Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Montere elektrisk kupevarmer i Citystromer

Startet av Lille Bilen, søndag 18. februar 2007, klokken 21:15

« forrige - neste »

Lille Bilen

Er det noen som har erfaring med montering av elektrisk kupevarmer i VW Citystromer?

Jeg ønsker meg en elektrisk kupevarmer med fjernkontroll til bilen slik at jeg kan sette denne på når jeg står opp om morgenen og når jeg kommer ut til bilen så er denne varm. Bilen er allerede koblet til strømnettet uansett.

Er det greit at jeg får en elektriker til å sette opp en stikkontakt inne i bilen og koble denne til strøminntaket på bilen?
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

Lynet

Defa har en løsning på dette. De har fjerkontroll der du også kan styre fossilvarmeren når du ikke er på nett :) En habil bileelektriker skal nok kunne fikse dette.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lars C. Krogenæs

Defa sine gjør-det-selv løsninger kan du legge opp selv hvis du er litt teknisk (dette er et lego-prinsipp, men man må kanskje borre gjennom torpedo-veggen..)
Selve tilkoplingen til bilens 230-anlegg ønsker du kanskje å overlate til en elektrikker. Men det skulle ikke by på veldig store problemer å gjøre alt klart utover tilkoplingen.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

På en blybil høres en elektrisk kupevarmer grei ut, men på en NiCd bil skulle en tro at en fjernstyrt Webasto burde vært mer interresant.

Dette grunnet forskjellig ladeteknikk. En blybil står tross alt oftest tilkoblet strømnettet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lille Bilen

Det ble ikke til at jeg monterte noen elektrisk kupevarmer. Citystromer verkstedet her i Bergen frarådet meg dette. Dette fordi 220V kabelen på Citystromer går rett på laderen. Å koble en elektrisk kupevarmer på her mente de var risikabelt. Selv om Citystromer er en robust bil antar de at dersom det blir noe feil med kupevarmeren vil meget sikkert også laderen bil ødelagt. Skulle laderen ryke kan denne ikke byttes ut men må repareres da det ikke finnes flere igjen på delelageret. Dette er i seg selv ikke noen krise men det tar tid da mitt lokale Citystromer verksted i så fall måtte sende laderen til "bilen far" i Tyskland.

Jeg har derfor valgt å beholde bilen slik den er uten elektrisk kupevarmer. Slik har den virket uten problemer i mange år og en god regel er å ikke endre på det som virker.

Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

morten

Et problem jeg ser ved å montere fjernstyring på en Webasto eller Eberspracher er at de går på 12v fra forbruksbatteriet.    Muligheten ligger der for tapping av dette batteriet, og da får du ikke start på bilen.   

Jeg har tenkt litt på dette selv, og tror en måte å gjøre dette på er å sette inn en 12v ladeplugg ved siden av 220 ladepluggen og koble en liten 12v batterilader samtidig som 220v plugges inn.    Eller bruke 220v til å kjøre en on board lader til forbruks (12v) batteriet samtidig som hovedbatteriet lades.
1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA