Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S på hjemmeBANE

Startet av cyber, søndag 08. desember 2013, klokken 20:42

« forrige - neste »

Jejl

Det er mange strekninger på denne banen som går i 150-200km/t, og teslaen får derfor ikke utnyttet alle kreftene.

Hvis vi hadde hatt en bane der ingen strekninger var lange nok til å nå noe særlig over 130km/t tror jeg teslaen hadde havnet blant top 20 på denne listen, i stedet for plass nr 71.

trygvelo

Sitat fra: Jejl på søndag 08. desember 2013, klokken 22:21
Det er mange strekninger på denne banen som går i 150-200km/t, og teslaen får derfor ikke utnyttet alle kreftene.

Hvis vi hadde hatt en bane der ingen strekninger var lange nok til å nå noe særlig over 130km/t tror jeg teslaen hadde havnet blant top 20 på denne listen, i stedet for plass nr 71.

Og Tesla hadde klart å fikse "problemet" med overoppheting ved banekjøring sånn at man kunne kjørt en hel runde uten begrenset kraft. Har jeg forstått riktig har de ikke klart å kjøre en hel runde på Laguna Seca uten å få begrensning. Andre baner er nok mye snillere på varmeutviklingen enn det Laguna Seca er, en slik bane som du nevner er nok optimal.

atledreier

Det er vel bare å innse at Tesla Model S ikke er en banebil, noe som ikke burde være en overraskelse for noen, verken her inne eller i verden forøvrig?

Øyvind.h

Sitat fra: atledreier på mandag 09. desember 2013, klokken 09:22
Det er vel bare å innse at Tesla Model S ikke er en banebil, noe som ikke burde være en overraskelse for noen, verken her inne eller i verden forøvrig?
Ja ser ikke poenget med å gå i forsvarmodus her :) Model S er ikke en banerigget bil, og kjølingen kommer fort til kort på bane. Hvor mange digre familiebiler finner du på listen foran Model S? Ser E63 AMG S T er raskere, men ellers lite.
Samtidig er det jo artig å se at den kjører ganske likt på racebane som Porscher, raskere enn NSX etc. Ikke noe dårlig resultat dette for en syvseters familiebil som ikke er beregnet på banekjøring :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daggad

Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Øyvind.h

#6
Sitat fra: daggad på mandag 09. desember 2013, klokken 11:09
Syvseters familiebil er å ta i.. ;)
Hvorfor det da? Det er jo en familiebil for meg, på lik linje med det eks. E-klasse eller 5-serie ville vært.
En E-klasse med jumpseats i bagasjerommet (det fikk man i hvert fall før) ville jeg også kalt syvseters familiebil. Teslaen har til og med eget bagasjerom foran som kan brukes samtidig som den er 7-seter!

Når du ser igjennom resultatlista og ser konkurrenter som SLS, 911`er, Nissan GT-R og Audi R8 kan man trygt klassifisere Model S som familiebil :)

Familiefrakter derimot vet jeg ikke om jeg ville kalt den, for da tenker jeg type Sharan/Caravelle etc.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daggad

Ok det blir vel litt om hva man mener men jeg siktet spesielt til det med syv seter. Jeg hadde aldri turt å ha unger baki der om det var noe annet enn en liten forsiktig tur til nærbuttikken i under 50km/t.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Øyvind.h

Sitat fra: daggad på mandag 09. desember 2013, klokken 11:47
Ok det blir vel litt om hva man mener men jeg siktet spesielt til det med syv seter. Jeg hadde aldri turt å ha unger baki der om det var noe annet enn en liten forsiktig tur til nærbuttikken i under 50km/t.
Ja hadde målet mitt vært å frakte familie på inntil 7 personer på fast basis hadde jeg nok bestilt Model X.

Angående sikkerheten i bagasjerommet er jo det bildet ganske komplekst. Ved hard påkjørsel bakfra ville jeg ikke hatt barn der, selv om baken på bilen er forsterket. Selv en skikkelig avstivet bakpart på bilen vil fortsatt kunne gi etter. Og det som er verre er at vesentlig stivere bakpart må medføre at energien overføres andre steder. Det vil medføre at resten av bilen får mer kollisjonsenergi, herunder alle passasjerer.
Skal du ikke ha barn i bagasjerommet bør du altså la den delen av bilen være deformasjonssone, uten ekstra avstivning.

Ved frontkollisjon derimot er bakovervendte seter tryggere enn fremovervendte, så det er ikke så enkelt som å si at setene bak er utrygge. Hvor det er best å sitte kommer an på en rekke faktorer. Jeg vil kanskje oppleve at det er tryggere å ha barna i baksetet, mens det i praksis kan være en feil antakelse.

Det var laaaangt off topic :) Men for å dra den tilbake tror jeg vi er enige om at dette er en familiebil a la E-klasse, 5-serie, A6, A7 etc. Men ikke en minivan :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lacaixxa

Denne listen må man nok ta med en klype salt, da sjåførene her varierer stort. Men TMSP blander ser nok ikke i opp i topp Lamborghini, Nissan GT-R nivå

Randy Pobst har kjørt de fleste bilene her: amerikansk racer kjører
Tesla Model S: Aaron Bailey, tidligere amerikansk fotballspiller

- Min Tesla er en 7 seter, så ser ikke hvorfor vi skal kverulere på det
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

Zanka

Kan nok fort være flere Aaron Bailey, tviler på at dette er samme person :)
http://www.linkedin.com/in/aaronbailey23
Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

Lacaixxa

2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA