Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde - Vinter

Startet av bromm, mandag 02. desember 2013, klokken 01:01

« forrige - neste »

Vind

#30
Sitat fra: rth på onsdag 19. mars 2014, klokken 15:52
I følge forhandler, så er dette overhode ikke noe problem. Men livet har lært meg at forhandlere er verdens hyggeligste fram til en klager på produktet. Så info fra forhandler teller egentlig ikke så mye her. Det ville være mye mer betryggende om en eier av en i3 kunne si "No Problem".  :)
Jeg har kjørt over 10 mil i -7 -8 grader.  Har noen ganger kjørt T/R Drammen, men også fra Oslo til Gardermoen, bilen har stått uten lading i kaldt vær - og kjørt tilbake til Høvik.  Noen ganger har jeg fulgt trafikken i 110, og da holder det akkurat, mens om jeg ligger med Adaptive Cruise Control i 90, eller ned mot 80 så har jeg litt å gå på rekkeviddemessig når det er kaldt.  Nå når det er + grader er det ikke noe problem, har gjerne 40 km igjen på rekkevidden etter en slik tur, selv om jeg "følger køen" i venstre felt.

For langturkjøring vil jeg absolutt anbefalle Driving Assistant + pakken, da Adaptiv Cruise Control kjør kjøringen veldig behagelig.  Spesielt på den strekningen du snakker om - hvor det ikke er allverdens med 4 felt.  Det trekker opp prisen litt (da man også må opp ett hakk på interiør), men jeg mener det er det viktigste tileggsutstyret du kan kjøpe.  Få demobiler har dette utstyret, men hør med selgeren om han kan ordne det når dere skal prøvekjøre.

Jeg har vel vært litt påståelig i noen poster om rekkevidde, og grunnen til det er at en kollega som har en Leaf, og han ser at han ikke kan kjøre de lengdene jeg kan med i3.  Så det at bilen er lettere har mye å si for rekkevidden.  Det mindre batteriet lades jo også raskere (da det er mindre å lade).
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

rth

Adaptiv Cruise er jeg med på. Vi har det på vår nye bensinbil, og plutselig så skjønner jeg ikke poenget med vanlig cruise. BMW er sikkert klar over det siden de baker det inn med interiør. Som jo overhode ikke har noe med hverandre å gjøre.

Men hvordan er det å trille med en El-bil. Ser mye snakk om regenerering, men har ikke funnet noe om trilling. (Håpløst å søke på det, for da kommer jo alle Trillingene. :) ). På strekningen så er det flere steder hvor bilen akkurat holder fara, men om det blir motorbrems så stopper det opp. Har en El-bil en nøytralposisjon som kan brukes? Første 2 mila fra Kongsberg har vel rundt 5 km som bare kan trilles om en ikke har motorbrems.

Vind

#32
Sitat fra: rth på onsdag 19. mars 2014, klokken 16:46
Men hvordan er det å trille med en El-bil.
Trille - eller seiling fungerer fint også med i3.  Man ser det lett i displayet når det skjer, og det er ett punkt mellom "gass" og "brems" på momentpedalen (gass pedalen) hvor bilen bare glir fremover.  Legger man inn stedet man skal til i Navigasjonen og bruker ACC så utnytter bilen dette ganske godt selv også. 

I Eco Pro er dette området i gasspedalen litt større, enn i Comfort, hvor bilen er litt mere sportslig.

Etter å ha kjørt en del så oppdager man fort at regenerering ikke er ett mål i seg selv, det beste er å "seile" mest mulig - og tenke langt frem for å få lang rekkevidde.

Sitat fra: rth på onsdag 19. mars 2014, klokken 16:46
Adaptiv Cruise er jeg med på. Vi har det på vår nye bensinbil, og plutselig så skjønner jeg ikke poenget med vanlig cruise. BMW er sikkert klar over det siden de baker det inn med interiør. Som jo overhode ikke har noe med hverandre å gjøre.
Grunnen til at dette er integrert med interiøret er noen følere, og ledninger til kamera osv som ikke er med i standard interiøret - så det er vistnok en god grunn til det - selv om jeg mener at kollisjonsvarsling og ACC burde vært like selvfølgelig standardutstyr som ABS.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

rth


haug

Sitat fra: eirikjac på torsdag 13. mars 2014, klokken 14:46
Sitat fra: Vind på torsdag 13. mars 2014, klokken 13:01
For å fortsette tråd fra Hvor er bilene hen:
Sitat fra: Terondo på torsdag 13. mars 2014, klokken 11:34
Sitat fra: eirikjac på onsdag 12. mars 2014, klokken 20:55
Sitat fra: MortenR på onsdag 12. mars 2014, klokken 14:28
Jeg lurer på hva du har igjen av batteri etter tur/retur Nøtterøy/Sandefjord? Jeg skal pendle fra Tjøme og Sandefjord, når jeg får bilen min i juni/juli.

Jeg har ikke sjekket nøyaktig, men rundt 50% avhengig av utetemperatur. Jeg pleier å kjøre i Eco Pro, men med vanlig effekt på varmeapparatet. Det er for å få acc litt mer bedagelig  samtidig som jeg koser meg i varm bil. Jeg kan følge litt nøyere med noen dager og gi mer nøyaktig svar senere.
Hvordan setter du at klima skal fungere som normalt i EcoPro? For det kunne jeg godt tenke meg.
På Eco Pro er klimaanlegget på, det er i Eco Pro + at det skrus av.
Det er riktig år det er på i Eco Pro, men det er med redusert effekt.

Gå til Settings, ECO PRO mode. Fjern haken for ECO PRO climate control.


Beklager bilde i motlys...

Har lagt dette inn i wiki for i3. Håper det er ok at jeg lånte bildet ditt eirikjac.
http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:EcoPro

atkhobby

Ikke akkurat vinter lenger i Vestfold med +8, men til referanse kjørte jeg Stavern -  Horten tur retur idag. Stod parkert ca 3 timer i Horten uten lading før retur. Jeg kjørte utelukkende på sideveier i opptil 70km/t.

Fulladet og forvarmet.
EcoPro+
Litt bruk av varme på frontruta i starten.
12 mil tur/retur og 28km igjen.

i3_X5_116dA

Tur - retur Askøy - Halhjem, uten lading:



Status Halhjem


Status Halhjem.


Status hjemme i garasjen.


Status hjemme i garasjen.

Rekkevidde ved +7 grader ... 170km?  :)

atkhobby

Du skriver ikke hvor langt det er, men det ser ut til å være omtrent 60km hver vei. Hadde du pause med full nedkjøling i Halhjem, stod i varm garasje, eller returnerte med en gang?

Uansett, godt kjørt!  :-)

Klykken

Han har kjørt 115,8 km står det i triptelleren. ;)

Godt jobbet!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

MortenH

Hvordan var lufttrykket i dekkene? Vil trykk over 3.0 gi bedre rekkevidde?
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

i3_X5_116dA

Sitat fra: atkhobby på torsdag 27. mars 2014, klokken 07:11
Hadde du pause med full nedkjøling i Halhjem?
Nei  :)

Sitat fra: atkhobby på torsdag 27. mars 2014, klokken 07:11
... stod i varm garasje ...
Ja, 15 grader  ;)

Sitat fra: atkhobby på torsdag 27. mars 2014, klokken 07:11
... returnerte med en gang?
Ja  :)

Sitat fra: Klykken på torsdag 27. mars 2014, klokken 07:29
Han har kjørt 115,8 km står det i triptelleren. ;)
Godt jobbet!
Takk  :)

Sitat fra: MortenH på torsdag 27. mars 2014, klokken 07:48
Hvordan var lufttrykket i dekkene? Vil trykk over 3.0 gi bedre rekkevidde?
Det sjekket jeg ikke, kjørte med vinterdekkene ... de har garantert høyere rullemotstand enn sommerdekkene.  :)

atkhobby

Sitat fra: Klykken på torsdag 27. mars 2014, klokken 07:29
Han har kjørt 115,8 km står det i triptelleren. ;)

Godt jobbet!
He he, øyne mine er ikke det de engang var, spesielt ikke på en smartphone.

atkhobby

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på torsdag 27. mars 2014, klokken 00:57
Status hjemme i garasjen.

Rekkevidde ved +7 grader ... 170km?  :)
Temmelig sikker på at du hadde klart å strekke de siste 53km rest på batteriet lenger med den kjøringen. Kanskje opp mot 70km og da nærmer vi oss max oppgitt range selv på vinteren! Spennende å se hvilken range som vi da oppnår til sommeren.

SE

#43
Min referansetur på 'vinter', +2 degC.  Eco Pro+, forsøk på økonomisk kjøring hele veien.
12.9 kWh/100km

atkhobby

Det der er jo slettes ikke dårlig med en snittfart som nærmer seg 70.

Var det en tur/retur løype eller en vei?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har merket at elbiler er mer påvirket av stigning. Når jeg kjørte tur-retur jobben med diesel skilte det kanskje 20% i forbruk hver vei. Med elbilen er det mer rundt 50%, 16.2 den ene veien og 11.1 den andre.

Derfor er den beste rekkevidde testen der en kjører samme vei fram og tilbake.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA