Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Harman Kardon lyd

Startet av lillemarius, onsdag 20. november 2013, klokken 11:25

« forrige - neste »

lillemarius

Det er det oppgraderte lydanlegget som står i demobilene, og det låter flott. Men jeg har ikke hørt standard anlegg. Noen som har erfaring fra andre BMW-modeller om oppgradering av lydanlegg er verdt prisen? (Jeg ser at oppgradert lydanlegg  i samarbeid med Herman Kardon er noe som finnes i de ulike modellene til BMW.)

Coachen

Det virker å være rimelig stor forskjell i antall watt og høyttalere på HK oppgraderingen med bla sub under setene.
Vil tro at dette gir endel bedre lyd enn standard anlegget.
Det var den første tilleggs tingen jeg la til på min I3 hvertfall.
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

scoot

Erfaringsmessig på tidligere BMW så er det _stor_ forskjell på originalt anlegg VS oppgradert. BMW har hengt etter på lydutviklingen, mens f.eks VAG-konsernet har levert dugende originale anlegg i mange år har BMW levert søppel. Dette gjelder helt fra E39/E46 serien og opp mot dagens modeller. I mine øyne helt klart verdt hver eneste krone.
2009 Revai

Vind

Jeg hadde oppgradert anlegg i den jeg prøvekjørte, og det var standard andlegg i den som stod i butikken.  Bilen er så stille, at standardanlegg holder for meg, valgte heller noe av det andre spennende på utstyrslisten..
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

#4
http://www.the-car-addict.com/2013/10/bmw-i3-harman-kardon-hi-fi-system-video.html

Lover bra for de av oss som har bestilt oppgraderingen. Jeg syntes lyden hørtes bra ut, men fikk ikke nok tid til å teste.

Flere har fått beskjed av selgeren at lydanlegget påvirker rekkevidden. Det er uansett marginalt, men hvis det som står i kommentaren stemmer, så påvirker ikke ekstrautstyr som dette rekkevidden i det hele tatt?

En annen skriver:
"Now to the sound system. Oh, the marvelous sound system. Harman Kardon have truly outdone themselves this time, fine tuning the audio to provide a high-fidelity audio experience. The i3 may not have vented seats or dual climate control – but it does have one of the finest sound systems I've ever sampled in a car. I'm not sure if it's the layered interior surfaces or carbon-fibre reinforced plastic (CFRP) chassis that mutate the i3 into an amphitheatre, but the sound reproduction was truly outstanding, regardless of the genre of music. Classical to modern rock to hip-hop and R&B, minor tuning of the equalizer left my driving partner and I deeply impressed by the audio quality. Rock on, i3."
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

snippet

Jeg leide en ny BMW 316d i sommer og den hadde et lydanlegg som var mye bedre enn det som fantes for bare noen få år siden. I min eksisterende BMW er det også oppgradert anlegg med sub under setene, men det er ikke så bra som i den leide. Og nå ser det ut til at i3 er enda bedre :-)
BMW i3 - Bergen

Olemann


Har hørt begge.  HK anlegget er bra, men standard fungerer helt fint om man klarer seg med høyttalere foran.  Lyden er selvsagt mye slankere, og har heller ikke det trøkket HK har.  Standard anlegget virker også som det går raskt i metning. 
Jeg brukte heller disse kronene på LED lysene,  det er hjemme jeg synke ned i godstolen og lytter til musikk:-)

Dog i tvil om metallic lakk eller HK anlegget, gikk for det første, tenker 2. håndsverdi og hvordan lakken ser ut etter noen år.

Ole

LMOR

Måtte bare legge inn denne. Kun audio kabler... Håper vi ikke trenger på lete etter kabelbrudd :-)

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Det var en del diskusjoner for en tid tilbake om forbruket til dette anlegget, og om en kan spille høyt når en skal langt, osv. Nå er det noen som har målt forbruket, på et volum som de fleste av oss vil synes er ubehagelig, og vi kan slappe helt av, som flere av oss gjort allerede:

"I measured 70 watts peak, and about 12 watts average. Bottom line is crank away. Loudest music you can stand could cost you as much as 60 meters of range per hour."
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Klykken

Herman.. Hehe
HK-anlegget er uunnværlig for min del! Bestandig ønsket meg skikkelig originalanlegg i bil.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

JWelectric

Jeg har standard høytalere i min i3 og synes det er helt greit.
Ellers veldig glad for led-lys.
BMW i3, tidligere Think City Zebra.

Olemann

#11
Sitat fra: JWelectric på lørdag 15. mars 2014, klokken 07:44
Jeg har standard høytalere i min i3 og synes det er helt greit.
Ellers veldig glad for led-lys.

Den største begrensningen for HiFi lyd i en bil er ikke antall watt, klasse A/B/D forsterker, stigetid, 16 eller flere bit på filer, atall tommer og Flux på høyttalere, samplingsfrekvens 44/96 Khz,  % sølv og oksygenfrihet i kabler, THD og alle de andre parametere alle med interesse for HiFi tech. er godt kjent med, men det fysiske rom, altså kupeen (+ miljølyder i og rundt bilen)

Jeg har lyttet til begge anleggene, og valgte ikke brenne kroner på HK anlegget, HiFi har jeg hjemme, bilens begrensinger er likevel så store at standard anlegget fyller forventningene mer enn nok.

Edit; Men jeg har også vært på Notodden og gått langs "stripa" og hørt ombygde Volvoer med anlegg i kW klassen og sub'er som fyller bagasjerommet, og den slags lyd må det selvsagt både power & Flux for å få til, men her kommer også preferanser inn, skal jeg banke grusen i oppkjørselen før jeg asfalteterer så leier jeg heller en ristemaskin enn å sette på bilens anlegg :)

Mvh Ole

LMOR

Tja, dette er vel ikke riktig. Selvfølgelig har du mer støy i en bil enn hjemme, men mindre i en elbil enn i en fosilbil.

Er godt HIFI anlegg hjemme koster for 100 000.- og oppover, så den som er interessert i god lyd, vil synes prisen på dette i en i3 er småpenger (koster ikke mer enn et par høyttalerkabler),

og selvfølgelig hører du forskjell på frekvensgangen i høyttalerne i en i3.

MEN en kan ikke sammenligne lyden med DAB eller andre dårlige lydkilder. Du må ha et opptak du vet har god kvalitet (minst 80% av musikken er for dårlig til en godt anlegg, enten det er i bilen eller hjemme) og spille den av på minst 320VBR, digitalt.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Olemann

Hei,

Mitt poeng var at i en bil har man kupeens faktiske begrensninger OG miljø/støy ute og inne.  Enig i at det er mindre støy i en elbil enn i en tilsvarende fossilbil.

Kupeen derimot er en annen skål, og noe mange ser ut til å glemme.  Såvidt jeg husker representerer 50 Hz (som er en bass de fleste ønsker seg) en bølgelengde på mellom 6 og 7 meter.  Den bølgen blir det umulig å brette ut, selv i en Tesla med sin parkeringsuvennlige størrelse.  Så har man dette med dempning, stående bølger +++.

Min konklusjon er:  God HiFi har jeg hjemme i stua der jeg har over 7 meter å brette ut bassen på, samt rimelig kontroll på reflekser etc, og selvsagt lagt penger i teknologien også.

i3 sitt standardanlegg er godt nok for mitt behov i bil :)

Mvh Ole

Sitat fra: LMOR på lørdag 15. mars 2014, klokken 13:42
Tja, dette er vel ikke riktig. Selvfølgelig har du mer støy i en bil enn hjemme, men mindre i en elbil enn i en fosilbil.

Er godt HIFI anlegg hjemme koster for 100 000.- og oppover, så den som er interessert i god lyd, vil synes prisen på dette i en i3 er småpenger (koster ikke mer enn et par høyttalerkabler),

og selvfølgelig hører du forskjell på frekvensgangen i høyttalerne i en i3.

MEN en kan ikke sammenligne lyden med DAB eller andre dårlige lydkilder. Du må ha et opptak du vet har god kvalitet (minst 80% av musikken er for dårlig til en godt anlegg, enten det er i bilen eller hjemme) og spille den av på minst 320VBR, digitalt.

LMOR

Helt greit for meg at du velger slik, men du tar nok feil i forhold til om det er mulig å lage god lyd i en bil. Setter jeg meg i ro i min 5 serie et stille sted, så har jeg en lydkvalitet som kan sammenlignes med 100k anlegg hjemme, og interiør inkl. puls respons er kompensert for. Anlegget i i3 er ikke like godt, men spennende å teste hvor godt.

Hvis din teori skulle stemme, så ville en ikke hørt bass i high-end høretelefoner (billigste måte å få god lyd), som tvert imot kan gi fantastiske lydopplevelser. Lydbølgene skaper resonans i trommehinnen (og den er i hvert fall på meg mindre en 17,2m, som tilsvarer 20Hz :-))
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA