Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vike ladeplass for "dårlige" elbiler?

Startet av frskby, tirsdag 10. desember 2013, klokken 11:29

« forrige - neste »

Gjermund

Det kommer jo også frem fra tråden at det ikke kun er Teslaer som står på elbilplasser uten å lade da.

Uansett, å stå på elbilplass uten å lade (med mindre det er flere ledige elbilplasser), er jo idioti.

Jeg synes det er litt rart at folk ikke klarer å ordne dette selv på arbeidsplassene seg imellom.

Rønnern

Sitat fra: laumb på tirsdag 10. desember 2013, klokken 23:31
Ønsker bare å påpeke at du poster i ubderforumet for Tesla. Naturlig at disse havner her. ;)

Der kan du se, trykket på nyeste innlegg og trodde jeg var inne på generell diskusjon om lading og kotyme. Jeg lister meg stille ut bakveien og lar dere fortsette diskusjonen om hvilken nummerserie dere vil ha på skiltene og om det er best å snu Schukoen til venstre eller høyre ;)
Mvh Ronnie
Peugeot iOn

Harlex

Mange forsøk på gode forslag her men i min situasjon "kjøper" jeg ingen helt ut. En e-post-liste? Tja... Men hvis man har 5 ladeplasser 15 Leaf og 1 Tesla... Trenger ikke være mer enn gjennomsnittlig smart for å finne hvem som skal ut.. HVER dag....
Jeg tror jeg er ganske grei å ha med å gjøre... Får jeg beskjed på jobb at jeg ikke får parkere der fordi det er andre som trenger det mer så parkerer jeg ikke der. Men da parkerer jeg ikke der konsekvent og ikke står der aller nådigst til noen henvender seg. Med denne løsningen aksepterer vi at Tesla ikke er velkommen på disse ladeplassene...
Jeg i min jobbsituasjon har ikke tid til å forholde meg til e-poster med forespørsler om flytting av bil og iallefall ikke tid til å drive å flytte på bilen når annen p-plass (etter 0800) er umulig å oppdrive. Jeg til enhver tid minst 50 e-poster som haster mer enn slike henvendelser.
Henger meg på dem som mener at hvis man er avhengig av lading på jobb så har man bommet på bilkjøpet.... De aller fleste arbeidsgivere deler ikke ut personlige ladeplasser...
I de aller fleste tilfeller der det "krangles" om strøm til elbil er det nok reelle behov/fortvilelse som er grunnen. Men etter Teslaene har begynt å rulle på veiene synes jeg oftere å ane mer en et snev av misunnelse når diskusjonene rundt ladeplasser hardner til... Det har jeg INGENTING til overs for. Kjøper heller ikke argumentasjonen om at dem med andre el-biler helst vil ha Tesla og derfor bør Teslaeiere ligge på lavt i terrenget når det gjelder ladepunkt. Økonomi vil alltid være en faktor men hadde jeg ikke hatt råd til en Tesla så hadde det rett og slett ikke blitt elbil på meg. Da hadde jeg stukket fingen i ... og innsett at det per nå ikke finnes elbiler som kan tilfredsstille mine transportbehov. Det hadde da altså blitt en bensin/dieselbil istedenfor.
Jeg erkjenner at en del er over gjennomsnittlig opptatt av miljøet og av den grunn kjører elbil. Jeg derimot kjøpte Tesla fordi den er sinnsykt rå, har god plass og kan erstatte bilbehovet fullt uten rekkeviddeangst. Men den er likevel elektrisk. Og den trenger likevel lading. Og jeg vil gjerne lade litt på jobb. Men jeg vil IKKE bli uglesett for dette...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

eledille

#48
Sitat fra: Rønnern på onsdag 11. desember 2013, klokken 09:39
Sitat fra: laumb på tirsdag 10. desember 2013, klokken 23:31
Ønsker bare å påpeke at du poster i ubderforumet for Tesla. Naturlig at disse havner her. ;)
Jeg lister meg stille ut bakveien og lar dere fortsette diskusjonen om hvilken nummerserie dere vil ha på skiltene og om det er best å snu Schukoen til venstre eller høyre ;)

ROFL  ;D
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Gjermund

Sitat fra: Rønnern på onsdag 11. desember 2013, klokken 09:39
Sitat fra: laumb på tirsdag 10. desember 2013, klokken 23:31
Ønsker bare å påpeke at du poster i ubderforumet for Tesla. Naturlig at disse havner her. ;)

Der kan du se, trykket på nyeste innlegg og trodde jeg var inne på generell diskusjon om lading og kotyme. Jeg lister meg stille ut bakveien og lar dere fortsette diskusjonen om hvilken nummerserie dere vil ha på skiltene og om det er best å snu Schukoen til venstre eller høyre ;)

Synes det er bra du påpeker denne "holdningen" jeg.

eledille

Sitat fra: Harlex på onsdag 11. desember 2013, klokken 09:59
Og jeg vil gjerne lade litt på jobb. Men jeg vil IKKE bli uglesett for dette...

Forslag: Vurder om du hadde giddet å gå 200 m dersom ladeplassen lå borterst på parkeringsplassen og det var ledige plasser rett ved inngangen. Hvis ikke, la være å ta elbilplassen.

En annen sak er at i mange tilfeller er det ikke strengt nødvendig å lade for å komme hjem, men det hadde vært veldig ålreit likevel. Hvis det koster 150 kroner i bom og drivstoff å kjøre fossilt, eller det tar en halv time lenger pga kø, så vil nok mange velge elbil selv om de da må spare på varmen og kjøre sakte for å komme hjem igjen.

Thinken vår kommer seg til og fra jobben uten påfyll, men den blir veldig dau når det er mindre enn ca 30 % igjen, og batteriet liker tung belastning dårlig når det er lite igjen. Derfor må jeg kjøre veldig forsiktig og kun bruke dieselvarmeren hvis jeg ikke har fått påfyll før hjemturen. Da er det vanvittig irriterende å finne biler som ikke en gang har kontakten i veggen på ladeplassene.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

jkirkebo

Sitat fra: bjoris på onsdag 11. desember 2013, klokken 08:04
Ikke alle kommentarene her som var like oppløftende, jeg håper ikke dette ender opp med at det blir pinlig å eie en Tesla...!!!

Spørsmål, når Teslaen lader ser en gjennom vinduet hvor mye strøm en har eller er instrumentpanellet svart? Leafen har jo disse indikatorene på dashen...

Det er svart. Men hva har det med saken å gjøre? Det hender stadig vekk at jeg lader Teslaen på jobb og har behov for helt fullt batteri når jeg skal dra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Harlex

Sitat fra: eledille på onsdag 11. desember 2013, klokken 10:22
Sitat fra: Harlex på onsdag 11. desember 2013, klokken 09:59
Og jeg vil gjerne lade litt på jobb. Men jeg vil IKKE bli uglesett for dette...

Forslag: Vurder om du hadde giddet å gå 200 m dersom ladeplassen lå borterst på parkeringsplassen og det var ledige plasser rett ved inngangen. Hvis ikke, la være å ta elbilplassen.

Med forbehold om at jeg misforstår deg....
Jeg antar denne tankegangen ønskes innprentet uavhengig hvilken el-bil man har eller misforstår jeg det slik at de men Tesla er dårligere til beins eller på en annen måte mer avhengig av å parkere rett utenfor?

I så fall kan det bli triste priser på el-punkt hvis man skal måtte plassere dem 200 meter fra strømkilden for å unngå at de som ikke trenger det skal tenke seg om to ganger før de lader....

Hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre det vanskelig? 
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

cra

Det er selvsagt slik at ladebehovet er like reelt uansett hva slags bil man har, og det skal ikke være nødvendig å komme med en redegjørelse overfor andre om hvorfor man trenger å lade en Tesla (eller annen bil for den del).

Det jeg påpeker (eller i alle fall mente å påpeke) var at enkelte ser ut til å åpenlyst fronte holdninger som ikke hører noe sted hjemme, uansett hva slags bil man kjører.

En Leaf eller Reva som står på en ladeplass uten å lade er ikke et hakk bedre enn en Tesla; snarere tvert imot, da eierne av disse bilene som har kortere rekkevidde antakelig har større sjanse for å ha følt problemstillingen på egen kropp, og derfor burde vite bedre. Jeg mistenker at for en god del Tesla-eiere så er det første gang med elbil, og de kjenner derfor ikke til fenomenet rekkeviddeangst.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Dette er vel enkelt:

LAD HVIS DU MÅ

Ja, jeg roper.

Hvis du må lade Tesla eller Reva, ja da du lade.
Hvis du ikke må lade, så la vær å lade -men finn deg da også en parkeringsplass, ikke en ladeplass.

Hvis holdningen din er "Jeg har Tesla og har like rett på ladeplassen som en Reva, om jeg trenger å lade eller ei", så ønsker jeg deg en god jul alikevell.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Harlex

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 11. desember 2013, klokken 12:39
Dette er vel enkelt:

LAD HVIS DU MÅ

Ja, jeg roper.

Hvis du må lade Tesla eller Reva, ja da du lade.
Hvis du ikke må lade, så la vær å lade -men finn deg da også en parkeringsplass, ikke en ladeplass.

Hvis holdningen din er "Jeg har Tesla og har like rett på ladeplassen som en Reva, om jeg trenger å lade eller ei", så ønsker jeg deg en god jul alikevell.

Thomas

God tanke og det går selvsagt ikke an å være (helt) uenig. MEN... (med stor fare for å virke kverulerende nå ;) )Jeg tror at denne "må lade" oppfatningen er noe anderledes for dem som kjører Tesla enn f.eks. Leaf. Hadde jeg kjøpt Leaf hadde jeg utelukkende måtte basere meg på å kjøre til/fra jobb uten noen avstikkere eller ærend på ettermiddag/kveld. Dvs. hadde jeg hatt 5 mil "på tanken" (uavhengig Tesla/Leaf) så hadde jeg vel gjerne kommet meg hjem (muligens med en teskje vått i boxeren).
Slik kan jeg ikke holde på. Har jeg 10-15 mil på "tanken" når jeg skal hjemover (rundt 5 mil) så kan det bli ganske krise både samme kveld og dagen etter. Jeg blir mest sannsynlig ringt opp med beskjed om at jeg skal innom der og der og kjøpe med ditt og datt. Etter middag skal jeg ut på aktiviteter med ungene og kanskje på besøk til noen.... Tesla og Reva er har så og si kun 1 ting felles og det er el-drift. Finfin til hvert sitt bruk men bruken er galakser fra hverandre....
Poenget er at (forhåpentligvis) så har folk kjøp seg en bil som skal tilfredsstille et gitt behov. Behovene er veldig forskjellige og derfor er "må lade behovet" forskjellig.... Er det greit at en Teslaeier ikke kan stoppe å handle på veien hjem og kjøre ungene på aktiviteter etter middag for at en med Reva skal rekke helt hjem. Kanskje...... Men begge har kjøpt en bil som skulle tilfredsstille et behov. Hvem skal vekte disse behovene og skal man måtte stå til rette for disse uavhengig hvilken bil man har.....? Tesla og en del av de nye el-bilene har åpnet markedet for alle til å kunne kjøre el. Dette må dem som har miljøfanen høyest i sitt valg tenke litt over. Vi som ser på miljøgevinsten som en bonus er opptatt av HELT andre ting med bilen. Vi kan være opptatt av (og har kjøpt/har forventinger i forhold til)design, ytelser, plass og ikke minst rekkevidde til å kunne kjøre betydelig lengre enn til og fra jobb og dette uten rekkeviddeangst.
Løsningen er flere/bedre ladepunkt, bedre teknologi og en god forståelse for andres problemstillinger. Ingen infløkte løsninger basert på gamle normer og oppfattelser (og misunnelse?) Begynner vel å bli litt "off topic" nå men for å runde av vil jeg si til trådstarter at jeg ville hatt en endelig avklaring på dette. Er det kollega som ikke kommer seg hjem pga at de ikke får ladet på jobben har de kjøpt et produkt som de egentlig ikke kan bruke. Men dem om det. De fleste ønsker jo å være imøtekommende. Du slutter å parkere på disse plassene. Ditt tap kan være noe i samme gaten som jeg har skissert lengre oppe og for å kompensere for det kan du vente til en annen dag med å dra på bursdagsselskap eller dra på hytten på lørdags morgen istedenfor fredags ettermiddag... Og pyttpytt sånne andre "småting" som du sikkert la med i beregningen da du kjøpte deg en Tesla.
Gleder meg til infrastrukturen og teknologien er på et nivå slik at vi ikke trenger å ha slike diskusjoner som dette...

Og god jul til absolutt alle!
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

eclipse

Sitat fra: Harlex på onsdag 11. desember 2013, klokken 13:48
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 11. desember 2013, klokken 12:39
Dette er vel enkelt:

LAD HVIS DU MÅ

Ja, jeg roper.

Hvis du må lade Tesla eller Reva, ja da du lade.
Hvis du ikke må lade, så la vær å lade -men finn deg da også en parkeringsplass, ikke en ladeplass.

Hvis holdningen din er "Jeg har Tesla og har like rett på ladeplassen som en Reva, om jeg trenger å lade eller ei", så ønsker jeg deg en god jul alikevell.

Thomas

God tanke og det går selvsagt ikke an å være (helt) uenig. MEN... (med stor fare for å virke kverulerende nå ;) )Jeg tror at denne "må lade" oppfatningen er noe anderledes for dem som kjører Tesla enn f.eks. Leaf. Hadde jeg kjøpt Leaf hadde jeg utelukkende måtte basere meg på å kjøre til/fra jobb uten noen avstikkere eller ærend på ettermiddag/kveld. Dvs. hadde jeg hatt 5 mil "på tanken" (uavhengig Tesla/Leaf) så hadde jeg vel gjerne kommet meg hjem (muligens med en teskje vått i boxeren).
Slik kan jeg ikke holde på. Har jeg 10-15 mil på "tanken" når jeg skal hjemover (rundt 5 mil) så kan det bli ganske krise både samme kveld og dagen etter. Jeg blir mest sannsynlig ringt opp med beskjed om at jeg skal innom der og der og kjøpe med ditt og datt. Etter middag skal jeg ut på aktiviteter med ungene og kanskje på besøk til noen.... Tesla og Reva er har så og si kun 1 ting felles og det er el-drift. Finfin til hvert sitt bruk men bruken er galakser fra hverandre....
Poenget er at (forhåpentligvis) så har folk kjøp seg en bil som skal tilfredsstille et gitt behov. Behovene er veldig forskjellige og derfor er "må lade behovet" forskjellig.... Er det greit at en Teslaeier ikke kan stoppe å handle på veien hjem og kjøre ungene på aktiviteter etter middag for at en med Reva skal rekke helt hjem. Kanskje...... Men begge har kjøpt en bil som skulle tilfredsstille et behov. Hvem skal vekte disse behovene og skal man måtte stå til rette for disse uavhengig hvilken bil man har.....? Tesla og en del av de nye el-bilene har åpnet markedet for alle til å kunne kjøre el. Dette må dem som har miljøfanen høyest i sitt valg tenke litt over. Vi som ser på miljøgevinsten som en bonus er opptatt av HELT andre ting med bilen. Vi kan være opptatt av (og har kjøpt/har forventinger i forhold til)design, ytelser, plass og ikke minst rekkevidde til å kunne kjøre betydelig lengre enn til og fra jobb og dette uten rekkeviddeangst.
Løsningen er flere/bedre ladepunkt, bedre teknologi og en god forståelse for andres problemstillinger. Ingen infløkte løsninger basert på gamle normer og oppfattelser (og misunnelse?) Begynner vel å bli litt "off topic" nå men for å runde av vil jeg si til trådstarter at jeg ville hatt en endelig avklaring på dette. Er det kollega som ikke kommer seg hjem pga at de ikke får ladet på jobben har de kjøpt et produkt som de egentlig ikke kan bruke. Men dem om det. De fleste ønsker jo å være imøtekommende. Du slutter å parkere på disse plassene. Ditt tap kan være noe i samme gaten som jeg har skissert lengre oppe og for å kompensere for det kan du vente til en annen dag med å dra på bursdagsselskap eller dra på hytten på lørdags morgen istedenfor fredags ettermiddag... Og pyttpytt sånne andre "småting" som du sikkert la med i beregningen da du kjøpte deg en Tesla.
Gleder meg til infrastrukturen og teknologien er på et nivå slik at vi ikke trenger å ha slike diskusjoner som dette...

Og god jul til absolutt alle!


Jeg lurer på en ting, hvorfor har du bare 40km rekkevidde igjen når du bare har 50 km imellom hjem og arbeidssted?

Setter du den ikke på lading om natten?
Har du ikke tilgjengelighet for lading hjemme?
Kommer du fra langtur direkte til arbeidssted og derav den lave batterikapasiteten?
Vil du spare penger på å alltid lade gratis hos arbeidsgiver?

Det kan være mange grunner til at en en sjelden gang har kun 40 km rekkevidde på batteriet når en har 50 km til jobb, men det kan ikke være et problem du har ofte hvis du ikke svarer ja på et av spørsmålene over.

Så i ditt konkrete tilfelle, med 40 km rekkevidde igjen ville jeg blitt stående på lading uten dårlig samvittighet. Men jeg ville nå helst sørget for å ikke komme i denne klemma ved å lade opp hjemme til vanlig.


Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Kristian O

Sitat fra: Harlex på onsdag 11. desember 2013, klokken 13:48
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 11. desember 2013, klokken 12:39
Er det kollega som ikke kommer seg hjem pga at de ikke får ladet på jobben har de kjøpt et produkt som de egentlig ikke kan bruke.

Dette gjelder vel for alle elbiler, så det er kanskje litt drøyt å formulere det slik?

Ei mulig løsning kan som tidligere nevnt vere å plassere ladeplasser et stykke unna. Da vil det vere dei som virkelig treng å lade som parkerer der.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

cra

Hva slags behov man har skal ikke ha noe å si for om man skal kunne stå og lade eller ikke, uansett bil - så lenge det ikke bare er et markeringsbehov;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

frekri

Det burde blitt en regel om at elbiler som står på elbilparkering uten å være tilkoblet står ulovlig. Jeg ser at elbilplassene rundt i Oslo stort sett er tatt av Leafer. Over halvparten av de jeg har sett lader ikke. Jeg aldri sett en Tesla lade i byen...
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA