Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

12 V uttak i motor-rom med tenning på.

Startet av Helge, mandag 18. november 2013, klokken 10:56

« forrige - neste »

Helge

Har mottatt tåkelyktene og skal legge opp kjørelys i 106'en vår.

Jeg ønsker å holde/begrense ledningsopplegget til motorrom (ikke gjennom torpedovegg til dashbord) og trenger da tilgang til:

Jord (0V) - enkelt
Fast 12 V - enkelt
12 V når tenning er på - sikkert ikke så vanskelig, men kjekt å få hjelp for å spare tid tid søk/testing

I tillegg trenger jeg enten:
Nærlys 12 V - enkelt
og
Fjernlys 12 V - enkelt

...eller i stedet
Parklys 12 V - enkelt

...avhengig av om jeg vil at kjørelyset skal gå av med parklys eller med fullt hovedlys (nær/fjern).

Jeg vil selvsagt ikke ha 12 V når bilen står til lading - bare 12 V når tenning er på og derfor er ikke uttak til vannpumpe tingen (der typisk Robometer kobles til).

Jeg er vel ganske overbevist om at det er PSA-eksperter her på forumet som vet om annet koblingspunkt (eksempelvis ut fra sikringsboks i motor-rom) som har 12 V med tenning på, men altså som nevnt ikke 12 V under lading (slik som forsyningen til vannpumpen har).
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

Du har vel instuksjonsbok med oversikt over sikringene i motorrommet ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Helge

Sitat fra: Elmo på mandag 18. november 2013, klokken 16:29
Du har vel instuksjonsbok med oversikt over sikringene i motorrommet ?
Eh... ja og der ser man blant annet mulige punkt for å hente ut spenning for nærlys og fjernlys og ikke minst vannpumpe som jeg ikke vil ha signalet/spenningen fra. Men hvilke av de andre er det som har 0 V med tenning av, får 12 V med tenning på, men ikke får 12 V ved lading?

Det går jo an å måle seg fram, men jeg hadde liksom håpet at noen "visste dette på strak arm" da vet du ;D
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

VWspirit

Tror jeg koblet meg inn på F5, kan sjekke det i morgen, er vått mørkt og kalt ute nå :)
Du bør ha en orginal "dings" til å sette på under sikringa. Jeg har hvis du trenger det.
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

Helge

Sitat fra: VWspirit på mandag 18. november 2013, klokken 17:28
Tror jeg koblet meg inn på F5, kan sjekke det i morgen, er vått mørkt og kalt ute nå :)
Du bør ha en orginal "dings" til å sette på under sikringa. Jeg har hvis du trenger det.
Jeg oppfatter deg dit hen at sikring F5 har 12V med tenning på uten at det er koblet til noe utstyr/last på denne... I så fall kan jeg trenge en "dings" ja  ;D
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Helge

Denne "oppgraderingen" har blitt liggende lenge pga av vond skulder. Et lite spørsmål før jeg satser på å få startet med å finne fornuftig uttak (12 V med tenning på men ikke 12 V ved lading).

Jeg lurer på viften som står i motorrommet ved kjølevann ekspansjonstanken på venstre side (førersiden). Går denne viften bare ved kjøring/tenning på eller skal den også gå ved lading? Jeg kan ikke i farten huske å ha sett denne gå ved lading... eller husker jeg kanskje feil?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

Du tenker på nr.12 på dette bildet ?
Det er motorvifta så det er ingen grunn til at den skal gå under lading.

Men den går kanskje heller ikke før du har vridd nøkkelen til start ? (jeg har ikke sjekket).
Det har forresten såvidt jeg husker to hastigheter, og hvordan det styres vet jeg ikke helt, men mener at jeg har testet to hastigheter på den via Lexia3.

Når vi snakker om det så opplever jeg noe rart. Jeg har satt remote-starter (fjernstyring) på Webastoen. Tar strøm rett fra batteriet til kupevifta og styresignalet til selve Webatoen.
Men når jeg starter den så går også motorvifta - har ikke forsket så veldig på hvorfor :o
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

#7
Sitat fra: Helge på onsdag 19. mars 2014, klokken 14:08
Et lite spørsmål før jeg satser på å få startet med å finne fornuftig uttak (12 V med tenning på men ikke 12 V ved lading).

Hvis ikke vifta du nevner (som jeg tror er sikring F11 i motorrommet) tilfredsstiller kriteriene så kan du kanskje benytte F2 inni bilen (kupevifta) og dra ledningen ut i motorrommet ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Helge

Sitat fra: Elmo på onsdag 19. mars 2014, klokken 16:30
Du tenker på nr.12 på dette bildet ?
Det er motorvifta så det er ingen grunn til at den skal gå under lading.
Ja det er vifta merket med nr 12. Dersom denne ikke får spenning under lading og ikke går annet enn når tenningen er på vil det være et perfekt styresignal for kjørelyse synes jeg.

Sitat fra: Elmo på onsdag 19. mars 2014, klokken 16:30Men den går kanskje heller ikke før du har vridd nøkkelen til start ? (jeg har ikke sjekket).
Om vifta ikke starter før nøkkelen er vridd helt til kontaktoren slår inn bør vel det også være greit.

Sitat fra: Elmo på onsdag 19. mars 2014, klokken 16:30Det har forresten såvidt jeg husker to hastigheter, og hvordan det styres vet jeg ikke helt, men mener at jeg har testet to hastigheter på den via Lexia3.
Om dette er spenningsstyrt (lavere spenning ved laveste hastighet) er det nok likevel gode muligheter å bruke dette til å styre et rele da jeg tror vanlige lysrele slår inn allerede før man når halv spenning (av 12 V) over trekkespolen. Eksempelvis mener jeg å huske at et av Biltemas 12 V rele (husker ikke om det var 30 A eller 40 A rele men det spiller ingen rolle) slår inn allerede rundt ca 5 V (+/- 1 V) og ikke åpner igjen før spenningen er helt nede under bare 2 til 3 V. Så det er en viss hysterese fra innslagspenning til utløsespenning.

Sitat fra: Elmo på onsdag 19. mars 2014, klokken 16:30Når vi snakker om det så opplever jeg noe rart. Jeg har satt remote-starter (fjernstyring) på Webastoen. Tar strøm rett fra batteriet til kupevifta og styresignalet til selve Webatoen.  Men når jeg starter den så går også motorvifta - har ikke forsket så veldig på hvorfor :o 
Har ikke noen helt sikker forklaring på dette jeg heller. Men jeg husker jeg måtte tenke litt ekstra den gangen jeg monterte fjernstyring på Webastoen vår (med DEFA Smartstart) for å ikke risikere å sette 12 V på andre ting enn det jeg ville skulle gå på. For eksempel at alt som får spenning med tenning på ikke mates med spenning ("bakveien") fra kupevifta når fjernstyringen setter spenning på kupevifta. Dette løste jeg ved å sette inn et par likeretterdioder (som tåler noen ampere).
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Helge

Sitat fra: Elmo på onsdag 19. mars 2014, klokken 18:52Hvis ikke vifta du nevner (som jeg tror er sikring F11 i motorrommet) tilfredsstiller kriteriene så kan du kanskje benytte F2 inni bilen (kupevifta) og dra ledningen ut i motorrommet ??
Skal først sjekke om spenningen til vifta vil fungere og da koble meg på enten F11 i sikringsboksen eller ved selve vifta. Å trekke en ledning til mellom kupe og motorrom vil jeg helst slippe.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

#10
EDIT: Hvis du også har remotestart så bør du jo sjekke at ikke du også har problemet under her, for du vil vel ikke at kjørelysene skal lyse mens du forvarmer bilen ;)

Nå er dette OT i forhold til denne tråden, men  . .
Sitat fra: Elmo på onsdag 19. mars 2014, klokken 16:30Når vi snakker om det så opplever jeg noe rart. Jeg har satt remote-starter (fjernstyring) på Webastoen. Tar strøm rett fra batteriet til kupevifta og styresignalet til selve Webatoen.  Men når jeg starter den så går også motorvifta - har ikke forsket så veldig på hvorfor :o 
Sitat fra: Helge på torsdag 20. mars 2014, klokken 10:47
Har ikke noen helt sikker forklaring på dette jeg heller. Men jeg husker jeg måtte tenke litt ekstra den gangen jeg monterte fjernstyring på Webastoen vår (med DEFA Smartstart) for å ikke risikere å sette 12 V på andre ting enn det jeg ville skulle gå på. For eksempel at alt som får spenning med tenning på ikke mates med spenning ("bakveien") fra kupevifta når fjernstyringen setter spenning på kupevifta. Dette løste jeg ved å sette inn et par likeretterdioder (som tåler noen ampere).

Jeg har diodene du nevner, en liten på styresignalet og en stårre på kupevifta, for hvis ikke blir det skikkelig tull.  Det at motorvifta går oppdaget jeg ved en tilfeldighet lenge lenge etter at jeg var fornøyd med plasseringen av diodene. Og foreløpig har jeg ikke forsket noe på det.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Helge

Sitat fra: Elmo på torsdag 20. mars 2014, klokken 19:07
EDIT: Hvis du også har remotestart så bør du jo sjekke at ikke du også har problemet under her, for du vil vel ikke at kjørelysene skal lyse mens du forvarmer bilen ;)
Nope, det vil jeg selvsagt helst ikke... selv om kjørelysene har kraftige LED-pærer som trekker mange færre ampere fra "utility-batteriet" enn halogenpærer. Det ville jo likevel være et par unødvendige ampere om lysene er på under forvarming så dette må jeg selvsagt sjekke.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

Sitat fra: Helge på fredag 21. mars 2014, klokken 13:34
Det ville jo likevel være et par unødvendige ampere om lysene er på under forvarming så dette må jeg selvsagt sjekke.

Har du koblet en bly-lader (feks Ctek zafir45) mellom fremdriftbatteriet og 12V batteriet ?
Det har jeg funnet ut at er en stor fordel når man har forvarming.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Helge

Sitat fra: Elmo på fredag 21. mars 2014, klokken 15:56
Har du koblet en bly-lader (feks Ctek zafir45) mellom fremdriftbatteriet og 12V batteriet ?
Det har jeg funnet ut at er en stor fordel når man har forvarming.
Ja det har jeg gjort (nettopp en Ctek zafir45) for to eller tre år siden  :)

Jeg sjekket litt rundt i motorrommet med voltmeter i dag og det var ikke så oppløftende. Viften går kun sakte rundt når tenning/motor er koblet inn og man får ikke tilstrekkelig spenning fra F11. Faktisk fant jeg ut at INGEN av de vanlige sikringene i motorrommet som har 0 V med parkert bil skiftet til 12 (14) V når jeg vred på tenningen eller videre til kontakten slo inn...

Må vel trekke en ledning inn til dashbordet...
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

Sitat fra: Helge på søndag 23. mars 2014, klokken 22:21
Må vel trekke en ledning inn til dashbordet...

Du vet vel om hullet midt på torpedoveggen som er laget for slikt ?
Litt kranglete å komme til uten å ta av lokket på 3'er kassen - men fullt mulig, hvis du har tynne armer ;)
Jeg kan legge ut noen bilder hvis du trenger. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA