Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?  (Lest 29878 ganger)

ryback

• Full Member
    • Vis profil
Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
« Svar #60 på: Onsdag 08. Juli 2020, klokken 17:09 »
Ops. Så ikke alderen. :P

Turbato

• Jr. Member
  • **
  • 2020 Hyundai Kona
    • Vis profil
« Svar #61 på: Onsdag 15. Juli 2020, klokken 10:31 »
Jeg tror det hadde hjulpet med mer informasjon. Feks at det var pålagt å vise mer info på display mens man ladet. Feks NOK/kWh slik at man klart å tydelig ser hvor ulønnsomt det er å fullade.

Det er et veldig godt forslag. En del biler og ladere oppgir jo ikke engang ladehastigheten, så folk har jo ikke peiling på ulempene ved å bli stående. Hvis forbrukerne både får se at hastigheten stuper ("du kaster bort tida di her") og at NOK/kWh-skyter i været ("du kaster bort pengene dine nå") skulle man jo tro det funker på enkelte.

daktari

• Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
    • Vis profil
« Svar #62 på: Onsdag 15. Juli 2020, klokken 17:34 »
Men hva er kotyme på norgesferien 2020? Står det representanter fra CircleK i Bamble og deler ut lapper med ca tidspunkt du får ladet? Kønummer? Er det slåssing? Setter man opp plakater med tydelig info; lad så lite du kan? Eget kø-felt på parkeringen jmfr vaskehall-køen?  Har det ikke vært kø?
Mine videoer av autopilot 2 på YouTube
Mine I-Pace videoer
2021 ID.4
2021 Model 3 LR
2019 Audi e-tron
2019 I-Pace
2017 S90D

Øyvind.h

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #63 på: Onsdag 15. Juli 2020, klokken 17:43 »
På circle K Bamble ser jeg flere melde om tidvis anarki, sniking og dårlig stemning nå i sommer.
Fanboysa melder derimot om at alt er fint og flott over alt.
Ingen køhjelp meg bekjent slik enkelte superchargere har hatt tidligere. Har dog ikke hørt at Tesla har satt ut representanter i år. Kanskje pga den solide kapasiteten?
VW ID4 GTX 2022
Model Y Performance reservert
Kia EV6 bestilt
Tidligere elbiler: Hyundai Ioniq 5 BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jevel

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #64 på: Torsdag 23. Juli 2020, klokken 18:48 »
Det høres ut som om det er et alvorlig behov for en bedre løsning på dette enn det vi har i dag. Enten må det bygges ut mange flere hurtigladere der mange elbiler ferdes, eller så bør de som lager laderne lage en løsning der de har en intern switch i laderen som legger biler som trekker under 10 kW over på en annen inverter enn "hovedinverter" og deretter tenne et grønt lys på ladekabel nr. 2 på samme lader. Da unngår man jo enkeltidioter som hoger laderen, men er like sårbar om man har to duster i samme område.

Den eneste permanente fiksen er at alle som lader lærer seg å oppføre seg som folk, og det kommer ikke til å skje.

Marius Kotsbak

• Medlem i Elbilforeningen siden 2018
  • Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #65 på: Torsdag 23. Juli 2020, klokken 21:35 »
Løsningen på sikt er nok mer fleksibel kobling mellom likerettere og plugguttak, slik at det ikke får så store konsekvenser å oppta en plugg når man burde ha stoppet å lade. Kanskje kobles helt av under en viss fart. Ikke minst vil bilen kunne stå i kø alene tilkoblet i påvente av ledig kapasitet på likeretterbankene. Kanskje til og med CCS kan utnytte at AC-pluggen er tilkoblet samtidig og gi AC her mens bilen står i kø, samt når ladefart på DC er så lav av den blir frakoblet DC
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Maxwell_400

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #66 på: Fredag 14. August 2020, klokken 08:55 »
Legg en lapp i ruta med telefon nummer, det har fungert greit for meg. Av og til så glemmer en seg og av og til så må jeg lade over 80%, andre ganger kan jeg stoppe på 60%. Greit å gi forklaring til nestemann hvis det oppstår kø. Lappen min ser gjerne slik ut : Lade ? Telefon nummer, ring hvis over X %.

Det har også hendt at jeg må flytte bilen 10cm for at en etron skal komme til kabelen ved siden av.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 18.2, BECM: BP-AAE-BC-AC-BE

Mippen

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #67 på: Lørdag 22. August 2020, klokken 08:03 »
Jeg pleier å lade til 80 % hvis det er kø, men er det ikke kø og jeg har god tid kan det være jeg lader opp mot 100 %. Stort sett er det mer effektivt å lade til 80 % og kanskje stoppe en gang ekstra å lade i 5-10 minutter enn å bruke fryktelig lang tid de siste 20 prosentene.

Jeg har likevel forståelse for at noe må lade til 100 %. I distriktet er det ikke alle steder det er like lett å lade, så noen må ha 100 % for å komme seg dit de skal. Spesielt hvis det er mye fjell og kaldt. Noen steder er det også håpløst å finne ledig hurtiglader. I sommer for eksempel kjørte jeg gjennom tidligere Sogn og Fjordane fylke. Jeg ladet bare til 80 % på Møre fordi det var litt kø. Da viste jeg at jeg måtte lade i nærheten av Førde, noe som betyr kø, kø, kø. Det var derfor egentlig fristende å lade til 100 % for å unngå stopp nært Førde.

Jeg syns for eksempel Elbilforeningen kunne ha distribuert klistremerker, plakater, eller liknende å hengt opp på ladestasjoner med tips til effektiv lading og kultur. Det kommer stadig nye elbil eiere som ikke vet hvordan man lader, og de fleste har kjørt fossilbil hvor man som oftest skal ha full tank når man fyller.
Fremtiden er elektrisk.