Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En bank's oppfattning av verditap

Startet av Gusse, fredag 29. november 2013, klokken 00:38

« forrige - neste »

Gusse

Hadde en forholdsvis ubehagelig samtale med min bank SMN i dag.
Jeg trodde alt var i orden med finasisering. Har egenkapital på 50K og lån på 10år. Nå finnes det mange meninger om hvorvidt det er smart etc, men det er ikke det denne tråden handler om. Min bank kunne i dag informere meg om at iom at Tesla Model S er en elektrisk bil, så er verditap så usikkert at de måtte ha 20%egenkapital....ok..so far so good...pust,pust. De hadde en løsning for meg med et tilleggslån for denne egenandelen minus de allered 50K som jeg hadde avtalt...dyrt lån på 16% renter på 5 år. Ok, 5 år er greit, et sånn dyrt lån må jeg jo betale ned fortest mulig alikevel....aner at dette blir litt dyrere enn planlagt allerede her. "men hovedlånet blir på 10år?" spørr jeg. "Vel...nei det er det som er tingen, vi kan heller ikke ha det på mere enn 5 år". På dette tidspunktet har pustingen gått over til hyperventilering. Bilen er dyr nok for meg i forhold til min økonomiske situasjon(se annen tråd) som det er, med en grundig utregning at jeg klarer det med et 10 års løp. Et scenario med avbestilling og tap av 31000 i depositum begynner å snurre foran øynene mine. Skammen når jeg forteller venner, familie, kollegaer at bilen som de allerede har begynt å misunne meg, likevel ikke blir min. Leende ansikter slumrer i bakhodet når jeg stotrer fram: "hvor mye blir det i måneden det da?"...svaret er like ille som jeg har forestilt meg, dobbelt så mye tilsammen, som det jeg har forespeilet når jeg bestilte bilen. Selv bankfunksjonæren åpner med: "det blir en god del mere dessverre"
Enden på historien er ikke så dramatisk, dog ikke mindre flau. Kausjonist!
I en alder på 37år, må jeg krype hjem til min gamle mor, som gledelig kausjonerer for sin sønn. Dermed skal vistnok banken føle seg trygg nok til gi meg 10 år billån med kun 50K i egenandel. Ihvertfall ble det lovet i telefonen i dag, så i morgen blir det forhåpentligvis i orden.
Sitter igjen med noen tanker.
Hadde virkelig ikke trodd at den omstridte tanken omkring at elbil har større verditap enn fossilbil, hadde innvirkning i så stor grad på finansiering av bilen.
Har vi virkelig kommet så langt, at en bank er blottet for evne/vilje til å ta noen som helt risiko?

Leif1

Konvertitt fra S til X

tho

Unnskyld meg... Men har du bare 50k til ditt navn er ikke en Tesla model S første prioritet! Greit det er mye bil for penga men får da være grenser.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

elektrolux

Enig.

Kjøp en annen Elbil. Selv om en sparer mye på en Tesla S i forhold til f.eks en Aston Martin vil den bli svindyr for deg grunnet dyrt lån, Dyr forsikring, Dyre dekk, + mye annet som fort kan bli dyrt på en premium bil.

Slike biler; og for så vidt alle biler bør kjøpes for sparepenger ikke lånte penger.

For 50 000 kr får du i dag helt gode Think Classic og PSA classic. For 100 000 kr lukter du på nye Think og en brukt trilling.....
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Gusse

Sitat fra: tho på fredag 29. november 2013, klokken 00:51
Unnskyld meg... Men har du bare 50k til ditt navn er ikke en Tesla model S første prioritet! Greit det er mye bil for penga men får da være grenser.
Kanskje en litt unødvendig komentar?
.....men skal likevel svare på tiltale. Har ingen formue...så når jeg da velger å i heletatt ha egenandel, noe jeg skjelden har hatt før ved et bilån, så er det rett og slett for å få rentene ned. En viss invirkning har det å ha, selv en såpass "lite" sum som 50K(stor for noen). Håper da virkelig at man ikke anses som at man ikke har mere til sitt navn av den grunn.
Vi er forskjellige folk, med forskjellig økonomi som velger å kjøpe en model S, som også til info kommer i forskjellige pris utgaver. Vi har alle tatt våre utregninger. Det er en del X'er i regnestykket her du ikke sitter med: Lønn, Kjørelengde(dagens forbruk i drivstoff), utgifter, og sist men ikke minst prioritet.
Håper på litt støtte her fra dere andre, selv om dette ble litt OT

Gusse

Sitat fra: elektrolux på fredag 29. november 2013, klokken 00:56
Enig.

Kjøp en annen Elbil. Selv om en sparer mye på en Tesla S i forhold til f.eks en Aston Martin vil den bli svindyr for deg grunnet dyrt lån, Dyr forsikring, Dyre dekk, + mye annet som fort kan bli dyrt på en premium bil.

Slike biler; og for så vidt alle biler bør kjøpes for sparepenger ikke lånte penger.

For 50 000 kr får du i dag helt gode Think Classic og PSA classic. For 100 000 kr lukter du på nye Think og en brukt trilling.....
Takk for gode forslag på gode elbiler, og ikke minst for gode råd.
Nå har det seg slik at ballen har rullet, for å si det sånn. Bilen er straks over Atlanteren.

OddB

Lykke til , bra det ordnet seg ! Skandiabanken var ikke så vrang.
Du er ikke alene om å låne penger til denne bilen ;-) 
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

laumb

Tho, elektrolux; det var kommentarer dere kunne spart dere for!

Dere vet ingenting om denne personens private forhold forøvrig. Det er ikke sikkert en belånt Model s blir hverken mer eller mindre gunstig for denne personen enn den gamle bilen.

Trådstarter: jeg brukte selv Handelsbanken. Hadde spart opp65'000kr egenkapital da all min tidligere e.k. gikk tapt i en brukt Saab sitt verdifall og fikk mitt lån på 10 år uten problemer.

Nordea var ikke helt enig verken i billån eller boligrente (de satte den opp grunnet "økte krav til egenkapital" noen måneder tidligere) så jeg bytta rubbel og bit over til Handelsbanken.

ellholt

Jeg brukte Santander. Fikk en veldig god rente der med en egenkapital på 20% som vi fikk skrapt sammen .
Jeg/vi fikk også avslag fra diverse banker , da de ikke lånte til Tesla kjøp eller ga max 5 års lånetilbud.
Synes det blir helt feil at noen skriver at om en nesten ikke kan cashe ut en Tesla, så må man finne seg en billigere ELbil. Jeg og sikkert flere andre på forumet har et regnestykke der en også ser besparelsen av å ha fungerende familieELbil kontra en "vanlig bil ". Detet regnestykket må også legges til grunn når en ser totaløkonomien under ett. :-)

Ha en fortsatt fortreffelig dag og en god helg alle sammen. Nyt bilen deres, dere som har fått den :-/

Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017. Tesla solgt mai 2022. Kia EV6 AWD Exclusive, Forrest Green , bestilt

satheesh.net

#9
Gusse:
Leste innlegget ditt med en liten klump i halsen. Synes du skal forhøre deg med flere banker, gjerne små Sparebanker også, f.eks Sandnes Sparebank. Forklar situasjonen din og legg frem både papirer og gjerne et regnestykke selv før de spør om dette. Det viser at du er (kan være) en strukturert person, som vil hjelpe din sak når banken nå skal ta sitt valg. Lykke til! ;) (Synes du forøvrig er tøff som belyser et nesten tabu emne, der du selv er hovedperson.)

Dere andre:
Synes folk kan spare seg for "kjepphøye" kommentarer når trådstarter spør om råd i en tydelig vanskelig situasjon. Tror han har tenkt igjennom mange scenarioer på hvorfor han har gått til innkjøp av en slik "dyr" bil. Ikke vår plass å dømme. Konstruktiv bistand og råd derimot... ;)

jkirkebo

Sitat fra: ellholt på fredag 29. november 2013, klokken 06:57
Jeg brukte Santander. Fikk en veldig god rente der med en egenkapital på 20% som vi fikk skrapt sammen .
Jeg/vi fikk også avslag fra diverse banker , da de ikke lånte til Tesla kjøp eller ga max 5 års lånetilbud.

Og kan man skrape sammen 25% EK så gir vel Skandiabanken beste tilbud. De har absolutt ikke noe imot å låne ut til Tesla-kjøp, man får til og med lavere rente enn om man kjøpte en BMW til samme pris (sk. "grønt billån").

8 års løpetid er ikke noe problem hos Skandiabanken. Noe lengre enn det ville jeg vært skeptisk til å strekke lånet over. Greit å ha nedbetalt bilen når batterigarantien utgår.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rakriste

Har lån på min selv jeg. Hos DNB. Lav sikkerhet, ingen innskudd og 7år nedbetaling. Dette er dog midlertidig fram til nyåret pga hussalg tidligere i sommer. (Rett og slett for å ha lån før nyttår)    uansett, hør med DNB.

Annet, unødvendig og cocky meldinger fra andre om hvem som har råd er vel bare å se bortfra. Deg som meg har regnet på hva som går for egen økonomi. Hittil har verdifall på bilen vært fraværende så her er er det ikke umulig å unngå stort tap på kort tid om man allikevel ikke klarer å takle lånet ;)
Tesla Model X 90D - 2017

x Tesla Model S P85 - 2013

erot

Tullete kommentarer ja. En Tesla kan gi deg mye billigere bilhold enn mye annet og kan være fornuftig om du så må låne 100%. Dekkostnader får du ned med fornuftige hjul og fornuftig kjøring. Ellers har du 5 års garanti mot feil og mangler og driftskostnader eller er jo omtrent null. En "fornuftig" Familiebil koster deg sannsynligvis myyye mer.

PS, bare husk å slå av regen og gi den noen skikkelige oppbremsinger regelmessig (avhengig av årstid) så du slipper å bytte bremser etter et år  ;)

Selvsagt er det ingen som vet hvordan holdbarheten på denne bilen er etter at garantien er utløpt, men skal man delta i det som skjer eller skal man stå og se på? En ørliten smule gambling synes jeg man skal unne seg før man går i graven. Jeg er bare så utrolig glad for at jeg over natten fikk den sinnssyke ideen å gå over til elbil som nr 1 bil for ca et år siden (i tillegg til å øke bilbudsjettet med 150k). Hadde ikke det skjedd hadde jeg sittet i en mange mnd lang kø nå og betalt 100 000 mer for bilen.

Cowboystrekk

Er det ikke en hel del av dere med billån som heller burde refinansiete huslån? Mye bedre rente...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

rakriste

Sitat fra: taraquin på fredag 29. november 2013, klokken 08:13
Er det ikke en hel del av dere med billån som heller burde refinansiete huslån? Mye bedre rente...

jeg skal det etter nyttår.  Skal ha samme løpe tid på lånet men får da 3.5% rente kontra 6.4% som jeg har nå.

for mange kan ett "billån" bli dyrere som ett huslån om man blir fristet å strekke det over 20-30 år for mindre mnd betalinger.

Tesla Model X 90D - 2017

x Tesla Model S P85 - 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA