Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Langtur med TMS

Startet av mrjalle, onsdag 14. august 2013, klokken 11:06

« forrige - neste »

Griffel

#30
Sitat fra: Jærbuen på søndag 22. september 2013, klokken 21:35
Sitat fra: mrjalle på søndag 22. september 2013, klokken 21:29
Sitat fra: KristianKBE på lørdag 21. september 2013, klokken 23:14
Men jeg lurer på en ting, du skriver at det ikke går an å bruke skjøteledning? Hva kommer det av?
Som eledille sier går det jo an å bruke skjøteledning. Så lenge Tesla sier at man ikke skal benytte det (i bruksanvisningen), velger jeg likevel å høre på de som har laget bilen...
Enig!
I verste fall får man så lav kortslutningseffekt ute ved bilen at en evt feil/kortslutning ikke brytes hurtig nok. Da står man med postkassen full av skjegg og Tesla som ikke vil erstatte :(

Å lade med skjøteledning er er noe en gjør på eget ansvar, i et knipetak, når en ikke har noe annet valg.

Da gjelder det å vise ansvar, sørge for at alt er i orden slik at det ikke skjer noe galt.
Jordet stikkontakt beskyttet av jordfeilbryter er et must, skjøteledning med godt tverrsnitt som er rullet helt ut likeså. Se til at den ikke har noen skader eller skarpe knekker på kabelen (har lett for å oppstå nær støpsel og skjøtekontakt). Ikke la skjøtekontakten ligge på bakken. Start lading, kontroller strømtrekket kjenn på kontakter etter 10-20 minutters tid at det ikke er noen varmgang. Unngå å lade om natten. I et hvertfall ikke starte lading om natten med timerfunksjon.

Sitat fra: eledille på søndag 22. september 2013, klokken 22:52
Du skal ha ganske langt strekk før kortslutningsstrømmen blir for lav. Kan ikke se at 20 meter skulle være problematisk.
Det stemmer nok, men kortsluttning til jord kan være en stor fare om kursen er uten jordfeilbryter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: mrjalle på søndag 22. september 2013, klokken 21:29
Sitat fra: KristianKBE på lørdag 21. september 2013, klokken 23:14
Men jeg lurer på en ting, du skriver at det ikke går an å bruke skjøteledning? Hva kommer det av?
Som eledille sier går det jo an å bruke skjøteledning. Så lenge Tesla sier at man ikke skal benytte det (i bruksanvisningen), velger jeg likevel å høre på de som har laget bilen...

Jepp. Dessuten er det jo et krav at det skal stå i bruksanvisningen at det er forbud mot skjøteledning. Helt uavhengig av hva Tesla måtte mene om den saken.

Uten en (kort) skjøteledning kan man bare glemme å lade Model S på ladestolper med schuko. Pluggen passer rett og slett ikke inn i stolpen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

D.O

Sitat fra: eledille på søndag 22. september 2013, klokken 22:52
Du skal ha ganske langt strekk før kortslutningsstrømmen blir for lav. Kan ikke se at 20 meter skulle være problematisk.
Det kommer helt ann på hva kortsluttningsytelsene er i stikken du kopler skjøte ledningen på... har sett elektriker som ikke fant ut hvilken kurs som gikk på stikkontakten han skulle jobbe med. Løsningen var å klippe av en skjøtekabel, surre endene i sammen å plugge den i stikk for å få sikringen til å gå... Vel det funket dårlig, sikringen holdt helt fint, og det røyk av både skjøteledning og kabel etter veggen. Han fikk nappet den ut før det skjedde noe mere, og målte etter på i stikk og her var fortsatt spenning.
På hytter og andre steder hvor det er lite bebyggelse og lange avstander, er kortsluttningsytelser ofte veldig lave. 
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

tjobben

Takk for flott reportasje, mrjalle. Veldig gøy å lese:)
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

Jimpec

Strålende reportasje Mrjalle!

Strålende blank bil også - ser ut som vannet ikke får ligge så lenge på den (bildet fra kraftstasjonen).
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

mrjalle

Da var vi kommet hjem igjen, etter siste del av turen i går, søndag. Haugesund - Bryne. Igjen to undersjøiske tunneler med cc på 80 på vei ned, og jeg må innrømme at hastigheten var noe høyere på vei opp. I tillegg kjørte jeg nok noe over fartsgrense på E39 fra Stavanger til Sandnes uten at det ser ut til å ha ødelagt forbruket for hele turen.
104,6 km, 19,3 kWh, 182 Wh/km.

Nådde akkurat hjem til en vask ;-)


Har kjøpt en skumkanon etter anbefaling fra Jimpec, og synes det er en fantastisk måte å vaske bil :-)
I tillegg preller vannet av etter behandlingen Jimpec ga bilen for noen uker siden, så dette er en gøy bil å holde vedlike!

Anders Heibø

Veldig kjekk lesing mrjalle! Takk for flott info!

Jeg kom meg over fjellet fra Bergen og er trygt fremme i Kragerø etter 2 ladestopp.
Bergen - Gol var ingen problem på 90% ladet batteri. Hadde ca 50 km "tilgode" når jeg trakk rute fra ideell rekkevidde ved start. Arna til Voss fulgte ideell rekkevidde og kjørte km hverandre helt. (Med unntak av 2 forbikjøringer av lastebil som trakk litt ekstra...). Rett før oppstigingen etter Eidfjord hadde jeg 45 km "tilgode". Snittet opp bratteste partiet lå på 620Wh/km. På toppen av fjellet med 100km til Gol hadde jeg 103km Ideell rekkevidde. Det gledelige var at når jeg kom til Gol hadde jeg 43 km Ideell rekkevidde igjen ;D

Jeg ladet til 90% på Gol. Anbefaler å lade til 100% hvis du ønsker å nå Cinderella. Det gikk ca 220Wh/km på E18. Ved avkjøring til Porsgrunn hadde jeg 50 km til Kragerø og 37 km rekkevidde. Skulle i teorien gå fint, men valgte å prøve hurtigladeren på Skagerak Arena :-) 31A 3fas 230V så fikk ikke mer enn 8 kWh ut, men en liten strekk på ryggen var nok til å ha mer enn nok rekkevidde :-)

Jeg har opprettet ett Google Docs dokument der det er mulig å legge inn erfaringer fra lange kjøreturer: Håpet er etterhvert å vite hvor det er realistisk å rekke frem til gitt avreisested og hvilken kjørestil som må påberegnes...
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AjzZfGUBoR3NdGo4YVNFbk1na2g3dU9vNGJpRURoeVE#gid=0
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Anders Heibø

Jeg kan bekrefte at det ikke er noe problem å kjøre Lyngdal - Bergen! Bare man er litt forsiktig på pedalen.. Oppsummering av forbruk:
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AjzZfGUBoR3NdGo4YVNFbk1na2g3dU9vNGJpRURoeVE#gid=0
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Havebigfun

#38
185-192 Wh/km er utrolig bra med en P+  :D
Seilet du- dvs gikk du i N i lengre nedoverbakker?
hvor mye bruker du til hverdags?

Jejl

#39
Har kjørt nesten samme turen som mrjalle bare motsatt vei.(Stavanger-Haugesund) Kjørte i "rushtrafikken" og holdt samme fart som resten av trafikken. Etter fergen gikk trafikken i rundt 65-80km/t i 80 sonen i noen mil, og for moro skyld ville jeg prøve å se hvor billig det gikk an å kjøre. Kjørte derfor litt under farten til bilen fremfor mot slutten av hver bakketopp og tok den igjen i neste bunn.
Endte på akkurat 1,7kwh pr mil. Den siste milen gikk på 0,98kwh(!).  Den gikk i stort sett 40-60km/t og det var en høydeforskjell på 120 meter (nedover).

Cowboystrekk

Sitat fra: anders.heibo på mandag 30. september 2013, klokken 00:18
Jeg kan bekrefte at det ikke er noe problem å kjøre Lyngdal - Bergen! Bare man er litt forsiktig på pedalen.. Oppsummering av forbruk:
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AjzZfGUBoR3NdGo4YVNFbk1na2g3dU9vNGJpRURoeVE#gid=0
La inn tallene dine på jurassictest (som tar utgangspunkt i S85) og de stemte bra! Når man tenker på at du har P+ og 21" hjul så er det veldig bra!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på mandag 30. september 2013, klokken 09:33
185-192 Wh/km er utrolig bra med en P+  :D

Er det? Jeg kjørte Lillehammer-Kongsvinger på 190Wh/km og Kongsvinger-Fredrikstad på 191Wh/km. Normal kjøring, kjørte forbi de jeg tok igjen og brukte cruise control og regen hyppig. Varmen sto også på da det var 5-7 grader ute.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Anders Heibø

Sitat fra: Havebigfun på mandag 30. september 2013, klokken 09:33
185-192 Wh/km er utrolig bra med en P+  :D
Seilet du- dvs gikk du i N i lengre nedoverbakker?
hvor mye bruker du til hverdags?

God avstand til bilen foran og fulgt trafikken. Fordel å ligge med cruise på.. Har hatt noen litt kraftige forbikjøringer + at vi dro på en del oppover siste tunnel (Bømlafjordtunellen?) som spiste godt av gjennomsnitt bruken  ;D

Hadde varmeapparat på, men skrudd av AC. Var behagelig varme.

I 100km/t bruker den litt mer men bilen er veldig sparsom rundt 70-85. Du må for all del ikke sette den i N. Regenereringen er utrolig effektiv! Kjør til toppen av et fjell, nullstill en av Trip tellerne og se hvor langt du kommer på 1 kWh! Utrolig tilfredsstillende :)

Bruker 210-220 i bykjøring i Bergen. Mye lyskryss/rundkjøringer som spiser batteri.

Legg gjerne inn dere og! Jeg kommer til å legge inn det jeg kjører av langturer nå til å begynne med slik at jeg ser hvor mye forbruk jeg kan forvente på de forskjellige distansene. Blir kjekt å kunne følge med på hvor mye mer bagasje/passasjerer har å si, + hvor mye kjørestilen har å si.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

hhartes

Jeg har kjørt t/r Trondheim-Stavanger og Trondheim-Oslo siden jeg fikk bilen for 3,5 uker siden. Begge gangene med 160 kg mennesker og cirka 60 kg bagasje. Kjører ganske fint, siden jeg har ei på 4 md baki, men forbikjøringene blir raske og en del flere enn før. Viser seg at jeg havner temmelig nøyaktig på 2 kwt/mil hver gang når jeg har kommet tilbake til havnivå.

Forøvrig en suveren langkjøringsbil på alle vis. Beste opplevelsen fikk jeg i hårnålsvingene opp fra Øvre Årdal til Turtagrø - vanvittig deilig i elbil med masse krefter, god komfort og null og nøling/risting/giring. Bilen er som regel ferdig på superladeren før vi har rukket bleieskift, beinstrekk og kaffikopp.
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA