Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS 18" felg or not!

Startet av Amper, onsdag 27. november 2013, klokken 10:22

« forrige - neste »

Amper

Det har vært noen spørsmål ang. 18" felg på TMS tidligere med svarene meg bekjent har vært basert på synsing og hva folk tror om de går over bremsene eller ikke.

Er det noen som faktisk kan prøve feks. en bmw 18" felg som passer på bolthull.. og se.. ved å kikke på TMS bremsekaliperbilder og måle litt skalert + litt regnestykker ser det ut som det skal gå selv om det ikke er plass  junior i mellom..

Er det noen som kan bekrefte eller avbekrefte dette ?

P85D :o)

trygvelo

Såvidt meg bekjent er det armer og ledd i forstilling (evt. bakstilling) som er problemet med de fleste 18" felger, mens noen visstnok heller ikke går klar av bremsene bak.


trygvelo

Det mer armer og ledd i for-/bakstilling var det dekkhallen som opplyste meg om. Jeg spurte om 18" og de sa de hadde testet, men at man i så fall måtte til å trimme vekk litt med vinkelsliper. Det er sikkert også et spørsmål om bredde på felgene, kanskje det er mulig å gå ned i bredde og få plass da. Uansett, jeg skal teste noen felger jeg har liggende når jeg får tid. Det er 9,5" med 275 dekk, men jeg har en del spacere liggende så jeg kan space ut for å simulere 8 eller 8,5" felg.

Amper

Flott det!  :D

8 x 18 holder fint for vinterhjul.. enn kan i tillegg velge ET som legger felgen noe lengre ut og fortsatt er innenfor hjulbuer  :)

18" x 225*50/55/60 profil går alle innenfor 5% rulledia. som regelverket krever. (55 profil er spot on)   

7" felg er også innefor rekkevidde med 225mm dekk
P85D :o)

Amper

Det er sannsynligvis nok å sjekke distansen til hjulopphenget på en TMS sitt bakhjul.

dvs. måle ca. avstand mellom innvendig felg og nedre bærearm bolter.. se bilde. 

http://media.ed.edmunds-media.com/non-make/fe/fe_9171230_600.jpg

er det 13 mm eller mer avstand på en 19" felg eller 38mm eller mer på enn 21" felg burde det kunne gå rimelig greit med 18" felger..  :o
P85D :o)

Tempe Dekkservice

Jeg kan ta å sjekke idag når vi får inn neste Tesla på bukken :)
Da får vi et endelig svar på dette..

Har noen 18x8,5 ET35 5-120 felger som er perfekte til å teste med

Amper

flott  :) ta gjerne bilde av hvor/hvis det skorter på plass.. en annen felg ET og/eller mindre felgbredde burde i så fall gjøre susen..   :D
P85D :o)

Cowboystrekk

Sitat fra: Tempe Dekkservice på torsdag 28. november 2013, klokken 10:34
Jeg kan ta å sjekke idag når vi får inn neste Tesla på bukken :)
Da får vi et endelig svar på dette..

Har noen 18x8,5 ET35 5-120 felger som er perfekte til å teste med
18" med 225-dekk hadde vært kjekt både ift grep og forbruk på vintern :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Tempe Dekkservice

Da har jeg fått sjekket, det er nok bare å glemme ideen om 18" dessverre.
Det tar borti i alle retninger, bak så treffer det rett i noen stag under bremsene, og foran så tar det borti det svære staget fra bremsene og opp og stag nede under bremsene.

Foran så fikk jeg ikke satt felgen i nærheten av inntill navet engang. Skulle dette gått måtte man gått ned på ET15 eller noe i den duren :)


Cowboystrekk

Tusen takk for at dere sjekka det ut :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

turbolurbo

Var tilstede under utprøvingen av 18" felg. Det er ingen tvil om at det ikke går.. Det er til og med enkelte 19" felger som ikke går på fikk vi sett. Super service hos Tempe dekkservice forøvrig!
2019 TM3P

Havebigfun

Sitat fra: turbolurbo på torsdag 28. november 2013, klokken 17:25
Super service hos Tempe dekkservice forøvrig!
Ros til Tempe for å være tilstede her på en behagelig måte. Synd dere holder til i Trondheim- ellers ville dere fått meg som kunde også ;)

valvolainen

Da kan vi puste ut. Hadde et håp om at det kunne være en mulighet for litt mer gummi!

Morten Sandvik

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 28. november 2013, klokken 19:43
Sitat fra: turbolurbo på torsdag 28. november 2013, klokken 17:25
Super service hos Tempe dekkservice forøvrig!
Ros til Tempe for å være tilstede her på en behagelig måte. Synd dere holder til i Trondheim- ellers ville dere fått meg som kunde også ;)

Jeg er kunde og bor i Bergen !
Bergen

2891 .... Svart/ svart Performance Plus

5YJSA2DP1DFP19452

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA