Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Golf Citystromer med halv motorkraft

Startet av Lille Bilen, mandag 11. august 2008, klokken 12:56

« forrige - neste »

Lille Bilen

Min Golf Citystromer har stått uvirksom med batteriene frakoblet (bare 12v tilkoblet) i ca 2 måneder pga laderen var defekt. Nå er en ny lader av merket ZIVAN NG3 montert og ladingen ser ut til å virke som det skal. Dog blinker en varsellampe men i følge Roland Gabner er dette pga. bilen registrerer at orginalladeren er borte da kunn pin 11 på 25 pin kontakten er i bruk på den nye laderen.

Men det virker som bilen har mye mindre motorkraft enn tidligere. Fra å være bilen alle i familien ville kjøre vil ingen bruke den nå da den lager kø i motbakker.

Er det noen som vet hva som har skjedd med bilen og enda viktigere er det noen som har gode råd til meg om hva som må gjøres for å få tilbake opprinnelig motorkraft?
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

elektrolux

Det første du bør gjøre er å prøve å logge spenningen på batteripakken under kjøring. Er bilen dau, er det sannsynlig at denne er lav.

Ville også vurdert å ladet opp en og en blokk med en intelligent 12V lader, i tilfelle noen av blokkene er blitt dårlige under stillstanden. 2 og 2 blokker dersom bilen har 6V blokker.

Det er nærliggende å tro at batteripakken kan ha stått utladet fra batteriladeren røyk, og det er ikke bra når vi snakker om blybatterier. Håper dette ikke er tilfellet.

Dersom det er mulig ville en logg av enkeltblokker under kjøring kunne avslørt dårlige blokker. Bruk f.eks en slik en: http://www.microdaq.com/lascar/usb/el-usb-3.php
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rio

Sannsynlig:

BMaS har detektert at det er mer enn 2V forskjell mellom de 8 "øverste" og 8 "nederste" batteriene, og har derfor satt inverteren i sikkerhetsmodus, og derved kuttet effekten til 40%.

Jeg tror det er et oransje lys som indikerer dette?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lille Bilen

Takk for tilbakemeldingen. Batterienepakken er ca 1,5 år (10 000km) gamle og var ca 3/4 fullladet da bilen ble parkert etter at laderen røk. Jeg håper og tror derfor at ingen av blokkene har stått helt utladet. Jeg har en 12v intelligent lader stående i en seilbåt og vil skru ut denne og deretter å lade opp to og to av blokkene (de er 6V). Forstår jeg dere rett så bør jeg da få samme spenning på alle blokkene og forhåpentligvis under 2V forskjell mellom de 8 "øverste" og de 8 "nederste". Vil inverteren da automatisk gå ut av sikkerhetsmodus og igjen gi full effekt?

Det er riktig at det er et oransje lys som blinker. Jeg spurte Roland Gabner om dette og han mente det kom av at jeg har en uorginal lader, men dette var før jeg oppdaget at mye av motorkraften var borte.

Da jeg ikke har funnet noen i Bergensområdet som kan/vil reparere elbil er jeg i gang med "utdannelse" til amatør elbil mekaniker. Og derfor kommer et "dummt" spørsmålet som amatør elbil mekanikeren må stille: Hva gjør inverteren?
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

Rio

Hei,

Det første du kan gjøre er å måle spenningen over hvert av batteriene (10 bak og 6 foran). Du finner midtpunktet helt bakerst (det går en tynn rød ledning dit).

NB: Dette er DC, og det er langt farligere å få støt fra DC enn fra AC! Hvis du ikke er trygg på hva du gjør, fest én målespiss på det "laveste" batteriet, mål ved å holde den andre målespissen, og ha den andre hånden på ryggen (hvis du vil måle mange batterier samtidig).

Uansett, kjør litt med bilen, og så skriver du ned spenningen på hvert batteri. Så vil du trolig oppdage at det er noen få batteri som er vesentlig dårligere enn de andre.

====

Inverteren tar likestrøm (DC) fra batteriene (ca 100 Volt) og lager det til AC (3 fase vekselstrøm) til motoren. Det er den hvite boksen som står helt foran (bak grillen).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lille Bilen

Hei igjen

Har vært ute i bilen igjen. Oppdaget at det oransje lyset hadde sluttet å blinke. Jeg lurer derfor på om det er en mulighet for at spenningen "jevner seg ut" over tid mellom de forskjellige batteriene. Bilen har bare kjørt 65 km siden den nye laderen ble satt inn. Prøvekjørte derfor bilen igjen men etter bare 30 sekunder begynte det oransje lyset å blinke igjen og det var før jeg kom så langt at jeg fikk prøvd motorkarften. Jeg kjørte noen kilometer men det er fortsatt redusert motorkraft og det oransje lyset blinker. Bilen er nå satt til ladning igjen men er det mulig at spenningen melom batteriene vil jevnes ut med noe gangers svak ut/oppladning?

Takk forresten for opplæringen og advarslene. Med litt tenking burde jeg tenkt meg hva inverter er men håper dere kan leve med noen dumme spørsmål.
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

hens

En liten korreksjon til berøringsfaren:
96 volt likestrøm er nesten ikke følbart dersom huden er tørr og berøringen skjer med den tykke hornhuden på fingrene.
På den tynne huden på  underarmene vil den stikke, og på akupunkturpunktene på armene vil selv 12 volt være plagsomt.
MEN!
Hold metallgjenstander unna, legg ikke uisolert verktøy  på eller nær batteriet. Ta av klokke og ringer når du skal måle på aktivt batteri.
Metallgjenstander har en tendens til å fordampe ved eventuelt uhell!


Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Rio

#7
Sitat fra: Lille Bilen på mandag 11. august 2008, klokken 22:28
Hei igjen

Har vært ute i bilen igjen. Oppdaget at det oransje lyset hadde sluttet å blinke. Jeg lurer derfor på om det er en mulighet for at spenningen "jevner seg ut" over tid mellom de forskjellige batteriene. Bilen har bare kjørt 65 km siden den nye laderen ble satt inn. Prøvekjørte derfor bilen igjen men etter bare 30 sekunder begynte det oransje lyset å blinke igjen og det var før jeg kom så langt at jeg fikk prøvd motorkarften. Jeg kjørte noen kilometer men det er fortsatt redusert motorkraft og det oransje lyset blinker. Bilen er nå satt til ladning igjen men er det mulig at spenningen melom batteriene vil jevnes ut med noe gangers svak ut/oppladning?

Takk forresten for opplæringen og advarslene. Med litt tenking burde jeg tenkt meg hva inverter er men håper dere kan leve med noen dumme spørsmål.

Du har et (eller flere) dårlige batterier.

Spenningen er mer eller mindre jevn når de er nyladet (eller ikke blir brukt), men så snart du belaster batteriene så vil de dårlige batteriene falle i spenning, og det skal lite til før det er mer enn 2V ubalanse. Da sender BMaS (Battery Management Unit - som sitter mellom baksetet og batterikassen) ut et signal til inverteren om å kutte til 40% effekt. Og det oransje lyset begynner å blinke.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: hens på mandag 11. august 2008, klokken 23:29
En liten korreksjon til berøringsfaren:
96 volt likestrøm er nesten ikke følbart dersom huden er tørr og berøringen skjer med den tykke hornhuden på fingrene.
På den tynne huden på  underarmene vil den stikke, og på akupunkturpunktene på armene vil selv 12 volt være plagsomt.
MEN!
Hold metallgjenstander unna, legg ikke uisolert verktøy  på eller nær batteriet. Ta av klokke og ringer når du skal måle på aktivt batteri.
Metallgjenstander har en tendens til å fordampe ved eventuelt uhell!





Hei,

Problemet med DC er jo at den får musklene til å gripe tettere om det man tar på, mens AC gjør at man "åpner" (og derfor vanligvis slipper det man holder).

Ikke at jeg har utført så mange forsøk! :knegg:


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lille Bilen


[[/quote]

Du har et (eller flere) dårlige batterier.


[/quote]

Jeg har ikke sjekket hvilke (et) batteri som er dårlig men er det da noen annen løsning enn å bytte batteriet. Hjelper det å lade bare dette batteriet? Bruke bilen mye men mange ut/oppladninger? Eller noe annet?
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

Rio

Sitat fra: Lille Bilen på tirsdag 12. august 2008, klokken 18:08

[

Du har et (eller flere) dårlige batterier.


[/quote]

Jeg har ikke sjekket hvilke (et) batteri som er dårlig men er det da noen annen løsning enn å bytte batteriet. Hjelper det å lade bare dette batteriet? Bruke bilen mye men mange ut/oppladninger? Eller noe annet?
[/quote]

Jeg er ikke ekspert på det, men jeg tviler på at bare å lade det ene batteriet hjelper.

Det som *muligvis* kan hjelpe litt hvis problemet er flere "littegrann dårlige" batterier er å sørge for å ha disse batteriene jevnt fordelt i begge grupper (topp-8 og bunn-8), men selv dette hjelper jo ikke på det fundamentale problemet.

Det du må gjøre nå er å måle spenningen på batteriene etter at du har kjørt litt, så kan man se om de er jevnt over dårlige, eller om det bare er ett eller to batterier som er problemet.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

hens

Når flere batterier lades i enpakke, vil de dårligste batteriene få for lite lading, og de beste for mye.
Derfor kan det hjelpe å lade litt ekstra på de blokkene som ikke får full spenning under lading.
6voltblokker under cyklisk drift, bør komme opp mot 7,5 volt en kort stund før ladingen avbrytes.   I den siste fasen måles batteriene , og de som ligger lavt, gis litt ekstra med en liten lader. Den beste lader til dette er en "dum" lader som ikke bryter elektronisk, og gir et par ampere mot slutten.
Batteriene må ikke overlades slik dersom de er håndvarme.

Når bilen tas i bruk, kan kapasiteten øke etter at batteriene har fått litt mosjon
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Sitat fra: hens på tirsdag 12. august 2008, klokken 22:23
Når flere batterier lades i enpakke, vil de dårligste batteriene få for lite lading, og de beste for mye.

Du mener vel motsatt. Dårlige batterier er dårlige fordi kapasiteten er redusert. Dermed vil de være fullt oppladet før de andre og bli overladet, og ytterligere skadet. Tilsvarende motsatt på gode batterier, som dermed ikke får den oppladingen de har kapasitet til å ta imot, og blir skadet av den grunn.

Resultatat blir raskt enda flere dårlige batterier.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lille Bilen

Nå blir jeg bortreist på arbeid i 3 uker og sansynligvis skjer ingen ting med bilen på den tiden hvis ikke min kone får tak i noen som kan hjelpe til med dette. Men jeg vil ha tilgang til internett så jeg håper på flere gode ideer.

Bør bilen stå tilkoblet nettspenning hele tiden og bør den kjøres en liten tur av og til for å "mosjonere" batteriene?
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

Rio

Sitat fra: Lille Bilen på onsdag 13. august 2008, klokken 12:00
Nå blir jeg bortreist på arbeid i 3 uker og sansynligvis skjer ingen ting med bilen på den tiden hvis ikke min kone får tak i noen som kan hjelpe til med dette. Men jeg vil ha tilgang til internett så jeg håper på flere gode ideer.

Bør bilen stå tilkoblet nettspenning hele tiden og bør den kjøres en liten tur av og til for å "mosjonere" batteriene?

Hei,

Den bør ikke stå tilkoblet pga fare for lyn.

Derimot er det greit at den får lading fra tid til annen, hvis dette er mulig. F. eks. over natten en gang i uken.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA