Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Problemer med klabbing

Startet av RoadRunner, mandag 09. desember 2013, klokken 08:25

« forrige - neste »

RoadRunner

Hadde en rask tur Trondheim-Kristiansund-Trondheim i helga.

Skikkelig dårlig vær med kuling og ubrøytede veier på vei mot Kristiansund på morgenen på lørdag. Og erfarte da at vi Tesla-eiere har en stor utfordring med at snøen klabber på hekken! (Altså bilens hekk og ikke eierens  ;D).
Det er ikke nok varme i lyktene til at snøen smelter, og det er nesten ikke synlig lys gjennom snøen.
Det var bortimot 10 cm med snø på det tykkeste...

Edit: Dette bildet er tatt etter ca 20 mil kontinuerlig kjøring
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

OddB

Det er kanskje en følge av for god aerodynamikk ??
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Epleskreller

Sitat fra: OddB på mandag 09. desember 2013, klokken 08:37
Det er kanskje en følge av for god aerodynamikk ??

Dette skjer vel med alle biler når været er rett?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

RoadRunner

Sitat fra: Epleskreller på mandag 09. desember 2013, klokken 08:39
Sitat fra: OddB på mandag 09. desember 2013, klokken 08:37
Det er kanskje en følge av for god aerodynamikk ??
Dette skjer vel med alle biler når været er rett?
Har ikke opplevd så mye snø på hekken før med andre biler. Tåkelys har på mine tidligere biler smeltet snøen meget effektivt.
Men det er jo bare å gå ut og koste av :-)
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Rasmus.B

Jeg så 3 teslaer i går på E6 sydover like sør for Gardermoen. Samtlige så slik ut. Det samme så jeg på noen Audi cupe' A7? på samme strekning.


Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

TesLars

Skal vi foreslå oppvarmet hekk i Vinterpakke v.2?
Oslo
Black Model S

Øyvind.h

#6
Jeg har lagt merke til det samme på min. Dvs. det legger seg bra med snø både på lykter og støtfanger bak.
Husker ikke helt hvordan det var med Passat`en, men tror ikke problemet var like synlig der. Dog er nok dette et økende problem mtp. bruk av LED som ikke utvikler så mye varme.

På den annen side har jeg sett baklykter og bakfangere pakket med snø mange ganger før, så dette er vel bare slik det er i den typen vær? Riktignok varierer problemet mtp. aerodynamikk/utforming, men selv på biler med glødepærer har jeg sett tilsvarende.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

atledreier

Er nok en kombinasjon av LED og god aerodynamikk, ja. Eldre biler har mye turbulens bak der som river løs snøen før den får festet seg, kombinert med varme fra eksos og glødelys.

mgarm

Bra det er ett høytmontert bremselys i hvertfall

Epleskreller

LED-lys eller ikke betyr ikke så mye i dagslys da lysene kun kommer på ved bremsing.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

OleJA

Dette er et velkjent fenomen i aerodynamikken: Har man f.eks laminær (ikke-turbulent) strømning langs mesteparten av et vingeprofil, så får man en desto kraftigere turbulent hvirvel i 'omslagspunktet' der hvor lufta til slutt slipper.

På Model S vil luftstrømmen trolig være laminær helt til hekken, også langs undersiden av bilen. Der vil lufta omsider slippe og danne en kraftig turbulent hvirvel, denne suger opp snø (og skitt).

Dette er ikke gunstig mtp. total luftmotstand, så på en (seil-)flyvinge setter man da ofte på 'turbolatortape' for å få lufta til å slippe litt mer gradvis, en golfball har ruglete overflate av samme årsak.

Trolig hadde en liten spoiler el. et stykke fremme på bakluka løst dette problemet på Model S, og trolig gitt en lavere total luftmotstand - Men neppe vært særlig pent  :o

Microknut

Og ført til skitten bakrute. Bakruta holder seg jo eksemplarisk ren nå. Trodde jeg skulle savne visker, men det er jo helt unødvendig.
VIN14403  #1230 Levert 16.10 i Bergen

Strålende fornøyd med hele bilen

Thor2014

Jeg har bestilt hvit, så der der synes ikke  ;D

Lille Lance

Vil med eller uten spoiler bety noe her?
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Muffinman

Sitat fra: Lille Lance på mandag 09. desember 2013, klokken 12:15
Vil med eller uten spoiler bety noe her?
Tja, muligens. Har hatt noenlunde samme turen nylig og opplevde ikke dette i like stor grad. Har spoiler. Kan selvfølgelig være andre faktorer som spiller inn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA