Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prisstigning på vinterdekk. Fra 15k til 23k

Startet av Tai, lørdag 16. november 2013, klokken 18:32

« forrige - neste »

Tai

Flyttet hele diskusjonene ang prisen på vinterdekk fra "når får vi bilene våre" til ny tråd.

Diskusjonen gjaldt prisen på vinterdekk og flere enn meg har fått forespeilet en pris på 15 000,- . Etter at Tesla la inn prisøkningen på bilen og utstyr har det nå økt til 23-24 000,- Jeg og flere med meg reagerer på at vi må betale ny pris siden bilen ble bestilt før prisøkningen og hadde ingen mulighet til å bestille dekkene med bilen da.

Så i det erend var jeg innom Tesla Bergen og snakket med Simon. Jeg la fram saken min slik beskrevet og alt han kunne si var at han skjønte frustrasjonen min men kunne ikke gjøre noe med det. Han gav også uttrykk for at han ikke viste om at prisøkningen kom da jeg var innom uken før prisene ble skrudd opp. Slik han beskrev det hadde han ikke, og jeg sitere, et "verktøy for å hjelpe meg". Han visste ikke hva han kunne gjøre for meg.

Det er jo en fryktelig enkel bortforklaring og hvor sant det er kan jeg ikke si noe om. I tillegg kjøper vi bil til 600 000,- , hva har 8-9 000,- i tillegg å si? For meg har det litt å si på prinsipp, men en god del på kundeservice. Tror de fleste bilselger misunner Tesla ansatte sine kunder, mange som kommer inn i butikken er allerede solgt og sikler som det er etter bilen. Når vi som Tesla eiere i tillegg er villige til å tolerere flere feil og mangler både i produksjon og levering synes jeg det er dårlig gjort å legge på prisen på bilen for oss som har bestilt, vinterdekk trenger vi jo her i Norge.

Vi kommer nok neppe noen vei med denne saken ovenfor Tesla men jeg lar meg irritere litt. Det er sure penger å tape fordi Tesla ikke har gitt oss muligheten å bestille vinterdekk med.
Jeg har vært flere ganger innom butikken her i Bergen men i dag var første gang jeg gikk derfra og følte meg irritert.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Muffinman

Dette er ikke bra. Når dere som har bestilt bil ikke fikk mulighet til å bestille vinterhjul før prisøkningen synes jeg at man må ta konsekvensen av det og like vel tilby disse til gammel pris. Noe annet vil være direkte uredelig.

Selskapet framstår å være  gjennomsyret av enkelkretslæring, og bakenforliggende feil addresseres ikke slik at feil oppstår gjentatte ganger. Tesla bør se på hvordan de er organisert.

Havebigfun

#2
Litt OT i denne tråden:
De ansatte sitter i en organisasjon med betydelige voksesmerter hvor kundene tildels er bedre informert enn de selv. Det er et enormt trykk- det er svært mange overtimer for de fleste.
Jeg er ikke sikker på om det er grunn til at andre bilselgere misunner Tesla-selgere.
Når det gjelder prisen for vinterdekk har mange av oss smertelig erfart hvor store leveringsproblemer Tesla har mtp vintrehjulene. Om man erkjenner at denne floken ikke løser seg med det første er det naturlig å øke prisene.
Tesla har ikke muligheten å kjøpe opp andre ikke typegodkjente felger og levere de til deg. Du kan imidlertid gjøre det. Således er det "bare" en markedsøkonomisk løsning på et leveringsproblem hvor etterspørselen er større enn tilbudet.
Det er mange fine felger som sikkert er like bra som Teslas ;)

Jærbuen

Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

AttackOfTheMac

Men på ett tidspunkt må man kutte over og det vil alltid være kjipt for noen.
Jeg er enig i at man bør få den gamle prisen om man er nært levering.
Dette fordi det er helt tilfeldig når man får mailen med tilbud fra DS.
Noe 2 uker før, noen 4 uker før.
Men jeg mener i alle fall at alle som har levering etter nyttår har ingen sak her.

Johnny

Jeg synes prisøkningen på Pirellidekkene kunne vert gjeldene for de som bestiller bil fra nå av. Samtidig er nok prisen litt i beste laget, så det er forståelig at de er ukomfortable med å selge til den prisen samtidig som de har problemer med å levere akkurat disse dekkene.

Min DS kunne ikke gi meg den prisen uten at jeg kunne dokumentere at jeg personlig hadde et tilbud til den prisen  >:(

Tror ikke jeg vil gå til krig for dette, siden jeg i utgangspunktet var usikker på om jeg ville velge R2 eller Sottozero. Nå blir det R2!
TMS og eGolf.

Havebigfun

Jeg bare minner om at det er mange som fortsatt kjører rundt med sommerhjul og som venter på betalte og således lovede vinterhjul. Teslaledelsen har antakelig gangsyn nok til å se at dette er en svært ubehagelig situasjon. Derfor ønsker de antakelig ikke å forplikte seg til flere leveringer enn absolutt nødvendig. Pirellidekkene er i praksis priset ut av markedet og det er bare "galinger" som ikke kjøper 3.parts deler istedet. For den prisen for du Michelin X-ice på pene felger!

Hyperstress

Sitat fra: Thorbjorn på lørdag 16. november 2013, klokken 19:06
Men på ett tidspunkt må man kutte over og det vil alltid være kjipt for noen.
Jeg er enig i at man bør få den gamle prisen om man er nært levering.
Dette fordi det er helt tilfeldig når man får mailen med tilbud fra DS.
Noe 2 uker før, noen 4 uker før.
Men jeg mener i alle fall at alle som har levering etter nyttår har ingen sak her.

Det kommer jo helt an på hvilke avtaler som er gjort. Om en er lovet pris på 15000kr, så er en lovet det, selv om det er muntlig. Om en er lovet det skriftlig i tillegg, og det er notert inn i bilbestillingen, så har de en enda dårligere sak om de prøver å skru opp prisen med 50%. -Selv for de som får levert etter nyttår..
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Tai

Sitat fra: Thorbjorn på lørdag 16. november 2013, klokken 19:06
Men jeg mener i alle fall at alle som har levering etter nyttår har ingen sak her.

Jeg har levering i februar og er uenig med deg der.

Allerede ved bestilling av bilen som vi foretok i butikken spurte jeg etter vinterdekk. Jeg ville bestille da men selger sa nei. Det skulle bli gjort en måned før utlevering av bil. For ca en måned siden var jeg innom butikken igjen, nok engang hadde jeg spørsmål om vinterdekkene og prisen på de. Da og ble det sagt at de kostet 15 000 og det skulle bli ordnet rett før utlevering. I min verden har jeg blitt lovet vinterdekk til 15 000 og nå vil de ha 23 000 istedet.

Når man i tillegg ser at de som bestiller bilen nå har anledning til å legge til vinterdekk i bestillingen føler jeg at vi blir straffet fordi designverktøyet til Tesla ikke var godt nok når vi som var tidlig ute bestilte.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Mhal

Da jeg bestillte var det også sagt att vi skulle komme tilbake til vinterdekk og adaptere når DS tok kontakt ca ein måned før levering. Da det ikke har vert avtalt hvilke typer, som også har forskjellige priser, tror jeg ikke vi kan forlange at Tesla holder prisene før dette er avklart.

Føler meg selvsagt heller ikke forpliktet til å velge Teslas alternativ.

krister461

Jeg er i samme situasjon som deg Tai. Ble opplyst om vinterdekk til 15' muntlig ved bestilling. For meg så er det også et poeng at om jeg kjøper pakken fra Tesla så får jeg dette inn i billånet - men ikke om jeg kjøper fra andre.

Sitat fra: Tai på lørdag 16. november 2013, klokken 19:16
Når man i tillegg ser at de som bestiller bilen nå har anledning til å legge til vinterdekk i bestillingen føler jeg at vi blir straffet fordi designverktøyet til Tesla ikke var godt nok når vi som var tidlig ute bestilte.

Hvor ser du at man kan legge til vinterdekk ved bestilling i dag?

Kallagtunet

Dette var vel ikke helt uventet, prisene på pirelliene gikk opp vesentlig i USA for en måned eller to siden. Jeg sørget i alle fall for å få kontakten min i Tesla til å sende meg pris på mail just in case. Kanskje noen av dere andre som har dette på mail? I så fall står en nok litt sterkere.

frekri

Når jeg bestiller bil, så ser jeg på totalprisen inkl. vinterdekk. Når jeg bestilte i September, så fikk jeg oppgitt de gamle prisene. Hvis jeg hadde fått lov til å bestille vinterdekk, så hadde jeg bestilt de da. Det er ihvertfall litt uheldig at de endrer prisene betydelig i perioden. Samtidig har jeg ingen avtale å vise til når det gjelder dekkene.

Jeg mener at Tesla bør få på plass en løsning hvor man bestiller alt samtidig, så prisen er lik ved levering som ved kjøp.

Hva koster Nokian piggfrie nå?
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

dundun

Sitat fra: frekri på lørdag 16. november 2013, klokken 20:17
Jeg mener at Tesla bør få på plass en løsning hvor man bestiller alt samtidig, så prisen er lik ved levering som ved kjøp.

De har det nå. Jeg bestilte bil på onsdag (etter økningene) og fikk bestille vinterdekk umiddelbart.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

pej

- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA