Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Type 2 ladere ved vulkan Mathallen

Startet av frekri, søndag 08. desember 2013, klokken 15:46

« forrige - neste »

Bjørn

Sitat fra: sn0le på mandag 16. desember 2013, klokken 16:09
Ser at folk sier disse grensene skal økes, men vet vi virkelig at det er reelt?
Hvorfor er de satt ned til å begynne med?

Grunnen til at grensene er satt ned er forskrifter.. man skal ikke laste en kontakt 100% mer enn 6t.. derfor er grensen satt til 13/26A som er ca 80%.
SW oppdat. som kommer skal visstnok tillate 100% belastning i nettopp 6t.. for så trappe ned til 80% igjen..
Dette gjelder ikke for schuko, som vil beholde sin begrensing på 13A.

OleJA

Sitat fra: Bjørn på lørdag 04. januar 2014, klokken 20:29
Sitat fra: sn0le på mandag 16. desember 2013, klokken 16:09
Ser at folk sier disse grensene skal økes, men vet vi virkelig at det er reelt?
Hvorfor er de satt ned til å begynne med?

Grunnen til at grensene er satt ned er forskrifter.. man skal ikke laste en kontakt 100% mer enn 6t.. derfor er grensen satt til 13/26A som er ca 80%.
SW oppdat. som kommer skal visstnok tillate 100% belastning i nettopp 6t.. for så trappe ned til 80% igjen..
Dette gjelder ikke for schuko, som vil beholde sin begrensing på 13A.
Greit nok at schuko ikke bør belastes med over 80%, men forstår ikke at det overhodet skal være nødvendig å redusere last på en type2 kontakt. Denne er jo designet for kontinuerlig last på inntil 63A, så reduksjon til 26A på en stolpe som tilbyr 32A må bare være en bug, tidsbegrenset eller ei.
De har jo faktisk fått dette til riktig på 32A blått adapter. CEE kontakter er designet for kontinuerlig last, og her får man ladet med 32A kontinuerlig.

Bjørn

Sitat fra: OleJA på lørdag 04. januar 2014, klokken 20:41
Sitat fra: Bjørn på lørdag 04. januar 2014, klokken 20:29
Sitat fra: sn0le på mandag 16. desember 2013, klokken 16:09
Ser at folk sier disse grensene skal økes, men vet vi virkelig at det er reelt?
Hvorfor er de satt ned til å begynne med?

Grunnen til at grensene er satt ned er forskrifter.. man skal ikke laste en kontakt 100% mer enn 6t.. derfor er grensen satt til 13/26A som er ca 80%.
SW oppdat. som kommer skal visstnok tillate 100% belastning i nettopp 6t.. for så trappe ned til 80% igjen..
Dette gjelder ikke for schuko, som vil beholde sin begrensing på 13A.
Greit nok at schuko ikke bør belastes med over 80%, men forstår ikke at det overhodet skal være nødvendig å redusere last på en type2 kontakt. Denne er jo designet for kontinuerlig last på inntil 63A, så reduksjon til 26A på en stolpe som tilbyr 32A må bare være en bug, tidsbegrenset eller ei.
De har jo faktisk fått dette til riktig på 32A blått adapter. CEE kontakter er designet for kontinuerlig last, og her får man ladet med 32A kontinuerlig.

Dette var forklaringen jeg fikk på Lade.. er sef. helt enig ang type 2. men CEE kontakter er merket m 6 el 9t.. vil tro at begrensingen på type 2 kablen bare er en følgefeil av at dem ble nødt å begrense seg..
Men ja, er jo merkelig da, at man "får lov" å trekke 32A fra blå-adaptret..

jkirkebo

Sitat fra: Bjørn på lørdag 04. januar 2014, klokken 20:53
CEE kontakter er merket m 6 el 9t...

6h, 9h og lignende merking har ingenting med tid å gjøre men hvordan kontakten er bygget opp mhp. plasseringen av jordpinnen. 9h har den på "klokken 9"-posisjonen, 6h på kl. 6 osv. Dette fordi kontaktene kan være laget for forskjellige voltstyrker og frekvenser.

Mye info her: http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60309
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjørn

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. januar 2014, klokken 21:19
Sitat fra: Bjørn på lørdag 04. januar 2014, klokken 20:53
CEE kontakter er merket m 6 el 9t...

6h, 9h og lignende merking har ingenting med tid å gjøre men hvordan kontakten er bygget opp mhp. plasseringen av jordpinnen. 9h har den på "klokken 9"-posisjonen, 6h på kl. 6 osv. Dette fordi kontaktene kan være laget for forskjellige voltstyrker og frekvenser.

Mye info her: http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60309

Aha..! Man lærer stadig noe nytt.. :D bare synd man ikke alltid lærer det som er riktig.. Takk for oppklaring igjen jkirkebo..!
Da stemmer jo ikke forklaringen jeg fikk hos Tesla da.. hva som da er grunnen til den midlertidige begrensingen får man vel bare fortsette å gruble på..  :-\

OleJA

Sitat fra: Bjørn på lørdag 04. januar 2014, klokken 22:29
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. januar 2014, klokken 21:19
6h, 9h og lignende merking har ingenting med tid å gjøre men hvordan kontakten er bygget opp mhp. plasseringen av jordpinnen. 9h har den på "klokken 9"-posisjonen, 6h på kl. 6 osv. Dette fordi kontaktene kan være laget for forskjellige voltstyrker og frekvenser.

Mye info her: http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60309

Aha..! Man lærer stadig noe nytt.. :D bare synd man ikke alltid lærer det som er riktig.. Takk for oppklaring igjen jkirkebo..!
Da stemmer jo ikke forklaringen jeg fikk hos Tesla da.. hva som da er grunnen til den midlertidige begrensingen får man vel bare fortsette å gruble på..  :-\
Håper for all del at servicefolka hos Tesla har funnet på denne forklaringen med 6t vs 9t selv, og at det ikke er info de har fått fra dem som utvikler software til laderne :o. Er dessverre ikke helt sikker på dette, når en ser hvor mye tull det har vært med adaptere, UMC, lading på IT vs TN nett mm.

Philip Marlowe

Fruen tok meg med til Mathallen i dag. Mens jeg var der, kom jeg plutselig på at jeg burde sjekke garasjeanlegget. Jeg har ikke fått min TMS ennå, men jeg syntes det kunne være greit å sjekke forholdene likevel. Fant plassene, men de var tomme. Ingen elbiler der.

Jeg prøvde å forstå skiltene og jeg tolket dem slik at det kostet 20.- NOK/time å stå der. Klarte ikke se noe om at elbiler kunne stå gratis. Stemmer det?

Ikke at det betyr så mye, som en skrev litt ovenfor så kan man jo lade 36km/time. Det betyr vel at prisen for drivstoff blir 0,55 NOK/km inklusive parkering. Det er jo ganske rimelig det :)
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Go-carter

Jeg lader stort sett med 41km/t når jeg står der, med enkeltlader. Er dessverre veldig fullt der på dagtid, av biler som ikke bruker type2 :(

Koster 20,-/timen de to første timene, så 40/timen. Ganske billig til å være Oslo, synes jeg. :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Philip Marlowe

Sitat fra: Go-carter på lørdag 18. januar 2014, klokken 20:26
Jeg lader stort sett med 41km/t når jeg står der, med enkeltlader. Er dessverre veldig fullt der på dagtid, av biler som ikke bruker type2 :(

Koster 20,-/timen de to første timene, så 40/timen. Ganske billig til å være Oslo, synes jeg. :)

Betyr det at når jeg får min bil med dobbeltlader, så kan jeg lade 2*41 km/t => 82 km/t?
Da blir det jo bare 25 øre/km inklusive parkering.  :o
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

satheesh.net

Sitat fra: Philip Marlowe på lørdag 18. januar 2014, klokken 20:39
Sitat fra: Go-carter på lørdag 18. januar 2014, klokken 20:26
Jeg lader stort sett med 41km/t når jeg står der, med enkeltlader. Er dessverre veldig fullt der på dagtid, av biler som ikke bruker type2 :(

Koster 20,-/timen de to første timene, så 40/timen. Ganske billig til å være Oslo, synes jeg. :)

Betyr det at når jeg får min bil med dobbeltlader, så kan jeg lade 2*41 km/t => 82 km/t?
Da blir det jo bare 25 øre/km inklusive parkering.  :o

Stemmer ganske godt! (Jeg har dobbeltlader.) :)

Orcuz

Hvordan kan 235v og 26A bli 84km/t? Blir vel bare litt over 6 Kw/h?
Dette er jo samme strøm og spenning som du får på blå kontakt med 32A kurs

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk


Zanka

#41
3fas 400v, ser bare litt rart ut på telefonen. I bilen er det et 3tall som indikerer at det er 3fas. (Det står 230v selv om det er 400v, har noe med hvor spenningen måles)
Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

Orcuz

Aha da er jeg med =D Deilig hastighet med dobbeltader da. Veldig glad jeg tok med det egentlig...

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk


Griffel

Sitat fra: Orcuz på søndag 19. januar 2014, klokken 01:30
Hvordan kan 235v og 26A bli 84km/t? Blir vel bare litt over 6 Kw/h?
Dette er jo samme strøm og spenning som du får på blå kontakt med 32A kurs
Sitat fra: Zanka på søndag 19. januar 2014, klokken 01:39
3fas 400v, ser bare litt rart ut på telefonen. I bilen er det et 3tall som indikerer at det er 3fas. (Det står 230v selv om det er 400v, har noe med hvor spenningen måles)
Som utallige ganger tidligere skrevet her på forumet benytter Tesla Californisk da blir det 3x230Vx26A = 3x6kW = 18 kW
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

smurf

Regnestykket med 3 fase er vel:
Sqrt(3) x 400V x 26A = 18kW
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA