Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer Minusgrader

Startet av Thor2014, torsdag 21. november 2013, klokken 09:48

« forrige - neste »

getor

Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. november 2013, klokken 23:09
Fram til Orkanger ble det omtrent ikke over 80 pga de elendige lysene på MS (gammelbilen er i en helt annen klasse)

Dette er noe nytt og helt uforståelig for meg, at MS har elendige lys. Noen andre som mener det samme? Kanskje jeg har fått spesielle lys for det jeg har er helt topp.

Cirion

Sitat fra: getor på fredag 22. november 2013, klokken 15:13
Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. november 2013, klokken 23:09
Fram til Orkanger ble det omtrent ikke over 80 pga de elendige lysene på MS (gammelbilen er i en helt annen klasse)

Dette er noe nytt og helt uforståelig for meg, at MS har elendige lys. Noen andre som mener det samme? Kanskje jeg har fått spesielle lys for det jeg har er helt topp.
+1 helt topp! Kansje han snakker om std lys, ikke Xenon?
Går sikkert ann å oppgradere, men koster en del. 20k for oppgradering på en Roadster.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Muffinman

Det er xenon-lys ja. Gammelbilen min har 35W xenon pluss H7 halogen i tillegg på fjernlysene. Lyskjeglen er sterkere, når lengre og er bredere på den. MS med kun 25W xenon blir ynkelige greier i forhold - her er lyskjeglen svakere, veldig smal og når ikke så langt. Dessuten oppfatter jeg lyset å helle mer mot den blå siden av skalaen, noe som gir dårligere lysutbytte. Jeg kjører mye langkjøring (ikke så mye med MS foreløpig siden jeg ikke har fått ladeadapterene), og lysene er kritiske for min del. På våt vei i stummende mørke blir jeg som regel liggende i 70-75 med fjernlys på MS, og synes det er fort nok. Ikke enkelt å få øye på vilt som står i veikanten og vil over med originallysene. Fordelen er jo at man holder farten nede, og det er bra for rekkevidden.

Når det er sagt, det kommer nok an på hva man er vant til fra før. Og ikke minst alderen på føreren. Jeg er 41, og trenger dermed dobbelt så mye lys som en 20-åring for å se like mye. En 60-åring trenger 5 ganger så mye.

petersv

Sitat fra: Muffinman på fredag 22. november 2013, klokken 15:36
Det er xenon-lys ja. Gammelbilen min har 35W xenon pluss H7 halogen i tillegg på fjernlysene. Lyskjeglen er sterkere, når lengre og er bredere på den. MS med kun 25W xenon blir ynkelige greier i forhold - her er lyskjeglen svakere, veldig smal og når ikke så langt. Dessuten oppfatter jeg lyset å helle mer mot den blå siden av skalaen, noe som gir dårligere lysutbytte. Jeg kjører mye langkjøring (ikke så mye med MS foreløpig siden jeg ikke har fått ladeadapterene), og lysene er kritiske for min del. På våt vei i stummende mørke blir jeg som regel liggende i 70-75 med fjernlys på MS, og synes det er fort nok. Ikke enkelt å få øye på vilt som står i veikanten og vil over med originallysene. Fordelen er jo at man holder farten nede, og det er bra for rekkevidden.

Når det er sagt, det kommer nok an på hva man er vant til fra før. Og ikke minst alderen på føreren. Jeg er 41, og trenger dermed dobbelt så mye lys som en 20-åring for å se like mye. En 60-åring trenger 5 ganger så mye.

Enig i det meste, men ikke i fargetemp. høyere temp gir bedre lysutbytte, ikke motsatt. Høyere temp -> blåere lys.

Muffinman

#49
Mulig du har dett i det, men på våt mørk vei ser jeg bedre med lys som har 4000-4500K enn med ~6000K. Kanskje individuelt. Gammelbilen har 4300K lamper i bixenon projektorene, og H7 delen av originallysene har godkjente halogenpærer som gir hvitere lys enn normalt, men likevel noe varmere enn xenonlysene. Min preferanse ligger altså i området like over 4000K.

LED


[/quote]
Høyere temp -> blåere lys.
[/quote]

Dette stemmer ikke med min oppfatning av varmt og kaldt lys. Skal du ha en blålig farge så justerer du temperaturen ned, ref speilrefleks kamera. Skal du ha gule eller varme temperaturer så skrur du temperaturen oppp. Min oppfatning er at lavere Kelvin temperatur gir bedre detaljgjengivning. Jeg ville ikke ha kjørt rundt med varmgule halogen spotter for å si det sånn

cairnz

Sitat fra: LED på fredag 22. november 2013, klokken 17:26

Sitat
Høyere temp -> blåere lys.

Dette stemmer ikke med min oppfatning av varmt og kaldt lys. Skal du ha en blålig farge så justerer du temperaturen ned, ref speilrefleks kamera. Skal du ha gule eller varme temperaturer så skrur du temperaturen oppp. Min oppfatning er at lavere Kelvin temperatur gir bedre detaljgjengivning. Jeg ville ikke ha kjørt rundt med varmgule halogen spotter for å si det sånn

Høyere kelvin = "blåere lys".

Se
Elbilist

jorkus

Jeg synes lyset på TMS er helt fint, men jeg er vant til en Peugeot 3008 med standard lys. Jeg er 55 så jeg burde vel ikke se stort...  ;)
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

LED

Sitat fra: cairnz på fredag 22. november 2013, klokken 17:48
Sitat fra: LED på fredag 22. november 2013, klokken 17:26

Sitat
Høyere temp -> blåere lys.

Dette stemmer ikke med min oppfatning av varmt og kaldt lys. Skal du ha en blålig farge så justerer du temperaturen ned, ref speilrefleks kamera. Skal du ha gule eller varme temperaturer så skrur du temperaturen oppp. Min oppfatning er at lavere Kelvin temperatur gir bedre detaljgjengivning. Jeg ville ikke ha kjørt rundt med varmgule halogen spotter for å si det sånn

Høyere kelvin = "blåere lys".

Ser det  :o  Det stemmer ikke med mitt speilreflekskamera. Men det må være noe her jeg ikke har skjønt  :P

getor

Greit nok med lys og Kelvin. For meg er dette mer enn bra nok.

Men tilbake til erfaringer med minusgrader... Siden bilen blir fort møkkete (blå!) spesielt bak trailere tur retur Notodden så tok jeg en vask i dag. Det er kaldt her på Nordstrand så efter vasken så passet jeg på å tørke av listene. Ble tur i byen og til Vestby på kvelden. Tilbake igjen og gjorde det klar til lading i garasjen. Vann, kulde og magnet...! Åpenbart ingen god kombinasjon. Ladeluken ville ikke opp. Det ble dunking og pressing og slåing endog håndpåleggelse inntil håndflaten gikk over i frossen form. Efter 10 minutter pes ga det seg en liten glippe som jeg fikk isskapen under og vippet opp lokket. Og der var det faktisk is på magneten og i hengslene, endog inni kontakten. Tror de av oss som vasker bil i kuldegrader bør huske på å tørke ut ladeporten også.

Herved overbragt.

OddB

Å lade helt til man skal kjøre medfører vel at batterivarmeren aktiveres. ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

BMW850

Sitat fra: getor på fredag 22. november 2013, klokken 20:03
Greit nok med lys og Kelvin. For meg er dette mer enn bra nok.

Men tilbake til erfaringer med minusgrader... Siden bilen blir fort møkkete (blå!) spesielt bak trailere tur retur Notodden så tok jeg en vask i dag. Det er kaldt her på Nordstrand så efter vasken så passet jeg på å tørke av listene. Ble tur i byen og til Vestby på kvelden. Tilbake igjen og gjorde det klar til lading i garasjen. Vann, kulde og magnet...! Åpenbart ingen god kombinasjon. Ladeluken ville ikke opp. Det ble dunking og pressing og slåing endog håndpåleggelse inntil håndflaten gikk over i frossen form. Efter 10 minutter pes ga det seg en liten glippe som jeg fikk isskapen under og vippet opp lokket. Og der var det faktisk is på magneten og i hengslene, endog inni kontakten. Tror de av oss som vasker bil i kuldegrader bør huske på å tørke ut ladeporten også.

Herved overbragt.

Ett lite tips jeg brukte på min BMW dørlås i gamle dager. Ta en pose med varmt vann og hold inntil ett minutt, det hjalp det :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

pej

- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

AllanW

Bruker Teslaen mere batteri på regen?
Og den er til å stilles inn såvidt jeg vet?
BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

Land Trykkeri

Sitat: Ladeluken ville ikke opp. Det ble dunking og pressing og slåing endog håndpåleggelse inntil håndflaten gikk over i frossen form. Efter 10 minutter pes ga det seg en liten glippe som jeg fikk isskapen under og vippet opp lokket. Og der var det faktisk is på magneten og i hengslene, endog inni kontakten. Tror de av oss som vasker bil i kuldegrader bør huske på å tørke ut ladeporten også.

--- Jeg har oplevd dette utenat bilen er nyvasket. Må bruke kanten på isskarpen jeg fikk da jeg meldte meg inn i elbilforeningen. :) Den er passe myk og kommer greit til rundt kanten av ladeporten. Sikker greit å spaye litt/smøre/tørke iløpet av vask og vinter :-)

Tesla Model S 85 Sort  -. Just love it :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA