Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Nav HUB og felg senter ringer for uorginale felger- snu disse!  (Lest 3678 ganger)

Amper

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 481
    • Vis profil
Nav HUB og felg senter ringer for uorginale felger- snu disse!
« på: Tirsdag 10. Desember 2013, klokken 11:48 »
Lager egen tråd siden dette vil drukne i felg-dekk tråden og er relativt viktig.

Jeg ville bare gjøre dere oppmerksom på at nav HUB sentrering (Ø64-64.1 mm) stikker bare noen få millimeter ut.

Det betyr at disse plastikk- eller metalringene som brukes for å sentrere uorginale felger bør snus.

De er normalt laget kone innevndig for å entre felgen lettere i senter.. men når det er stor konflate og og kort utstikk.. mister denne ringen sin funksjon. Hvis den snus i felges altså settes feil vei løses problemet, men vær litt forsiktig samt entre felgen helt inn og i senter før dere skrur siden plastikken kan lett skades. 

Dekkarbeidere da gjerne i utlansk opprinnelse er ikke normalt betalt for å tenke mye selv og da blir den uorginale felgen kun sentrert med boltene. De bryr seg ofte ikke om å sjekke moment som skal brukes heller.. (175 Nm)

 
« Siste redigering: Tirsdag 10. Desember 2013, klokken 12:30 av Amper »
P85D :o)

SrK_

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 2
    • Vis profil
Sv: Nav HUB og felg senter ringer for uorginale felger- snu disse!
« Svar #1 på: Fredag 14. Februar 2014, klokken 20:19 »
Heisann, jeg kjøpte ringer direkte fra grossist senterringkongen.no
fikk de etter par dager og mye mye billigere enn hos de lokale forhandlerne
bare ett tips:)

erot

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 627
    • Vis profil
Sv: Nav HUB og felg senter ringer for uorginale felger- snu disse!
« Svar #2 på: Lørdag 15. Februar 2014, klokken 01:22 »
Et annet tips som sikkert hører hjemme i samme tråd: Om du bruker uoriginale felger med hel kontaktflate, dvs ingen utsparinger mellom boltene, så må du slipe ned hodet på skiveskruene.

Dette er en enkelt torx-skrue på hvert nav som holder skiven på plass når hjulet er av. Skru ut skruen, sett den i en låsetang og fil ned hodet ca 1/2 mm. Skru på plass igjen og sjekk at den er i flukt eller helst ørlite innenfor. Helt krise om du ikke gjør dette når det trengs, men det gjelder bare få felgtyper.