Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde om vinteren

Startet av BadaBing, fredag 22. november 2013, klokken 19:59

« forrige - neste »

BadaBing

Nå som det begynner å bli litt småkaldt (10 kalde i Oslo-området) er det kanskje noen som har erfaring med hvordan dette påvirker batterikapasiteten. Anyone?

Kjell Leaf

#1
Jeg anbefaler deg å kikke her på forumet til Nissan Leaf. Der kan du lese masse om dette, det blir jo det samme enten det er Nissan eller BMW.
Men kan du kjøre 15 mil om sommeren klarer du kanskje rundt 10 mil i  -10 - 15 grader.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

BadaBing

Ja, jeg har fått med meg at det er "THE big topic" nå om vinteren. Forventer ikke at i3'en skal fremvise noe magi, men biler er forskjellige og det kan hende at varmepumpen m.m. har større eller mindre effekt på i3 enn Leaf. De skriver i brosjyren at varmepumpen "kan bidra til å øke rekkevidden med opp mot 30 prosent når det er kaldt ute." Litt ullent hva de mener her, men reklamespråk er pr def uklart... Så hvis noen har noe erfaring nå etterhvert er det bare å rope ut.

Rio

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 22. november 2013, klokken 20:05
Jeg anbefaler deg å kikke her på forumet til Nissan Leaf. Der kan du lese masse om dette, det blir jo det samme enten det er Nissan eller BMW.
Men kan du kjøre 15 mil om sommeren klarer du kanskje rundt 10 mil i  -10 - 15 grader.

Nei, det er faktisk ikke sammenlignbart, i hvert fall ikke med eldre Leaf.

Etter det jeg forstår har BMW aktiv oppvarming av batteriet vha. varmepumpe, og det vil (hvis den er riktig justert) bety at rekkevidden om vinteren er tilnærmet lik den som sommeren, hvis man ser bort fra energibruk til oppvarming.

BMW har varmepumpe (det hadde ikke de første Leaf), så det vil også bety at rekkeviddereduksjonen om vinteren er mindre enn de første Leafene.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kjell Leaf

#4
Sitat fra: Rio på fredag 22. november 2013, klokken 23:12
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 22. november 2013, klokken 20:05
Jeg anbefaler deg å kikke her på forumet til Nissan Leaf. Der kan du lese masse om dette, det blir jo det samme enten det er Nissan eller BMW.
Men kan du kjøre 15 mil om sommeren klarer du kanskje rundt 10 mil i  -10 - 15 grader.

Nei, det er faktisk ikke sammenlignbart, i hvert fall ikke med eldre Leaf.

Etter det jeg forstår har BMW aktiv oppvarming av batteriet vha. varmepumpe, og det vil (hvis den er riktig justert) bety at rekkevidden om vinteren er tilnærmet lik den som sommeren, hvis man ser bort fra energibruk til oppvarming.

BMW har varmepumpe (det hadde ikke de første Leaf), så det vil også bety at rekkeviddereduksjonen om vinteren er mindre enn de første Leafene.
Dette har også Leaf fra juni 2013. I tillegg til varmepumpe har Leaf også et varmeelement fordi varmepumper ikke er effektive om det blir for kaldt, det er det nok i BMW også. Varmen til batteriene er for å beskytte dem mot ekstrem kulde og starter ved -17 grader.
Nei, du kan ikke kjøre like langt når det er kaldt, men du kan lure kulden ved å lade bilen på et tidspunkt som gjør at den nettopp er ferdiglader når du skal kjøre. Da er batteriene varme og du får lenger rekkevidde, men dersom bilen har stått og batteriene er kalde vil du få redusert rekkevidde på rundt 20-30% om det er -10 grader. BMW og Nissan kan kjøre omtrent like langt, men Nissan bruker mer energi på fremdrift da den er tyngre og batteriene er derfor 24 KW/t mens BMW har 18 KW/t.
Det vil igjen si at dersom man bruker samme KW med varme i både Nissan og BMW vil det ha mest innvirkning på kjørelengden i BMW'en da varmen prosentvis tar mer av energien.
Det fine er å kunne fjernvarme bilen når den står på lading, da kan man starte med oppvarmet bil og trenger bare vedlikeholde varmen. Om det ikke er standard på BMW med styring av lading og varme via mobil/PC så må dere i alle fall krysse det av på listen over ekstrautstyr, dette er noe man må ha mener jeg, samme med navigasjon som viser alle ladepunktene.

Skulle ønske BMW ville bygge en "Tesla" av 5 eller 6 serien, da kjøper jeg. Problembilen Tesla er ikke noe for meg,  jeg må kunne stole på bilen, dessuten er den alt for simpel, den mangler utstyr som BMW har hatt i over 10 år, seter med f.eks  lengdejustering,kjøling, massasje. Cruice Contro med avstandsholder. Man får heller ikke mld. på mobil om ladingen blir avbrutt, noe man gjør på Nissan Leaf.  ;D.
Jeg har fremdeles en BMW igjen, den skal jeg beholde og kose med med om sommeren.  ;)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Sonus

Kjørte fra Sullands lokaler i Trondheim til Stjørdal og tilbake i dag.

Utover kjørte jeg som jeg gjør med dieselbilen vår, godt driv og med en del oppbremsinger og akselerasjoner. 110 i 90-sonen så ikke elbil vennlig.

Vi startet med range på 142km og hadde ca 85-90 igjen når vi var fremme. Kjørecomputeren ga info om at vi hadde brukt 17.1kwh/100km med snitt fart på 75kmt. Hjemover kjørte vi gammelveien på 41km og hadde igjen 26-28km i range da vi var tilbake hos Sulland. Forbruket på returen lå på 18.2kwh/100km og det uten å bruke brmesepedalen i det heletatt. Snittfart på returen var ca 63kmt.

Kjell Leaf

Sitat fra: Sonus på lørdag 23. november 2013, klokken 13:42
Kjørte fra Sullands lokaler i Trondheim til Stjørdal og tilbake i dag.

Utover kjørte jeg som jeg gjør med dieselbilen vår, godt driv og med en del oppbremsinger og akselerasjoner. 110 i 90-sonen så ikke elbil vennlig.

Vi startet med range på 142km og hadde ca 85-90 igjen når vi var fremme. Kjørecomputeren ga info om at vi hadde brukt 17.1kwh/100km med snitt fart på 75kmt. Hjemover kjørte vi gammelveien på 41km og hadde igjen 26-28km i range da vi var tilbake hos Sulland. Forbruket på returen lå på 18.2kwh/100km og det uten å bruke brmesepedalen i det heletatt. Snittfart på returen var ca 63kmt.
Med forbruk på 1,8 kan du kjøre 10 mil på 18KWt batterier og 10,55 mil med forbruk på 1,7 i teorien.
Du kan vel ikke bruke alle 18 KWt fordi det er beskyttelse både i topp og bunn av batteriet. På Nissan Leaf med 24 KW/t batterier kan man nyttiggjøre seg 21 KW/t. Man kan nemlig ikke tømme batteriet helt, det stenger ned alt for å beskytte seg mot full utlading. Selv om man lader til 100% er det egentlig ikke 100% fordi det ville skade batteriene om de ble ladet helt opp.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Rio

Hei Kjell,

Men hvis BMW varmer batteriene (til plussgrader) selv om det er -10 grader utenfor, så vil den gå (bortsett fra oppvarming) omtrent like langt som om sommeren. Hvis Nissan Leafs batterier er -10, så vil de ha mindre kapasitet.

Så kan man begynne å regne på hvilken bil er best isolert, hvor mye energi man trenger til å varme opp batterier, osv.

Poenget mitt var dog at det ikke er noen automatikk i at hvis Nissan Leaf taper f. eks. 40% rekkevidde om vinteren så må BMW i3 også gjøre det. Det avhenger veldig av individuelle løsninger.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kjell Leaf

Sitat fra: Rio på lørdag 23. november 2013, klokken 15:09
Hei Kjell,

Men hvis BMW varmer batteriene (til plussgrader) selv om det er -10 grader utenfor, så vil den gå (bortsett fra oppvarming) omtrent like langt som om sommeren. Hvis Nissan Leafs batterier er -10, så vil de ha mindre kapasitet.

Så kan man begynne å regne på hvilken bil er best isolert, hvor mye energi man trenger til å varme opp batterier, osv.

Poenget mitt var dog at det ikke er noen automatikk i at hvis Nissan Leaf taper f. eks. 40% rekkevidde om vinteren så må BMW i3 også gjøre det. Det avhenger veldig av individuelle løsninger.
Ikke automatikk, men ganske nært hverandre. Nissan har varmeteppe rundt batteriene også.
Det ser kanskje ut som du automatisk tror at BMW'en skal være bedre, men det er ikke automatikk i det heller.
Leaf er veldig godt isolert, i alle fall lydisolert, nr.6 på coupestøy i 80 km/t, fantastisk resultat  når man ser hvilke andre biler som er testet.
http://www.dagbladet.no/2013/09/17/tema/bil/motor/klikk/stoy/29319467/
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Rio

Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 23. november 2013, klokken 15:46
Sitat fra: Rio på lørdag 23. november 2013, klokken 15:09
Hei Kjell,

Men hvis BMW varmer batteriene (til plussgrader) selv om det er -10 grader utenfor, så vil den gå (bortsett fra oppvarming) omtrent like langt som om sommeren. Hvis Nissan Leafs batterier er -10, så vil de ha mindre kapasitet.

Så kan man begynne å regne på hvilken bil er best isolert, hvor mye energi man trenger til å varme opp batterier, osv.

Poenget mitt var dog at det ikke er noen automatikk i at hvis Nissan Leaf taper f. eks. 40% rekkevidde om vinteren så må BMW i3 også gjøre det. Det avhenger veldig av individuelle løsninger.
Ikke automatikk, men ganske nært hverandre. Nissan har varmeteppe rundt batteriene også.
Det ser kanskje ut som du automatisk tror at BMW'en skal være bedre, men det er ikke automatikk i det heller.
Leaf er veldig godt isolert, i alle fall lydisolert, nr.6 på coupestøy i 80 km/t, fantastisk resultat  når man ser hvilke andre biler som er testet.
http://www.dagbladet.no/2013/09/17/tema/bil/motor/klikk/stoy/29319467/

Hei,

Jo, men igjen så må man være forsiktig med å sammenligne epler og pærer.

Etter det jeg husker er oppvarmingen av batteriet på BMW gjort via varmepumpen - altså, langt mer effektivt enn hvis man bruker ren resistiv oppvarming. Hvor stor forskjell det utgjør vet jeg ikke.

Batteriene i Leaf er tiltenkt varmere klima (igjen, i hvert fall 2012-modellen) så de er tett termisk koblet til "utsiden", og hvis du sjekker temperaturen så faller de raskt når det er kaldt ute. Oppvarmingen begynner heller ikke før det er meget kaldt (2012), og formålet er å hindre at kulden ødelegger batteriene, og ikke opprettholde en temperatur som gir god kapasitet på batteriene.

Jeg er ikke "for BMW" (jeg har en Leaf, og er fornøyd med det). Poenget mitt er at relativt små design-detaljer kan gi veldig store forskjeller under spesielle betingelser (som kulde).

Lydstøy er faktisk et godt eksempel. Nissan Leaf er veldig stille, fordi den genererer veldig lite støy. Deilig. Derfor trenger den faktisk ikke så veldig god lydisolasjon.
Men hvis du kjører i Operatunnellen i Oslo, hvor støyen kommer fra andre biler, og vifteannlegget, så er det faktisk ganske mye støy inne i bilen, synes jeg. Dog uten at jeg har foretatt vitenskapelige målinger.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

janni

SitatDu kan vel ikke bruke alle 18 KWt fordi det er beskyttelse både i topp og bunn av batteriet.

Bare en liten rettelse: Batteriet på i3 er på 22.+ KWt.  Av dette er 18.8 KWt tilgjengelig...

bromm

Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 23. november 2013, klokken 15:46
Sitat fra: Rio på lørdag 23. november 2013, klokken 15:09
Hei Kjell,

Men hvis BMW varmer batteriene (til plussgrader) selv om det er -10 grader utenfor, så vil den gå (bortsett fra oppvarming) omtrent like langt som om sommeren. Hvis Nissan Leafs batterier er -10, så vil de ha mindre kapasitet.

Så kan man begynne å regne på hvilken bil er best isolert, hvor mye energi man trenger til å varme opp batterier, osv.

Poenget mitt var dog at det ikke er noen automatikk i at hvis Nissan Leaf taper f. eks. 40% rekkevidde om vinteren så må BMW i3 også gjøre det. Det avhenger veldig av individuelle løsninger.
Ikke automatikk, men ganske nært hverandre. Nissan har varmeteppe rundt batteriene også.
Det ser kanskje ut som du automatisk tror at BMW'en skal være bedre, men det er ikke automatikk i det heller.
Leaf er veldig godt isolert, i alle fall lydisolert, nr.6 på coupestøy i 80 km/t, fantastisk resultat  når man ser hvilke andre biler som er testet.
http://www.dagbladet.no/2013/09/17/tema/bil/motor/klikk/stoy/29319467/

Kjell Leaf: du bør absolutt prøve en i3 før du uttaler deg mere om dette. Som en av de få som har hatt anledning til å prøve både Leaf og i3 over legre tid, så er det nok en vesentlig forskjell på disse 2 bilene. Det gjelder ikke bare vinter-prestasjoner og minimums-rekkevidde(r), men det er også en veldig stor forskjell i kvalitetsfølelse som absolutt vill sette Leaf i et segment som burde prises litt billigere (eller evt. at i3 er ganske mye mer for pengene)...

Kjell Leaf

Sitat fra: Rio på lørdag 23. november 2013, klokken 18:13
Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 23. november 2013, klokken 15:46
Sitat fra: Rio på lørdag 23. november 2013, klokken 15:09
Hei Kjell,

Men hvis BMW varmer batteriene (til plussgrader) selv om det er -10 grader utenfor, så vil den gå (bortsett fra oppvarming) omtrent like langt som om sommeren. Hvis Nissan Leafs batterier er -10, så vil de ha mindre kapasitet.

Så kan man begynne å regne på hvilken bil er best isolert, hvor mye energi man trenger til å varme opp batterier, osv.

Poenget mitt var dog at det ikke er noen automatikk i at hvis Nissan Leaf taper f. eks. 40% rekkevidde om vinteren så må BMW i3 også gjøre det. Det avhenger veldig av individuelle løsninger.
Ikke automatikk, men ganske nært hverandre. Nissan har varmeteppe rundt batteriene også.
Det ser kanskje ut som du automatisk tror at BMW'en skal være bedre, men det er ikke automatikk i det heller.
Leaf er veldig godt isolert, i alle fall lydisolert, nr.6 på coupestøy i 80 km/t, fantastisk resultat  når man ser hvilke andre biler som er testet.
http://www.dagbladet.no/2013/09/17/tema/bil/motor/klikk/stoy/29319467/

Hei,

Jo, men igjen så må man være forsiktig med å sammenligne epler og pærer.

Etter det jeg husker er oppvarmingen av batteriet på BMW gjort via varmepumpen - altså, langt mer effektivt enn hvis man bruker ren resistiv oppvarming. Hvor stor forskjell det utgjør vet jeg ikke.

Batteriene i Leaf er tiltenkt varmere klima (igjen, i hvert fall 2012-modellen) så de er tett termisk koblet til "utsiden", og hvis du sjekker temperaturen så faller de raskt når det er kaldt ute. Oppvarmingen begynner heller ikke før det er meget kaldt (2012), og formålet er å hindre at kulden ødelegger batteriene, og ikke opprettholde en temperatur som gir god kapasitet på batteriene.

Jeg er ikke "for BMW" (jeg har en Leaf, og er fornøyd med det). Poenget mitt er at relativt små design-detaljer kan gi veldig store forskjeller under spesielle betingelser (som kulde).

Lydstøy er faktisk et godt eksempel. Nissan Leaf er veldig stille, fordi den genererer veldig lite støy. Deilig. Derfor trenger den faktisk ikke så veldig god lydisolasjon.
Men hvis du kjører i Operatunnellen i Oslo, hvor støyen kommer fra andre biler, og vifteannlegget, så er det faktisk ganske mye støy inne i bilen, synes jeg. Dog uten at jeg har foretatt vitenskapelige målinger.
Jeg har ikke sagt et ord om Leaf 2012. Det er faktisk 100 forbedringer på modellene fra juni 2013. Kjøreegenskaper, bedre seter, varmeanlegg osv. Det er vel ingen tvil om at Leaf gir bedre Comfort enn i3 som har bedre kjøreegenskaper. En bil på 1100 kg gir aldri spesielt god Comfort.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Kjell Leaf

#13
Sitat fra: bromm på lørdag 23. november 2013, klokken 22:54
Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 23. november 2013, klokken 15:46
Sitat fra: Rio på lørdag 23. november 2013, klokken 15:09
Hei Kjell,

Men hvis BMW varmer batteriene (til plussgrader) selv om det er -10 grader utenfor, så vil den gå (bortsett fra oppvarming) omtrent like langt som om sommeren. Hvis Nissan Leafs batterier er -10, så vil de ha mindre kapasitet.

Så kan man begynne å regne på hvilken bil er best isolert, hvor mye energi man trenger til å varme opp batterier, osv.

Poenget mitt var dog at det ikke er noen automatikk i at hvis Nissan Leaf taper f. eks. 40% rekkevidde om vinteren så må BMW i3 også gjøre det. Det avhenger veldig av individuelle løsninger.
Ikke automatikk, men ganske nært hverandre. Nissan har varmeteppe rundt batteriene også.
Det ser kanskje ut som du automatisk tror at BMW'en skal være bedre, men det er ikke automatikk i det heller.
Leaf er veldig godt isolert, i alle fall lydisolert, nr.6 på coupestøy i 80 km/t, fantastisk resultat  når man ser hvilke andre biler som er testet.
http://www.dagbladet.no/2013/09/17/tema/bil/motor/klikk/stoy/29319467/

Kjell Leaf: du bør absolutt prøve en i3 før du uttaler deg mere om dette. Som en av de få som har hatt anledning til å prøve både Leaf og i3 over legre tid, så er det nok en vesentlig forskjell på disse 2 bilene. Det gjelder ikke bare vinter-prestasjoner og minimums-rekkevidde(r), men det er også en veldig stor forskjell i kvalitetsfølelse som absolutt vill sette Leaf i et segment som burde prises litt billigere (eller evt. at i3 er ganske mye mer for pengene)...
Personlig syns jeg ikke at skjermer som ser ut som man har kjøpt de på biltema og montert dem selv er en kvalitetsfølelse, ei heller invalidespaken på høyre side av rattet, men det er jo en smakssak.
Hvis du leser innlegget til sonus så hadde han bare rekkevidde på 10 mil den ene vegen og 10,5 mil den andre vegen, så den banker ikke akkurat Leaf ned i støvlene.
Men nå var det ikke min intensjon å krangle om at "pappa sin bil er bedre enn pappaen din sin".
Jeg prøver bare å informere litt. Ser at en del her på i3 forumet har uvirkelige drømmer om rekkevidde i og med at noen tror den går like langt vinter som sommer.  Alle er også skråsikre på at den banker Leaf på alle punkt. Alt MÅ ikke være best bare fordi det er en BMW, men jeg kjenner det igjen fra bimmers.no også.  Ingen tvil om at de på Leaf forumet er mye mer realistiske og jordnære enn enkelte her. Vi får se når det blir 15-20 minus da om dere kjører like langt som dere tror. Husk å sammenligne med nye Leaf om dere i det hele tatt skal sammenligne, ellers blir det helt feil.  Ellers har BMW mange flotte biler, men i3 ? Nei, ikke etter min smak, ikke 155 dekkene heller.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Rio

#14
Kjell Leaf:

1) Flere av de 100 forbedringene fikk Nissans utviklere skriftlig fra meg, i følge tilbakemelding. (Og sikkert fra andre også.) :)

2) Jeg har ikke sagt at BMW i3 er bedre; jeg har påpekt at ditt utsagn "det blir jo det samme enten det er Nissan eller BMW", ikke nødvendigvis er korrekt, verken den ene eller andre veien. Relativt små designvalg kan ha relativt store konsekvenser under gitte forhold.

For øvrig, jeg er enig i at det selvsagt er reduksjon om vinteren for begge.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA