Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Golf Citystromer med halv motorkraft

Startet av Lille Bilen, mandag 11. august 2008, klokken 12:56

« forrige - neste »

hens

En ujevn batteripakke kan skyldes både forskjellig kapasitet og ujevn selvutlading, derfor er det viktig å holde et øye med spenningsforskjeller og kompensere dette ved å lade de blokkene med dårligst spenning.
Så kan en finne dårlig kapasitet når batteriene utlades.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Radiomania

Hei
Den gule lampen indikerer bare at det er mere en 2 volt forskjell mellom front og bak batteripakke og skal ikke redusere effekten,jeg har kjørt med gul lampe i et par måneder nå og det går helt fint.
Ny batteripakke står på vent...
Du må sjekke om noen batterier er svekket
For å sjekke batterier:
1. ta av deksel over batterier
2. sett på handbrekk
3. start motor i 3 gear
4. gi full gass
5. du belaster nå batteriene og dersom noen måler spenningen på alle celler vil  du se om noen utmerker seg med lav spenning (under 5,5 volt vil jeg anse som lavt/defekt)

At du får lav power kan også indikere feil på inverter,det er en 3 fase inverter og dersom du mister 1 fase vil du få merkbar dårligere effekt fra motoren.
Min inverter er byttet nettop pga 1 defekt fase
Vw Golf Citystromer 1995 56000km
Vw Golf Citystromer 1996 60000km
Think 1993 Lys blå
Think 1993 Rød
Nissan Leaf sort 2013
Hyundai Kona rød 2019

Rio

#17
Sitat fra: Radiomania på lørdag 16. august 2008, klokken 09:10
Hei
Den gule lampen indikerer bare at det er mere en 2 volt forskjell mellom front og bak batteripakke og skal ikke redusere effekten,jeg har kjørt med gul lampe i et par måneder nå og det går helt fint.
Ny batteripakke står på vent...
Du må sjekke om noen batterier er svekket
For å sjekke batterier:
1. ta av deksel over batterier
2. sett på handbrekk
3. start motor i 3 gear
4. gi full gass
5. du belaster nå batteriene og dersom noen måler spenningen på alle celler vil  du se om noen utmerker seg med lav spenning (under 5,5 volt vil jeg anse som lavt/defekt)

At du får lav power kan også indikere feil på inverter,det er en 3 fase inverter og dersom du mister 1 fase vil du få merkbar dårligere effekt fra motoren.
Min inverter er byttet nettop pga 1 defekt fase

Hei,

Hvis du sjekker dokumentasjonen, ser du at BMaS ikke bare detekterer 2V forskjell, men også sender et signal til inverteren for å beskytte batteriene.

Det kan dog muligvis være flere årsaker til  at den lyser.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lille Bilen

Hei
Bilen oppfører seg fortsatt på samme måte og ser dere en Citystromer i Bergensområdet som lager kø så er det sikkert min bil.
Jeg har nå fått han som solgte meg batterien for 1,5 år siden til å teste disse ut. Hans konklusjon er at alle batteriene er ok.
Jeg har også klaget min nød til Roland Gabner igjen. Hans råd er:
"did you have the possebility to reset the Batterymanager with the VAG tester 1552 or 1551?" Før jeg svarer nei prøver jeg her på forumet om det er noen som har en VAG tester 1552 eller1551 å låne meg, leie meg eller selge? Eller vet hvor jeg kan få tak i denne.
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

elektrolux

#19
Prøv denne:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=13522380&sid=xz4cbaeMtdb602787&WT.svl=Link

Ellers lurer jeg på hvordan batteriene dine ble testet. Dersom testen var unnagjort på et par dager, er det tvilsomt om det var en kapasitetstest. Oftest brukes kapasitanstest, som kun gir et øyeblikksbildet av kapasiteten. Greit for startbatterier, men ikke for traksjonsbatterier.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lille Bilen

Jeg var ikke tilsted da testen ble utført men det var fort gjort. Så du tror det fortsatt kan være batteriene?
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

elektrolux

En kapasitetstest tar tid, men gir et bilde av ehhh kapasiteten, men en kapasitanstest kun gir et bilde av batteriet i den ladetilstanden det måtte være i. En tredje metode; belastningstest på 10 sec., gjør omtrent det samme. Måler styrken i batteriet fra si 100 Ahr til 95 Ahr kapasitet, for å ta noen tall.

På et batteri som skal yte fra 100% til 0% må en belastningstest over hele batteriets arbeidsområde tas. Først da får en et skikkelig inntrykk av hva spenning det vil gi ved bruk i Elbil.

Dette er det "ingen" bilverksteder som kan/vil forstå. De har brukt 3000 kr på testutstyr, og er blinde for andre argumenter.

Denne testeren vil kunne gi riktig diagnose på dine blybatterier:

http://www.emrol.com/content/split.aspx?Lang=en&ID=8

Selv bruker jeg samme prinsipp, men et annet apparat, da jeg har konsentrert meg om NiCd batterier, men kan teste bly og andre teknikker også.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rio

Sitat fra: Lille Bilen på mandag 01. september 2008, klokken 08:25
Hei
Bilen oppfører seg fortsatt på samme måte og ser dere en Citystromer i Bergensområdet som lager kø så er det sikkert min bil.
Jeg har nå fått han som solgte meg batterien for 1,5 år siden til å teste disse ut. Hans konklusjon er at alle batteriene er ok.
Jeg har også klaget min nød til Roland Gabner igjen. Hans råd er:
"did you have the possebility to reset the Batterymanager with the VAG tester 1552 or 1551?" Før jeg svarer nei prøver jeg her på forumet om det er noen som har en VAG tester 1552 eller1551 å låne meg, leie meg eller selge? Eller vet hvor jeg kan få tak i denne.

Hei,

Det er noen på Finn som selger/solgte VAGcom testere til ca 550 kr, etter det jeg husker. Han er i Trondheims-området.

Det er ganske vanlig VW testutstyr, men ikke så lett å bruke.

Hvis du ikke får kontakt med BMaS så er det sannsynligvis fordi inverteren er innstilt til SIADIS (og det virker som om dette tar knekken på VAGcom-bussen). Fikses ved å lirke ut (forsiktig) den store konnektoren under (på førersiden) inverteren. Det er samme type konnektor som sitter på toppen av laderen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

morkm

Hei igjen Rio...

Har du peiling på hvordan man endrer innstillinger på BMAS med VAG-kabelen?? Jeg har gult lys som blinker og jeg tror det er fordi bilen ikke har orginal lader?? skulle gjerne ha fjernet dette da det er litt irriterende.
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

Ken

Hei Rio, har du tilgang til Siadis eller redigeringsprogram til den. Think bruker samme program til å styre motorkontroller og vi vil gjerne kommer tettere inn på den.

Får ingen hjelp fra Think Aurskog så all info hjertelig velkommen.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Rio

Sitat fra: morkm på tirsdag 02. september 2008, klokken 00:07
Hei igjen Rio...

Har du peiling på hvordan man endrer innstillinger på BMAS med VAG-kabelen?? Jeg har gult lys som blinker og jeg tror det er fordi bilen ikke har orginal lader?? skulle gjerne ha fjernet dette da det er litt irriterende.

Hei,

Jeg tror ikke man kan endre slik grunnleggende funksjonalitet.
Jeg har også (på en av bilene) et gult lys som blinker når den lader, uten at jeg helt har hatt tid til å skjønne hvorfor. Jeg antar det er noe i laderen, men vet ikke. (Har forsøkt med 2 BMaS, med samme resultat.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Ken på tirsdag 02. september 2008, klokken 10:02
Hei Rio, har du tilgang til Siadis eller redigeringsprogram til den. Think bruker samme program til å styre motorkontroller og vi vil gjerne kommer tettere inn på den.

Får ingen hjelp fra Think Aurskog så all info hjertelig velkommen.

Hei,

Jeg har et eller flere SIADIS-program. Send en PM med eposten din, så skal jeg se om jeg har den med. Hvis ikke går det litt over 2 uker til jeg kommer til den rette datamaskinen.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

morkm

SitatHei,

Jeg tror ikke man kan endre slik grunnleggende funksjonalitet.
Jeg har også (på en av bilene) et gult lys som blinker når den lader, uten at jeg helt har hatt tid til å skjønne hvorfor. Jeg antar det er noe i laderen, men vet ikke. (Har forsøkt med 2 BMaS, med samme resultat.)


Mitt lys (nummer 4 i manualen) lyser så snart jeg starter bilen. Bilen går da helt fint til den når 50% kapasitet på batteriet, da kutter den effekt ned til ??? elektrisk rullestol :D
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

Lille Bilen

Jeg ble litt tafatt i dag :( og "Lille Bilen" er lagt ut for salg.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14681534

Håper Think holder hva de har lovet for ny bil er bestilt for lenge siden og den skal bli levert i Desember. Så jeg kommer sterkt tilbake. ;)
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

Lille Bilen

En oppdatering som slutt på denne tråden.

Bilen ble trukket fra salg. Etter omkobling av en ledning til laderen fungerer bilen som i gode gamle dager.  :) :)(Dersom noen andre monterer tilsvarende lader så skal Pinne 11 inn på AUX 1 "c", AUX 1 "NO" til jord, AUX1 "NC" til + Positiv 12V). Faktisk tror jeg bilen har oppført seg korrrekt hele tiden, en feilkoblet ledning ga feilmelding som igjen ga redusert kraft for å "spare" bilen.

Nå beholder vi bilen til ny Think blir levert.

Takker for all hjelp og forslag jeg har fått her på forumet for å få bilen i stand igjen.
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA