Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Parallellimportere BMW I3?

Startet av Sonus, tirsdag 19. november 2013, klokken 12:27

« forrige - neste »

Sonus

Etter litt leting har jeg nå funnet ut at mitt oppsett av en BMW I3 er ca 36.000 billigere i UK (292.000 vs 256.000)

Tror dere det villa seg gjøre å bestille bilen i UK med måten BMW selger disse bilene på?.

Vil en UK-forhandler få lov til å bestille en LHD-bil med KM-speedo?

Er alle forhandler i verden underlagt samme regime mtp salg/agent?


EDIT: Ups app'en jeg brukt hadde ikke oppdatert kursen for £. Besparelsen er nå kun ca 15.000, men nå er jo krona svak ;9

bromm

Et av grunnprinsippene til i-Agenturet er nettopp å motvirke at biler flyttes over landegrensene (ved at prissettingen er identisk), så jeg forstår ikke helt hva som kan være gevinsten med dette ?

Har du sjekket at du får eksakt samme bil ? Det er en del forskjeller i standardutstyret, så det kan ligge noe der... Hva med varmepumpe f.eks ?

Faktisk så trodde jeg at det ville kunne vært mer lønnsomt for andre land og ta bilen FRA Norge, siden vi har de største intensivene i hele Europa for elbiler.

Sonus

Jepp, sjekket samme bil og la til varmepumpe og winter pack og DC lading i UK.
DAB, navigasjon og AC hurtiglading er standard utstyr i UK så det ble lagt på norsk bil.

I tillegg ser det jo ut som om UK er kommet lengre frem i produksjonskøen - ref- mybmwi3.com

Rio

Husk at ettersom man kjøper bilen til eksport, så skal man ikke betale mva og avgifter i landet man eksporterer fra, men en "nettopris".

Vanligvis sier man at det er Danmark som har de laveste nettoprisene i Europa, for avgiftene der er så høye.

Når man importerer bilen til Norge skal man ikke betale noe som helst bortsett fra vrakpant og skilt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Vind

Blir ikke det helt feil - da myndighetene i UK "sponser" bilen med £5 000 , vil regne med at de må legges på igjen når man "eksporterer" bilen. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

MortenH

#5
I kontrakten min for kjøp her i Norge står det å lese vedr. mangler (reklamasjon) (kap VII pkt 3, første kulepunkt) at kjøperen taper retten til å framsette mangels- eller garantikrav dersom kjøretøyet er benyttet i et annet land enn det er godkjent for (for eksempel i et annet land enn det landet hvor kjøretøyet først ble levert og hvor det gjelder andre typegodkjenningskrav).

Videre kan en lese i pkt 8 i avsnittet om BMW ConnectedDrive-tjenester:
"Det fullstendige utvalget av tjenester er bare tilgjengelig for kunder med biler som er godkjent i Norge, og bare innenfor Norge."
Deretter er det angitt enkelte tjenester som er tilgjengelig ved kjøring i utlandet.

Jeg ville sjekket dette før jeg kjøpte en bil i UK.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Pluss å sjekke om man får bil med rattet på venstre side...

Sonus

Sitat fra: MortenH på søndag 24. november 2013, klokken 20:14
I kontrakten min for kjøp her i Norge står det å lese vedr. mangler (reklamasjon) (kap VII pkt 3, første kulepunkt) at kjøperen taper retten til å framsette mangels- eller garantikrav dersom kjøretøyet er benyttet i et annet land enn det er godkjent for (for eksempel i et annet land enn det landet hvor kjøretøyet først ble levert og hvor det gjelder andre typegodkjenningskrav).

Videre kan en lese i pkt 8 i avsnittet om BMW ConnectedDrive-tjenester:
"Det fullstendige utvalget av tjenester er bare tilgjengelig for kunder med biler som er godkjent i Norge, og bare innenfor Norge."
Deretter er det angitt enkelte tjenester som er tilgjengelig ved kjøring i utlandet.

Jeg ville sjekket dette før jeg kjøpte en bil i UK.

Godt at noen har kommet så langt at de har kontrakten i hånd - takk for informasjonen :)

Angående LHD og speedometer i KM/T er ikke det noe problem i det hele tatt. Mange engelskmenn eksporter biler fra UK til sine sommersteder i Spania og Frankrike med dette.

Men når forskjellen er så liten som den er er det jo ikke lønt mtp frakt etc. Man får heller bruke dette i "forhandling" med BMW Norge inntil valutakursen endrer seg tilbake til 9.00NOK/£ :)


bromm

Sitat fra: Sonus på mandag 25. november 2013, klokken 10:05
Man får heller bruke dette i "forhandling" med BMW Norge inntil valutakursen endrer seg tilbake til 9.00NOK/£ :)

Akkurat det kortet er nok det svakeste du kan trekke opp i forhandlinger vedrørende pris - at noe er "billigere i utlandet" er jo ensbetydende med "so what" for stort sett alt annet her i verden.

Jeg er fremdeles forbauset over at det er noen som skal prute ned pris/parallellimportere noe som allerede er MEGET PRISGUNSTIG i normalt sett rådyre Norge. Å prute ned prisen på i3 er vel kanskje det jeg tenkte minst på i denne kjøpsprossesen  ;)

MortenH

Jeg synes bilen er meget billig. Jeg håper imidlertid på en anstendig innbyttepris på imiev.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Sonus

Sitat fra: MortenH på tirsdag 26. november 2013, klokken 14:52
Jeg synes bilen er meget billig. Jeg håper imidlertid på en anstendig innbyttepris på imiev.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Hadde jeg fått innbytte hadde det vært enklere, men når de ikke vil ta bilen vår i innbytte blir det nok en VW på oss. Der tar de innbytte og gir storkunderabatt som monner.

i3_X5_116dA

Sitat fra: bromm på mandag 25. november 2013, klokken 17:36
Sitat fra: Sonus på mandag 25. november 2013, klokken 10:05
Man får heller bruke dette i "forhandling" med BMW Norge inntil valutakursen endrer seg tilbake til 9.00NOK/£ :)

Akkurat det kortet er nok det svakeste du kan trekke opp i forhandlinger vedrørende pris - at noe er "billigere i utlandet" er jo ensbetydende med "so what" for stort sett alt annet her i verden.

Jeg er fremdeles forbauset over at det er noen som skal prute ned pris/parallellimportere noe som allerede er MEGET PRISGUNSTIG i normalt sett rådyre Norge. Å prute ned prisen på i3 er vel kanskje det jeg tenkte minst på i denne kjøpsprossesen  ;)

Godt sagt!  8)

elektrolux

Sitat fra: MortenH på søndag 24. november 2013, klokken 20:14
I kontrakten min for kjøp her i Norge står det å lese vedr. mangler (reklamasjon) (kap VII pkt 3, første kulepunkt) at kjøperen taper retten til å framsette mangels- eller garantikrav dersom kjøretøyet er benyttet i et annet land enn det er godkjent for (for eksempel i et annet land enn det landet hvor kjøretøyet først ble levert og hvor det gjelder andre typegodkjenningskrav).

Tipper dette strider mot regler for fri vareflyt innen EU/EØS
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bromm

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 03. desember 2013, klokken 20:39
Sitat fra: MortenH på søndag 24. november 2013, klokken 20:14
I kontrakten min for kjøp her i Norge står det å lese vedr. mangler (reklamasjon) (kap VII pkt 3, første kulepunkt) at kjøperen taper retten til å framsette mangels- eller garantikrav dersom kjøretøyet er benyttet i et annet land enn det er godkjent for (for eksempel i et annet land enn det landet hvor kjøretøyet først ble levert og hvor det gjelder andre typegodkjenningskrav).

Tipper dette strider mot regler for fri vareflyt innen EU/EØS

Du kan jo prøve det for en domstol - men husk å bestille bilen i mellomtiden, for du kan du trolig få den før rettsaken er ferdig (selv om du må vente til 2015) ;) Når det gjelder biler og typegodkjenning, så gjelder faktisk nasjonal lovgivning innen EØS - ellers har vel Segway vært vanlig i Norge nå...?!

Rio

Sitat fra: MortenH på søndag 24. november 2013, klokken 20:14
I kontrakten min for kjøp her i Norge står det å lese vedr. mangler (reklamasjon) (kap VII pkt 3, første kulepunkt) at kjøperen taper retten til å framsette mangels- eller garantikrav dersom kjøretøyet er benyttet i et annet land enn det er godkjent for (for eksempel i et annet land enn det landet hvor kjøretøyet først ble levert og hvor det gjelder andre typegodkjenningskrav).

Bilene er jo godkjent i hele EØS/EU, og slik jeg tolker paragrafen så betyr det at garantien ikke gjelder i land hvor det ikke er typegodkjennelse - i praksis vil det kanskje bety Nepal, Afghanistan eller Kuba.

Sitat fra: MortenH på søndag 24. november 2013, klokken 20:14
Videre kan en lese i pkt 8 i avsnittet om BMW ConnectedDrive-tjenester:
"Det fullstendige utvalget av tjenester er bare tilgjengelig for kunder med biler som er godkjent i Norge, og bare innenfor Norge."
Deretter er det angitt enkelte tjenester som er tilgjengelig ved kjøring i utlandet.

Jeg ville sjekket dette før jeg kjøpte en bil i UK.

I motsetning til Nissan Leaf, som har SIM-kort fra Telenor Connexion som roamer over hele Europa, så er SIM-kortet i BMW levert av Vodefone (!) (merkelig nok), og fungerer KUN i det landet bilen er levert. Det vil si, hvis en norsk bil er i Sverige kan man ikke styre lading/oppvarming.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA