Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bremsene henger etter parkering

Startet av Cato76, mandag 02. desember 2013, klokken 14:24

« forrige - neste »

Cato76

Jeg har merket i de siste at bremsene henger etter at bilen har stått parkert over natten. I dag smalt det skikkelig i bremsene når jeg skulle rygge ut av garasjen.

Er det noen andre som har merket dette?  ???
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Sualc

Ja, henger på min bil også...særlig hvis jeg har vasket den dagen før...
Nissan Leaf, kjørt siden 9. november 2011.

Tesla Model S, kjørt siden november 2013.

teslaslaven

Brems! Det er fordi du bremser for lite. Kommer særlig etter vask og regn. Skru regen til low og ta noen skikkelige nedbremsinger. Det er en god investering from bremsene uansett.

Muffinman

Det er vel parkeringsbremsene som henger. De får du ikke brukt ved å bremse hardt. Forskjellige kalippere.

teslaslaven

Sitat fra: Muffinman på mandag 02. desember 2013, klokken 14:47
Det er vel parkeringsbremsene som henger. De får du ikke brukt ved å bremse hardt. Forskjellige kalippere.

Men om man får rubba av litt rust og fukt fra skivene vil vel ikke den henge like mye?

fonberg

Park-bremsene henger ofte litt hos meg også, når jeg kjører av gårde om morgenen.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Trøndertesla

Jeg har den samme erfaringen. Når jeg setter den i "Drive" for å rulle forover så smeller det i "bremsene". Noen ganger så er det ikke nok med "creep" - men jeg må gi den litt "gass".

Desto lenger jeg står og jo kaldere det er, jo mer virker det som "bremsene" henger - og jo høyere smeller det...

Jeg parkerer alltid i garasje - lurer på hvordan dette er om man parkerer ute i 10-20 minusgrader...? Noen som har erfaring med dette i kaldvær? Eller - har noen tatt opp dette med Tesla og fått de til å se på det?
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

janmb

Slikt er egentlig nokså vanlig om man har våte bremser når man parkerer og disse fryser/setter seg
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Roger Kolbu

Så oppvarmede bremseskiver burde kanskje vært noe å tenke på for Tesla?
P#3451 VIN 22190 – TMS P85+ Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Sort Performance skinninteriør, Tech-/Lyd-/Lys-/Vinter-/Sikkerhets-pakke, Luftfjæring, Hattehylle, Dobbeltlader, Parkeringsassistent.
(Kortversjon: Full pakke uten barneseter)
In prod. 11.10.13. Prod. complete 18.10.13. Delivered: 30.11.13.
Bil #2: Volvo S80 T6 (321hk)
TOCN: Signature member

tSla

Det kan hende at bremsene kan fryse, uten at jeg skal kommentere for mye på akkurat det. Men min bil har også dette problemet med at parkbremsen ikke vil løse ut. Det skjer som oftest etter det har regnet, eller etter jeg har vasket bil. Det har aldri vært minusgrader når dette har oppstått med meg, så det er dermed grunn til å tro at parkbremsen faktisk ruster fast.

Dette skjedde også på min 09' Audi A4. Rett nok ikke like ofte.
Tesla Model S P85+

Trøndertesla

Min bil har alltid stått "parkert i varmegrader" og likevel smeller det langt mer enn alle de tidligere bilene jeg har hatt. Så for min del så handler det nok ikke om frost. Det kan kanskje være så enkelt at utløseren må kalibreres litt?

Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Meringdal

Helt normalt dette. Jeg jobber i bilutleie, og om helgene når vi har litt mindre leier så bruker vi å sette vekk en del bil på avlastningsparkeringsplass. Når disse blir flyttet over helga, så har jeg merket at det er flere biler som ikke løser ut parkbremsen før man setter bilen i gir og løyser clutchen. Da smeller det, og den løsner.

Helt normalt etter vask eller at bilen har stått en liten stund :)

andvib

Har ikke problemet dersom jeg husker å bremse en gang etter vask. Så var det dette med å huske hvordan man kjørte bil i gamledager da...
2019 Model S Long Range
2019 Model 3 Long Range

kjonix

Opplever det samme, men det har jeg gjort på alle de andre bilene mine også. På ingen måte et teslaproblem og jeg tror det oppleves verre enn det det er.

Veggen

Sitat fra: Muffinman på mandag 02. desember 2013, klokken 14:47
Det er vel parkeringsbremsene som henger. De får du ikke brukt ved å bremse hardt. Forskjellige kalippere.

Man kan bruke park bremsen i fart ved å holde inne P knappen på girhendelen. Dette bremser omtrent tilsvarende regen.
Sikkert lurt å gjøre innimellom for å frigjøre mekanismen og rense bremsebelegget.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA