Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilens historie

Startet av PLUTO, fredag 15. august 2008, klokken 10:06

« forrige - neste »

PLUTO

Jeg har lagt ut en liten artikkel om elbilens spennende historie på hjemmesiden vår: www.elbilagder.org
Her kan du lese at elbiler har vært på veiene siden 1830 tallet og at den bil som først brøt 100 km/h grensen faktisk var en elbil. Dette skjedde allerede i 1899!

Tenk om elbilen hadde fått utvikles fra den tid og ikke hadde blitt "parkert". Da hadde vi hatt en fantastisk batteriteknologi idag.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Jeg har tro på at det en dag vil dukke opp en Elbil som ikke trenge å lades.

Den vil inneholde en kombinasjon av brenselcelle eller kjernereaktor, og et hypereffektivt batteri/ kondensator, som tar seg av strømtoppene  under kjøring.

Bilen vil holde 100 000 km og er beregnet resirkulert etter det.

Et problem med dette er alle bilene som krasjer og dermed inneholder store mengder energi/drivstoff/Kjernekraft/elektroner. Kanskje det innen den tid er slutt på kolisjoner, grunnet radarbasserte bremsesystemer, og markeringer i veibanen som har eliminert sjøføren som fører. Kanskje sjåføren kun legger inn mål, og så kjører bilen dit selv.

Må lagre dette innlegget, og ta det fram om ca. 50 år. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: elektrolux på fredag 15. august 2008, klokken 11:04
Kanskje det innen den tid er slutt på kolisjoner, grunnet radarbasserte bremsesystemer, og markeringer i veibanen som har eliminert sjøføren som fører. Kanskje sjåføren kun legger inn mål, og så kjører bilen dit selv.
Så en science fiction film en gang med det temaet. Hovedpersonen koblet ut sikkerhetssystemet og kjørte på "gammeldags" vis.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

Sitat fra: elektrolux på fredag 15. august 2008, klokken 11:04
Jeg har tro på at det en dag vil dukke opp en Elbil som ikke trenge å lades.

Må lagre dette innlegget, og ta det fram om ca. 50 år. ;D

Tesla (Nikola altså, ikke de som lager sportsbilen) hadde planer om dette. Litt sår det om det her:
http://elbil.no/forum/index.php?topic=88.0
og
http://elbil.no/forum/index.php?topic=140.0

Bilen hans ville ikke ha behov hverken for brenselceller eller batterier men ta energien ut fra omgivelsene mens han kjørte. Ingen vet riktig hvordan han skulle gjøre dette, og han døde før han ferdig. Men de over 1000 andre oppfinnelsene hans fungerte perfekt, og en kan nok si at han var langt forut for sin tid. (Kanskje vi ikke er der der ennå men om ca. 50 år).

Eller vi kan for eksempel lage:
En liten hydrogenfabrikk  basert på bakterier som omdanner kjøkkenavfall  til Nitrogen og Hydrogen.

Nitrogenet brukes som gjødsel i kjøkkenhagen (mat + kjøkkenavfall) og Hydrogenet driver bilen.  Det betyr at en må spise mer frukt og grønnsaker for å få nok kjøkkenavfall, noe som er bare sunt.

Altså et virkelig Kinderegg:
sunnere mat, mindre kunstgjødsel og miljøvennlig drivstoff

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ken

Tesla var meget opptatt av statisk elektrisitet i sluttfasen av livet sitt. Mange synes at det var en blindvei for en så begavet mann men kanskje det var dette som skulle være drivkraften fra naturens side. Fordamping av vann forutsaker flyt av elektroner og spenning differanse (vis a`vis lyn når vi snakke om stor format).

Det med bruk av bakterier  til å produsere hydrogen er spennende. Som med de fleste reaksjoner, en katalyst vil spare energi ovenfor  bruk av ren elektrokjemisk midler. 
Kompostering i dag utført av kommunene gjøres ut i det fri. Gassene som metan er sluppet ut særlig ved hurtig kompostering og mange er så kalt klima gasser. En lukket prosess kan bevare gassene til gjenbruk.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Husk at alt vi har omkring oss av hjelpemidler på et tidspunkt ble betegnet som fantasitull og umulig av alle som så de første forsøkene.
Telefonen ble betraktet som "et artig leketøy uten praktisk anvendelse".
Behovet for datamaskiner ble anslått til "En i hver av de største byene".
Å fly gjennom luften var like umulig som perpeetum mobile.

Nicola Tesla greide faktisk å få sin elbil til å gå på null-energi, men prototypen og hele verkstedet brant plutselig opp. (Oljelobby?)

Vi får bare håpe at det fortsatt finnes mennesker om 50 år som kan se de "umulige " oppdagelsene bli til.


Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA