Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Maps+More - eStyring

Startet av ajarle, mandag 09. desember 2013, klokken 18:53

« forrige - neste »

ajarle

Hei,

Jeg har en e-up i garasje med vanlig vegglading (kun 10A). Har satt opp under eStyring på Garmin Maps+More "Hjemme" som et ladested med 10A. Det er slik jeg forstår det mulig å tidsstyre når bilen skal være ferdig oppvarmet med ulike profiler, og en slik har jeg satt opp til hverdager 0700.

Alt er så langt vel og bra. Jeg vurderte en Bosch vegglader, men selgeren min hos Møller sa at den eneste fordelen er at bilen slutter å lade (kalles vel vedlikeholdslading). Han sa videre at det er skadelig at bilen står plugget inn på fullt batteri over lengre tid.

Et typisk scenario hos meg (og mange andre tror jeg) er at man plugger bilen i på ettermiddagen, og ut på morgenen etter. Da kan man imidlertid risikere at den står flere timer fulladet.

Mitt spørsmål (endelig): Det er en innstilling på eStyring som heter "Nattstrøm" (neste siden under redigering av hver enkelt profil). Intuitivt tenker jeg at jeg kan regulere når den både starter og slutter å lade her. Er dette riktig? Og har dere noen andre kommentarer til det jeg har skrevet?

03sib113

Er vel noe innstilling for å lade om natten, mente jeg leste om det i instruksjonsboka? Ellers er det vel differensierte priser på strømmen i Tyskland (og forsåvidt andre steder). Så da er det jo ofte billigere strøm om natten..?
2020 (-1) Deep Blue Metallic Model 3 LR
2013 Tungsten E-Up!

rojohan

#2
Den "nattstrøm" knappen såg ikkje eg no når eg kjapt skulle programmere bilen til å være ferdig ladet/oppvarmet til eg skal heim fra jobben (Såg heller ikkje etter den). Det blir spennandes å sjå om det funker  ;D Alt såg iallefall ok ut når eg var ferdig. Ladekabelen blinket noen ganger grønt, for så å slukke. Så den ladet iallefall ikkje når eg gjekk.....

Ein ting: Er det noen som har prøvd om denne estyringen funker viss man programmerer den, for så å ta med seg Garmin enheten??? Hadde vært smart om det gjekk ann. Iallefall når man står i byen, så den slipper å friste alle dei som ikkje kan la andre sine ting være i fred. Eg tenkte eg skulle teste det ut, men det blir ikkje før i neste veke.


Sitat fra: ajarle på mandag 09. desember 2013, klokken 18:53
Et typisk scenario hos meg (og mange andre tror jeg) er at man plugger bilen i på ettermiddagen, og ut på morgenen etter. Da kan man imidlertid risikere at den står flere timer fulladet.

Mitt spørsmål (endelig): Det er en innstilling på eStyring som heter "Nattstrøm" (neste siden under redigering av hver enkelt profil). Intuitivt tenker jeg at jeg kan regulere når den både starter og slutter å lade her. Er dette riktig? Og har dere noen andre kommentarer til det jeg har skrevet?

Siden du har programmert at den skal være ferdig til kl 0700, så har du vel ikkje behov for å bruke nattstrøm funksjonen?? Den vil jo da uansett lade om natten for å bli ferdig til kl 0700. Den funksjonen kan jo være nyttig viss du skal ha bilen klar til feks. 12, at du da kan plotte inn at den skal lade om natten og ikkje på formiddagen. Men er det virkelig noko å hente på strømprisen om natten i forhold til dagen?? Og er det ikkje bedre at bilen akkurat er ferdig å lade til du skal bruke den, slik at batteriene er litt varme når du drar av sted (spesielt om vinteren)??

03sib113

Ikke noe å hente på det om du ikke har sånn timemåler nei. Og det har vi ikke i Norge enda.  :) Ihvertfall ikke flertallet!
2020 (-1) Deep Blue Metallic Model 3 LR
2013 Tungsten E-Up!

rojohan

Sitat fra: rojohan på torsdag 12. desember 2013, klokken 07:28
Ein ting: Er det noen som har prøvd om denne estyringen funker viss man programmerer den, for så å ta med seg Garmin enheten??? Hadde vært smart om det gjekk ann. Iallefall når man står i byen, så den slipper å friste alle dei som ikkje kan la andre sine ting være i fred. Eg tenkte eg skulle teste det ut, men det blir ikkje før i neste veke

Siden eg vart kallet ut på nattskift i natt, fekk eg anledning til å sjekke ut om dette funker med ein gang. Og det gjør det, eg programmerte inn når eg ville ha bilen ferdig ladet og varm. Slukket bilen og koblet til laderen, før eg låste tok eg ut Garmin boksen. Og når eg sjekker via nettet no, så ser eg at bilen har begynt å lade  8)

MikkeBoomBoom

Min garmin enhet er på en eller annen båt på vei til Norge så jeg kjører rundt med et litt nakent dashboard, er det noen måte jeg kan stille inn forvarming / utsette lading via nett/app?

timingbeltkiller

Sitat fra: Mikalv på mandag 16. desember 2013, klokken 14:41
Kjører:
Volvo Duett '65 (Klara)
Honda CB 500 four '74 (Alma)
VW E-UP! '13 (Elinor)
Av ren nysjerrighet:
Klara har vel så liten bensintank og så stort forbruk at range blir omtrent som Elinor????
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

MikkeBoomBoom

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 16. desember 2013, klokken 15:29
Klara har vel så liten bensintank og så stort forbruk at range blir omtrent som Elinor????

Faktisk så er det nok Elinor som har kortest rekkevidde men Klara følger hakk i hel :) Alma er overraskende effektiv, disse japanerne kan greiene sine :)

rojohan

Sitat fra: Mikalv på mandag 16. desember 2013, klokken 14:41
Min garmin enhet er på en eller annen båt på vei til Norge så jeg kjører rundt med et litt nakent dashboard, er det noen måte jeg kan stille inn forvarming / utsette lading via nett/app?

Du er nok avhengig av Garmin boksen for å kunne utsette lading og komme til varm bil til avtalt tid......

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA