Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Webasto montering + deler

Startet av Waberg, torsdag 05. desember 2013, klokken 15:45

« forrige - neste »

Waberg

Hei!
For  ikke så lenge siden kjøpt jeg en P106 med Webasto C som var defekt, så jeg kjøpte en ny, takk til VWspirit.
Men så viser det seg at det har stått en type S der før som ble byttet ut med C. Men verkstedet har ikke byttet eksospotten, festebraketten eller slangene. Det resulterte i at eksospotten bare har vært til pynt (de har bare kuttet av eksosutløpet på Webastoen og satt den oppå eksospotten) Vannslangene må tydeligvis være lenger på C enn på S så det ble en knekk på den ene slangen. Festebraketten er bare en vinkel de har laget til fra oversiden. Det er heller ikke satt på en slange til luftinntaket. Han jeg kjøpte bilen av leverte ved en senere anledning bilen in til samme verksted fordi han syntes det var så dårlig effekt på varmeapparatet. De hadde fjernet litt sot!, men han merket ikke forskjellen på varmen..

Nye slager har jeg fått tak i (Takk igjen til VWspirit) Men jeg trenger en eksospotte. Er den en spesiell type jeg trenger? Er det butikker rundt Oslo/Akershus som selger det, eller er det noen her som har en? Festebeslag kan jeg kanskje lage til selv hvis jeg ikke får tak i. Hvor viktig er eksospotten? Kan jeg bare feste på en eksosslange som en midlertidig løsning til jeg får tak i en potte? Det kribler litt etter å få kjørt den nye bilen..
Og luftslangen inn. Hvilken slange skal jeg bruke til det og hvor bør jeg legge den? Jeg ser at folk her har alt fra 20cm og helt inn til torpedoveggen.
15 Zoe Intense
99 P106 LiFePO4

Helge

Sitat fra: Waberg på torsdag 05. desember 2013, klokken 15:45
Men så viser det seg at det har stått en type S der før som ble byttet ut med C. Men verkstedet har ikke byttet eksospotten, festebraketten eller slangene.
Denne jobben gjorde jeg selv for noen få år siden, med separat eksospotte festet på traversen nederst i fronten. Det betyr at det er en fleksibel eksosrør-bit fra varmeren ned til eksospotta og så har jeg en tilsvarende eksosrør-bit fra potta og ut foran høyre framhjul

Sitat fra: Waberg på torsdag 05. desember 2013, klokken 15:45Det resulterte i at eksospotten bare har vært til pynt (de har bare kuttet av eksosutløpet på Webastoen og satt den oppå eksospotten).
Dårlig arbeid - da kunne ikke lenger flexi eksosrør kobles på den varmeren.

Sitat fra: Waberg på torsdag 05. desember 2013, klokken 15:45Vannslangene må tydeligvis være lenger på C enn på S så det ble en knekk på den ene slangen.
Det er vel bare den ene vannslangen som trenger å forlenges så der skjøtet jeg inn en ekstra slangebit med vinkel.

Sitat fra: Waberg på torsdag 05. desember 2013, klokken 15:45Festebraketten er bare en vinkel de har laget til fra oversiden.
Jeg laget også en enkel festebrakett (festet på "traversen" oppe) og det holder i massevis.

Sitat fra: Waberg på torsdag 05. desember 2013, klokken 15:45Det er heller ikke satt på en slange til luftinntaket.
Slange på luftinntaket mener jeg er unødvendig så lenge du i stedet leder eksosen godt nok unna luftinntaket

Sitat fra: Waberg på torsdag 05. desember 2013, klokken 15:45Men jeg trenger en eksospotte. Er den en spesiell type jeg trenger? Er det butikker rundt Oslo/Akershus som selger det, eller er det noen her som har en? 
Alle de som selger Webaste Thermotop C selger vel slike løse potter som du kan bruke. De har samme diameter på eksosrør-tilkobling som Webastoen.

Sitat fra: Waberg på torsdag 05. desember 2013, klokken 15:45Hvor viktig er eksospotten? Kan jeg bare feste på en eksosslange som en midlertidig løsning til jeg får tak i en potte?
Eksospotten er vel slett ikke kritisk, men fjerner litt støy gjør den helt klart (jeg har prøvd med og uten). Forskjellen er imidlertid ikke noen go/no go mht å kjøre bilen ;D

Sitat fra: Waberg på torsdag 05. desember 2013, klokken 15:45Og luftslangen inn. Hvilken slange skal jeg bruke til det og hvor bør jeg legge den? Jeg ser at folk her har alt fra 20cm og helt inn til torpedoveggen.
Som nevnt mener jeg det ikke er nødvendig med innsugsslange, men da bør man i stedet lede eksosen litt vekk fra varmeren.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

Jeg var i ferd med å svare på PMen din Waberg, men nå kan jeg like gjerne svare her.

Braketten til C-webastoen er helsveiset med plata under 12V batteriet og jeg tror til og med plata som elektronikkboksen står på så å bruke orginalen er en real operasjon.
En nabo har fått byttet fra S til C webasto. Tror hans er festet i frontplata og ikke bak mot batteriet. Jeg kan prøve å få tatt bilde av hans.

Som Helge sier så er innsugsslangen bare for å ikke få eksos i innsuget så om eksosen er lenger unna er den ikke kritisk. Orginalen er ett papprør med sølvpapir utenpå, og kan du bruke nesten en hvilken som helst slange. Det blir ikke veldig varmt der den sitter.

Ang eksospotta så har jeg sett at Webasto ettermontert på en Tazzari bare hadde et laaaang alu-flexi-rør (helt ut bak).

Asker Elektro-diesel og Heatco i Bærum forhandler Webasto.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Om du trenger original feste/travers har jeg en slik etter hugging av en P106
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Waberg

Takk for svar. Jeg skal innom Heatco på Mandag for å kjøpe et flexrør og ny potte.

MEN! Jeg ser at radiatoren ikke er festet! Jeg kunne bare løfte den rett ut. Den henger bare fast i slangene og noen gummipropper under... Festebrakettene er fortsatt skrudd fast i radiatoren men jeg kan ikke se noen plass jeg kan skru de fast? Jeg kan legge ut et bilde senere i dag. Hvordan var den festet originalt?

Er det fester til radiatoren i samme original feste/travers til webastoen?

@elektrolux Kanskje broderen skal innom Stavanger om ikke alt for lenge? Jeg kommer tilbake til deg.




15 Zoe Intense
99 P106 LiFePO4

elektrolux

#5
Radiatoren er festet i framre batterikasse.

Glemmes gjerne når en tar ut batterikassen, noe som fører til knekte fester på batterikassen, og løse fester slik du beskriver.

Batterikassen kan repareres med store skiver, eller bedre med litt glassfiberarmert sparkel.

Kom gjerne innom og hent gratis travers. Er hjemme etter ca 15 des.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

#6
Sitat fra: Waberg på lørdag 07. desember 2013, klokken 12:37
Jeg ser at radiatoren ikke er festet! Jeg kunne bare løfte den rett ut. Den henger bare fast i slangene og noen gummipropper under... Festebrakettene er fortsatt skrudd fast i radiatoren men jeg kan ikke se noen plass jeg kan skru de fast?

Spør du meg så er dette ikke noe problem. Hvis du bare passer på at den er skikkelig nede i gummiproppene under så sitter den godt nok i massevis uten festene i 6'er kassen.
Jeg har ikke brukt festebrakettene på mine biler de siste 80-100.000km (tilsammen på tre biler).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Sitat fra: Elmo på fredag 06. desember 2013, klokken 16:46
En nabo har fått byttet fra S til C webasto. Tror hans er festet i frontplata og ikke bak mot batteriet. Jeg kan prøve å få tatt bilde av hans.

Ikke noe rocketsience her. Bare laget en rett brakett og skrudd den i frontplata. De har brukt festene foran istedenfor bak som med orginalbraketten.
Jeg klarte ikke helt å se hvordan potta var festet men det var iallefall flexirør til selve webastoen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Waberg

Det var godt å høre at det ikke gjør noe at radiatoren ikke er festet. Jeg skal fikse minst mulig frem til våren:)
Et slikt feste skal jeg klare å lage. Takk for god hjelp igjen.
15 Zoe Intense
99 P106 LiFePO4

Waberg

Da har jeg kjørt 600 varme kilometer.

Men det jeg lurte på i dag var om noen har en hattehylle til salgs?

Skal jeg forstette å bruke denne tråden for småting som dette, eller skal jeg lage en ny tråd.

15 Zoe Intense
99 P106 LiFePO4

Elmo

Så bra at du er varm igjen !

Det er en fordel at spørsmål og diskusjoner har fornuftig heading så om du har andre småting så sjekk raskt om det finnes en tilsvarende tråd allerede, og hvis ikke så starter du en ny.

Kjøp og salg skal i utgangspunktet i avdeling for Kjøp og salg av deler og utstyr

Jeg har hattehylle til deg. Sender PM
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Har også hattehylle(r). Tar den alltid ut, da den stort sett er i veien.

Har til og med tatt den ut av e-Up'en.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Waberg

Takk. Nå tror jeg at jeg får tak i en fra Elmo.

Jeg har prøvd med på Kjøp og Salg forumet før, men da jeg ikke fikk svar etter en uke prøvde jeg meg her. Her fikk jeg jo svar nesten med en gang. Jeg tror Kjøp og Salg forumet drukner i Tesla felger:)
15 Zoe Intense
99 P106 LiFePO4

Elmo

Sitat fra: Waberg på onsdag 08. januar 2014, klokken 14:23
Jeg har prøvd med på Kjøp og Salg forumet før, men da jeg ikke fikk svar etter en uke prøvde jeg meg her. Her fikk jeg jo svar nesten med en gang. Jeg tror Kjøp og Salg forumet drukner i Tesla felger:)

Ja, du er inne på noe der.
Tidligere leste jeg forumet konsekvent i "nyeste innlegg" modus og fikk med meg alt, men det ble litt vanskelig da Leaf var på veg og har blitt helt umulig etter at alt Tesla-tullpratet startet ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Waberg

Arrg.. Så lenge hadde jeg en varm bil. Jeg tror sirkulasjonspumpa er gåen? Slangen ut fra Webastoen er det litt temperatur i, mens slangen inn er iskald. Hvordan kan jeg finne ut om det er pumpa som er gåen? Kan man bytte bare pumpa? (Type C) Ellers noen andre tips?
Webastoen slutter ganske kjapt å fyre på full guffe, men det er vel fordi den ikke blir kjølt ned av vannet?
15 Zoe Intense
99 P106 LiFePO4

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA