Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

lade hjemme = nedbrent hus og hage?

Startet av knutgrr, lørdag 23. november 2013, klokken 13:39

« forrige - neste »

knutgrr

Har bestilt en slik leaf, og gledet meg stort til å motta denne. Tenkte å lade den gjennom 16a kurs fra vaskekjeller og/eller låven, og da trenger jeg altså noen meter kraftig skjøteledning. Lang ble jeg derfor i maska da jeg først fant et utall tråder her på forumet der generelt all form for lading av bilen hjemme frarådes, skjøteledninger dreper familien din uansett hvor bra de er, bilen imploderer bare den ser en stikkontakt og Nissan krever at man signerer et dokument der man lover å aldri å lade bilen. Elbilen kan altså ikke lades. Jeg tenkte å bruke den som klesskap eller stuebord.  ;)

Tanker?
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

snurre100

Du kan lese mye tull.Har ladet hjemme med 16A i snart 2 år og huset står fremdeles.Det viktigeste er at ting blir gjordt forskriftsmessig..
2020 Kia E-Niro

reptil

:)
Ang skjøteledning så kan det brukes så lenge den ikke er for lang, har nok kvadrat i ledningene og ikke ligger i kveil
Svart Leaf Acenta

knnygar

Alt som brukar straum er potensielle brannfeller.
Men så lenge ein belastar ein 16A kurs med 10A lading er sjansen veldig liten for at ting skal skje.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

elektrolux

Du skal ikke ta all propagandaen for god fisk.

Jeg kjører iblant motorsykkel. Skulle jeg skiftet ut hjelm og dekk hvert 3. år slik enkelte påstår er livsviktig hadde jeg hatt utgifter på flere tusen / tur.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trig8

Jeg lader med 25 meter 1,5mm2 skjøteledning for utebruk kjøpt på Jula med 10A laderen som fulgte med bilen. Fungerer helt fint.

pottle

Jeg lader med 25 meter 2,5mm2 skjøteledning for utebruk kjøpt på Jula med 16A laderen som jeg har kjøpt ekstra. Fungerer helt fint.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

sven erik

om en bruker  fornuft er det bra selv bruker jeg  30 meter skjøteledning  men 2,5mm2 ledning å 10A denne er godkjent for 16A men skulle jeg  trekke max ut av den  mente elektrikern at  jeg måtte bytte ut støpsel og ledning ca hvert annet år  men om en trekker  10A ville det holde i mange mange år  bare kjenne på ledningen innimelom  om den ble varm og han anbefalte å bytte ledning etter ca 5 år for å være helt sikker
å 350 kr  5 vært år er ikke store utgiften   men skal vel før det få  lagt  strømmen nermere der bilen skal  stå men må endre litt i haven først

BE

Det finnes mange hysteriske elektrikere også...
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Rio

Sitat fra: knutgrr på lørdag 23. november 2013, klokken 13:39
Har bestilt en slik leaf, og gledet meg stort til å motta denne. Tenkte å lade den gjennom 16a kurs fra vaskekjeller og/eller låven, og da trenger jeg altså noen meter kraftig skjøteledning. Lang ble jeg derfor i maska da jeg først fant et utall tråder her på forumet der generelt all form for lading av bilen hjemme frarådes, skjøteledninger dreper familien din uansett hvor bra de er, bilen imploderer bare den ser en stikkontakt og Nissan krever at man signerer et dokument der man lover å aldri å lade bilen. Elbilen kan altså ikke lades. Jeg tenkte å bruke den som klesskap eller stuebord.  ;)

Tanker?

Som så ofte ellers trenger man kunnskap, spesielt når det er snakk om noe som ikke er "vanlig praksis" i hverdagen.

For eksempel, de fleste vet hvordan man skal oppbevare bensin. Man tar sine forhåndsregler, og det trenger også litt kunnskap, men den har de fleste for det er "velkjent".

Samme med gass - de fleste (men ikke alle) vet at gass synker og kan eksplodere, så derfor skal man aldri oppbevare propanflasker i kjelleren.

Alle vet at man ikke skal blande elektrisitet og vann. Men mading av elbil er ikke noe som de fleste vet så mye om. Man skal ikke gjøre det til noe man må være sivilingeniør i elektro for å gjøre, men samtidig (akkurat som med bensin og gass) er det en del kunnskap man bør tilegne seg.

Eksempler på dette er: (listen er ikke uttømmende)

1) Problemene oppstår oftest i kontaktene, spesielt hvis det er schuko-kontakter (altså, vanlige jordete kontakter, slik man har på kjøkken). Disse skal ta 16 A, men i praksis (spesielt når de er korrodert) blir de varme, ofte også ved 10 A når de er slitte. Blå 16 A industrikontakt er mye bedre.

2) Kabler må være godkjent for utendørsbruk, også i kuldegrader. Stive kabler er farlige - de kan sprekke, og miste isolasjonen. Personlig bruker jeg H07BQ-F som er har polyuretankappe, som er smidig selv om det er 30 minusgrader. Den er også oransje, så den blir sett.

http://www.amazon.de/Schwabe-Schutzkontakt-Spiralkabel-H07BQ-F-Gewerbe-Baustelle/dp/B00475BKGM/ref=sr_1_25?ie=UTF8&qid=1385226075&sr=8-25&keywords=h07bq

3) Fare oppstår ofte på grunn av mekanisk skade på ladning/kontakt. Den blir tråkket på mot småstein på bakken, osv.  Spiralkabel er bra.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: BE på lørdag 23. november 2013, klokken 17:51
Det finnes mange hysteriske elektrikere også...

Joda, men det finnes mange nedbente hus, også! ;)

Den gyldne middelvei er ofte en god ting.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lysholm

Jeg får selv en Leif om 3 ukers tid.

Har 16A i garasjen, men på den kursen står det også en varmepumpe. Varmepumpen brukes høst/vinter. Jeg vurderer derfor en av de andre utestikkene jeg har til bruk om vinteren til Leifen. Da må jeg ha en skjøteledning.

Vil denne kabelen kunne fungere?
http://biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-230V/Skjoteledning-3G25-mm-46188/
Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

Rio

Elektrisk er den grei, men rent mekanisk tror jeg den vil slites ut om du bruker den som en permanent løsning.

Ting som ligger løst og ubeskyttet på bakken utsettes for mer enn man ofte er klar over, dag ut og dag inn.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

knnygar

Sitat fra: Lysholm på lørdag 23. november 2013, klokken 20:17
Jeg får selv en Leif om 3 ukers tid.

Har 16A i garasjen, men på den kursen står det også en varmepumpe. Varmepumpen brukes høst/vinter. Jeg vurderer derfor en av de andre utestikkene jeg har til bruk om vinteren til Leifen. Da må jeg ha en skjøteledning.

Brukar også 16A kurs til varmepumpa for lading.
Prøvar å lade mest mogleg på natta når varmepupa ikkje er så mykje i bruk.
Fekk bilen i mai, og har ikkje hatt noko problem så langt.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

knnygar

Lurer også på kor mange som slår av hovedsikringa om natta?
Det er vel det einaste som kan sikre heilt mot elektriske brannar...
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA