Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?

Startet av Bjoris, mandag 18. november 2013, klokken 14:51

« forrige - neste »

Bjoris

Ikke veldig nytt tema, men har vi en konklusjon? Syns vi at vi skal lade over 80% når det står folk å venter og en vet at det er nok til å rekke neste ladestasjon?

Ble litt irritert i helgen, trenger ikke gå mer i detaljer enn at det stod en Leaf i Aksdal som hadde 97% ladet, ingen å se og for sikkerhetsskyld hadde den parkert slik at ledningen ikke rakk på noen av sidene når tiden gikk ut, da var det fortsatt ingen eier å se. Det endte med at jeg kjørte opp på bakken for å rekke når tiden var gått ut. Må jo si det var fristende å ta den ut også når den sto å ladet med 10 a og 97%, men jeg syns det hadde vært ett overtramp.

Hjemover ble det litt motsatt, vi kom til tom lader, men like bak kom to Leafer som skulle til Bergen, begge lurte med engang på hvor mye vi skulle lade opp, helt ok syns jeg. Vi gav oss på 80%, men hadde tenkt å lade litt mer for å være sikker. Ser at det knapt var 70% i bilen når det stod 80% på laderen, bare 8 streker og 6 mil på 8 streker i øspøs, undersjøisk tunnel og søkklastet bil er ikke mer enn du må ha, vi fikk lowbattery i det vi stoppet hjemme. SOC var 22% iflg Andoriden. Har jo noe dårlig kapasitet iflg denne appen, men 12 barer fortsatt i bilen...

Men hva tenker folket, en gir seg ved 80% når det står andre å venter? Hva om en faktisk føler at en MÅ ha mer, da bør en vel kunne stå, men det er jo så forb... siden det går så sent da... Skulle vært 16 a uttak i tillegg så en kunne flyttet seg bort fra hurtigladeren etter 80%

Kjell Leaf

Sitat fra: bjoris på mandag 18. november 2013, klokken 14:51
Ikke veldig nytt tema, men har vi en konklusjon? Syns vi at vi skal lade over 80% når det står folk å venter og en vet at det er nok til å rekke neste ladestasjon?

Ble litt irritert i helgen, trenger ikke gå mer i detaljer enn at det stod en Leaf i Aksdal som hadde 97% ladet, ingen å se og for sikkerhetsskyld hadde den parkert slik at ledningen ikke rakk på noen av sidene når tiden gikk ut, da var det fortsatt ingen eier å se. Det endte med at jeg kjørte opp på bakken for å rekke når tiden var gått ut. Må jo si det var fristende å ta den ut også når den sto å ladet med 10 a og 97%, men jeg syns det hadde vært ett overtramp.

Hjemover ble det litt motsatt, vi kom til tom lader, men like bak kom to Leafen som skulle til Bergen, begge lurte med engang på hvor mye vi skulle lade opp, helt ok syns jeg. Vi gav oss på 80%, men hadde tenkt å lade litt mer for å være sikker. Ser at det knapt var 70% i bilen når det stod 80% på laderen, bare 8 streker og 6 mil på 8 streker i øspøs, undersjøisk tunnel og søkklastet bil er ikke mer enn du må ha, vi fikk lowbattery i det vi stoppet hjemme. SOC var 22% iflg Andoriden. Har jo noe dårlig kapasitet iflg denne appen, men 12 barer fortsatt i bilen...

Men hva tenker folket, en gir seg ved 80% når det står andre å venter? Hva om en faktisk føler at en MÅ ha mer, da bør en vel kunne stå, men det er jo så forb... siden det går så sent da... Skulle vært 16 a uttak i tillegg så en kunne flyttet seg bort fra hurtigladeren etter 80%
Enig med deg, det blir håpløst om folk skal lade 100% med hurtiglader, det blir jo flere og flere el-biler, så snart kommer det til å være mer kø.
Jeg irriterer meg også over at elbiler parkerer på ladestasjonene på kjøpesentre uten å lade. Idioter, de må da skjønne at elbiler IKKE har behov for egen parkeringsplass men egen ladeplass. Selv om jeg ikke har fått min Leaf enda blir jeg forbanna når jeg ser dette. Hvordan kan man våre så teit og egoistisk når man selv eier en elbil ? Det blir jo som å parkere ved siden av en bensinpumpe og så gå å handle en time eller to. >:(
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Bjoris

#2
Det er veldig viktig med skikkelig ladekultur/køkultur ved hurtigladestasjonene. Det ser ut til å bli mer og mer kø, men så er jo disse gratis i bruk her vestpå, iallefall i Aksdal, Halhjem og Bergen der jeg bruker bilen. Tror nok 150 kr pr lading som jeg ser noen steder vil redusere denne bruken ganske kraftig, jeg ser jo at vi f.eks da heller hadde bedt om å få lade hos de vi besøkte, men jeg ville helst ikke be om dette og satset derfor heller på hurtigladeren...

Vi fikk vår Leaf i april og opplevde før sommeren aldri kø på disse ladepunktene, kanskje tilfeldig, men i høst har det stort sett hver gang vært venting før vi har fått ladet, dette gjør at det har gått fra å være helt ok med 15-20 min pause på turen til ett stressmoment der vi ikke har særlig peiling på når vi kommer frem.

Jeg vil nok oppfordre alle som kjøper elbil til å veldig best mulig ladeløsning for bilen sin, som f.eks denne 6.6 kw laderen til Leaf, den burde vært standard spør du meg og hurtigladere bør suppleres med noen slike 22 kw uttak som nesten er gratis ifht hurtiglader. Har du en Leaf med 6.6 kw lader så lader du jo 3-5 mil på en time, det monner, med min 3 kw lader og 10 amp strupet ladekontakt er jeg helt lost om det er lang kø på hurtigladeren...

Det skal også nevnes at sist vi måtte lade i Bergen var det en veldig hyggelig dame som sa at vi måtte bare gå å handle så skulle hun koble på hos oss når hun var ferdig, hun lovet å ikke lade mer enn hun MÅTTE ha:) Det er sånn det må være syns jeg... Men egoister finner du nok i elbiler også...

RuneW

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 18. november 2013, klokken 15:02
Jeg irriterer meg også over at elbiler parkerer på ladestasjonene på kjøpesentre uten å lade. Idioter, de må da skjønne at elbiler IKKE har behov for egen parkeringsplass men egen ladeplass. Selv om jeg ikke har fått min Leaf enda blir jeg forbanna når jeg ser dette. Hvordan kan man våre så teit og egoistisk når man selv eier en elbil ? Det blir jo som å parkere ved siden av en bensinpumpe og så gå å handle en time eller to. >:(

Det er flere kjøpesentra her i Sarspborg med egne ladeplasser for elbiler og jeg tror jeg har sett EN som faktisk har brukt plassen til å lade. Det har vel litt med å gjøre at de fleste som dra på senteret og handler mat bor her i distriktet.  Og da har man som regel ikke behov for å lade på slike plasser. Jeg har i alle fall aldri hatt det.

Køkultur ved hurtigladestasjoner er selvsagt en totalt annen problemstilling!
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Kjell Leaf

Sitat fra: RuneW på mandag 18. november 2013, klokken 15:32
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 18. november 2013, klokken 15:02
Jeg irriterer meg også over at elbiler parkerer på ladestasjonene på kjøpesentre uten å lade. Idioter, de må da skjønne at elbiler IKKE har behov for egen parkeringsplass men egen ladeplass. Selv om jeg ikke har fått min Leaf enda blir jeg forbanna når jeg ser dette. Hvordan kan man våre så teit og egoistisk når man selv eier en elbil ? Det blir jo som å parkere ved siden av en bensinpumpe og så gå å handle en time eller to. >:(

Det er flere kjøpesentra her i Sarspborg med egne ladeplasser for elbiler og jeg tror jeg har sett EN som faktisk har brukt plassen til å lade. Det har vel litt med å gjøre at de fleste som dra på senteret og handler mat bor her i distriktet.  Og da har man som regel ikke behov for å lade på slike plasser. Jeg har i alle fall aldri hatt det.

Køkultur ved hurtigladestasjoner er selvsagt en totalt annen problemstilling!
Men da er det jo dumt at de lokale med elbil som ikke lader bruker ladeplassen som parkeringsplass når det kanskje kommer en som trenger plassen. Hvorfor tror noen at en elbil ikke kan stå sammen med de andre bilene ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Electra

Det er klart at med en liten holdnings/opplysnings kampanje så hadde situasjonen kanskje blitt bedre. Men tenker det er et mindretall av alle de 16000 (?) elbileierene i Norge som følger med og er aktive her på forumet. Dessverre.

Tror det er på tide med en liten informasjons brosjyre/lapp hvor ladekøkultur :o blir "vedtatt". I første omgang syntes jeg dette burde være forhandler sin oppgave, men ser det som mere realistisk at Elbilforeningen ser på dette.

Hva med en standard lapp, formulert på en saklig og hyggelig måte, som vi alle kunne ha i bilen vår. Ved "overtramp" er det bare å legge denne under viskeren på bilen som feks ikke lader på elbil parkering.

Når overtrampere/ubevisste får nok like lapper så har nok det en positiv læringseffekt.

Spiffster

Hurtiglading er en gode som jeg er glad jeg ikke er avhengig av. Jeg har opplevd akkurat det samme i Aksdal. En voksen dame som hadde sperret begge ladeplassene og hadde veldig god tid for å fylle opp bilen. Men hun satt i bilen den siste tiden. Og det er veldig ofte kø på hurtigladerstasjonene i Bergen. Det tvinger seg frem hurtigladere med flere ladekabler her.

En god praksis som fungerer ved hurtigladestasjonen ved Krambua i Bergen er at "ventebilen" åpner ladeluken så kobler sjåføren til ladende bil inn kabelen og starter hurtiglading når denne personen drar. Det er en god løsning for da kan man gå rett inn å handle i matbutikken uten å måtte vente eller spionere på ladende bil for å se når den er ferdig.

Kjell Leaf

Sitat fra: Electra på mandag 18. november 2013, klokken 20:41
Det er klart at med en liten holdnings/opplysnings kampanje så hadde situasjonen kanskje blitt bedre. Men tenker det er et mindretall av alle de 16000 (?) elbileierene i Norge som følger med og er aktive her på forumet. Dessverre.

Tror det er på tide med en liten informasjons brosjyre/lapp hvor ladekøkultur :o blir "vedtatt". I første omgang syntes jeg dette burde være forhandler sin oppgave, men ser det som mere realistisk at Elbilforeningen ser på dette.

Hva med en standard lapp, formulert på en saklig og hyggelig måte, som vi alle kunne ha i bilen vår. Ved "overtramp" er det bare å legge denne under viskeren på bilen som feks ikke lader på elbil parkering.

Når overtrampere/ubevisste får nok like lapper så har nok det en positiv læringseffekt.
Det var en kjempegod ide. :D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

bjorn_2390

Sitat fra: Electra på mandag 18. november 2013, klokken 20:41

Tror det er på tide med en liten informasjons brosjyre/lapp hvor ladekøkultur :o blir "vedtatt". I første omgang syntes jeg dette burde være forhandler sin oppgave, men ser det som mere realistisk at Elbilforeningen ser på dette.

Jeg er ikke enig i at dette er en forhandler-oppgave... Dette er en sak for foreningen, som i så måte representerer "oss", i motsetning til hva forhandlerne gjør.
Bra tiltak!

Og jeg innrømmer glætt at jeg har tatt sjansen på å stå på ladeplass (treg!!) fra tid til annen, uten å lade. Det er jo BARE TULL!! Nå er ikke dette noe problem, her jeg bor, for det er på absolutt ingen måte slik at det plutselig tropper opp flere elbiler. Men likevel, her snakker vi prinsipp og holdning: Faktisk har jeg fra tid til annen gjort dette for å sette elbil "på kartet", i bekymring for at "hvis det aldri er noen elbil på plassen, blir plassen borte". Ryktene går om det, faktisk. Og enkelte plasser er i utgangspunktet bare stuet bort i et hjørne, og gjerne er f.eks. lysstoffrøret skrudd ut over ladeplassen, slik at man skulle tro det var elbil-fiendtlige folk som har stått for å rigge opp den dunkle, bortgjemte plassen (f.eks. i parkeringshus), uten så mye som et skilt som viser vei dit.
Men dette sier jeg dere: Jeg har gjort dette for siste gang nå  ;)
Blå Euro-Leaf (2012)

Kjell Leaf

Sitat fra: bjorn_2390 på mandag 18. november 2013, klokken 21:21
Sitat fra: Electra på mandag 18. november 2013, klokken 20:41

Tror det er på tide med en liten informasjons brosjyre/lapp hvor ladekøkultur :o blir "vedtatt". I første omgang syntes jeg dette burde være forhandler sin oppgave, men ser det som mere realistisk at Elbilforeningen ser på dette.

Jeg er ikke enig i at dette er en forhandler-oppgave... Dette er en sak for foreningen, som i så måte representerer "oss", i motsetning til hva forhandlerne gjør.
Bra tiltak!

Og jeg innrømmer glætt at jeg har tatt sjansen på å stå på ladeplass (treg!!) fra tid til annen, uten å lade. Det er jo BARE TULL!! Nå er ikke dette noe problem, her jeg bor, for det er på absolutt ingen måte slik at det plutselig tropper opp flere elbiler. Men likevel, her snakker vi prinsipp og holdning: Faktisk har jeg fra tid til annen gjort dette for å sette elbil "på kartet", i bekymring for at "hvis det aldri er noen elbil på plassen, blir plassen borte". Ryktene går om det, faktisk. Og enkelte plasser er i utgangspunktet bare stuet bort i et hjørne, og gjerne er f.eks. lysstoffrøret skrudd ut over ladeplassen, slik at man skulle tro det var elbil-fiendtlige folk som har stått for å rigge opp den dunkle, bortgjemte plassen (f.eks. i parkeringshus), uten så mye som et skilt som viser vei dit.
Men dette sier jeg dere: Jeg har gjort dette for siste gang nå  ;)
Sikkert ikke lenge til det kommer flere elbiler dit du bor heller, ser ut som det har en akselererende effekt fordi mange kjøper elbil fordi de kjenner noen som har en de har fått testet eller hørt skryt om. :)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Electra

Supert :)

Da må vi bare enes å stemme over layout og tekst på lappen ;)

sven erik

det verste er om noen parkerer foran handler så kommer til bake og så  skal lade på hurtigladeren  de ble sure når jeg sto å lada

cra

Er enig i at det er foreningen sin oppgave, men forhandlere har en gylden mulighet til å nå ferske elbilelere - kanskje folk som aldri har vært innom forumet her engang, men som nå vil kjøre elektrisk. Et sammarbeid hadde vært det beste; foreningen utformer en informasjonsbrosjyre som forhandlere kan dele ut til ferske elbilister. Mye bedre at de får beskjed fra starten av om at "slik bør det gjøres", enn at de går rundt og tror at de parkere på ladeplassene for å stå gratis, og så legger de seg til uvaner.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Bjoris

#13
Jeg er av den bestemte oppfatning at det burde vært gjort som følger over alt der det er hurtiglader:

1. Hurtiglader stopper på 80%
2. Det etableres 4-6 type 2 uttak 22 kw for hver hurtiglader
3. Disse prises ihht investeringskostnaden, dvs type 2 uttaket vil gi MYE rimeligere strøm

Med disse tiltakene tror jeg kø på ladepunktene i mye større grad vil regulere seg selv og til en betydelig lavere kostnad enn om en må opp med 1-2 nye hurtigladere for å ta unna køene...

Mange nye elbiler kan nyttigjøre seg veldig effektivt av type 2 lader, denne er også mer skånsom for batteripakken... Leaf med 6.6 kw gir vel 3-5 mil pr time, Std Tesla 50 km pr time, dobbeltlader 100 km pr time... etc... kjenner ikke UP og disse...

el nino

Kommunale veimyndigheter kan i samarbeid med foreningen utarbeide et skilt som settes opp ved ladepunktene med påminnelse om at disse plassene (kommunale ladeplasser) KUN MÅ BENYTTES TIL LADING, og at bilen flyttes når den er ferdigladet. Her må det utarbeides regler som overholdes, frivillighet og "synsing" tror jeg ikke noe på. ;)
Ang. hurtiglading: Skilt som sier at hvis det er kø, kan man KUN lade til 80% 8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA