Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Klimaanlegg

Startet av ebbrey, fredag 22. november 2013, klokken 23:39

« forrige - neste »

AndersinOslo

Antar at de har feilkalibrert spjeldene som fordeler varmluft. Brukt fossilbilnormen hvor motor, eksos etc holder torpedovegg og gulv foran litt varmere. Dette er noe de lett kan fikse med å endre parametre på spjeldene til en "arctic" innstilling...
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

teslAudun

Sitat fra: D.O på tirsdag 31. desember 2013, klokken 00:55
Hvordan får man luft til dysene bak? Synes ikke det kommer luft ut til baksetet ???

Sliter også med lite luft i dysene som sitter mellom forsetene. Barna i baksetet klager over at det blir kalt der. Må kjøre vifta på 8 eller høyere for i det hele tatt å ha noe effekt bakover.

Noen som har løsning på dette?
Tesla Model Y  (blå 2022)

x Jan.17  Model S 75, rød
x Nov.13 Model S 85, rød med alt
x Sept.15 Nissan Leaf

Harlex

Kan ikke si jeg har noe negativt om klimaanlegget... Ligger selv på 19-20 grader og fryser aldri... Og jeg kjører aldri med jakke....Pleier forvarme bilen nå om vinteren...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Birger

Sitat fra: teslAudun på tirsdag 31. desember 2013, klokken 10:30
Sitat fra: D.O på tirsdag 31. desember 2013, klokken 00:55
Hvordan får man luft til dysene bak? Synes ikke det kommer luft ut til baksetet ???

Sliter også med lite luft i dysene som sitter mellom forsetene. Barna i baksetet klager over at det blir kalt der. Må kjøre vifta på 8 eller høyere for i det hele tatt å ha noe effekt bakover.

Noen som har løsning på dette?

Kan ikke si vi har merket det problemet. Barna vil ikke en gang ha på setevarmen bak. Men nå må det sies at sørlandsvinteren så langt er ikke kald.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Sharp

Sitat fra: Cirion på tirsdag 31. desember 2013, klokken 02:44
Varmepumpe er treg fyring, og trenger lang tid på å få arbeids temperatur. Sparer nok Leaf litt rekkevidde på "langtur" men så har den bare en brøkdel av vårt batteri og går ikke så langt med eller uten varmepumpe. Varmepumpe er heller ikke serlig effektivt i mange minus grader. Vil heller ha god varme alltid, uansett temperatur ute. På langtur i Model S, kan du uansett kjøre i full komfort og likevel rekke frem. Det er først når du skal prøve å rekke 4x Leaf rekkevidde at du må begynne å spare på komfort i en TMS.

Det var litt av noen påstander du kommer med her! Vampeumpa jeg har hjemme bruker ikke mange sekunder før den blåser varmt, så kjøper ikke det du sier at varmepumpe er treg fyring.

At den ikke er særlig effektiv i minusgrader er også en merkelig påstand. Selv de dårligste varmepumpene gir 200 % effektivitet ned til minst 10 minus.

Ut fra denne patenten ser det ut som Tesla har et system med fire separate kretser for kjøling / varme i Model S: http://www.faqs.org/patents/app/20100025006

Overskuddsvarme fra motor (krets 101) kan tydeligvis brukes til å varme kupeen (krets 107), i tillegg er det elektrisk varmeelement både til batteriet (krets 105) og kupeen. Men det forundrer meg hvis man ikke i tillegg kan bruke kompressoren (125) i krets 103 til å produsere varme som en varmepumpe, og overføre den til kupé og batteri i varmeveksleren (133).

Noen som har funnet en skjematisk fremstilling av kjøle- og varmesystemene i TMS?

JohanH

Sitat fra: Sharp på onsdag 01. januar 2014, klokken 04:34
Noen som har funnet en skjematisk fremstilling av kjøle- og varmesystemene i TMS?


D.O

Sitat fra: teslAudun på tirsdag 31. desember 2013, klokken 10:30
Sitat fra: D.O på tirsdag 31. desember 2013, klokken 00:55
Hvordan får man luft til dysene bak? Synes ikke det kommer luft ut til baksetet ???

Sliter også med lite luft i dysene som sitter mellom forsetene. Barna i baksetet klager over at det blir kalt der. Må kjøre vifta på 8 eller høyere for i det hele tatt å ha noe effekt bakover.

Noen som har løsning på dette?
jeg er ikke plaget med at noen fryser, men jeg får ikke noe særlig luft ut fra disse, som du nevner. Merker ikke særlig forskjell på instillinger på fot,dash,vindu når det gjelder baksete spjeldene.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

D.O

Fant nettopp ut at der er varme til føttene i bak, under hver stol. Her kommer det bra med luft og er bedre enn om det kun kom i dysene i midten bak. Sikkert derfor ingen synes det er kaldt i baksetet. Kan dysene i midten være for å hente varme fra elektroniken som sitter i midtkonsollen?
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Muffinman

På alle andre biler jeg har hatt kommer det kun luft ut av dyser plassert der når AC er i drift, dvs når det er et kjølebehov i bilen. Er sikkert tilfelle her også.

Gjermund

Hva er utetemperaturen når dere opplever slike problemer? Jeg har ikke merket noen slike problemer, men nå vet jeg ikke om jeg kan si det har vært vinter her enda heller da.

sax

Jeg synes anlegget i min bil har vært utrolig stabilt og har kjørt 19 grader auto uten noen komfortproblemer eller klaging - med unntak av en gang hvor jeg hadde lagt en større bag i fotenden av passasjersetet. Det sperret nok for mye for sensorene og ga utslag i overraskende store temperatursvingninger i luften som kom. Ut fra min erfaring med min bil vil jeg si at klimaanlegget er kanskje et av de beste jeg har brukt, men at reguleringssystemet er lite robust mot kalibreringsfeil eller andre forstyrrelser.

Gæsjan

Synes det burde vært en mulighet for at klimaanlegget kan slippe inn litt luft passivt når man skrur det av. Slik været er nå rundt normal kupe-temperatur hadde det vært fint og kunne skru av klima-anlegget og bare få litt "gratis" sirkulasjon for å spare strøm
TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

OddB

Ja , mulighet til å slå av varme- og AC-funksjonen men beholde vifta savnes.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Thor2014

Sitat fra: OddB på torsdag 12. juni 2014, klokken 20:19
Ja , mulighet til å slå av varme- og AC-funksjonen men beholde vifta savnes.

Og det er mulig :)

Sett i low
Skru av AC
Sett luft til gulv og ansikt, men ikke til rute(da starter AC)
Sett luft til utenfra og velg den viftehastigheten du ønsker.
Viften trekker nesten ikke strøm når den går rolig.

OddB

Lurt ! ! Takk for tipset :-D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA