Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sikring går på offentlige ladestolper

Startet av JMC, torsdag 05. desember 2013, klokken 21:14

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 06. desember 2013, klokken 16:19
Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. desember 2013, klokken 15:51
Sitat fra: Sveinal på fredag 06. desember 2013, klokken 12:44
Vil en laget overgang ("y-kontakt") kunne brukes til å gi 26A eller 32A ?

Nei. Selv om de to kontaktene er på samme fase (en forutsetning) har slike kurser i dag som regel jordfeilautomat på hver kurs. Kobles den ene faseledningen sammen etter denne vil returstrømmen fordele seg på begge kursene og dermed vilmjordfeilautomaten oppdage en stor forskjell i strømmen mellom faseledningene. Dermed slår den ut.
I tillegg til muligheten for at det ene støpselet er snudd 180 grader i forhold til det andre når det settes i stikkontakten. Altså ca. 50% sansynlighet for en super kortsluttning i det øyeblikket støpsel 2 settes i stikkontakten.

Akkurat den biten er ikke så vanskelig å fikse. Alt som trengs er en kapsling, 3-4 kontaktorer og en DIN-montert timer (brukes til å forsinke innslag av hovedkoblingskontaktor i et par sekunder) samt et rødt og et grønt indikatorlys. Da kan man greit bygge en boks som på en sikker måte kobler sammen to kurser, og kun om begge kursene går på samme faseledninger og støpsler er snudd riktig. Grønt lys om alt er koblet korrekt, rødt om det er feil (kontakt snudd feil vei eller tre faseledninger involvert).

Men det er som sagt liten vits i å lage noe slikt så lenge alle ladepunktene har jordfeilautomater på hver kurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. desember 2013, klokken 16:25
Men det er som sagt liten vits i å lage noe slikt så lenge alle ladepunktene har jordfeilautomater på hver kurs.
Men jordfeilautomater er det altså ikke disse kontaktene som sikkert i sin tid ble satt opp for motorvarmere. Men ikke lag en slik y kobler som jkirkebo beskriver alikevell. Som nevent, i tillegg til det praktiske er det ikke helt etter forskriftene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sveinal

Takk for svar.

Salutter er jeg glad i, dog ikke fra elektrisk materiell.

Jeg vet ikke hvordan tilførselen er, men gitt at det er en 10 etg blokk ca 10 år gammelt i Oslo vil jeg tippe på 400v. Skal spørre en kamerat i eiendomsforvaltningen om han vet noe. Det finnes garantert tegninger.
Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

JMC

Takk for alle svar på mitt spørsmål. Jeg tror jeg stikker innom Claes Olsson og kjøper en ny kort skjøtekabel og tester med reduksjon i hvor mye strøm bilen trekker.
P85D

jkirkebo

Sitat fra: JMC på fredag 06. desember 2013, klokken 17:45
Takk for alle svar på mitt spørsmål. Jeg tror jeg stikker innom Claes Olsson og kjøper en ny kort skjøtekabel og tester med reduksjon i hvor mye strøm bilen trekker.

På de fleste jordfeilautomater kan du se om det er jordfeil eller overbelastning som har løst ut automaten, sjekk det neste gang. Om du lurer på hvordan du ser det, prøv først testknappen og se om det er forskjell fra det eller om du trykker ned sikringen på vanlig måte. På 2-modulers automater er det som regel et lite flagg som viser status, på 3-modulers ser du om både bryteren på jordfeilsiden og den på sikringssiden er nede, eller bare på sikringssiden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jog

en slik y koblings boks laget jeg til baaten min noen aar siden,fordi det var mange baathavner med lav amp paa svenskekysten.  Virket helt fint.  hadde rele som koblet korekt opp.  Har vurdert aa lage en 32a versjon.  var litt skummel om noen tuk ut den ene kabelen aa tok paa lederne.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Thor2014

Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. desember 2013, klokken 06:54
Sitat fra: kdid på fredag 06. desember 2013, klokken 00:52
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 05. desember 2013, klokken 23:55
Nei, jeg har firmware som begrenser til 13A pr. dellader. Men jeg har laget egen ladekabel, der jeg lasker enfase input fra schukoen over to faser inn til bilen slik at jeg egentlig lader med 2x8A. Med 32A adapteret lasker jeg over alle tre fasene slik at jeg kan lade med 32A fra blått 32A stikk også (blir da 3x10,67A).

Dette kan jo være smart.

Jeg går ut fra at kabelen mellom veggen og bilen er en tre leder (fase+null+jord) med tverrsnitt som tåler 32A. Jeg antar du bruker 3x6mm2 eller noe sånt.

Vegg og vegg, det er en mobil ladekabel så den har 3m gummikabel med rød 32A plugg på. Kabelen har dimensjon 5x6mm2.

Sitat
Jeg vet ikke hvordan kablingen foregår internt i Teslaen. Men hvis det går 3 faser + null + jord fra strøminntak til laderne, så ville jeg vært skeptisk til å laske sammen fasene.

Det er slik det må gjøres for å lade med 32A enfase med enkeltlader. Bl.a 32A-boksene til Salto blir lasket slik. For min del gjør jeg det i de forskjellige overgangene. Jeg har f.eks en overgang fra schuko, den har da schuko i ene enden og 32A rød CEE skjøtekontakt i andre enden. Der kobler jeg L1 fra schukoen til N og L2 til L1+L2. Tilsvarende har jeg overgang fra 32A 3-pins blå CEE til 32A 5-pins rød CEE. Der kobler jeg også L1 fra den blå til N i den røde, og L2 fra den blå til L1+L2+L3 i den røde. Fungerer kjempefint.

SitatHvis det ovenstående er korrekt, så betyr det at når du lasker sammen de 3 fasene og lar Teslaen trekke 32A tilsammen, så vil det som du sier gå 10,67A gjennom fasene, men det vil gå 32A gjennom null lederen. Er denne 2.5mm2 så vil du få varmgang i den.

Det er korrekt, men jeg bruker altså 5x6mm2 kabel som tåler godt over 32A pr. faseledning, fritt forlagt. Type 2 kabelen ut til bilen har akkurat samme dimensjon. Dermed blir det en ganske "tung" konstruksjon å hanskes med i forhold til UMCen, det er ulempen.

Har du ett koblingsskjema på de forskjellige løsningene?
Blir lettere å visualisere  :)

jkirkebo

Sitat fra: Thor2014 på fredag 06. desember 2013, klokken 21:55
Har du ett koblingsskjema på de forskjellige løsningene?
Blir lettere å visualisere  :)

Har bare koblingsskjema på selve ladestasjonen, ikke adapterne.

https://system.netsuite.com/core/media/media.nl?id=105839&c=3562421&h=c39dd2c1c32fd1108ba9&_xt=.pdf&ck=VaXolEy-AUYSIFfp&vid=skg2S12-AZn4BMtF&cktime=114325&addrcountry=GB

Men adapterbiten er ganske lett da. Ut fra en Schuko har du tre ledninger: L1, L2 og PE (jord). Inn på en rød 32A skjøteplugg (som kobles til 32A pluggen til ladestasjonen) har du 5 tilkoblinger: N, L1, L2, L3 og PE.

PE kobles selvsagt til PE. N må alltid ha en fase, så da kobler vi en av de to ledningene (fortrinnsvis den blå, for å følge fargekodingen) fra schukoen til N. Den andre ledningen (brun) kobles både til L1 og L2 slik at lasten fordeles på to delladere. L3 kobler vi ikke i dette tilfellet.

Har du en 32A plugg istedenfor schuko kommer det de samme tre ledningene fra den. Den kobles på nesten samme måte, forskjellen er at den brune ledningen kobles til både L1, L2 og L3 i dette tilfellet, ellers ville vi blitt begrenset til 26A.

Den røde 16A adapteren er koblet direkte igjennom, L1 til L1, L2 til L2 osv. for alle 5 tilkoblingene.

Inn på den blå pluggen i 32A 230V adapteren kan jeg koble alle adapterutgavene i settet mitt, dermed kan jeg bruke denne ladekabelen med absolutt alle varianter av plugger som settet støtter. Eneste grunnen til at jeg lagde en egen schuko-adapter direkte til rød 32A er at jeg bruker schuko såpass mye at det er greit å klare seg med én adapter istedenfor to i serie de gangene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kallagtunet

#23
Min gjetning er at det er bare ett spørsmål om tid det noen som ikke har peiling i det hele tatt forsøker å koble dette på egenhånd skader seg selv eller utstyr...

Dvs hvis du har så lite kunnskap at du trenger koblingskjema la vær...
Kjøp heller overgangene fra Jriken!

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 06. desember 2013, klokken 17:33
Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. desember 2013, klokken 16:25
Men det er som sagt liten vits i å lage noe slikt så lenge alle ladepunktene har jordfeilautomater på hver kurs.
Men jordfeilautomater er det altså ikke disse kontaktene som sikkert i sin tid ble satt opp for motorvarmere.

Nei, det ser jeg jo nå som jeg går inn på selve tråden, da dukker bildene opp. Etter min mening er det en STOR svakhet ved forumet at bilder og vedlegg ikke dukker opp i visningen "Nyeste innlegg". Jeg leser utelukkende forumet via den visningen, og må da gjette meg til om innlegget inneholder bilder og i så fall åpne tråden separat :(
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: jog på fredag 06. desember 2013, klokken 21:03
en slik y koblings boks laget jeg til baaten min noen aar siden,fordi det var mange baathavner med lav amp paa svenskekysten.  Virket helt fint.  hadde rele som koblet korekt opp.  Har vurdert aa lage en 32a versjon.  var litt skummel om noen tuk ut den ene kabelen aa tok paa lederne.

Det er derfor man evt. må ha kontaktorer som kobler ting fra hverandre om ett av støpslene tas ut...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 06. desember 2013, klokken 22:41
Min gjetning er at det er bare ett spørsmål om tid det noen som ikke har peiling i det hele tatt forsøker å koble dette på egenhånd skader seg selv eller utstyr...

Dvs hvis du har så lite kunnskap at du trenger koblingskjema la vær...

Ja, ikke bare må det kobles korrekt, men på korrekt måte. Type 2 kabelen fra ZCW har, som gummikabelen, meget fine ledere. Om man kobler slike uten å bruke endehylser risikerer man, spesielt der det er en skrue som klemmer fast lederne (som i CEE-stikkene), at halvparten av lederne ryker. Med påfølgende varmgang...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#27
Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. desember 2013, klokken 22:47
Sitat fra: jog på fredag 06. desember 2013, klokken 21:03
en slik y koblings boks laget jeg til baaten min noen aar siden,fordi det var mange baathavner med lav amp paa svenskekysten.  Virket helt fint.  hadde rele som koblet korekt opp.  Har vurdert aa lage en 32a versjon.  var litt skummel om noen tuk ut den ene kabelen aa tok paa lederne.

Det er derfor man evt. må ha kontaktorer som kobler ting fra hverandre om ett av støpslene tas ut...
Og det er ikke like rett fram som å hindre fasefeil før sammenkobling. (Og så jeg lurer på hva du mener med evt.)

Jeg gjentar:
Sitat fra: Griffel på fredag 06. desember 2013, klokken 13:23
Sitat fra: Sveinal på fredag 06. desember 2013, klokken 12:44
På jobben har vi mange standard duo ladeplasser, men også tre single plasser som er utrustet med to schuko stikkontakter hver.
Vil en laget overgang ("y-kontakt") kunne brukes til å gi 26A eller 32A ?
Ikke gjør det.
Her er det så mye som kan gå galt og en kan pådra seg stort ansvar.
Egentlig er dette et eksempel på noe som, for en amatør, tilsynelatende  kan virke, men hvor det skal svært lite til før skade skjer.
jog kan jo prise seg lykkelig over at ingen ble skadet som følge av dette hobbysnekkeriet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 07. desember 2013, klokken 00:33
Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. desember 2013, klokken 22:47
Det er derfor man evt. må ha kontaktorer som kobler ting fra hverandre om ett av støpslene tas ut...
Og det er ikke like rett fram som å hindre fasefeil før sammenkobling. (Og så jeg lurer på hva du mener med evt.)

Evt. som i om man evt. bestemmer seg for å lage en slik alikevel, mot alle råd...
Akkurat for lading av Tesla er det noenlunde likefrem, siden kun én av fasene kobles direkte sammen (den som går til N inn til laderen). De to andre faseledningene kobles til L1 og L2 inn på bilen. Dermed går det antageligvis fint å bruke en kontaktor som får drivstrømmen direkte fra input på hver av schukoene. Siden ikke begge faser er sammenkoblet blir ikke drivstømmen gjennomgående i sammenkoblingsboksen. Tar du ut en av schukoene vil kontaktoren miste spenningen og koble ifra.

Sitat fra: Griffel på fredag 06. desember 2013, klokken 13:23
Jeg gjentar:
Ikke gjør det.

Der er vi enige, jeg har bare bedre erfaring med å også forklare den tekniske bakgrunnen til hvorfor det ikke skal gjøres, og alt som kan gå feil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sveinal

#29
@jkirkebo og griffel:
For ordens skyld, jeg hadde ikke tenkt selv å konstruere eller produsere noe. Har ikke nødvendig sertifisering og heller ikke nødvendig verktøy for å sikre god kontakt, altså å lage noe pålitelig.

Men jeg synes det er morsomt å lese om all den aktivitet som foregår for gjennom dette å se muligheter som jeg ikke er klar over. Elbiler er noe nytt, og vi har ikke masse almenkunnskap om relevante temaer slik som vi har om fossilbilene.

Så takk til dere begge for den innsatsen dere gjør for å opplyse andre.
Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA