Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bremsene henger etter parkering

Startet av Cato76, mandag 02. desember 2013, klokken 14:24

« forrige - neste »

valvolainen

Sitat fra: Veggen på mandag 02. desember 2013, klokken 22:09
Sitat fra: Muffinman på mandag 02. desember 2013, klokken 14:47
Det er vel parkeringsbremsene som henger. De får du ikke brukt ved å bremse hardt. Forskjellige kalippere.

Man kan bruke park bremsen i fart ved å holde inne P knappen på girhendelen. Dette bremser omtrent tilsvarende regen.
Sikkert lurt å gjøre innimellom for å frigjøre mekanismen og rense bremsebelegget.

Ah! Excellent!
Piper og hyler det fælt i dashen da?

Veggen

#16
Kun en liten varsellampe, dette er ment å brukes slik.
Mener Tesla har beskrevet det som emergency brake...

valvolainen

Lurer på hvordan antiskrems fungerer med brekket på og på ren is, burde jo låse begge bakhjulene da.
Kanskje bilen er såpass intelligent at motoren drar igang hjulene igjen. Anyone care to try?

Muffinman

Sitat fra: Meringdal på mandag 02. desember 2013, klokken 18:44
Helt normalt dette. Jeg jobber i bilutleie, og om helgene når vi har litt mindre leier så bruker vi å sette vekk en del bil på avlastningsparkeringsplass. Når disse blir flyttet over helga, så har jeg merket at det er flere biler som ikke løser ut parkbremsen før man setter bilen i gir og løyser clutchen. Da smeller det, og den løsner.

Helt normalt etter vask eller at bilen har stått en liten stund :)
Varierer fra modell til modell. Har hatt en Citroen for en del år tilbake, og den måtte rykkes løs om den stod noen dager. Ikke i nærheten så hardt som en slektning sin 2010 3-serie M-sport som hadde stått et par uker i ferien. Her måtte det rå makt til, og det luktet svidd clutch. Katta sprang til skogs når det smalt...

Knut Øygard

Jeg opplever også at psrkeringsbremsen sitter fast. Da er det greit å ha litt moment tilgjengelig:-P

Bare man ikke bryter noe i filler, men det skal vel mye til, og hvis det skjer er det vel en garantisak?
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

snoopy2005

Sitat fra: valvolainen på mandag 02. desember 2013, klokken 22:36
Lurer på hvordan antiskrems fungerer med brekket på og på ren is, burde jo låse begge bakhjulene da.
Kanskje bilen er såpass intelligent at motoren drar igang hjulene igjen. Anyone care to try?

Prøvde det på glattkjøringsbanen. Ikke prøv! Hadde tre pirruetter før jeg stod i grusfellen....
Artig på bane, men det blir ikke som å prøve håndbrekksladd.

Y, 3 og en KIA SOUL EV

Cato76

Er det bare min bil hvor bremsene henger?
Nå var jeg på Golsfjellet i helgen og to ganger opplevde jeg at bremsene fremme hadde låst seg. Første gangen var på lørdag formiddag etter at bilen hadde stått parkert natten over i 2-3 minusgrader (hadde kjørt 30 mil kvelden før) Andre gangen var på søndagen, da hadde bilen stått parkert i 4 timer og tempen lå på ca 0 grader. Godt det ikke var noen Dagbladet eller VG journalister til stede. Ser for meg overskiften "Tesla fryst fast" eller "Tesla måtte tines før den var kjørbar"...

Det er ikke lett å få løsnet bremsene når det er 500 høydemeter til bar vei... Holdt vel på i 5 min med å trykke på bremse pedal og rykke frem og tilbake før det løsnet.
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Norleif

Min nå 7 dager gamle bil "smeller" også etter å ha stått en stund (8+ timer). Har gjort dette fra dag 2, siden dag 1 ikke hadde rom for lange pauser. Typisk vestlandsvinter (+4°C og regn).

arnkl

Eg merker litt motstand i parkeringsbremsa når eg startar om morgonen. Men det er ikkje så mykje at det vert nokon smell. Eg har heller ikkje merka nokon endring i dei to vekene eg har hatt bilen.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Maartensommer

Jeg har også opplevd dette, men ikke at de har låst seg og jeg ikke har kommet videre.  De gangene dette har skjedd har det kun kommet et ubehaglig høyt smell.

Gressvikingen

Det smeller i Porscha mi også når den har blitt parkert våt og stått i noen dager.
P85D"+"

Sofus

Har opplevd én gang at det ene forhjulet låste seg helt. Løsnet med et smell etter å ha rygget ut av garasjen og kom på grovere asfalt.

Avslutter nå alle turer med litt kraftig bremsing for å varme og tørke skivene. Da er de som regel helt greie selv om bilen blir stående en stund.
Model S

M.SKEIDE

Drømmer om oppgradering til keramiske bremser ;)
Tesla Model S 85kWh (P23809)  tech, park, pano, lyd, lys, luft og barneseter (blå og svart) :D LEVERT 19.DES 2013

Kone bil 2013 Leaf SV

gbzdoc


Sitat fra: Cato76 på tirsdag 18. februar 2014, klokken 14:44
Er det bare min bil hvor bremsene henger?
Nå var jeg på Golsfjellet i helgen og to ganger opplevde jeg at bremsene fremme hadde låst seg. Første gangen var på lørdag formiddag etter at bilen hadde stått parkert natten over i 2-3 minusgrader (hadde kjørt 30 mil kvelden før) Andre gangen var på søndagen, da hadde bilen stått parkert i 4 timer og tempen lå på ca 0 grader. Godt det ikke var noen Dagbladet eller VG journalister til stede. Ser for meg overskiften "Tesla fryst fast" eller "Tesla måtte tines før den var kjørbar"...

Det er ikke lett å få løsnet bremsene når det er 500 høydemeter til bar vei... Holdt vel på i 5 min med å trykke på bremse pedal og rykke frem og tilbake før det løsnet.

Oh yeah!
Skulle flytte på bilen nå i kveld, og venstre forhjul henger bom fast!

Prøvde til og med å dytte kjettingene under hjulet uten at den løsnet. Ser nå "litt" teit ut med tydelige spor etter venstre forhjul i snøen fra der bilen stod og til der den nå står.

Får prøve med varmt vann i morgen, det funka på parkbremsen da jeg klarte å fryse fast de med litt idiotisk timet høyttrykkspyling i høst. (Ble 8 minus i løpet av natta...)

Her er det nå rundt -10, skal vel ned i -15 i natt. Kjørte en tur til "bygda" i dag, så stort sett kun oppoverkjøring før bilen ble parkert.

Bare det at det henger på forhjulene er jo helt sprøtt?!?

Teslanewbie

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 18. februar 2014, klokken 22:31

Sitat fra: Cato76 på tirsdag 18. februar 2014, klokken 14:44
Er det bare min bil hvor bremsene henger?
Nå var jeg på Golsfjellet i helgen og to ganger opplevde jeg at bremsene fremme hadde låst seg. Første gangen var på lørdag formiddag etter at bilen hadde stått parkert natten over i 2-3 minusgrader (hadde kjørt 30 mil kvelden før) Andre gangen var på søndagen, da hadde bilen stått parkert i 4 timer og tempen lå på ca 0 grader. Godt det ikke var noen Dagbladet eller VG journalister til stede. Ser for meg overskiften "Tesla fryst fast" eller "Tesla måtte tines før den var kjørbar"...

Det er ikke lett å få løsnet bremsene når det er 500 høydemeter til bar vei... Holdt vel på i 5 min med å trykke på bremse pedal og rykke frem og tilbake før det løsnet.

Oh yeah!
Skulle flytte på bilen nå i kveld, og venstre forhjul henger bom fast!

Prøvde til og med å dytte kjettingene under hjulet uten at den løsnet. Ser nå "litt" teit ut med tydelige spor etter venstre forhjul i snøen fra der bilen stod og til der den nå står.

Får prøve med varmt vann i morgen, det funka på parkbremsen da jeg klarte å fryse fast de med litt idiotisk timet høyttrykkspyling i høst. (Ble 8 minus i løpet av natta...)

Her er det nå rundt -10, skal vel ned i -15 i natt. Kjørte en tur til "bygda" i dag, så stort sett kun oppoverkjøring før bilen ble parkert.

Bare det at det henger på forhjulene er jo helt sprøtt?!?

Beste måten å få dette løst er at alle filmer når dette skjer og sender dette tel tesla i tillegg til å publisere dette her eller på andre teslasider.

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA