Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

lade hjemme = nedbrent hus og hage?

Startet av knutgrr, lørdag 23. november 2013, klokken 13:39

« forrige - neste »

Electra

Sitat fra: knnygar på lørdag 23. november 2013, klokken 21:20
Lurer også på kor mange som slår av hovedsikringa om natta?
Det er vel det einaste som kan sikre heilt mot elektriske brannar...
Men da må en fyre med ved/olje/gass, og da har en allerede en potensiell brannkilde innomhus :o

knutgrr

Nå som vi nesten har dette slått fast-ish, hvilke solide utendørs egnede kabler på ca. 20 meter anbedalers? (Konkrete kabler til salgs)
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

TB

#17
Tema lading på skjøteledning er og omhandla her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10014.0.html

Ved bruk av 2,5 mm2 kabel, så vil i teorien ein slik kabel vere like god som ein fast installasjon med 2,5 mm2 kabel. Unngå bruk av 1,5 mm2 kabel - tap i kabel blir stort. (Kjelde: http://tore.aasli.no/spenningstap/ )

I praksis vil det vere fleire element som skapar fare:

  • Ved bruk av "tynn" kabel blir det stort tap i kabel.
  • Skjøteledning vil vere mindre robust mot mekanisk slitasje.
  • Sikkerheit mot kortslutting blir også mindre på lange kablar.
Punkt 1, bruk 2,5 mm2 kabel, eller betre. Sjekk spenningstap her: http://tore.aasli.no/spenningstap

Punkt 2 er enkelt, skade på kabel kan føre til feil. Om kabel ligg ubeskytta varar den ikkje lenge. Regelmessig sjekk, og skifte av kabel kan løyse dette.

Punkt 3, Elektriker tar omsyn til lengde og kortslutning ved ein fast installasjon. På skjøteledning er dette opp til bruker og vurdere. Blir lengden for lang, vil ikkje sikring løyse ut ved feil, som igjen kan føre til skade eller i verste fall brann. Ikkje enkelt for bruker og vurdere når det blir "for langt".

Kjelde: http://no.wikipedia.org/wiki/Kortslutning

SitatSitat
Det er nemlig ikke garantert at sikringen løser ut ved lengre avstander mellom vernet og punktet som man henter strømmen fra (stikkontakten). Dette er normalt ikke noe problem ved mindre installasjoner, eksempelvis boliger og leiligheter, derimot kan det vise seg å være et problem i større bygg som industribygg, skoler og kontorbygg hvor avstanden fra sikringen til forbrukspunktet kan være mange meter. Hvis kabelen som fører strømmen er for lang vil aldri sikringen kunne registrere at det faktisk er en kortslutning ute på anlegget.

Ver forsiktig, bruk fast installasjon om mulig. Skjøteledning er for midlertidig bruk.

Eksempel på kabel: Biltema sin er rimelig, bytt kabel, ved tegn til skade:
(Men, den blir stiv når det er kaldt, då er dei orange typane betre, og dei er betre synleg.)
http://biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-230V/Skjoteledning-3G25-mm-46188/
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

knnygar

Sitat fra: Electra på lørdag 23. november 2013, klokken 21:28
Sitat fra: knnygar på lørdag 23. november 2013, klokken 21:20
Lurer også på kor mange som slår av hovedsikringa om natta?
Det er vel det einaste som kan sikre heilt mot elektriske brannar...
Men da må en fyre med ved/olje/gass, og da har en allerede en potensiell brannkilde innomhus :o

Nettopp. Alle har frysar, kjøleskap, varmepumpe, varmtvannstank o.l. ståande på døgnet rundt i 20-30 år.
Kor mykje farlegare kan det då vere å ha ein elbil på lading 8-10 timar annakvar natt?
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

knutgrr

Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

BE

Å lade bilen hjemme kan være en risikosport, men heldigvis ikke i nærheten av så farlig som å parkere fossilbilen i nærheten av huset. Det er jo nærmest å regne som galskap!!!

Altså må vi bruke fornuft, dette gjelder i alle fall dersom vi kjører en gammeldags bil fylt til randen av svært brannfarlig drivstoff.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: knnygar på lørdag 23. november 2013, klokken 22:06

Nettopp. Alle har frysar, kjøleskap, varmepumpe, varmtvannstank o.l. ståande på døgnet rundt i 20-30 år.
Kor mykje farlegare kan det då vere å ha ein elbil på lading 8-10 timar annakvar natt?

Fryser, kjøleskap, osv. trekker et par hundre watt. Mindre enn én ampère.

VVB trekker maks 8 ampère, og etter det jeg vet har de nå sluttet å bruke kontakter (de må være fastinstallerte), på grunn av problemer.

Elbil tar fra 10 til 16 ampère, og gjør det kontinuerlig i opptil 10 timer. Det er intet annet i et hus som gjør det.

For ordens skyld, jeg påstår ikke at det er "så farlig" hvis man vet hva man gjør, men man skal vite en del om hva man gjør.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Electra

Sitat fra: Rio på lørdag 23. november 2013, klokken 22:51
Sitat fra: knnygar på lørdag 23. november 2013, klokken 22:06

Nettopp. Alle har frysar, kjøleskap, varmepumpe, varmtvannstank o.l. ståande på døgnet rundt i 20-30 år.
Kor mykje farlegare kan det då vere å ha ein elbil på lading 8-10 timar annakvar natt?

Fryser, kjøleskap, osv. trekker et par hundre watt. Mindre enn én ampère.

VVB trekker maks 8 ampère, og etter det jeg vet har de nå sluttet å bruke kontakter (de må være fastinstallerte), på grunn av problemer.

Elbil tar fra 10 til 16 ampère, og gjør det kontinuerlig i opptil 10 timer. Det er intet annet i et hus som gjør det.

For ordens skyld, jeg påstår ikke at det er "så farlig" hvis man vet hva man gjør, men man skal vite en del om hva man gjør.

Kjenner ikke regelverket, men fikk helt ny varmtvannstank for under et år siden, og den kom med vanlig stikkontakt. Den som stod i huset fra 1985 var derimot fastmontert mtp eltilkoblingen.

Enig med deg i at det er varigheten av belastningen en skal være klar over. Lading opp mot 10 timer altså. Det kan en også få med en (eller flere) elektrisk oljeradiatorovn(er) på 2000w i et kaldt hus ;)

Har en tilgang til et termokamera, kan det være et spesielt skue å filme inn i sikringskapet. Blir ganske tydelig hvilke kretser/sikringer som belastes mest.

sven erik

jeg fikk varmtvans tank nå og denne er med vanlig kontakt så måtte ha en ny da den andre var direkte koblet å jeg har faktisk  skjekket å min imiev  trekker mindre en både vaskemaskin og tørketrommel +varmtvans tanken  opcask maskin og en ovn trekker det samme som bilen  så en må nå se   men bruk ting med vettet  å sette en 16A kabel på leaf  som da vil trekke det er ikke lurt å da i tilegg sette  den på  skjøteledninger  dustete  men 10A så er det ok

jkirkebo

Sitat fra: Rio på lørdag 23. november 2013, klokken 22:51
Elbil tar fra 10 til 16 ampère, og gjør det kontinuerlig i opptil 10 timer. Det er intet annet i et hus som gjør det.

Varmepumpa mi drar ca. 3,4kW kontinuerlig når det er kaldt, dog er det fordelt på 3 faser 230V, så det blir vel omtrent 3x8.5A. Er det ekstra kaldt ( ca. under -12) går også tilleggsvarmeelement på i trinn av 3kW, 6kW og 9kW.

Men den er fast tilkoblet da, med 3x32A sikring og 10mm2 kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

wat

Sitat fra: Lysholm på lørdag 23. november 2013, klokken 20:17
Jeg får selv en Leif om 3 ukers tid.

Har 16A i garasjen, men på den kursen står det også en varmepumpe. Varmepumpen brukes høst/vinter. Jeg vurderer derfor en av de andre utestikkene jeg har til bruk om vinteren til Leifen. Da må jeg ha en skjøteledning.

Vil denne kabelen kunne fungere?
http://biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-230V/Skjoteledning-3G25-mm-46188/

Tror ikke det er noe problem å lade Leafen på samme kurs som varmepumpa. Jeg hadde 1. generasjon i-Miev før Leafen. Den ladet på 13A. Kjørte den på samme kurs som varmepumpa uten problemer.
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

Trig8

#27
Sitat fra: wat på søndag 24. november 2013, klokken 11:04
Sitat fra: Lysholm på lørdag 23. november 2013, klokken 20:17
Jeg får selv en Leif om 3 ukers tid.

Har 16A i garasjen, men på den kursen står det også en varmepumpe. Varmepumpen brukes høst/vinter. Jeg vurderer derfor en av de andre utestikkene jeg har til bruk om vinteren til Leifen. Da må jeg ha en skjøteledning.

Vil denne kabelen kunne fungere?
http://biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-230V/Skjoteledning-3G25-mm-46188/

Tror ikke det er noe problem å lade Leafen på samme kurs som varmepumpa. Jeg hadde 1. generasjon i-Miev før Leafen. Den ladet på 13A. Kjørte den på samme kurs som varmepumpa uten problemer.

Jeg har 10A Leaf lading og varmepumpe på samme 16A kurs. Det går helt fint. Bruker denne skjøteledningen:
http://www.jula.no/jordet-skjoteledning-med-lokk-403086

Lysholm

Sitat fra: Rio på lørdag 23. november 2013, klokken 20:47
Elektrisk er den grei, men rent mekanisk tror jeg den vil slites ut om du bruker den som en permanent løsning.

Ting som ligger løst og ubeskyttet på bakken utsettes for mer enn man ofte er klar over, dag ut og dag inn.

Jeg tenker maks 6 måneders bruk i året om jeg må bruke et av utestikkene. Om jeg må kjøpe en ny skjøteledning annenhvert år så er det helt greit.

Noen som har en link til en 10, 15 eller 20 meters skjøteledning som mekanisk vil tåle påkjenningen, eller er det slik at man må ha fastmontert løsning for å eliminerer denne påkjenningen?
Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

Trig8


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA