Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde - Vinter

Startet av bromm, mandag 02. desember 2013, klokken 01:01

« forrige - neste »

Tore Wold

#15
Null rekkeviddeangst: 12,6 kWh/100km  ;D

I dag ville jeg teste for å se hvor mye (eller lite) strøm bilen brukte når jeg kjørte i "Eco Pro+" modus. Turen gikk fra Sandgata til Byneset og tilbake igjen.  Bilen var fulladet og forvarmet ved oppstart og jeg kjørte med radio på men ingen varme eller ventilasjon. Utetemperaturen var -3.5 grader.  Ved av reise viste rekkeviddeindikatoren 122km. Jeg kjørte totalt 40km hvorav noe er bykjøring.  Snitthastighet 52,1 km/h. Ved hjemkomst viste den 95km gjenværende rekkevidde. Det ble litt kaldt etter hvert, men helt greit hvis men har på ytterjakke.  Denne bilen er bare fantastisk  8)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -
Tidl.: 316i, 2x520i, 120i, Nå: 325iA Cab og i3 m/Wallbox Pure.

østfolding


Sitat fra: Tore Wold på torsdag 30. januar 2014, klokken 16:20
Null rekkeviddeangst: 12,6 kWh/100km  ;D

I dag ville jeg teste for å se hvor mye (eller lite) strøm bilen brukte når jeg kjørte i "Eco Pro+" modus. Turen gikk fra Sandgata til Byneset og tilbake igjen.  Bilen var fulladet og forvarmet ved oppstart og jeg kjørte med radio på men ingen varme eller ventilasjon. Utetemperaturen var -3.5 grader.  Ved av reise viste rekkeviddeindikatoren 122km. Jeg kjørte totalt 40km hvorav noe er bykjøring.  Snitthastighet 52,1 km/h. Ved hjemkomst viste den 95km gjenværende rekkevidde. Det ble litt kaldt etter hver, men helt greit hvis men har på ytterjakke.  Denne bilen er bare fantastisk  8)

Fantastisk! :D

Gleder meg til å teste Moss-Oslo (60 km hver vei) - forhåpentligvis til uka. Vurderer for moroskyld å la være å lade i Oslo en av dagene - selv om jeg har mulighet til det på jobben. Så langt virker det jo som at det skal gå bra :-)

Vind

For å fortsette tråd fra Hvor er bilene hen:
Sitat fra: Terondo på torsdag 13. mars 2014, klokken 11:34
Sitat fra: eirikjac på onsdag 12. mars 2014, klokken 20:55
Sitat fra: MortenR på onsdag 12. mars 2014, klokken 14:28
Jeg lurer på hva du har igjen av batteri etter tur/retur Nøtterøy/Sandefjord? Jeg skal pendle fra Tjøme og Sandefjord, når jeg får bilen min i juni/juli.

Jeg har ikke sjekket nøyaktig, men rundt 50% avhengig av utetemperatur. Jeg pleier å kjøre i Eco Pro, men med vanlig effekt på varmeapparatet. Det er for å få acc litt mer bedagelig  samtidig som jeg koser meg i varm bil. Jeg kan følge litt nøyere med noen dager og gi mer nøyaktig svar senere.
Hvordan setter du at klima skal fungere som normalt i EcoPro? For det kunne jeg godt tenke meg.
På Eco Pro er klimaanlegget på, det er i Eco Pro + at det skrus av.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Kjell Leaf

Sitat fra: Tore Wold på torsdag 30. januar 2014, klokken 16:20
Null rekkeviddeangst: 12,6 kWh/100km  ;D

I dag ville jeg teste for å se hvor mye (eller lite) strøm bilen brukte når jeg kjørte i "Eco Pro+" modus. Turen gikk fra Sandgata til Byneset og tilbake igjen.  Bilen var fulladet og forvarmet ved oppstart og jeg kjørte med radio på men ingen varme eller ventilasjon. Utetemperaturen var -3.5 grader.  Ved av reise viste rekkeviddeindikatoren 122km. Jeg kjørte totalt 40km hvorav noe er bykjøring.  Snitthastighet 52,1 km/h. Ved hjemkomst viste den 95km gjenværende rekkevidde. Det ble litt kaldt etter hvert, men helt greit hvis men har på ytterjakke.  Denne bilen er bare fantastisk  8)
Men det er ikke fantastisk med ny bil hvis man småfryser....
Klima trekker jo ikke så mye når bilen først er godt forvarmet. Å betale 300.000,- ++ for å fryse er ikke min stil i alle fall :)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Vind

#19
Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 13. mars 2014, klokken 13:43
Men det er ikke fantastisk med ny bil hvis man småfryser....
Klima trekker jo ikke så mye når bilen først er godt forvarmet. Å betale 300.000,- ++ for å fryse er ikke min stil i alle fall :)
Min egen erfaring er at forskjellen på Eco Pro (økonomisk med varmeanlegg) og Eco Pro + (svært økonomisk uten varmeanlegg) er mindre enn forskjellen om man holder 90 km/t eller 80 km/t.  Så dersom man er redd for rekkevidden har man mye mere igjen for å kose seg rolig, enn å fryse fort... (eller fortere - 90 er vel ikke så fort)

Jeg har kun brukt Eco Pro + en gang - og det var for å teste forskjellen i rekkevidde.

"Fun Fact": Når displayet i varmeanlegget blir blått så er varmepumpen 100% effektiv, dvs at det ikke benyttes tileggsvarme i det hele tatt.  Det trekker selvfølgelig litt strøm til varmepumpe. Når det er "amber" betyr ikke det at varmepumpen ikke virker, men at det også gis noe tileggsvarme for å holde den satte temperaturen.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

eirikjac

Sitat fra: Vind på torsdag 13. mars 2014, klokken 13:01
For å fortsette tråd fra Hvor er bilene hen:
Sitat fra: Terondo på torsdag 13. mars 2014, klokken 11:34
Sitat fra: eirikjac på onsdag 12. mars 2014, klokken 20:55
Sitat fra: MortenR på onsdag 12. mars 2014, klokken 14:28
Jeg lurer på hva du har igjen av batteri etter tur/retur Nøtterøy/Sandefjord? Jeg skal pendle fra Tjøme og Sandefjord, når jeg får bilen min i juni/juli.

Jeg har ikke sjekket nøyaktig, men rundt 50% avhengig av utetemperatur. Jeg pleier å kjøre i Eco Pro, men med vanlig effekt på varmeapparatet. Det er for å få acc litt mer bedagelig  samtidig som jeg koser meg i varm bil. Jeg kan følge litt nøyere med noen dager og gi mer nøyaktig svar senere.
Hvordan setter du at klima skal fungere som normalt i EcoPro? For det kunne jeg godt tenke meg.
På Eco Pro er klimaanlegget på, det er i Eco Pro + at det skrus av.
Det er riktig år det er på i Eco Pro, men det er med redusert effekt.

Gå til Settings, ECO PRO mode. Fjern haken for ECO PRO climate control.


Beklager bilde i motlys...
BMW i3 60ah
Polestar 2

Vind

Sitat fra: eirikjac på torsdag 13. mars 2014, klokken 14:46
Det er riktig år det er på i Eco Pro, men det er med redusert effekt.

Gå til Settings, ECO PRO mode. Fjern haken for ECO PRO climate control.
..men da kan du like godt kjøre i Comfort mode...
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Terondo

Nei, det er forskjell på gasspådraget i ECO PRO. Man vil generelt spare endel strøm på å være snillere på gassen. Jeg kjører f.eks. primært i Comfort, fordi jeg synes det blir for kalt i ECO PRO. Alternativt må jeg øke tempen på klima med 1 grad når jeg kjører ECO PRO. Jeg ønsker å unngå å måtte fryse for å komme frem der jeg skal. Så denne innstillingen var genial.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

eirikjac

Sitat fra: Vind på torsdag 13. mars 2014, klokken 14:55
Sitat fra: eirikjac på torsdag 13. mars 2014, klokken 14:46
Det er riktig år det er på i Eco Pro, men det er med redusert effekt.
Gå til Settings, ECO PRO mode. Fjern haken for ECO PRO climate control.
..men da kan du like godt kjøre i Comfort mode...
...men som jeg skrev i det opprinnelige inleget var formålet med dette ikke i første rekke å spare strøm, men å få en litt mer bedagelig acc. Litt strøm sparer jeg alikevel, siden akselerasjonspedalen ikke blir like aggressiv som i comfort mode.
BMW i3 60ah
Polestar 2

lillemarius

Enig med siste innlegg. Jeg kjører også konsekvent i EcoPro fordi det gir en mer behagelig kjørestil. Det er min erfaring at dette faktisk også betyr en del for energiforbruket både med og uten ACC. Det forhindrer ikke at det av og til er flott å kjøre friskt i Comfort  :), men ikke i min daglige pendling i en tildels ujevn trafikkflyt på tofelts vei.

SE

Hmm  Display amber og blått? Hvor mener du? Interessant, men jeg finner det ikke....

Vind

Sitat fra: SE på torsdag 13. mars 2014, klokken 17:56
Hmm  Display amber og blått? Hvor mener du? Interessant, men jeg finner det ikke....
Temperaturen - vises normalt i orange (amber), men om varmepumpen er 100% effektiv så blir displayet blått.  Som du ser i bildet her:

Det står ingenting om det i instruksjonsbok, men måtte grave litt på nettet før jeg fant ut av det.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

eirikjac

Jeg tror det skifter etter hvor lyst det er, ikke hvordan varmepumpen jobber. Følg med på hva som skjer når du kjører gjennom en tunnel...
BMW i3 60ah
Polestar 2

Silkemyk

Tror Vind har rett her, har flere ganger opplevd under samme lysforhold at display blir hvit/blåt. Jeg trodde det var at innstilt temp var oppnådd og derfor elektrisk tillegsvarme slått av.
BMW i3  /E60XDrive/Golf

rth

Hei.

Vi skal ut å prøve i3 mandag til uka. Planen er å bruke el bil som pendler bil Kongsberg/Ås T/R. Vi skal kjøre en strekning og topografi som stemmer bra overens med det den daglig kjøringen vil innebære. Planen er jo at bilen skal klare dette om vinter også. Også ned mot 10 minus. Blir det kaldere, så kan vi kjøre bensinbil.

Når vi tester nå, så er det jo langt unna vintertemperaturer. Strengt tatt har hele vinteren vært langt unna vintertemperaturer. Så kanskje ingen har fått testet rekkevidden i kaldt vær. Men er det noen som har erfaring med f.eks. -10 grader og 10 mil i småkupert terreng. Vi slipper unna motorvei på strekningen, og snittfart ligger typisk på 65 tenker jeg.

I følge forhandler, så er dette overhode ikke noe problem. Men livet har lært meg at forhandlere er verdens hyggeligste fram til en klager på produktet. Så info fra forhandler teller egentlig ikke så mye her. Det ville være mye mer betryggende om en eier av en i3 kunne si "No Problem".  :)

Tesla er for dyr i fall noen skulle foreslå. i3 Høres lurest ut pga ladetida tilgjengelig på jobb. 12A lading skulle klare å gi fullt batteri i løpet av arbeidsdagen.

Richard

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA