Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Langtur i Danmark

Startet av Tesla85, mandag 25. november 2013, klokken 09:25

« forrige - neste »

Maartensommer

Kjøpte Clever kortet for noen måneder siden og fikk skriftlig bekreftet at det IKKE hadde 12 mnd varighet - dvs saldoen på kortet.

fredag

Sitat fra: orjan på tirsdag 28. januar 2014, klokken 13:44
Jeg skal til Danmark i sommer og kunne gjerne tenkt meg å lade bilen om natten fra stikkontakter i huset vi leier. Etter mye googling og søk her på forumet er jeg fremdeles litt forvirret rundt dette. Har forstått det slik at norsk schuko plugg passer inn i den danske schuko kontakten men at man mister jord. Vil bilen likevel lade og hvor uheldig er det isåfall at jording ikke er tilgjengelig?

Er det noen som kan lenke til et passende produkt som fås kjøpt her til lands, hvis jeg faktisk bør ha en overgang/adapter for slik lading?

Bilen vil kanskje lade litt, og ladingen vil sannsynligvis feile raskt. Det anbefales overhodet ikke å lade uten jording. Kan være en en sikkerhetsrisiko.

Stikk innom en stor elektrobukk som Elgiganten i Danmark og kjøp en overgang. De selger ofte vaskemaskiner og kjøleskap og sånt med vanlig tysk/norsk schuko stikkontakt i Danmark, og så setter folk på et sånt adapter hvis de tror de trenger jording. Men sjekk at overgangen tåler mer enn 13A!!! Ikke kjøp et sånt reiseadapter. Jeg har ikke sett slike adaptere i Norge, det er jo bare i Danmark de har behov for sånt.

Utendørskontakter i Danmark er av typen blå CEE16, ikke schuko. Kjøp en overgang på Clas Ohlson i Norge før du drar:

http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Øyvind.h

Blir plutselig danmarkstur på oss til sommeren. Fra hytta mellom Strømstad og Grebbestad blir det biltur ned til Gøteborg, ferge Gøteborg-Frederikshavn og deretter biltur ned til kysten ikke langt fra Billund/Vejle.

Dvs. først 16 mil fra hytta til Gøteborg, og deretter 27 mil fra Frederikshavn til destinasjonen. 43 mil blir nok for langt i 110-130km/t om man skal ha en behagelig buffer. Så 30-60 min stopp på 22kW på veien må nok til.

Tenkte først det kunne bli klønete å få til lading, for jeg er ikke kjent med situasjonen i Danmark. Men så tok jeg en titt på ladekartet til E.on og Clever  ;D

Vet ikke hvor mange av punktene som er 22kW, men leste nylig at Clever slenger opp 150 nye 22kW punkter ila kort tid, så jeg vil tro det er en vesentlig andel?



VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Har flere iprodukter, så nå er jeg godt i gang med Clever appen :)

Oppdatering om E.On og Clever:
E.Ons stolper er bare 11kW! Da utgår ladekort derfra.
Clever har kun 22kW på sine type 2 stolper. Og slik jeg forstod svaret fra deres kundeservice er det 150 NYE 22kW punkter som skal opp. Dvs ikke utbedring av eksisterende AC punkter med dårlig hastighet, men etablering av nye steder.

Da blir Clevers 22kW dekning landsdekkende i Danmark :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

smurf

Hvis Tesla kommer med Chademo adapter snart ser det ut som Clever har bra dekning med 50kW DC... Vurderer å kjøpe det.
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

Arha

Sitat fra: orjan på tirsdag 28. januar 2014, klokken 13:44
Er det noen som kan lenke til et passende produkt som fås kjøpt her til lands, hvis jeg faktisk bør ha en overgang/adapter for slik lading?
Her er link til en overgang:
http://www.av-connection.dk/?PGr=1857&ML=1041
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

orjan

Takk for lenken Arha!  8)

Jeg antar schukopluggen til den norske umc'en har dette hullet som trengs? Fant ingen avslørende bilder etter googling og søking her på forumet.
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

Balrog

Sitat fra: fredag på tirsdag 28. januar 2014, klokken 14:10
Sitat fra: orjan på tirsdag 28. januar 2014, klokken 13:44
Jeg skal til Danmark i sommer og kunne gjerne tenkt meg å lade bilen om natten fra stikkontakter i huset vi leier. Etter mye googling og søk her på forumet er jeg fremdeles litt forvirret rundt dette. Har forstått det slik at norsk schuko plugg passer inn i den danske schuko kontakten men at man mister jord. Vil bilen likevel lade og hvor uheldig er det isåfall at jording ikke er tilgjengelig?

Er det noen som kan lenke til et passende produkt som fås kjøpt her til lands, hvis jeg faktisk bør ha en overgang/adapter for slik lading?

Bilen vil kanskje lade litt, og ladingen vil sannsynligvis feile raskt. Det anbefales overhodet ikke å lade uten jording. Kan være en en sikkerhetsrisiko.



BS. Jeg har ladet på hytta mange ganger i høst uten jord. Nema problema.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

fredag

Sitat fra: Balrog på torsdag 20. februar 2014, klokken 21:02
Sitat fra: fredag på tirsdag 28. januar 2014, klokken 14:10
Sitat fra: orjan på tirsdag 28. januar 2014, klokken 13:44
Jeg skal til Danmark i sommer og kunne gjerne tenkt meg å lade bilen om natten fra stikkontakter i huset vi leier. Etter mye googling og søk her på forumet er jeg fremdeles litt forvirret rundt dette. Har forstått det slik at norsk schuko plugg passer inn i den danske schuko kontakten men at man mister jord. Vil bilen likevel lade og hvor uheldig er det isåfall at jording ikke er tilgjengelig?

Er det noen som kan lenke til et passende produkt som fås kjøpt her til lands, hvis jeg faktisk bør ha en overgang/adapter for slik lading?

Bilen vil kanskje lade litt, og ladingen vil sannsynligvis feile raskt. Det anbefales overhodet ikke å lade uten jording. Kan være en en sikkerhetsrisiko.



BS. Jeg har ladet på hytta mange ganger i høst uten jord. Nema problema.

Fint for deg, men det er altså ikke min erfaring. Min erfaring - både i Norge og i Danmark - er at lading uten jord feiler ganske kjapt. YMMV.

Angående sikkerhetsaspektet, så skriver veivesentet og DSB at: "Ladekabel må alltid tilkobles en jordet kontakt for å beskytte mot elektrisk sjokk ved feil." (Kilde http://vegvesen.no/elbil)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Helelektrisk

Sitat fra: fredag på tirsdag 28. januar 2014, klokken 14:10
Sitat fra: orjan på tirsdag 28. januar 2014, klokken 13:44
Jeg skal til Danmark i sommer og kunne gjerne tenkt meg å lade bilen om natten fra stikkontakter i huset vi leier. Etter mye googling og søk her på forumet er jeg fremdeles litt forvirret rundt dette. Har forstått det slik at norsk schuko plugg passer inn i den danske schuko kontakten men at man mister jord. Vil bilen likevel lade og hvor uheldig er det isåfall at jording ikke er tilgjengelig?

Er det noen som kan lenke til et passende produkt som fås kjøpt her til lands, hvis jeg faktisk bør ha en overgang/adapter for slik lading?

Bilen vil kanskje lade litt, og ladingen vil sannsynligvis feile raskt. Det anbefales overhodet ikke å lade uten jording. Kan være en en sikkerhetsrisiko.

Stikk innom en stor elektrobukk som Elgiganten i Danmark og kjøp en overgang. De selger ofte vaskemaskiner og kjøleskap og sånt med vanlig tysk/norsk schuko stikkontakt i Danmark, og så setter folk på et sånt adapter hvis de tror de trenger jording. Men sjekk at overgangen tåler mer enn 13A!!! Ikke kjøp et sånt reiseadapter. Jeg har ikke sett slike adaptere i Norge, det er jo bare i Danmark de har behov for sånt.

Utendørskontakter i Danmark er av typen blå CEE16, ikke schuko. Kjøp en overgang på Clas Ohlson i Norge før du drar:

http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551

Trenger man å kjøpe slik overgang hvis man har den blå kontakten som Tesla leverer nå? Er ikke det samme?

christian1986

Nei, den fra telsa er til 32a enfase. Dette er 16a enfase.


jkirkebo

Sitat fra: christian1986 på lørdag 03. mai 2014, klokken 12:38
Nei, den fra telsa er til 32a enfase. Dette er 16a enfase.

Nettop, men med overgang til schuko får man bare 13A lading da. Jeg har overganger liggende fra 1-fase 16A blå CEE til rød hunplugg som passer i rødt adapter. Da slipper man å blande inn schuko, og man får 16A lading. En CEE skjøteplugg er også bedre sikret mot fukt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cecilie

Da har jeg vært på tur til Billund og tilbake, med Hirtshals-ferga fra Larvik, og det gikk meget smertfritt :)
Vi hadde på forhånd kjøpt ladekort fra Clever, og stakk innom Type2-stasjonen de har på Hobro på vei ned for det lille påfyllet vi trengte. Det var forøvrig midt i ingenmannsland, ingen kiosk eller spisemuligheter i umiddelbar nærhet, og sent på kvelden i tussmørket satt vi bare inne i bilen og slappet av i ca. 45 minutter mens vi fikk inn en ekstra 60-70km på batteriet, som var det vi trengte. Ankomst i Billund ble da med 35km igjen på batteriet. Forøvrig valgte vi å kjøre gamleveien om Viborg, da denne er betydelig kortere.

Lading i Billund gikk veldig greit. Første natta ladet vi på ladestoplen ved svømmehallen, så da var det greit å ha det CEE-adapteret fra Clas Ohlson. Neste dag fikk vi tak i adgangskort for å kjøre bilen inn til hytta vår i Legoland Holiday Village, og deretter ladet vi rett og slett resten fra et stikk inne på hytta med et sånt adapter for jord: http://www.skross.com/product/en/19/World-%26-Europe-Input/47/Combo-World-to-Denmark.html (kom over den ved en tilfeldighet på HandySize på Byporten Shopping i Oslo faktisk...) Vi skrudde ned til 10A for å ikke risikere å overbelaste noen sikringer, siden de alle var merket med 13A.

Med fulladet batteri sresset vi ikke med noe mer lading i Danmark på vei tilbake til Hirtshals, men valgte igjen å kjøre den noe kortere gamleveien om Viborg. På vei hjem fra Larvik så vi etterhvert at vi nok kunne på hengende håret ha klart å komme oss helt hjem uten å lade noe mer, men for å være på den sikre siden, og også fordi vi skulle kjøre innom en kompis som satt på med oss på vei hjem, så ville vi ha litt ekstra å gå på. Så da ble det en stopp på en Fortum-stolpe på Liertoppen og en jordbærmilkshake på McDonalds :P Vi stod vel der i ca. 20 min før vi fortsatte inn til Oslo (sms-løsningen deres fungerte forøvrig knirkefritt). Kom hjem med ca. 22km rekkevidde igjen :)

PS: Det skal sies at motorveiene i Danmark ble forsert i meget rolig tempo for å kjøre økonomisk! Det gjorde vondt i sjela å ikke kunne kjøre i full hastighet i så sprek bil :P
Tesla Model S #2370 levert 18/11, herlig rød skjønnhet :)

Mippen

#44
Har et spørsmål da jeg skal til Danmark. Slik jeg har forstått det så har de danske kontaktene 3 pinner mot 2 på våre. Lurte på å bruke en kort skjøteledning jeg har og sette på et dansk stikk I ene enden. Hvor får jeg tak I de?

Er det lurt å ha ladekort fra Clever, eller kan jeg betale med SMS el. lignende? Tesla...
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA