Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vike ladeplass for "dårlige" elbiler?

Startet av frskby, tirsdag 10. desember 2013, klokken 11:29

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 10. desember 2013, klokken 16:07
Men slik tenker ikke kollegaene, de ser bare "gratis bensin"...
En ting jeg tenker hadde vært kult var om noen satt opp en bensinpumpe som man kunne koble til bilen, og som fylt opp tanken med samme hastighet som et 10A ladepunkt (målt i antall kroner). Jeg kommer frem til at det ville ta ca 8 timer per liter bensin. Om man var f.eks en matbutikk kunne man så reklamere med "Gratis bensin"!

Og folk ville vel fort innse hvor latterlig tregt verdioverføringen gikk, og slutte med misunnelsen for elbiler.
[/quote]

Ha ha!! Najs!  :D  Og tilsvarende bli "omvendt" hvis noen hekta på ei slik punpe på bilen deres som stod og dryppa inn bensin på tanken over natta, og de kunne stå opp med "full" tank. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sn0le

Evt like mye rekkevidde pr time.
På 13A lader vel TMS ca 12km/t. Hvis en bil bruker 0,83 ltr/mil så tilsvarer det 1 liter bensin i timen. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Philip Marlowe

Jeg tror ikke at nok ladeplasser til alle arbeidstagerne er noe vi kan forvente fremover siden det blir flere og flere som kjøper elbil.  ::)

Hvis man ikke har mulighet til å lade hjemme heller, så bør man nok vente med å bestille elbil. Det kommer flere og flere hurtigladere og superchargere etterhvert, men det tar nok en stund før dette blir lett tilgjengelig for alle og akkurat når man trenger det.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Truls

Jeg har opprettet en epostgruppe på jobben hvor man når alle elbileiere på en adresse. Dersom alle 25 plassene er opptatt sender man ut en forespørsel til gruppen om det er noen som f.eks kan bytte plass i lunsjen. Så og si ingen trenger å lade hele dagen, men mange trenger en skvett når temperaturen synker under 10-20 blå. Fungerer fint, anbefales :)

Ford Ranger Electric 1999
Nissan Leaf 2018
BMW i3 2016

frekri

Når jeg får bilen kommer jeg til å ta elbilparkering når jeg vil lade eller må lade. Hvis jeg har 50% igjen og skal stå en stund, så kommer jeg til å koble meg til hvis jeg ønsker det. Utenom det kommer jeg til å velge andre plasser slik at andre som vil lade får ladet.

Jeg har ingen planer om å vike for biler med dårligere batterikapasitet. Alle må sørge for å kjøpe en bil som har kapasitet til å kjøre ditt man skal og tilbake uten problemer. Hvis du ikke kommer deg hjem igjen uten lading, så bør man ordne seg en løsning med arbeidergiver om fast plass eller finne seg en annen bil. Men hvis det kommer en som desperat trenger lading når jeg parkerer, så kommer jeg til å flytte meg. Men når jeg leser trådstarter sin beskrivelse, så høres det ut som Leafeier mener at Tesla ikke skal få lade på jobb. Det ville jeg ikke gått med på.

Men jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å orke å koble meg til 16A stikkontakter veldig ofte siden de er såpass trege. Det blir for mye tiltak å koble til i forhold til gevinsten. Kommer nok til å lade mest hjemme. Så i praksis kommer jeg nok sjelden til å bruke ladeplasser.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

svingen

Dama har samme problem på jobben kun 3 ladeplasser og det er nå laget en mail gruppe som man kan sende mail til hvis man trenger og lade litt.....
Får og være ærlig så syns jeg det er dårlig av arbeidsplassen og ikke legge mer til rette får det her,hvis det er kostnaden får att folk lader gratis kunne dem vel eller få en trekke i lønna på 300 kr,er jo som sakt tidligere begrenset hvor mye man kan lade på en 16a mens man er på jobb.

ikke så veldig aktuelt får dere som kjører tessla men mange som lader på 10a og har man en lade kabel på 6a kan man dele en kurs :) da får man litt strøm på 8 timer hverfall.

og til spørsmålet,så bør man ikke lade hvis man ikke trenger uansett hvilken bil man har så lenge det er kapasitets problem :)

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

eledille

#36
Sitat fra: Rønnern på tirsdag 10. desember 2013, klokken 13:18
Med Teslaens inntog er nok elbilister blitt som nordmenn flest...

Det ble de allerede med trilling. For ikke å si enda før. Jeg ser stadig vekk elbiler av alle varianter som står på ladeplass uten å lade. Da hadde de i hvert fall garantert ikke behov for den plassen...

Mye av denne problematikken kunne vært løst ved å legge ladeplassene et stykke unna inngangen pluss sette opp skilt om ladeplikt. Liker også varianten med epostliste for elbilistene.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

scoot

Jeg anser dette som en selvfølge at du viker plassen din SÅFREMT du har nok suppe på tanken til å komme deg hjem. Hadde du bare 40km skal du selvfølgelig få lade. Men hvis leafen trenger strøm, så syns jeg du bør flytte deg når du har ladet tilstrekkelig.

Jeg så det var en person her som postet "Synd for han at han har kjøpt en drittbil". For å svare deg uten og bli sint, så syns jeg du kan ta deg en bolle. Nå snakker jeg for meg selv, som kjører Reva til og fra Høgskolen. Tror du jeg hadde kjørt Reva hvis jeg hadde hatt råd til en Tesla? Tror du han som kjører Leaf hadde kjørt den hvis han hadde hatt råd til en Tesla? Kanskje du skal komme deg ut av den forbanna rikmannsbobla di og våkne opp litt? Det er ikke alle som har råd til Elbil til 700 000kr, din tulling!

Jeg lever til daglig en kamp om de 4 ladeplassene på Høgskolen i Østfold, der det ofte står 2 Leafer parkert - uten å lade! Jeg har begynt å legge igjen små håndskrevne lapper på rutene dems, med en passende beskjed :-)
2009 Revai

valvolainen

Det går an å ha lapp i ruta med kontaktinfo og 'trenger du lading - ring'
Så enkelt kan det være. Evt bare la være å parker på elbilplasser hvis man ikke trenger lading.
Jeg Har funnet ut av at jeg lader der jeg kan - har nemlig ikke nok juice til å komme meg til og fra jobb og lade tilsvarende rekkevidde før jeg igjen skal på jobb neste dag.
Må bruke 30 av helgens timer på å catche opp. Og hvem er vel ikke ute å kjører i helgen?
Derfor vil jeg gjerne at folk ikke spytter på bilen vår når de ser at den står på en offentlig ladeplass.

Rønnern

Sitat fra: eledille på tirsdag 10. desember 2013, klokken 21:30
Det ble de allerede med trilling. For ikke å si enda før. Jeg ser stadig vekk elbiler av alle varianter som står på ladeplass uten å lade. Da hadde de i hvert fall garantert ikke behov for den plassen...

Godt poeng, jeg lader hjemme og har ikke ladet bilen noe annet sted bortsett fra eventuelt hos svigers, så dette har jeg ikke lagt merke til. Dog mener jeg å merke at tonen på dette forumet er litt annen enn for et års tid siden. Dette er blitt mer et Tesla-forum for folk som helst vil flashe og som sågar omtaler andre elbiler som "drittbiler", enn et forum for elbilentusiaster.

Jeg beklager at jeg høres ut som en bitter, sur gubbe, jeg kan på det sterkeste tilbakevise dette, tross sterke indisier i dette innlegget ;)
Mvh Ronnie
Peugeot iOn

janmb

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 10. desember 2013, klokken 11:33
Om du har behov for strøm for å komme deg hjem igjen er det bare å bli stående.
Om du derimot har mer enn nok til å komme deg hjem tenker jeg helt klart at dere bør dele på godene.

Så enkelt kan det sies.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

laumb


Sitat fra: Rønnern på tirsdag 10. desember 2013, klokken 23:21
[...] Dette er blitt mer et Tesla-forum for folk som helst vil flashe og som sågar [...]

Ønsker bare å påpeke at du poster i ubderforumet for Tesla. Naturlig at disse havner her. ;)

cra

#42
En e-postliste man kan kontakte innad i firmaet er jo en smart og praktisk løsning, spesielt hvis alle jobber i samme firma. :)  Og hva slags arbeidsplass er det man jobber på hvis noen har innstillinga at jeg tar plassen fordi jeg har rett til den, så kan de som har kjøpt en drittbil bare ha det så godt? Tenker de bare "synd for deg at du ikke rekker å se ungene opptre, men jeg kan i alle fall slippe å sette på lading når jeg kommer hjem i kveld, for jeg har mer enn nok til å komme meg på jobb i morgen også"? Glad jeg ikke har slike kollegaer, i alle fall!

Kanskje kan det også være en ide å ikke glemme at alle som har kjørt disse "drittbilene" i årevis og klart seg med det har vært med å bane vei for fordelene som bl.a. gjør at Teslaeierne har spart sikker en million i avgifter bare på kjøp av bilen?  ;)

Forøvrig skjønner jeg at man blir provosert hvis noen insinuerer at man ikke har like mye rett til (og kan ha like mye behov for) lading selv om man har et batteri som kan holde mye mer energi. Det blir jo som om noen kommer til deg ved bensinpumpa og ber deg flytte deg for du har jo to hundre liters tank, men han har bare plass til førti. (Sitter gjerne eksempelet neste gang du har behov for å sette en Leaf-eier (eller andre) på plass).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Bjoris

Ikke alle kommentarene her som var like oppløftende, jeg håper ikke dette ender opp med at det blir pinlig å eie en Tesla...!!!

Spørsmål, når Teslaen lader ser en gjennom vinduet hvor mye strøm en har eller er instrumentpanellet svart? Leafen har jo disse indikatorene på dashen...


RoadRunner

Sitat fra: bjoris på onsdag 11. desember 2013, klokken 08:04
Ikke alle kommentarene her som var like oppløftende, jeg håper ikke dette ender opp med at det blir pinlig å eie en Tesla...!!!
+1.
Synes ikke dette lover så godt for elbil-samfunnet...
På jobb har vi 2 16A kontakter. De første par årene var jeg alene om begge, deretter ble vi etterhvert 3 (Buddy/Think/Leaf) som måtte dele på de 2 punktene for å få nok elektroner på tanken for å komme hjem. Med samarbeid så gikk det helt greit.

Nå er det mange som kjemper om de to plassene. Og enkelte av disse er dessverre meningsfeller av de som har skrevet et par av innleggene over.
Personlig lader jeg bare når jeg trenger det for å komme videre dit jeg skal (enten jeg kjører Tesla eller Buddy)  :).
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA