Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Biodiesel på varmeapperatet

Startet av Lille Bilen, søndag 18. februar 2007, klokken 21:27

« forrige - neste »

Lille Bilen

Jeg har en Eberspaecher diesel varmeapparat i min VW Golf CityStromer. Bare det å ha elbil hever meg litt over den jevne miljøbeviste normann som prater uten å handle.

Men varmeapparatet bruker diesel :'(!

For å hjelpe på dette sysler jeg med tanken å fylle biodiesel. Her i Bergen tror jeg den eneste biodieselen jeg kan få tak i er laget av gammel frityrolje fra gatekjøkken. Har noen her på elbilforumet erfaring med  biodiesel på varmeapparatet?
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

elektrolux

Kjører selv på avgiftsfri diesel, som produserer akkurat like lite CO2 som biodrivstoff.

Leste nettopp en artikkel om at verdens jordbruksarealer burde brukes til bedre formål en dyrking av biodrivstoff. Ideen var å dyrke krattskog eller hurtigvoksende planter, for så å begrave disse etter at de hadde sugt til seg CO2 fra atmosfæren. Da kan framtidige generasjoner om noen milioner år også utvinne olje og gass.

Men til spørsmålet ditt. I monteringsannvisningen til Webasto, som er konkurrenten til Ebenspaecher,står det at varmeren kan bruke samme type drivstoff som bilen bruker. Ut fra dette skulle en tro at der er tatt høyde for at en slik tillegssvarmer skal kunne tåle biodrivstoff like godt som fossildrivstoff.

De to typene diesel krever forskjellige materialer i tettningene, og før var det ikke mulig å bruke bio på en bil som var tilpasset fossildiesel, og motsatt. Når de gamle dieselpumpene ble erstattet med common rail kunne plutselig bilen gå på begge typer drivstoff. Likevel er der enda noen biler som ikke tåler bio. f.eks Mercedes CDI.

Dersom du vil være sikker ville jeg undersøkt med Ebenspaecher selv.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lynet

Biodiesel er mer agressiv mot gummi, derfor er det enkelte biler og dieselvarmere som ikke tåler biodiesel. Den kan være nok å skifte gummislangene, er usikker på om det er gummi i pumpa?
En annen ulempe med biodiesel er at den vokser seg ved -5  :o og tetter filteret.
Mener å ha hørt at Eberspächer ikke godkjenner biodiesel.

Har ikke brukt bio på Lynet, ganske enkelt fordi den ikke er brukbar under -5 og er noe dyrere enn avgiftsfri........

Har kjørt med ren biodiesel på min fossile Passat TDI, og det helt uten problemer. Og det er ikke biodiesel laget på raps, men den er laget av lakseavfall og ødelegger dermed ikke matjorda  :) www.estra.net

Forøvrig er det en masse vås fra bilimportører ang. biodiesel, noen tror blant annet at den inneholder jod!!!
De fleste (alle?) dieselbiler kan gå på biodiesel er min påstand.

MEN: En ting vi el-bilfrelste vet er at OLJE-bransjen og BIL-bransjen er to merkelige vesener som sier mye rart. De sa blant annet når det kom blyfri bensin at dette ble farlig............
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El rayo

Sitat fra: Lynet på mandag 19. februar 2007, klokken 16:50
MEN: En ting vi el-bilfrelste vet er at OLJE-bransjen og BIL-bransjen er to merkelige vesener som sier mye rart. De sa blant annet når det kom blyfri bensin at dette ble farlig............
Akkurat det er riktig. Blyet er erstatet av stoffer som er mye giftigere, forskerne har bare ikke "funnet det ut" enda. Bensindamp er direkte helsefarlig å puste inn. Derfor har de fleste bensinstasjoner nå oppsamler for dampen. Heldigvis er det ingen som jobber med å fylle bensin lenger, det må man gjøre selv. Lærte dette av en foredragsholder som jobbet med å ta fram bensinblandinger og utprøve tilsetningsstoffer.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

At erstatningstoffene er verre enn bly høres noe rart ut. Det viktigste funksjonen til blyet var oktanheving, og det er i ettertid blitt brukt både metan og metanol istedet.
Men for smøring av ventilseter er det nok diverse lurium som brukes........

Oppsuging av bensindamp har jeg enda ikke sett i Norge. Det må ikke forveksles med skvulperingen av gummi som skal hindre at bensinen skvetter tilbake på fingrene. Men tankbilene er utstyrt med oppsuging av bensindamp.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lars C. Krogenæs

Så vidt jeg vet, er det bre JET som har "støvsuger" på pumpe-pistolene sine, og dermed gjennvinner bensindampen.

Håper jeg tar feil, og at det er flere...

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

Har aldri helt svelget den om smøring av ventilsetene. Etter nøyere undersøkelse fikk jeg en bedre forklaring:

Blyet hindrer ventiler og ventilseter å "kald"sveise seg sammen, og dermed ødelegge den tetningen de skal danne. På blyfrie biler er ventilsetet av et hardere materiale som gir samme virkning, nemlig hindrer sammensveising.

Ventilene sveiser seg selvfølgelig ikke godt fast, men nok til å rive ut små metalbiter fra sete/ventil.

Blyet hever også oktantallet, og dermed uønsket tidlig forbrenning som følge av høy temperatur i forbrenningskammeret. (Tenningsbank)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

frank

Forskjellen mellom biodrivstoff og diesel er jo at biodrivstoffet bandt samme mengde CO2 som det avgir for få år siden og er dermed nøytralt,mens fossile oljeprodukter har vært lagret litt lengre og nå er vi jo i ferd med å svi av det som er lagret i millioner av år på bare hundre år.

Ellers så er det støpejernstopplokk som har problemer med blyfritt,hvis man freser ut og setter inn en smidd ring i setet så er problemet løst.

Frank
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

Griffel

Det å bruke olje til oppvarming er jo noe helt annet enn til framdrift, samme for bensin. Derfor har jeg ikke så dårlig samvittighet om jeg brenner opp noen få liter bensin i året i varmeapparatet.

Virkningsgraden i et varmeapparat er så mye bedre enn det en Dieselmotor eller en Ottomotor leverer i form av framdrift. I motoren forsvinner det meste som spillvarme i eksos og radiator.

Alt ender jo som varme tilslutt i alle fall, og all fullstendig forbrenning lager CO2 og vann, uansett om dette er mineraloljeprodukter eller biologiske, det som kunne ha vært et framskritt var vell en varmepumpe for elbil.

Jeg ville nok være mer enn betenkt med tanke på lukt. Dersom bilen etter hvert får en lukt som fra et gatekjøkken er jeg ikke sikker på om fordelen med biodiesel er stor nok.

Men om gatekjøkkenmat er det beste en vet, så kanskje....eller.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

City-stromer



            Har nok prøvd litt på dette og allt nytt må testes.
Blandet 50/50  tennveske gammel frityrolje.
Det varmet og virket minst like godt , men det ble en forfedelig stank
som  en uke etterpå sitter i bilen.
Får av og til litt sur lukt fra sommerdieselen også , da blander jeg inn litt
tennveske som virker kjempebra. ???
*Golf Citystromer .
*Peugeot 106 ,
Citroen Saxo
Relight 2010 .-2,1

Rav4_EV

Varmepumpe i elbil er intet fremskritt Griffel. Det har vært på markedet i over 10 år. Standardutrustning i GMs EV1 og Toyota Rav4 EV

Arne Magnus
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Griffel

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 07. mars 2007, klokken 10:15
Det har vært på markedet i over 10 år.

At det finnes er jo fint, hadde det vært mulig å kjøpt en elbil med det, hadde vært bedre, som erstatningsprodukt for bensin- og dieselvarmere best, om da ikke prisen gjorde det helt uinteressant

En Varmepumpe er jo i prinsippet det samme som en airconditioner, (litt ekstra ventiler og styring), slik sett kunne den kombineres og kjøle om sommeren.  For noen år siden før klimaanlegg ble vanlig i fosilbiler ble det solgt aircondition for ettermontering. Jeg husker fra reklamen at de averterte med at energiforbruket for kjøling med denne var lavere enn det å kjøre med et vindu åpent.

SINTEF jobber(t) med en CO2 varmepumpe som de mente var egnet for bil. se artikkel:

http://www.tu.no/energi/article62104.ece
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Wired

Når det gjelder bruk av biodiesel på eber eller webasto , anbefales ikke i følge de kilder jeg har tilgang til .
(jobber hos Audi) der er det en oversikt over hvilke biler som kan bruke biodiesel , men det står heletiden en advarsel om at det ikke er kompatibelt med forvarmere som ikke er klargjort for biodiesel. disse vil etter sigende tette seg og "koagulere" i  pumper og dyser.
Har ikke sett dette i praksis men bare lest om det i tekniske interne skriv.
???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA