Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Betaling hurtiglading - kortautomat?

Startet av Hansi, torsdag 05. desember 2013, klokken 21:21

« forrige - neste »

Vesel

#30
Sitat fra: cra på søndag 07. juni 2020, klokken 00:05
Sitat fra: Vesel på torsdag 04. juni 2020, klokken 14:58
Det er også neppe holdbart med lukkede ladenettverk slik som Tesla har. Du verden, det er fantastisk bra, men det er heller ingen bensinstasjoner som ekskluderer bilmerker fra å bruke pumpene deres.

Men det kunne de vel hatt, om de fant det hensiktsmessig? Men alle bensinstasjonskjeder vil selvsagt selge drivstoff til alle, siden det er mest hensiktsmessig. At varer og tjenester tilbys eksklusivt til en "klubb" er ikke noe nytt, og jeg kan ikke se at det er noe ulovlig i det heller. Vanligvis er kriteriet at man betaler en kontingent, men hos Tesla er det litt annerledes.
Jeg ser ingen måter det kunne vært hensiktsmessig for en bensinstasjonkjede å ekskludere noen typer biler i dag. I Teslas første år, da elbilismen ennå var i tidligste barndom, så var det hensiktsmessig å la dem dem utvikle egen standard for lading på et marked med flere fremtidsusikre standarder. De kunne få et konkurransefortrinn ved ekskludere biler fra andre produsenter. Da ble risikoviljen større på et høyst usikkert men ønskelig prosjekt. I dag er det ikke så risikabelt som det var. CCS har blitt standard i verdens største enkeltmarked, EU. Hydrogen er dødt, og bortsett fra Toyota, så tror jeg alle de store bilprodusentene har en eller annen form for elbilsatsning, for de ser hva som er den uunngåelige veien fremover. Dermed er det på tide med reguleringer. Det er til det felles beste at alle har tilgang til alle ladeplasser. De tar opp verdifulle plasser langs veien, og Tesla har allerede snappet mange av de beste, nær spisesteder, kjøpesentre, moteller, hoteller og små attraksjoner. Se Lier North ved Max Burger, Sundebru ved både en motell, kro, Burger King og en liten dyrehage, og min favoritt: Magliano Sabina i Italia, som har svømmebasseng.

Det er per i dag ikke ulovlig i Norge med lukke ladenettverk, men i EUs mektigste land, Tyskland, så er det med Ladesäulenverordnung-en blitt forbudt å bygge nye ladere som ekskluderer. Jeg tror resten av EU kommer til å følge etter, det er en fornuftig regulering. Etterhvert tror jeg vi også kommer til å gjøre det, dersom det i det hele tatt vl være et poeng når reguleringen allerede innført i Europas største og viktigste land for veitransport og Europas største bileksportør. Til sammenligning vil Norge om noen år heller ikke bety noe på elbilmarkedet. Det är dags for oss også å bli fullt medlem i tidenes største fredsprosjekt.

Sitat fra: turfsurf på søndag 07. juni 2020, klokken 20:08
Sitat fra: cra på søndag 07. juni 2020, klokken 19:58
Så lenge pluggen er den samme er det vel bare en endring i programvare som skal til for at SC kan lade hvilken som helst bil som snakker det språket?
Homeplug og Canbus er ikke elektrisk kompatible heller. Man må fysisk bygge om.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Er det noen stor ombygging da, eller bare et kretskort som må byttes?
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

cra

Sitat fra: Vesel på mandag 08. juni 2020, klokken 13:17
Jeg ser ingen måter det kunne vært hensiktsmessig for en bensinstasjonkjede å ekskludere noen typer biler i dag.

Nei, det har nok aldri vært hensiktsmessig, og jeg tviler på det kommer til å bli det. I alle fall ikke før det evt blir en eksklusiv klubb for veteranbilentusiaster og denslags der det er andre fordeler som følger med, men knapt nok da.  :laugh:

Sitat fra: Vesel på mandag 08. juni 2020, klokken 13:17
I Teslas første år, da elbilismen ennå var i tidligste barndom, så var det hensiktsmessig å la dem dem utvikle egen standard for lading på et marked med flere fremtidsusikre standarder. De kunne få et konkurransefortrinn ved ekskludere biler fra andre produsenter.

Jeg vet ikke om akkurat det å ekskludere andre var fortrinnet/hovedformålet i seg selv, men for min egen (og helt sikkert mange andres) del var fordelen ved at bilprodusenten tilbød gratis og (samenlignet med alt annet) lynrask lading så stor at betalingsviljen ble strukket en del lenger enn den ellers ville, og ulempene med å kjøre elektrisk ble kraftig redusert. Kapasiteten i det daglige er jo kjempegod sammenlignet med mye annet ,selv om forskjellen mellom lading hver natt/hver tredje natt i praksis betyr lite for min del. At ladenettverket var for å fremme salg av egne biler var naturlig, og det har fungert. Det ville heller ikke gitt mye mening å bare tilbudt det gratis til alle de andre produsentene - i alle fall ikke påd et tidspunktet. Jeg tipper det var like mye ment som et "se her, slik gjør man det. Invester litt i ladeinfrastruktur som sparker unna, så kommer kundene strømmende", men det gikk nok langt over hodet på de andre. :)

At å bare gønne på med egen standard så man kom igang var lurt er et godt poeng (som jeg ikke har tenkt over før nå).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Hansi

7-års jubileum for denne tråden i dag. Forhåpentligvis skjer det mer i løpet av de neste 7 årene enn i de foregående 7 år :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA