Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Regenerativ bakhjulsbrems på vinterføre == håndbrekks-sladd?

Startet av power59, mandag 18. november 2013, klokken 13:51

« forrige - neste »

power59

Hvordan vil i3's såkalte "enpedals" kjøring med regenerativ bremsing på BAKhjulene egentlig fungere på superglatte norske vinterveier?

Vil man oppleve ufrivillige og overraskende håndbrekksladder? - eller har i3 et usedvanlig fintfølende antiskrenssystem? - og hvor godt fungerer dette egentlig i praksis når det er som glattest?

Hvis systemet tilpasser seg ved å koble ut den regenerative bremsen når det er glatt for så å koble den inn igjen når det er grep, så ser jeg for meg en uforutsigbar og merkelig "enpedals" kjøreopplevelse?

Tester og tilbakemeldinger fra norsk vinterføre imøtesees!

bromm

Sitat fra: power59 på mandag 18. november 2013, klokken 13:51
Hvordan vil i3's såkalte "enpedals" kjøring med regenerativ bremsing på BAKhjulene egentlig fungere på superglatte norske vinterveier?

Vil man oppleve ufrivillige og overraskende håndbrekksladder? - eller har i3 et usedvanlig fintfølende antiskrenssystem? - og hvor godt fungerer dette egentlig i praksis når det er som glattest?

Hvis systemet tilpasser seg ved å koble ut den regenerative bremsen når det er glatt for så å koble den inn igjen når det er grep, så ser jeg for meg en uforutsigbar og merkelig "enpedals" kjøreopplevelse?

Tester og tilbakemeldinger fra norsk vinterføre imøtesees!

Meget godt spørsmål... Nå har jo i3 vært igjennom grundig vintertesting, så vi får håpe de testet dette ut ;) Dette skaper jo en ny situasjon for ABS-systemet, siden det forsøkes å bremse bare på en aksling, men samtidig så er jo nettopp oppgaven til ABS nettopp å motvirke forskjeller på hvilket som helst av hjulene, så fremaksling vil nok mest trolig bli bremset som ved vanlig nedbremsing... Vi får se om BMW kan ha "glemt" denne problematikken ;) DSC-systemet er iallefall helt utmerket på andre BMW'er, så der er det iallefall ikke noe å frykte...

I menyen på i3 så kan man også tvangsaktivere Dynamisk Traction Control for å få maks skyv i glatte partier (elektronisk sperre på gammelspråket), mange har påpekt at det mangler egen knapp for dette, men det kan altså aktiveres via iDrive.

Focus

Dette er vel et problem som er på alle elbiler.
De få gangene jeg har vært i nærheten av en slik situasjon med imieven som også er bakhjulsdrevet har jeg lagt giret i N regner med at det og er mulig på BMW.
Vet ikke om det er noen fordel med fremm hjuls drift heller dersom man nærmest får en låsing av et hjul fremme
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

elektrolux

Godt poeng. På Think classic kan man koble ut regenereringen når forholdene tilsier det, men så er det meget sjeldent det er så glatt.

På Vectrix er regenerering fast, og jeg har opplevet mange skremmende situasjoner der bakhjulet låser seg på vei inn i rundkjøringer, etc

Nå vil jo regenereringen opphøre idet hjulet står stille, så det blir nesten som en automatisk , men treg ABS.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Nemsesk

Dette er ikke noe problem. Når ESP/ABS dedekterer låsning nøtraliseres regen - slik var det på Thinkene i alle fall - regner med BMW har tenkt likt.

bromm

Tror nok at denne problemstillingen kan legges død, ja - BMW har levert biler til nordiske forhold helt siden de startet med førerhjelpselektronikk... Hvis slike problemer hadde eksistert, så hadde ingen med nordiske vinterforhold kjøpt BMW i det hele tatt !

Trig8

Sitat fra: Nemsesk på mandag 18. november 2013, klokken 21:19
Dette er ikke noe problem. Når ESP/ABS dedekterer låsning nøtraliseres regen - slik var det på Thinkene i alle fall - regner med BMW har tenkt likt.
Slik er det på Leaf også, så har ikke BMW tenkt på det allerede går det nok ikke lange tiden før alle bilene blir tilbakekalt for softwareoppgradering.

bromm

Sitat fra: Trig8 på torsdag 21. november 2013, klokken 19:34
Slik er det på Leaf også, så har ikke BMW tenkt på det allerede går det nok ikke lange tiden før alle bilene blir tilbakekalt for softwareoppgradering.

Det trengs nok ingen fysisk tilbakekalling for evt. SW-oppgradering - alle bilene er jo på nett, og BMW kan gjøre alle slike serviceoppdateringer på den måten  ;)

Nanok

Tok en prøvetur på glatta i dag i Trondhei, og ble ikke helt imponert over vinteregenskapene. Nå var det en litt stressa prøvekjøring i rushtraffik, mørket og med lite strøm igjen. Stoler derfor ikke helt på min egen dømmekraft.

Syntes jeg satt litt høyt og fikk ikke helt følelsen med underlaget. Merket at effekten ble kvelt av antispinnen endel ganger.

Noen andre som har prøvd I3 på glatta?

Coachen

Sitat fra: Nanok på fredag 22. november 2013, klokken 21:29
Tok en prøvetur på glatta i dag i Trondhei, og ble ikke helt imponert over vinteregenskapene. Nå var det en litt stressa prøvekjøring i rushtraffik, mørket og med lite strøm igjen. Stoler derfor ikke helt på min egen dømmekraft.

Syntes jeg satt litt høyt og fikk ikke helt følelsen med underlaget. Merket at effekten ble kvelt av antispinnen endel ganger.

Noen andre som har prøvd I3 på glatta?

Vet du åssen dekk som sto på bilen?
Bilen leveres vel med dårlige vinterdekk (I Norsk standard) i andre deler av Europa mens vi får noen bedre her?
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Nanok


Vind

Jeg var opptatt av å prøve det på prøvekjøringen, og fikk ingen problemer i hverken glatte bakker, eller ved å ligge i 80 i en glatt sving, og deretter slippe gassen helt, Bilen forsatte helt kontollert, og bremset pent ned til 20 før jeg ga full gass i svingen for å provosere.  Det virker som stabilitetskontrollen håndterer dette utmerket - men så kan den da heller ikke slås av.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Vind

Sitat fra: Coachen på fredag 22. november 2013, klokken 22:34
Sitat fra: Nanok på fredag 22. november 2013, klokken 21:29
Tok en prøvetur på glatta i dag i Trondhei, og ble ikke helt imponert over vinteregenskapene. Nå var det en litt stressa prøvekjøring i rushtraffik, mørket og med lite strøm igjen. Stoler derfor ikke helt på min egen dømmekraft.

Syntes jeg satt litt høyt og fikk ikke helt følelsen med underlaget. Merket at effekten ble kvelt av antispinnen endel ganger.

Noen andre som har prøvd I3 på glatta?

Vet du åssen dekk som sto på bilen?
Bilen leveres vel med dårlige vinterdekk (I Norsk standard) i andre deler av Europa mens vi får noen bedre her?

Det er Bridgestone Nordisk versjon
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Knut Øygard

Jeg var spent på dette på model S også men det går helt greit. Ved å slippe gassen fort i utforbakke på snøføre klarte jeg på provosere frem en liten sladd før elektronikken begrensa regen og retta opp bilen.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA