Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vike ladeplass for "dårlige" elbiler?

Startet av frskby, tirsdag 10. desember 2013, klokken 11:29

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Hvis jeg var din arbeidsgiver, Harlex, ville jeg nok svart deg at

* parkeringsplassene er for å gjøre det lettere for de som ikke reiser kollektivt
* parkeringsplassene er skattefrie frynsegoder verd mange tusen kroner måneden og ikke en selvfølgelighet
* de som ikke kjører til jobb er med på å betale for parkeringsplassene
* ladeplassene er primært for de som trenger å lade for å komme til/fra jobb
* både parkeringsplasser og ladeplasser er knapphetsgoder som arbeidsgiver ikke forfordeler til ansatte
* ladeplasser er lettere å skru ned enn å skru opp...

Slo meg plutselig at det er lenge siden jeg leste "Animal Farm"...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

cairnz

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 10. desember 2013, klokken 14:00
Hvis jeg var din arbeidsgiver, Harlex, ville jeg nok svart deg at


* ladeplasser er lettere å skru ned enn å skru opp...

Slo meg plutselig at det er lenge siden jeg leste "Animal Farm"...

Thomas

Den der er sånt man leser i barnehager og barneskoler :D - altså hvis voksne folk ikke klarer bli enig seg mellom, så er det noe galt. Elbileierne bør vel (gitt at det er begrenset med plass) - flytte seg når de har ladet såpass at de kommer seg mellom, være seg om man har Tesla, Mercedes SLS AMG Electric, Rimac, Reva, Buddy, Leaf, eUP eller hva som helst.

Løsningen er derimot ikke å skru ned ladestasjoner, men skru opp flere ;)
Elbilist

Dice

Leaf eieren burde sende e-post til alle som brukte ladeplassene, uavhengig av hvilken bil de kjører, og spurt om noen hadde tilstrekkelig ladet batteri til at de kunne vike plassen. Som mange andre påpeker så er det behovet for å komme seg dit man skal etter jobb og ikke type bil man har som er viktig. I ditt tilfelle kan det godt hende at en Leaf var nesten full-ladet, og kunne vike plassen.

Kagex

Hadde tatt en prat med han og kommet til enighet.  Sjekk appen.  Se om du har nok batteri til ærend og komme deg hjem.  Du kan jo si Kl 12 så har jeg ladet nok og vi kan bytte plass hvis du finner en parkering i nærheten?

Sent from my GT-I9505 using Xparent BlueTapatalk 2

P29687

teslaslaven

Jeg tenker:

Touché for at du har kjøpt en drittbil  :P

Du har like mye rett til å lade, særlig når du har bare 40 km range igjen.

Gjermund

Er det bare jeg som lar ladekabelen ligge så i garasjen? 40 km, så lavt har ikke min vært enda. Var en natt den ikke lada, på kvelden neste dag hadde jeg ca 200 km igjen.

Kagex

Gjermund.  Ikke alle som har garasje eller garasje med lademuligheter

Sent from my GT-I9505 using Xparent BlueTapatalk 2

P29687

Thomas Parsli

Sitat fra: cairnz på tirsdag 10. desember 2013, klokken 14:02
Løsningen er derimot ikke å skru ned ladestasjoner, men skru opp flere ;)

Definitivt!
Og mens andre skrur opp flere ladestasjoner kan vi som bruker de prøve å dele på godene.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Bjoris

#23
Veldig interessant spørsmål:) Det er jo ingen annen løsning på dette enn å bruke sunn fornuft! Du tar ikke opp en ladeplass bare for å få gratis strøm, men jeg ser at det blir litt vanskeligere når det kanskje bare er disse plassene som er ledig...

Kanskje arbeidsgiver burde reservere nok plasser til alle som kjører elbiler, men at ikke alle fikk ladepunkt? "Elbilparkering uten lading". Ser for meg at problemet hadde blitt mye mindre da..., dette i kombinasjon med f.eks en hurtiglader på 22 kw vil jo lang på vei løse dette... Utrolig kjiipt om en har satset på elbilen for jobbpendling og så fylles plassene opp av biler som burde klare seg uten lading...

Kan nevne at der jeg jobber er jeg den eneste med elbil og vi har to uttak:) Likevel får jeg spørsmål om jeg MÅ lade eller bare gjør det for å spare penger siden det er gratis... Jeg pleier å berolige dem med at jeg lader for ca samme kostnad som vi har pr gratis kaffekopp vi også gir ut...

Det er noen som tenker "gratis bensin"...

Kagex

Men i TS sin post var det kanskje unødvendig å nevne biltypen.  Hadde vært bedre om kollegaen hadde spurt om han ikke hadde ladet nok og kunne gi han plassen når det ikke var nødvendig å lade mer

Sent from my GT-I9505 using Xparent BlueTapatalk 2

P29687

Øyvind.h

Sitat fra: bjoris på tirsdag 10. desember 2013, klokken 15:15
Det er noen som tenker "gratis bensin"...
Strømmen i seg selv er så forsvinnende billig sammenlignet med alt styret med å få ladet (ta med seg ladekabel, plugge i, plugge ut, følge med på lading, gi fra seg plass ved behov ++++).

Tenk slitasje på kabelen til 5-6000,- som skal dras ut og inn i bilen, plugges ut og i veggen, plugge i bilen, på med låsemekanisme for kabelen så den ikke blir stjålet.

Man skal være drøyt gjerrig for å styre så mye for å få noen kroner strøm gratis :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hma

Det er viktig å være solidarisk ved bruk av ladestolper. Det er som kjent en delt resurs.

En fin gest er å legge en lapp med eget telefonnummer i frontruta, så kan en elektrontom elbillist ringe om det kniper.

De fleste nye elbiler har app'er som viser ladestatus online. Kanskje man kan bli flinke til å følge med på den og flytte bilen når den er tilstrekkelig ladet? :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Bjoris

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 10. desember 2013, klokken 15:32
Sitat fra: bjoris på tirsdag 10. desember 2013, klokken 15:15
Det er noen som tenker "gratis bensin"...
Strømmen i seg selv er så forsvinnende billig sammenlignet med alt styret med å få ladet (ta med seg ladekabel, plugge i, plugge ut, følge med på lading, gi fra seg plass ved behov ++++).

Tenk slitasje på kabelen til 5-6000,- som skal dras ut og inn i bilen, plugges ut og i veggen, plugge i bilen, på med låsemekanisme for kabelen så den ikke blir stjålet.

Man skal være drøyt gjerrig for å styre så mye for å få noen kroner strøm gratis :)

Men slik tenker ikke kollegaene, de ser bare "gratis bensin"...

cra

Sitat fra: hma på tirsdag 10. desember 2013, klokken 15:52
De fleste nye elbiler har app'er som viser ladestatus online. Kanskje man kan bli flinke til å følge med på den og flytte bilen når den er tilstrekkelig ladet? :)

Det er jo en grei måte å gjøre det på, og om bilen kunne settes opp til å varsle når det er minst XX% på batteriet hadde det gjort saken veldig enkel. I dette tilfellet var vel imidlertid en del av problemet at om O.P. måtte flytte bilen utpå dagen var det håpløst å finne en plass, enten det skulle være med eller uten lading (slik jeg oppfattet det). I så fall kunne en avtale med eier av den andre bilen være at man møttes og "byttet plass".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: bjoris på tirsdag 10. desember 2013, klokken 15:59
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 10. desember 2013, klokken 15:32
Sitat fra: bjoris på tirsdag 10. desember 2013, klokken 15:15
Det er noen som tenker "gratis bensin"...
Strømmen i seg selv er så forsvinnende billig sammenlignet med alt styret med å få ladet (ta med seg ladekabel, plugge i, plugge ut, følge med på lading, gi fra seg plass ved behov ++++).

Tenk slitasje på kabelen til 5-6000,- som skal dras ut og inn i bilen, plugges ut og i veggen, plugge i bilen, på med låsemekanisme for kabelen så den ikke blir stjålet.

Man skal være drøyt gjerrig for å styre så mye for å få noen kroner strøm gratis :)

Men slik tenker ikke kollegaene, de ser bare "gratis bensin"...
En ting jeg tenker hadde vært kult var om noen satt opp en bensinpumpe som man kunne koble til bilen, og som fylt opp tanken med samme hastighet som et 10A ladepunkt (målt i antall kroner). Jeg kommer frem til at det ville ta ca 8 timer per liter bensin. Om man var f.eks en matbutikk kunne man så reklamere med "Gratis bensin"!

Og folk ville vel fort innse hvor latterlig tregt verdioverføringen gikk, og slutte med misunnelsen for elbiler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA