Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plutselig halvert batterikapsitet

Startet av Thomas Parsli, fredag 22. november 2013, klokken 11:17

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Etter snart to år og 35.000km falt plutselig rekkevidden dramatisk på vår Leaf.
Kjører daglig samme strekning (t/r Asker-Oslo) på 2x35km og har normalt godt over 100km rekkevidde i dette været (flere dager med minusgrader og bar vegbane).

I går falt den plutselig til det halve (6 streker når jeg kjørte fra jobb, måtte hurtiglade hos ABB).
Etter å ha kjørt en P106 over 80.000km og en Leaf over 30.000km er det nok ikke kjørestilen vår som har endret seg, så jeg misstenker batteriproblemer (som i "døde" celler).

Har bestilt verkstedtime mandag morgen hvor de skal oppdatere programvare og gjøre en sjekk, men jeg lurer jo på om andre har hørt om tilsvarende problem?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

ehaarberg

Det høres veldig merkelig ut.  Er veldig interessert i hva Nissan kommer med i denne saken, har selv en leaf som er 1,5 år gammel, og rullet litt over 42000 km og er spent på når jeg evt. merker det at kapasiteten har blitt dårligere.

Hvordan er forbruket/målt forbruk på bilen nå?  Har du forsøkt å nullstille gjennomsnittlig forbruk på kjørecomputeren og se hva denne viser?  Dersom bilen fortsatt lader 12 streker, men viser seg å ha vesentlig redusert kapasitet likevel, så strider dette ganske mye mot det som har blitt sagt om at streker forsvinner fra displayet etter hvert som kapasiteten forringes.

I tillegg tenker jeg på om du har sjekket lufttrykk i dekk og evt. bremseheng dersom det viser seg at forbruket har gått veldig opp.
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

thoru

har du leaf android appen. hadde vært interessant om du hadde postet bildene med data her.
Har du lite versjonen kan du ta skjermbilder via et tredjepartsprogram f.eks https://play.google.com/store/apps/details?id=com.liveov.shotux&hl=en

du må ha en canbus dongle for å få til dette forresten.

Thomas Parsli

#3
Den var ladet til 12 streker i dag tidlig, ladingen ble ferdig rundt midnatt.
Dekkene er 10-15% over det som står i dørstolpen og jeg merket ihvertfall ikke noe spesielt med bremsene.

Forbruket lå rundt 0,2kWh/km -som skulle gi godt over 100km rekkevidde.

Men jeg skal sjekke bremser nøye når kona kommer hjem, det er jo den mest logiske forklaringen.

Når du nevner bremser kom jeg på at kona sa noe om lukt i bilen for et par dager siden. Men siden den forsvant og ikke kom tilbake antok jeg bare hun hadde ligget bak en fossilbil med dårlig motor...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: thoru på fredag 22. november 2013, klokken 13:49
har du leaf android appen. hadde vært interessant om du hadde postet bildene med data her.

Har en gammel versjon, på en gammel Nook Color (som kjører CyagenMod).
Kan ev. ta bilder med iPhonen :)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Etter 2 år og 57 000 km har jeg ikke merket noen reduksjon, men forbruket har gått opp drøyt 10% etter at vinterdekkene kom på (fra 1.8kW/mil til 2.0kW/mil under tilsvarende vær/temp). Har aldri opplevd dramatisk fall i kapasitet, håper du finner ut av dette.

Thomas Parsli

The plot thickens...

Status etter dagens kjøretur på 77,7km med et snitt på 0.18kWh/km.
Det var -3 og tørr vegbane, jeg startet med fullade bil som var forvarmet i 20-30 minutter..
Batteriene viste fire varmestreker ved start.-

Når jeg kom til Oslo (Stortorget) viste bilen et snitt på 0.18kWh/km og en rest på 90km, dette er tilnærmet normalt forbruk.

Når jeg kjørte fra Oslo viste bilen 89km, men opp festningstunellen fallt den til 79km over bare noen hundre meter (jeg så den tilfeldigvis rase nedover).
Når jeg kom til Bauhaus på Liertoppen viste den 26km rest, noe den også gjorde 12km senere.
De siste 3km, hvor den fallt ned til 14km som var rest når jeg kom hjem. Jeg hadde da 2 av 12 streker igjenn.

-Og mens jeg satt i bilen og leste av distanse/forbruk fallt resterende til 12km...
Jeg koblet til android-appen som viste 19,7% SOC (59 gids 21,1%) og 4,7kWh.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Electra


Daeedor

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 23. november 2013, klokken 16:11
The plot thickens...

Status etter dagens kjøretur på 77,7km med et snitt på 0.18kWh/km.
Det var -3 og tørr vegbane, jeg startet med fullade bil som var forvarmet i 20-30 minutter..
Batteriene viste fire varmestreker ved start.-

Når jeg kom til Oslo (Stortorget) viste bilen et snitt på 0.18kWh/km og en rest på 90km, dette er tilnærmet normalt forbruk.

Når jeg kjørte fra Oslo viste bilen 89km, men opp festningstunellen fallt den til 79km over bare noen hundre meter (jeg så den tilfeldigvis rase nedover).
Når jeg kom til Bauhaus på Liertoppen viste den 26km rest, noe den også gjorde 12km senere.
De siste 3km, hvor den fallt ned til 14km som var rest når jeg kom hjem. Jeg hadde da 2 av 12 streker igjenn.

-Og mens jeg satt i bilen og leste av distanse/forbruk fallt resterende til 12km...
Jeg koblet til android-appen som viste 19,7% SOC (59 gids 21,1%) og 4,7kWh.

Thomas

Hvis det ikke er bremser eller noe som ligger på , så forsvinner jo strømmen. Enten et forbruk pga overslag et sted , eller rett og slett cellefeil i batteripakken. Blir interessant å høre hva du finner ut. :)

jkirkebo

Sitat fra: Daeedor på søndag 24. november 2013, klokken 11:15
Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 23. november 2013, klokken 16:11
The plot thickens...

Status etter dagens kjøretur på 77,7km med et snitt på 0.18kWh/km.
Det var -3 og tørr vegbane, jeg startet med fullade bil som var forvarmet i 20-30 minutter..
Batteriene viste fire varmestreker ved start.-

Når jeg kom til Oslo (Stortorget) viste bilen et snitt på 0.18kWh/km og en rest på 90km, dette er tilnærmet normalt forbruk.

Når jeg kjørte fra Oslo viste bilen 89km, men opp festningstunellen fallt den til 79km over bare noen hundre meter (jeg så den tilfeldigvis rase nedover).
Når jeg kom til Bauhaus på Liertoppen viste den 26km rest, noe den også gjorde 12km senere.
De siste 3km, hvor den fallt ned til 14km som var rest når jeg kom hjem. Jeg hadde da 2 av 12 streker igjenn.

-Og mens jeg satt i bilen og leste av distanse/forbruk fallt resterende til 12km...
Jeg koblet til android-appen som viste 19,7% SOC (59 gids 21,1%) og 4,7kWh.

Thomas

Hvis det ikke er bremser eller noe som ligger på , så forsvinner jo strømmen. Enten et forbruk pga overslag et sted , eller rett og slett cellefeil i batteripakken. Blir interessant å høre hva du finner ut. :)

Nei, det er jeg ikke enig i. Har regnet litt på det:

-3 grader betyr nok i overkant av 10% reduksjon av batterikapasitet. Jeg vil tro det er 18,5kWh tilgjengelig sånn circa.
0.18Wh/km kan bety 184Wh/km. 184*77,7=14,3kWh.
18,5-14,3=4,2kWh rest.

4,2kWh rest stemmer bra med tallene fra android-appen. Rekkevidden blir omkring 10 mil som etter min mening stemmer veldig bra i -3 grader.

Hva GOM viser underveis kan man bare se bort i fra. En liten oppoverbakke, så raser den nedover med en gang.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RuneW

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 23. november 2013, klokken 16:11
-Og mens jeg satt i bilen og leste av distanse/forbruk fallt resterende til 12km...

Akkurat dette er ikke så veldig spesielt. Sånn er det hos meg også. Vet ikke hvor smart GOM er, men med 0 km/t så vil naturlig nok forbruket per km bli relativt høyt når bilen er "på".
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Thomas Parsli

Hvis man står stille og bruker energi, er vel forbruket strengt tatt uendeligt/km ? :D


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Fakta:

* På samme strekning plutselig gikk fra 90km rest (8-9 streker) til 60km (6 streker) fra en dag til en annen.

* I kuldeperioden (-20) forrige vinter kjørte vi t/r jobb uten problemer, kom hjem med ca 20km rest.

* I sommer har forbruket variert med noen få prosent (jeg har prøvd å komme under 0,10kWh/km uten hell, så jeg har fulgt godt med). Nå "varierte" det plutselig med 25-30%

* Bremser sjekket jeg lørdag, ingen varme i skivene etter 10km.

Teori:

* Algoritmen for GOM har alvorlige bugs, en av de er temperaturfaktor

* Programvaren vi fikk på bilen sent på vinteren topplader ikke like mye som den forrige. Hadde jeg fått den før det ble svinekallt ville kansje ikke bilen klart den daglige turen t/r Asker-Oslo.


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

tomrh

Var en med i-MiEV som opplevde noe tilsvarende: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9721.0.html
Ja, du vet vel om dette allerede Thomas siden du postet i den opprinnelige tråden. Kan det være noe lignende?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA