Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En bank's oppfattning av verditap

Startet av Gusse, fredag 29. november 2013, klokken 00:38

« forrige - neste »

Trustno1

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 29. november 2013, klokken 13:25

Med fingeren i været vil jeg si man bør ha minimum 10.000,- disponibelt til bilhold i måneden (alle kostnader, inkl. renter, avdrag, service etc) om man skal kjøpe seg Model S.

Tror dette her er veldig bra tommelfingerregel. Er omtrent samme summen jeg har kommet frem til når alt kommer til alt. Selvfølgelig vil bruksmønster og det ukjente verditapet spille en rolle, men 10 lapper i månden er nok ett godt utgangspunkt for hva man kan se for seg at man bør ha råd til før man vurderer TMS

janmb

Sitat fra: tho på fredag 29. november 2013, klokken 12:25
Mulig jeg bare er ultrakonservativ når det gjelder økonomi. Men jeg kunne aldri i livet tenkt meg å låne så mye penger for å kjøpe bil. Dere utsetter dere for helt enorm risiko. Ingen vet hva som skjer i morgen ei heller om 3 år. Hva skjer med renta? Kommer den til å være 3% i 8 år framover? Uforutsette utgifter? Er jobben din helt sikker? Får frysninger bare av å tenke på det.

Skulle tro det var en rettighet å få låne 600k til bil!

Hvorvidt det er forsvarlig å låne N kroner til bil (eller hva som helst annet for den del) er jo opp til den totale økonomien til den enkelte og ikke noe som har et generelt fasitsvar. Det kan være helt problemfritt å låne en million for en person og uforsvarlig å låne 100K for en annen...

Det er ikke en rettighet å få låne 600K til bil, men det ER en rettighet å ta valg andre er uenig i uten at man skal dømmes for det.

Jeg er generelt helt enig i at banker ofte er for uansvarlige når de gir lån og at det er et ansvar som hviler på kreditoren og ikke lånetaker, men jeg har ingen forutsetninger for å mene noe om dette i dette konkrete tilfellet - og det synes jeg ingen av dere andre har heller.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

cairnz

Avhengig av når trådstarter bestilte bilen så er det jo stor mulighet for å selge bil med gevinst når den kommer, for så å bruke gevinst til EK for "neste" Model S, som da blir rimeligere.
Elbilist

Eivind_Bergen

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 29. november 2013, klokken 13:25
Ok. Trodde det var trådstarter som var tema, men da har det endret seg :)

Hæh? Det er da trådstarter som er tema fortsatt, dette må du forklare nærmere.

Øyvind.h

Sitat fra: Eivind_Bergen på fredag 29. november 2013, klokken 14:01
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 29. november 2013, klokken 13:25
Ok. Trodde det var trådstarter som var tema, men da har det endret seg :)

Hæh? Det er da trådstarter som er tema fortsatt, dette må du forklare nærmere.
Ok. Når maartensommer satte inn ditt sitat så det ut som tallene kom fra deg personlig, ikke at han siterte en post fra deg hvor du siterte en post :)
Kikket på den opprinnelige posten din nå, og ser du har sakset inn info der.

Da er jeg oppdatert!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jsu224

Løsningen banken har kommet med her med et forbrukslån på EK-andelen holder ikke i bankklagenemda med mindre du og kausjonisten har signert på skriftlig frarådning. 

Du skal vite det på langt nær er alle banker/finansieringsselskap som ser på 10 års lån på EL-bil som greit dog...

Muffinman

Eika-gruppen godtar maks 5 års løpetid på finansiering av elbil. Og de er ikke alene.

Philip Marlowe

Dette høres ut som en meget fornuftig bank.

Under 10% egenkapital og 10 års nedbetaling uten annen sikkerhet enn bilen?
Med stor fare for å såre noen her, dette er sprøtt.  :o
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

jsu224


Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 29. november 2013, klokken 16:18
Dette høres ut som en meget fornuftig bank.

Under 10% egenkapital og 10 års nedbetaling uten annen sikkerhet enn bilen?
Med stor fare for å såre noen her, dette er sprøtt.  :o

Problemet for den fornuftige banken er at de ikke henger med i bransjen og taper business :-)


Trustno1

Sitat fra: jsu224 på fredag 29. november 2013, klokken 16:24

Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 29. november 2013, klokken 16:18
Dette høres ut som en meget fornuftig bank.

Under 10% egenkapital og 10 års nedbetaling uten annen sikkerhet enn bilen?
Med stor fare for å såre noen her, dette er sprøtt.  :o

Problemet for den fornuftige banken er at de ikke henger med i bransjen og taper business :-)

Derfor det skulle vært etablert ett nasjonalt gjeldsregister, og fått noen reguleringer på dette lånemarkedet. Slik det er nå så er det svindel satt i system.

D.O

Gusse sjekk med skandiabanken, der er det billigere og mulighet for fullfinansiering. Vil ikke anbefale så mye lån, men går du for det er det billigere der  :) noe glede skal man ha, i morgen kan du være død for alt man vet. Lev mens du kan mener nå jeg! Ikke skaff deg gjeldsproblemer men du har ingen glede av oppsparte penger når du er dau... ::)
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Gusse

Mange fine tilbakemeldinger i form av støttende ord, gode råd, og noen overhøvlende komentarer...som jeg i bunn og grunn regner med når man legger seg ut såpass ærlig som jeg har gjort både i denne tråden, og i tråden sitert flere steder som omhandler min økonomi. Fair enough ;)
Tilbake til resultatet av dette. Har i dag snakket med min bank, som sier seg villig til 1 billån(ikke 2 som tidligere sagt, med ett med 16%) med ordinær rente, på 10 år.
Bilkjøp blir det, og har vel strengt tatt ikke enda vært tema. Temaet jeg ønsket å belyse i en litt lengere episode, var det faktumet at bank regner elbil som at den har stort verditap. Større verditap, og større risikio enn fossilbilene.
Ser største andel av diskusjon endte opp mere mot hvor vidt det var lurt av meg i hele tatt å kjøpe bilen :D
For å forklare min økonomi litt bedre:
Jeg er veldig strukturert når det kommer til økonomi. Jeg har nå litt større kommunal stilling enn tidligere+ at mine to firmaer vokser i positiv retning for både meg og min samboer.
Takk til alle tilbakemeldinger

Gusse

Sitat fra: D.O på fredag 29. november 2013, klokken 16:54
Gusse sjekk med skandiabanken, der er det billigere og mulighet for fullfinansiering. Vil ikke anbefale så mye lån, men går du for det er det billigere der  :) noe glede skal man ha, i morgen kan du være død for alt man vet. Lev mens du kan mener nå jeg! Ikke skaff deg gjeldsproblemer men du har ingen glede av oppsparte penger når du er dau... ::)

Amen til d :)

jsu224


Sitat fra: Trustno1 på fredag 29. november 2013, klokken 16:29
Sitat fra: jsu224 på fredag 29. november 2013, klokken 16:24

Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 29. november 2013, klokken 16:18
Dette høres ut som en meget fornuftig bank.

Under 10% egenkapital og 10 års nedbetaling uten annen sikkerhet enn bilen?
Med stor fare for å såre noen her, dette er sprøtt.  :o

Problemet for den fornuftige banken er at de ikke henger med i bransjen og taper business :-)

Derfor det skulle vært etablert ett nasjonalt gjeldsregister, og fått noen reguleringer på dette lånemarkedet. Slik det er nå så er det svindel satt i system.
Det gjeldsregisteret har man ventet på lenge og nå leste jeg det var utsatt igjen.

PHsigP85

Sitat fra: jsu224 på fredag 29. november 2013, klokken 16:24

Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 29. november 2013, klokken 16:18
Dette høres ut som en meget fornuftig bank.

Under 10% egenkapital og 10 års nedbetaling uten annen sikkerhet enn bilen?
Med stor fare for å såre noen her, dette er sprøtt.  :o

Problemet for den fornuftige banken er at de ikke henger med i bransjen og taper business :-)



ja.. Bare spør de islandske bankene som var "foroverlente" og finansierte fremtidige inntekter. Ehhhh, nei, wait a minute...

Er vel ikke feil å gi (gode) råd selv om de kommer rett fra levra. Det å måtte betale 16% rente burde i grunnen være grunn god nok til å skygge banen.

Gusse, du vil jo betale nærmest usaklige summer for å få bilen du ønsker deg. Hvis du i stedet la av disse pengene de nærmeste årene, ville du ha fornuftig økonomi til å kjøpe bilen innen utgangen av 2015.

Personlig ville jeg verken turt eller vurdert et slikt valg, men lykke til uansett!
Lykkelig eier av Model S Signature siden aug 13.
Spent og utålmodig Model X #114.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA