Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rust, kan være lurt å sjekke dette stedet.

Startet av Fyrverkeri, søndag 24. november 2013, klokken 12:26

« forrige - neste »

Fyrverkeri

Mulig dette er en kjent sak, men oppdaga og utbedret dette på min 2012 US-leaf igår:

Åpnet dekslene på hver side over fjærtårn foran (bilde vedlegg 1)

Fant da Unbrakoskrue og mutter i dårlig forfatning, var veldig rusta og  utsatt for vann (bilde vedlegg 2)

Tørket og blåste dette helt rent og knusktørt (bilde vedlegg 3) og dynket det med tjærespray (bilde vedlegg 4)

Dekket til slutt til områdene med den avskjærte buttenden fra henholdsvis en håndwipe-boks og en rødspritflaske som jeg hadde for hånden (bilde vedlegg 5)

Anbefaler alle å gjøre dette eller lignende tiltak om du har tenkt å passe på Leaf'en din. Minner også om en annen oppdagelse fra da jeg understellsbehandla bilen; når du tar av innerskjermene foran, vil du kunne se en skumgummiremse omtrent en halvmeter lang bakerst i skjermen inn mot dør/A-stolpe. Denne vil samle og holde på fukt og forårsake rust før eller siden, jo før den forsvinner, jo bedre.

p10

Blir definitivt å gjøre noe liknende på min Acenta når den kommer!

Kan forøvrig slenge med denne lenken som tipser om å være nøye med å rengjøre inni skjermene!

Lynet

Og min svarte har blærer fra korrosjon på ene bakdøren!!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Mr.Zero

Sitat fra: Lynet på søndag 24. november 2013, klokken 20:30
Og min svarte har blærer fra korrosjon på ene bakdøren!!!

Ta det opp med Nissan så snart som mulig!
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Lynet

Er allerede tatt opp, men avvist! De sier det er steinsprut! Ja det er jo mulig, men skal ikke grunningen holde korrosjon unna i hvert fall ett år?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

BE

Er ikke dørene av aluminium da?
(Lakken kan boble opp, men det er i grunnen en skjønnhetsdetalj. Plagsomt uansett)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Lynet

Ja de er i aluminium, men lakken blærer opp og har løsnet. Alu ruster ikke, men det korroderer.
Har flere steinsprut på panseret men der har det ikke skjedd noe! Har mistanke om dårlig grunning av dørene. Målte lakktykkelse til 72u, panseret hadde 115u.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Thomas Parsli

Leaf er nok en miljøbil når det gjelder lakken også; vannbasert og så tynt som overhodet mulig...

Vår 1,5 år gamle Leaf har flere lakkskader enn vår 9 år gamle Avensis (som har gått 4 ganger så langt).

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Bobbulf

Dørene er ikke i aluminium, for lommelykten min med magnet henger godt fast på døren.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Thomas Parsli

Har du et *litt* større bilde, 3264*2448 ser litt puslete ut på min monitor ;)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Bobbulf

Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

kjbu

Sitat fra: Bobbulf på mandag 25. november 2013, klokken 17:05
Dørene er ikke i aluminium, for lommelykten min med magnet henger godt fast på døren.

Hei, du har Tekna som er 2013-modell. Den har dører i stål (dessverre). 2011 & 2012 har aluminiumsdører.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Mr.Zero

Sitat fra: Lynet på mandag 25. november 2013, klokken 12:10
Er allerede tatt opp, men avvist! De sier det er steinsprut! Ja det er jo mulig, men skal ikke grunningen holde korrosjon unna i hvert fall ett år?

Avvist lokalt eller av Nissan? Jeg ville kjørt litt hardt på hvis du ikke har gjort det allerede. Korrosjon / bobler på såpass ny bil bør Nissan utbedre - uansett steinsprut eller ei. Kjør innom NAF hvis du er medlem. Noen ganger hjelper det..
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

VG

Lakkskade på alu karroseri er utsatt, det bobler opp av korrosjon. Tror også at lakk er veldig miljøvennlig, kom raskt striper i lakken på min også.
Men, det er bare en bruksbil for meg, det betyr ingenting :-)
Haugesund
Sort Leaf, januar 2013

Lynet

Det var nissan sentralt som avviste, fikk beskjed om å ta kontakt med importør selv!!!!

Det er allerede gjort.

NAF holder jeg meg unna, blir nok Forbrukerrådet, Sintef og proffe lakkerere som blir brukt i saken hvis ikke Nissan bøyer av.

Årsaken kan sikkert være en minimal lakkskade, men det er dårlig grunning som gjør at det kryper korrosjon under lakken.
Jeg går ikke over bilen med lupe hver måned!!! 
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA