Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppgraderte bremser kommer!

Startet av TRM, søndag 16. februar 2014, klokken 17:55

« forrige - neste »

Brede

Jeg legger om til vinterhjul i garasjen nå og kan iallefall avkrefte at det er skjold på noen bremseskiver, eksisterer hverken foran eller bak.

stiantveitofficial

#76
Sitat fra: janmb på søndag 16. februar 2014, klokken 22:50
Synes folk overdriver problematikken rundt parkbrems på bare ett hjulsett. Det er jo helt vanlig. Har så godt som aldri hørt om biler med parkbrems på alle fire, selv om firhjulstrekk og førstegir selvsagt hjelper litt for de bilene som har det.

Uansett skal man jo ikke stole på å parkere bilen i bratt bakke når det er glatt. Det er et førerproblem og ikke et bilproblem - i likhet med de fleste lignende kritikker jeg ser folk har mot TMS.

Noen ganger virker det som om folk forventer at akkurat denne bilen av en eller annen grunn skal være hevet over alle fysiske lover og problemer alle biler sliter med.

Da har du ikke hørt om Audi A4 med elektronisk parkbrems og Multitronic.
På min, og alle jeg jobber sammen med (vi har alle A4 som firmabiler) er det parkbrems på alle 4 hjul.
Utrolig kjedelig når en har lyst til å ta en håndbrekk-sladd  :D men trygt når man skal stå parkert på glatt underlag!
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

Kjelli

En citroen BX fra forrige århundre jeg hadde for maaange år siden hadde parkbrems på alle 4 hjul. Men normen er det nok ikke med 4WP :)

Kjell


Bjoris

Det er ikke det på min 2010 A6, den seilt avgårde med familien i og døra åpen på Vågslid. Jeg løp som en gal og klarte på utrolig vis å komme meg inn i bilen i fart. Hadde i farten bare satt bilen i N og parkbremsen på... Leason learned!

stiantveitofficial

Man parkerer ikke i N, men i P  ;)
Har aldri prøvd å sette Audien i N i fart og så trykke på park.brems-knappen, har kun gjort det når den står i D og har lav hastighet.
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

Teslanewbie

Sitat fra: stiantveitofficial på onsdag 19. februar 2014, klokken 22:50
Man parkerer ikke i N, men i P  ;)
Har aldri prøvd å sette Audien i N i fart og så trykke på park.brems-knappen, har kun gjort det når den står i D og har lav hastighet.

Men med en bil med manuell girboks kan man parkere i N....
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

stiantveitofficial

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 19. februar 2014, klokken 22:51
Sitat fra: stiantveitofficial på onsdag 19. februar 2014, klokken 22:50
Man parkerer ikke i N, men i P  ;)
Har aldri prøvd å sette Audien i N i fart og så trykke på park.brems-knappen, har kun gjort det når den står i D og har lav hastighet.

Men med en bil med manuell girboks kan man parkere i N....

Hehehe jada, det kan man  ;D

Nå var det ikke snakk om manuelt gir, men automatgir.
Tesla, eller EL-biler generelt, har ikke manuell girkasse og da blir den mest nærliggende sammenligningen en automat-, CVT-, friksjons-, Tiptronic-kasse.
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

Amoss

Sitat fra: stiantveitofficial på onsdag 19. februar 2014, klokken 23:01
Nå var det ikke snakk om manuelt gir, men automatgir.
Tesla, eller EL-biler generelt, har ikke manuell girkasse og da blir den mest nærliggende sammenligningen en automat-, CVT-, friksjons-, Tiptronic-kasse.

Nja, mon det.... Bare for å kverulere litt: Du har ett gir forover, ett bakover, og fri med eller uten "parkeringsbrems". Disse girene velger du manuelt mellom. Høres ut som manuelt gir for meg ;)

... men ja, vet at det er "satt opp" for å emulere automatgir, noe som gir mest mening da det ikke er noen gir å velge mellom fremover.
Model S 85D

stiantveitofficial

Sitat fra: Amoss på onsdag 19. februar 2014, klokken 23:24
Sitat fra: stiantveitofficial på onsdag 19. februar 2014, klokken 23:01
Nå var det ikke snakk om manuelt gir, men automatgir.
Tesla, eller EL-biler generelt, har ikke manuell girkasse og da blir den mest nærliggende sammenligningen en automat-, CVT-, friksjons-, Tiptronic-kasse.

Nja, mon det.... Bare for å kverulere litt: Du har ett gir forover, ett bakover, og fri med eller uten "parkeringsbrems". Disse girene velger du manuelt mellom. Høres ut som manuelt gir for meg ;)

... men ja, vet at det er "satt opp" for å emulere automatgir, noe som gir mest mening da det ikke er noen gir å velge mellom fremover.

hehe, men du skjønner hva jeg mener  :)
I mitt hode er en trinnløs automatgirkasse det samme som D, N og R i en Tesla.
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

AreLib

Sitat fra: stiantveitofficial på onsdag 19. februar 2014, klokken 22:50
Man parkerer ikke i N, men i P  ;)
Har aldri prøvd å sette Audien i N i fart og så trykke på park.brems-knappen, har kun gjort det når den står i D og har lav hastighet.
du kan parkere i N om du vil, når du står i P så vil girkassen "låse" drivhjula og da er det å regne som 4hjulslås,på samme måte som å sette en manuell kasse i gir og dra i brekket. med mindre Audi har lagt til en "antimorro" funksjon på brekket så skal du kunne ta en brekksladd :)
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

stiantveitofficial

Sitat fra: bensinhodet på onsdag 19. februar 2014, klokken 23:50
Sitat fra: stiantveitofficial på onsdag 19. februar 2014, klokken 22:50
Man parkerer ikke i N, men i P  ;)
Har aldri prøvd å sette Audien i N i fart og så trykke på park.brems-knappen, har kun gjort det når den står i D og har lav hastighet.
du kan parkere i N om du vil, når du står i P så vil girkassen "låse" drivhjula og da er det å regne som 4hjulslås,på samme måte som å sette en manuell kasse i gir og dra i brekket. med mindre Audi har lagt til en "antimorro" funksjon på brekket så skal du kunne ta en brekksladd :)

Les i tråden lenger oppe  ;)
Audi (sikkert det samme på andre produkter fra VAG også) har lagt inn en "antimorro"-funksjon ja.
Og den har heller ikke noe "brekk", men elektronisk parkeringsbrems  :)
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA