Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan forlate bilen når en drar på 2 ukers ferie

Startet av Siddis, tirsdag 10. desember 2013, klokken 21:44

« forrige - neste »

Siddis

Skal på 2 ukers ferie uten TMS i jula. Bør den da stå med eller uten lading mens jeg er borte?

noto

Tesla anbefaler tilkobling alltid når det er mulig, men UMC-en fungerer ikke nødvendigvis som forutsatt og for å unngå problem ville jeg parkert den utilkoblet med ca. 50% fylningsgrad på batteriet. Bør da være rundt 35% når du kommer tilbake hvis sleep mode er aktivert.

Veggen

#2
Hvis det er Teslas UMC det er snakk om; definivt uten. Det er dokumentert masse trøbbel ved å la den stå i lenge etter at lading er avsluttet.

Lad opp til det du trenger ved hjemkomst + god margin, trekk ut ladekabelen, og sett bilen i energy save modus.

Siddis

Takker for svar. Ble litt urolig ifht problemer med å la UMC'en stå i etter ferdigladet..? Jeg lader hver natt og det betyr at den står noen timer hver natt tilkoblet, men ferdig ladet. Hvilke problemer kan oppstå?

sindrej

12 Volt problemer kan oppstå -> altså død bil.   Det skjer ikke på så kort tid som en natt.  Jeg har normalt ladekabel i, når jeg bruker bilen hver eller annenhver dag, det er normalt null problem.  For lengre tidsrom er jeg helt enig med at UMC bør plugges ut.  Jeg hadde ihvertfall ladda den 80 eller 90% full først.

hkaspenberg

Sitat fra: Siddis på tirsdag 10. desember 2013, klokken 21:44
Skal på 2 ukers ferie uten TMS i jula. Bør den da stå med eller uten lading mens jeg er borte?
Du kan overlate den til meg så skal jeg passe på den  ;D

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Brødbilsjåfør


Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 10. desember 2013, klokken 22:25
Sitat fra: Siddis på tirsdag 10. desember 2013, klokken 21:44
Skal på 2 ukers ferie uten TMS i jula. Bør den da stå med eller uten lading mens jeg er borte?
Du kan overlate den til meg så skal jeg passe på den  ;D

// Hans

Hvor er liker knappen
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

noto

Sitat fra: sindrej på tirsdag 10. desember 2013, klokken 22:21
Jeg hadde ihvertfall ladda den 80 eller 90% full først.

Ved lagring har batteriet det best med ladenivå på 50% eller under. Sjekk for sikkerhets skyld "vampire drain" på din bil hvis du ikke har gjort det før. Normalt er det ca. 0,7 kW pr døgn, dvs i underkant av ett prosentpoeng.

sindrej

Hvor har du under 50% fra ?  Fra fabrikk kommer vel celler på ca 60%.   Poenget mitt er at ihvertfall min bil spiser endel strøm nå på vinteren (energy save er av hos meg da), så det er greit å ta på "litt ekstra".  Det utgjør ingenting i den store sammenhengen, da må en i så fall lade det 100% og la det stå.

FThorsen

Jeg ser for meg en utfordring hvis man bor et stykke unna flyplassen, for eksempel Gardermoen, og skal på ferie. La oss si at du tømmer batteriet 40% på å kjøre dit. Hva gjør du da hvis du skal være borte i en uke eller to?
Nå har jeg enda ikke opplevd problemer med UMC'en (men unntak av en meget tvilsom schuko kontakt), men så har jeg heller aldri latt bilen stå til ladning i over to døgn i strekk.

Jeg hadde gutsa på å la den stå til ladning og heller være forbredt på å få hjelp til å lade 12v batteriet. Eventuelt ha med en sånn 12v batteribooster/starter.
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

Cirion

Hva med å koble til en timer for utendørsbruk på schuko delen?
Slår den inn 2t hver dag, utgjør det 28t på 14 dager.

Kommer til å teste dette på Gardermoen neste gang jeg skal bort.

Alternativet er å følge med på app'en når bilen er fulladet og ringe inn, be noen som jobber der om å slå av sikringen, og gjøre det samme før hjemkomst og be dem slå den på igjen.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

noto

#11
Sitat fra: sindrej på tirsdag 10. desember 2013, klokken 23:07
Hvor har du under 50% fra ?  Fra fabrikk kommer vel celler på ca 60%.   Poenget mitt er at ihvertfall min bil spiser endel strøm nå på vinteren (energy save er av hos meg da), så det er greit å ta på "litt ekstra".  Det utgjør ingenting i den store sammenhengen, da må en i så fall lade det 100% og la det stå.

Er en del info om dette på TMC forum (batteri og lade subforum). Enig i at det ikke er noe stort poeng hvis det er en engangssak, særlig nå når det er kaldt. Kulde beskytter batteriet. 

Det skal ikke være større strømtap ved lavere temperatur unntatt ved ekstremkulde. Tilsynelatende faller ladenivået noe når batteritemperaturen faller, men det gjenvinnes ved oppvarming.

RoadRunner

Sitat fra: Cirion på onsdag 11. desember 2013, klokken 06:46
Hva med å koble til en timer for utendørsbruk på schuko delen?
Slår den inn 2t hver dag, utgjør det 28t på 14 dager.
Uten sammenligning forøvrig, så gjør jeg dette på Buddyen i perioder da den er lite brukt. Der er det  en utfordring med lading av 12V etter et par døgn. Har forøvrig (med 2 unntak) vært en kontinuerlig periode fra 30. august....  8). Teslaen restarter lading hvis sikringa slås av og på så med timer burde dette virke helt kurant. Husk at om det er det kaldt, vil det gå tid med oppvarming av batteriet før selve ladingen starter.

Et annet triks jeg har brukt er å lade på 5A, da tar det laaang tid for å fylle helt opp - men for 14 dager er dette ikke spesielt egnet. Kanskje en kombinasjon er grei?
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Havebigfun

Sitat fra: Veggen på tirsdag 10. desember 2013, klokken 22:11
Hvis det er Teslas UMC det er snakk om; definivt uten. Det er dokumentert masse trøbbel ved å la den stå i lenge etter at lading er avsluttet.

Lad opp til det du trenger ved hjemkomst + god margin, trekk ut ladekabelen, og sett bilen i energy save modus.
Dette er den beste tilnærmingen. ;)
De som sålangt ikke har hatt problemer med sin UMC kan få det siden- mulig mens de er på ferie.
Bilen taper så lite per dag at jeg hade valgt samme tilærming om jeg reiste bort 4 eller 8 uker også. Ved lengre fravær ville jeg evt sikret med Salto sin transportable ladekabel opp til 13A -den virker pålitelig (ser det ut som)

toppi

Jeg skal snart forlate min kjære Tesla i 2 mnd.
Jeg tør ikke la UMC stå tilkoblet, som flere nevner.

Jeg skal ha den innendørs i ca 10 - 15 grader, og planen er å sette den fra meg med ca 60%.
Så er tanken å sjekke tilstanden via app, og svikter dette har jeg en som kan sjekke manuellt, og da eventuellt lade den litt opp igjen, om det begynner å gå ned mot 20%.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA