Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladefeil. Blått lys(!?)

Startet av fitzox, fredag 22. november 2013, klokken 16:28

« forrige - neste »

fitzox

Jeg har, de siste par-tre gangene bilen har blitt satt på lading (Schuco, 13A), opplevd å få feilmelding (kabelfeil) og ladelyset har vist BLÅTT! Har forsøkt ulike stikkontakter med samme resultat. Har så langt løst seg ved en masse styr: power off, starte opp og sette bilen i gir...kjøre noen meter og tilbake, låse/åpne etc - før den endelig lader på grønt. Noen andre som har vært borti dette?
Tesla X100D
Xpeng G3 smart

P85D+

Ja. Løser seg enten ved å trykke på knappen på ladepistolen, ta den ut, lukke luka, åpne med knappen på pistolen og sette den inn.

Hjelper også ofte å løsne Schuko kontakten fra kabelen og sette den inn. DSV at Schuko kontakten sitter igjen i støpselet.
P85D og 85D

Trøndertesla

Jeg hadde mye klabb og babb med lading de første dagene - blått lys, oransje lys, rødt lys, etc. Etter mange forsøk så startet ladingen til slutt, men det viste seg at det var noe feil med ladeporten. De skiftet ladeporten umiddelbart og etter det har det fungert smertefritt. Kanksje det går mot ny ladeport til deg også...?
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

jorkus

Jeg får alltid blått lys på bilen når jeg setter i kontakten, deretter går det over i grønt før ladingen starter. Trodde det var normalt?
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

ebbrey

Man får blått lys om bilen har fått signal men ladingen er utsatt. Eller "på vent". For eksempel ved scheduled cahrging. Jeg prøvde dette 1 gang, glemte å skru det av. Og trodde laderen i bilen hadde konka..
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

BjørnP85

Vaska bil i går - rundt 0 grader.  Kom ut til bil i dag og det var minus fem grader.  Ladeluka gikk ikke opp - det var forsåvidt ikke noen overraskelse.  Trykket forsiktig bak ved hengsler på ladeluke mens jeg trykket på knapp på kabel - luke gikk opp.  Forsøkte flere ganger, men fikk blått lys og beskjed om at lading hadde stoppet. Var ute nå igjen og det kom fortsatt blått lys - bevega forsiktig sideveis/opp/ned mens kabel sto i - da fikk jeg grønt lys og bilen startet å lade. Virker som om ladeport/kabel er svært ømfintlig for påvirkning.  Dette stresser meg ikke - lader på 80% - kjører også svært lite og ligger på rund +/-300 km rekkevidde til enhver tid. 
P85 2013 - solgt
90 D 28.12.2016
TM3 reservert

fitzox

Sitat fra: Trøndertesla på fredag 22. november 2013, klokken 17:18
Jeg hadde mye klabb og babb med lading de første dagene - blått lys, oransje lys, rødt lys, etc. Etter mange forsøk så startet ladingen til slutt, men det viste seg at det var noe feil med ladeporten. De skiftet ladeporten umiddelbart og etter det har det fungert smertefritt. Kanksje det går mot ny ladeport til deg også...?
Så mye fuzz er ikke jeg plaget med, men de få gangene det blå lyset vedvarer (og ikke skifter over til grønt) må jeg si det er irriterende nok. Særlig når det er minusgrader...

Sitat fra: BjørnP85 på fredag 06. desember 2013, klokken 09:13
Vaska bil i går - rundt 0 grader.  Kom ut til bil i dag og det var minus fem grader.  Ladeluka gikk ikke opp - det var forsåvidt ikke noen overraskelse.  Trykket forsiktig bak ved hengsler på ladeluke mens jeg trykket på knapp på kabel - luke gikk opp.  Forsøkte flere ganger, men fikk blått lys og beskjed om at lading hadde stoppet. Var ute nå igjen og det kom fortsatt blått lys - bevega forsiktig sideveis/opp/ned mens kabel sto i - da fikk jeg grønt lys og bilen startet å lade. Virker som om ladeport/kabel er svært ømfintlig for påvirkning.  Dette stresser meg ikke - lader på 80% - kjører også svært lite og ligger på rund +/-300 km rekkevidde til enhver tid. 

Hmm, du beveget selve ladekladden som går inn i bilen? Merkelig at det skal fungere, men verdt et forsøk. Jeg var forresten innom tesla-senteret i bergen da min ladeluke ikke gikk opp som den skulle hver gang. De fikset det kjapt og har ikke hatt problem med den siden. De sa enkelte kunne være litt "trange" og trengte noen små justeringer
Tesla X100D
Xpeng G3 smart

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA