Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

LED fjernlys

Startet av LMOR, fredag 06. desember 2013, klokken 09:10

« forrige - neste »

Meldola

#165
Sitat
I hvilken grad måtte du styre og herje for å montere denne?
Gikk du for en skiltholder type?
Hvordan gikk/utførte du kablingen?
Koblet du disse på eksisterende fjernlys?
Hvis dette ikke medførte store inngrep i selve karosseriet på bilen, så er jeg interessert i å gjøre dette selv på min leasing i3.
Kjører mye til Telemark, og elgen er da fin å se før det smeller.

Jeg regner med at siden man har montert ekstralys i oddetall, ergo her bare 1, at man kommer unna med dette fra Politiet. ( Man skal selvfølgelig ikke regne med noe her i livet... ).
Denne forhistoriske regelen om at man kun kan ha ekstralys i partall er utdatert og teit.

//Roger

Jeg herjet ikke noe, betalte Bilkomponenter.no for å gjøre det. men holdt ham med selskap mens han holdt på. Tok ut frunk og deksler under panser, kom greit til fjernlys for styrestrøm og strøm fra batteriet. Lykten er vel ca 7,5 cm dyp og ganske tung så montere på skiltfeste ville jeg ikke anbefalt. Ble lav montering men fungerer helt fint. Tror nok ikke dette er en løsning BMW hadde satt pris på at du utførte på bilen deres.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

Torfinn9990

Sitat fra: Autowinder på onsdag 08. februar 2017, klokken 14:28
Sjekke at pærene er testet kompatible med Canbus ?
Det er ikke canbus ut til pærene. Det er nok overvåking av strømtrekket til lysene for å gi beskjed til fører om at ei pære evt er defekt. Hvis man setter inn ei led pære så vil man kunne få feilmelding fordi denne ikke har det strømtrekket ei halogenpære har.

DieselVegard

Sitat fra: Meldola på torsdag 16. mars 2017, klokken 08:14
Sitat
I hvilken grad måtte du styre og herje for å montere denne?
Gikk du for en skiltholder type?
Hvordan gikk/utførte du kablingen?
Koblet du disse på eksisterende fjernlys?
Hvis dette ikke medførte store inngrep i selve karosseriet på bilen, så er jeg interessert i å gjøre dette selv på min leasing i3.
Kjører mye til Telemark, og elgen er da fin å se før det smeller.

Jeg regner med at siden man har montert ekstralys i oddetall, ergo her bare 1, at man kommer unna med dette fra Politiet. ( Man skal selvfølgelig ikke regne med noe her i livet... ).
Denne forhistoriske regelen om at man kun kan ha ekstralys i partall er utdatert og teit.

//Roger

Jeg herjet ikke noe, betalte Bilkomponenter.no for å gjøre det. men holdt ham med selskap mens han holdt på. Tok ut frunk og deksler under panser, kom greit til fjernlys for styrestrøm og strøm fra batteriet. Lykten er vel ca 7,5 cm dyp og ganske tung så montere på skiltfeste ville jeg ikke anbefalt. Ble lav montering men fungerer helt fint. Tror nok ikke dette er en løsning BMW hadde satt pris på at du utførte på bilen deres.

Dette ser jo rett og slett genialt ut. *tommelopp*
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

RogerRabbit

Sitat fra: Meldola på torsdag 16. mars 2017, klokken 08:14
Sitat
I hvilken grad måtte du styre og herje for å montere denne?
Gikk du for en skiltholder type?
Hvordan gikk/utførte du kablingen?
Koblet du disse på eksisterende fjernlys?
Hvis dette ikke medførte store inngrep i selve karosseriet på bilen, så er jeg interessert i å gjøre dette selv på min leasing i3.
Kjører mye til Telemark, og elgen er da fin å se før det smeller.

Jeg regner med at siden man har montert ekstralys i oddetall, ergo her bare 1, at man kommer unna med dette fra Politiet. ( Man skal selvfølgelig ikke regne med noe her i livet... ).
Denne forhistoriske regelen om at man kun kan ha ekstralys i partall er utdatert og teit.

//Roger

Jeg herjet ikke noe, betalte Bilkomponenter.no for å gjøre det. men holdt ham med selskap mens han holdt på. Tok ut frunk og deksler under panser, kom greit til fjernlys for styrestrøm og strøm fra batteriet. Lykten er vel ca 7,5 cm dyp og ganske tung så montere på skiltfeste ville jeg ikke anbefalt. Ble lav montering men fungerer helt fint. Tror nok ikke dette er en løsning BMW hadde satt pris på at du utførte på bilen deres.

Takk for svar og bilde.

Da var det straks mer komplisert enn jeg hadde sett for meg.
Hadde jeg eid bilen selv hadde jeg gjort det, men siden jeg leaser så tror jeg heller at jeg bytter pærer for litt økt effekt.


//Roger
2021 - Polestar 2 Snow
2017 - BMW i3 33kWh Protonic Blue
2003 - Opel Vectra GTS 2.2 Silver Metallic

Egil Fonn

Meldola. Led planken blokkerer en del av luftinntaket. Neppe noe problem om vinteren. Kan være uheldig i høye sommertemperaturer når bilen skal kvitte seg med overskuddsvarme fra motor, batteri og klima anlegg.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Meldola

Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 18. mars 2017, klokken 08:20
Meldola. Led planken blokkerer en del av luftinntaket. Neppe noe problem om vinteren. Kan være uheldig i høye sommertemperaturer når bilen skal kvitte seg med overskuddsvarme fra motor, batteri og klima anlegg.

Merker vel fort om viften begynner å gå mer enn hva man anser som nødvendig. Tror uansett det kommer nok luft inn rundt lykta. Om det er for tett kan jeg bare skru den ut sommerstid, fort gjort. Men takk for ett lite varsel :)
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

Initium

mye av bildene her er ikke lengre tilgjengelige:
noen som vil vise bilder av sine montasjer ?

Vår I3 får en ledbar nå i høst, og vi har landet på enten Hella, Rigid eller Baja Design som leverandør. Hva modeller og størrelser har folket valgt til sine biler ?
Hella 470 er jo "godkjent " montert, men den er dyr, over 6000kr såvidt jeg kan se, det syns jeg kanskje var litt VEL drøyt igjen....

Klykken

#172
Jeg har montert rigid sr20. Gjorde det selv, og er en rimelig enkel operasjon. Alt du trenger er med i pakken, bortsett fra brakett for skiltmontering. How-to fant jeg på YouTube.
Alt er mulig å nå med en gang frunk er skrudd ut (fire skruer). Alt av kabling er skjult. Gikk gjennom EU-kontroll uten problem.

Kjøpte skjøteklemmer på biltema som jeg satte på strømførsel til langlysa til relleet til ledbaren.

Koblet 12v strøm til ledbaren via hovedstrømsboksen innenfor frunk.
Jordet i innfestingen til frunk.

Skiltramme ble skrudd fast der skilt stod fra før, med skilt utenpå der igjen, med forboring, rustfri skruer med skiver og låsemuttere bak fangeren. Ledbaren er ganske tung, så jo stivere innfesting jo sikrere og stødigere blir den.

Gjorde alt på ca én time. Aldri gjort slik før, og syntes ikke det var spesielt vrient, egentlig.

Edit:
Fulgte rådene i denne filmen, bortsett fra å sage istykker grillen
https://youtu.be/NoTlt2witvU
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Initium

jeg går for den " vanlige " Hella 470 ledbaren, og ikke den " 2-i-1 løsningen.

Den vanlige kommer i ref-tall 25 eller 37,5. Hva blir mest riktig ?
Jeg tenkte egentlig gå for 25, siden vår I3 uansett ikke er noen racerbil som PRIMÆRT brukes på lange skogs-strekk, men likevel er det greit tenke over....

Synspunkter ?

Klykken

#174
Rigid SR20 har referansetall 37,5. Gikk som sagt gjennom EU med dette... Den er heller ikke todelt.

Var ærlig før jeg satte inn bilen til kontroll og sa at jeg hadde montert LED-bar pga de livsfarlige fjernlysene som i beste fall kunne betegnes som måneskinn.

Mulig jeg hadde flaks, men det var NAF som utførte denne kontrollen, så...

EDIT:
Vedr. referansetall så er normalt begge fjernlysene til en bil ca 60% av 480 lux (referansetall 60, altså). Med et referansetall på 37,5 på tilleggslyset vil du havne på 97,5%. Dvs 468lux, hvor tillatt er under 480.

Med referansetall på 25 vil du få svakere lys kontra lys med 37,5.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Initium

Da blir det 37,5 baren. Takker !

Kåre Knatten

En lykt med lavere referansenummer har et bredere lysbilde, så høyt referansenummer gir ikke nødvendigvis det beste lysbilde, men lyser lenger i en smalere stråle.

reitsma

Har bestilt Philips sine Luminon led til fjernlys, det er en skrue som kan justere lyset litt høyere, hva slags utstyr brukes til det, vanlig skruetrekker? Har prøvd for hand men er temmelig stram, ser ikke ut som standard skrue eller torx.

Miri

Dere som har byttet halogenpærene med LED eller xenon, har det gått greit på EU-kontrollen?

JorgenM

#179
Er det noen som har prøvd disse? Rigid SR30
https://www.ekstralys.no/blogg-om-lys/oppgrader-lysene-pa-bmw-i3-med-en-ra-rigid-led-fjernlys-bjelke/



Er det noe det samme som Klykken og Initium prøvde for 2,5 år siden?

EDIT: Nå så jeg prisen ja... 17 laken. Det er over 1/6 av prisen på bilen jeg kjøper :o Neppe aktuelt da.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA