0,7kWh i døgnet når bilen står i sleep mode, eller gjelder det uten at denne funksjonen er slått på?

Ser av tidligere innlegg at folk erfarer varierende "vampire drain" i løpet av et døgn. Ettersom batterivarmeren vil arbeide for å vedlikeholde en jevn temperatur på batteriet vil det vel være nærliggende å anta at denne vil arbeide hardere og trekke mer strøm jo lavere temperaturen i og rundt bilen blir(?)

Rasmus.B

Det er jo helt ille at en må drive å lage seg lure løsninger for i det heletatt tørre å sette fra seg bilen i en lengre periode. Jeg har vondt for å akseptere det, og kommer til å gjøre som jeg gjør med Leafen min, nemlig å parkere med lade kabelen i, ferdig med det. Starter ikke bilen når jeg kommer tilbake fra tur blir det Taxi hjem, som jeg regner med at Tesla dekker, samt at Tesla kan sende noen ut til bilen for å få orden på problemet. Håper jeg slipper å oppleve dette tullet.


Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Cirion

Sitat fra: Rasmus.B på onsdag 11. desember 2013, klokken 11:58
Det er jo helt ille at en må drive å lage seg lure løsninger for i det heletatt tørre å sette fra seg bilen i en lengre periode. Jeg har vondt for å akseptere det, og kommer til å gjøre som jeg gjør med Leafen min, nemlig å parkere med lade kabelen i, ferdig med det. Starter ikke bilen når jeg kommer tilbake fra tur blir det Taxi hjem, som jeg regner med at Tesla dekker, samt at Tesla kan sende noen ut til bilen for å få orden på problemet. Håper jeg slipper å oppleve dette tullet.
Det er hva man skal gjøre i følge Tesla :) Plugg inn alltid.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Rasmus.B

Sitat fra: Cirion på onsdag 11. desember 2013, klokken 12:27
Sitat fra: Rasmus.B på onsdag 11. desember 2013, klokken 11:58
Det er jo helt ille at en må drive å lage seg lure løsninger for i det heletatt tørre å sette fra seg bilen i en lengre periode. Jeg har vondt for å akseptere det, og kommer til å gjøre som jeg gjør med Leafen min, nemlig å parkere med lade kabelen i, ferdig med det. Starter ikke bilen når jeg kommer tilbake fra tur blir det Taxi hjem, som jeg regner med at Tesla dekker, samt at Tesla kan sende noen ut til bilen for å få orden på problemet. Håper jeg slipper å oppleve dette tullet.
Det er hva man skal gjøre i følge Tesla :) Plugg inn alltid.
Det tror jeg de fleste vet, men likevel ender noen opp med flatt 12V batteri. Jeg tror det er lettere å få gehør for problemet hvis man gjør som Tesla sier. Altså la bilen stå med pluggen i.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Havebigfun

Sitat fra: Rasmus.B på onsdag 11. desember 2013, klokken 12:31
Sitat fra: Cirion på onsdag 11. desember 2013, klokken 12:27
Sitat fra: Rasmus.B på onsdag 11. desember 2013, klokken 11:58
Det er jo helt ille at en må drive å lage seg lure løsninger for i det heletatt tørre å sette fra seg bilen i en lengre periode. Jeg har vondt for å akseptere det, og kommer til å gjøre som jeg gjør med Leafen min, nemlig å parkere med lade kabelen i, ferdig med det. Starter ikke bilen når jeg kommer tilbake fra tur blir det Taxi hjem, som jeg regner med at Tesla dekker, samt at Tesla kan sende noen ut til bilen for å få orden på problemet. Håper jeg slipper å oppleve dette tullet.
Det er hva man skal gjøre i følge Tesla :) Plugg inn alltid.
Det tror jeg de fleste vet, men likevel ender noen opp med flatt 12V batteri. Jeg tror det er lettere å få gehør for problemet hvis man gjør som Tesla sier. Altså la bilen stå med pluggen i.
At deres tilnærming er formelt riktig er sikkert de fleste enige i- Det er bare slik at mange ikke orker det styret ett tomt 12V batteri medfører. Derfor jakter vi på den mest smidige løsningen- som er å ikke koble bilen til når man drar på langtur- selv om det er Tesla sin skyld :(

Rasmus.B

Ja, jeg forstår det godt. Er egentlig bare litt frustrert over at en må ty til slike løsninger. Det er lett for meg å proklamere med taxi osv. når jeg sitter her i sofaen og sløver. En annen sak er når en faktisk er på tur langt fra taxi og Tesla butikker.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Sjøhyene

Sitat fra: Rasmus.B på onsdag 11. desember 2013, klokken 11:58
Det er jo helt ille at en må drive å lage seg lure løsninger for i det heletatt tørre å sette fra seg bilen i en lengre periode. Jeg har vondt for å akseptere det, og kommer til å gjøre som jeg gjør med Leafen min, nemlig å parkere med lade kabelen i, ferdig med det. Starter ikke bilen når jeg kommer tilbake fra tur blir det Taxi hjem, som jeg regner med at Tesla dekker, samt at Tesla kan sende noen ut til bilen for å få orden på problemet. Håper jeg slipper å oppleve dette tullet.


Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

+1
Regner med at dette har blitt fikset innen jeg får bilen men hvis ikke så blir det trolig denne taktikken som gjelder for meg. Er avhengig av littegrann lading fra gardermoen så de gangene vi er borte en uke eller to med fly derfra kan jeg ikke gjøre annet enn å plugge til lading og krysse fingrene.
Blir det trøbbel da så tror jeg lunta mi kommer til å være relativt kort.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA