Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tata elbiler sendes til Norge for testing/utprøving??

Startet av Cobos, mandag 28. juli 2008, klokken 23:47

« forrige - neste »

Cobos

Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Catalyzator

#1
Står om den her også: Tata Indica 

Men det var visst allerede premierevisning i Januar på benzin-modellen det ?

Noen som vet hvor denne bilen har blitt av ? og den elektriske dukker opp ?
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Boogie

Og her er en til:

http://economictimes.indiatimes.com/News/News_By_Industry/Auto/Automobiles/Tata_Motors_to_roll_out_electric_cars/articleshow/3276988.cms

Jeg har en mistanke om at det er Miljøbil Grenland som holder på med bilene.
Jeg har flere ganger blitt kontaktet av folk som jobber med en elektrifisering av en bil, men som ikke vil si hvilken bil de jobber med.
De har ikke jobbet direkte for Miljøbil Grenland, men er leid inn for et prosjekt.
De hadde behov for litt info/assistanse for å komme videre...

Har hørt om koblingen mellom Tata og Miljøbil Grenland før, så jeg blir mer overrasket om det ikke er Miljøbil Grenland.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Lars C. Krogenæs

Et år gammel artikkel i TA, men hyggelig at dette samarbeidet skrider fremover.

http://www.ta.no/nyheter/article2928002.ece

Vi trenger alle de biler og produsenter vi kan få.

Flott jobbet Miljøbil!

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Catalyzator

#4
NY ARTIKKEL VG idag:  TATA INDICA





Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Griffel

#5
Litt mer om saken fra Telemark Arbeiderblad:
http://www.ta.no/nyheter/article2928002.ece

Sakset fra artikklen:
"
SAMARBEID
Fremdriften av prosjektet skal ledes av Miljø Innovasjon AS i tett samarbeid med Tata Motors og det canadiske selskapet Electrovaya som skal levere lithium- batteriene, de samme som er montert i Smart-bilen som Miljøbil Grenland har hatt til test i lengre tid. Inderne skal levere chassis mens Miljøbil Grenland har fått lisens på produksjon av batteriene. I tillegg vil produksjonen være knyttet opp til uttallige underleverandører på andre komponenter.

PRODUKSJON HERØYA
Bjørn Nenseth sier Miljø Innovasjon AS har ambisjoner om storskala produksjon av el-biler i Herøya Næringspark. Det er inngått opsjonsavtale på å føre opp en 3000 kvadratmeter stor batterifabrikk og monteringshall for el-biler rett ved Forskningsparken. Produksjonen av batterier skal foregå i annen etasje og sammensetning og montering i første etasje. Tegningene av bygget er klare.

Vi arbeider med å gjennomføre en emisjon på cirka 100 millioner kroner for å kunne løfte prosjektet videre. Den emisjonen vil rette seg mot nye eiere, forteller Nenseth. Så langt er Miljø Innovasjon tilført 12 millioner kroner i prosjektmidler.
"
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lars C. Krogenæs

På NRK-TV/Østafjells i går var hovedopplsaget Tata elbil, med direkte innslag fra Herøya, der utvikling foregår.

De skal få inn 100 biler til konvertering i første omgang, for test og prøvekjøring, før endelig produksjon starter opp neste år.

Av erfaring fra Think / ElbilNorge / Microvett og andre vet vi at denne prosessen gjerne tar endel mer tid enn man først annslår, men dette ser i hvertfall ut til å realisere seg.

Link til innslaget er her

Vi ønsker Miljøbil Grenland / Miljøinnovasjon lykke til med arbeidet videre. Vi gleder oss!

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

bosonic

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 10. september 2008, klokken 12:41
De skal få inn 100 biler til konvertering i første omgang, for test og prøvekjøring, før endelig produksjon starter opp neste år.


"konvertering" ? Lars, da gjelder vel de samme reglene for Miljø Innovasjon AS som for oss andre som vil konvertere biler, blant annet at delene som benyttes skal godkjennes av en frittstående (norsk) instans??
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Ken

Bilene blir stående på biltilsynyet i seks måneder før endelig godkjenning. Bilene får tid da til å tilpasse seg til den overgang fra India til den "Winter Wonderland" Norge.

Jeg lurer på hvorfor akkurat Norge skal være forsøks kanin til dette prosjektet?

To ting har jeg undret over. Electrovaya sier at batteriene skal lages i Norge. Kan dette være en konsekvens av billig strøm her? Kunne bli interessant hvis flere Lion produsenter følge etter.
Den andre er at vi har et levende elbil miljø her med mye kompetanse og Tata ønsker å konkurere med Think.

Andre spekulasjoner/ konspirasjoner? 
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lars C. Krogenæs

#9
Miljøbil Grenland er en av pionerene innen elbiler i Norge. De var ansvarlige for å inngå en rekke leasingavtaler på Peugeot / Citroen med en rekke firmaer på slutten av 90-tallet. De vant en anbudskonkurranse om å levere Renault kangoo elbiler til Oslo Kommune. Med en del tekniske problemer som fulgte disse bilene, og feil lade/bruk ble dette en katastrofe for Oslo Kommune, for Miljøbil Grenland, og det ødela også for Think og Kewet som samarbeidet om anbudet til Oslo Kommune. Kanskje hadde Ford opprettholdt produksjonen av A206 hvis de hadde kommet inn i Oslo Kommune.

Når PSA stoppet produksjonen av elbiler, stod Miljøbil igjen uten elbiler å tilby markedet. De så seg om etter andre elbiler å importere, men fant ikke noe brukbare alternativer. De bestemte seg så for å konvertere en vanlig bensinbil til elbil, og å selge denne på det norske markedet. De prøvde først med Smart, men jeg tipper det var vanskelig å få tak i såkalte "glidere" dvs biler uten motor/innmat. Samtidig var de avhengig av hva Smart ledelsen ønsket med sin bil. Under dette arbeidet fikk de avtale med Electrovaya om å bruke deres LiIon-Polymer batterier. Nå virker det også som om de skal produsere disse batteriene på lisens i Norge.
Miljøbil gikk videre med sitt prosjekt og fant så Tata som en interessant samarbeidspartner. Tata ønsker å komme inn på elbilmarkedet og har ikke noe merke å forsvare i Europa. Samtidig har de en 4-seters småbil som egner seg. Dermed har dette resultert i at Miljøbil/Miljøinnovasjon får en rekke glidere av Tata som Miljø-innovasjon skal sette inn batteri, kontroller og elmotor ++ i.

For å få til et slikt prosjekt er man helt avhengig av et godt forhold til bilprodusenten. Det virker som dette nå er på plass i forhold til Tata. Det blir dermed ikke noe snakk om egen-konvertering, med de problemer dette ville fått hos biltilsynet. Her er det snakk om at Miljøbil blir en nærmest underleverandør til TATA, og alt Miljøbil gjør er i samråd og godkjent av Tata.

Dog er det jo alltid ting som kommer opp fra byråkratiet som man ikke vet om på forhånd, men jeg tipper Miljøbil fikk en pekepinn på hva som skulle til, når de jobbet med å få skilter til Smarten.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Griffel

Artikkel i Varden om samme sak:

http://www.varden.no/article/20080910/NARINGSLIV/447522368/1001/_

"PORSGRUNN Miljøbil Grenland skal ikke bare sette sammen indiskbygde Tata-biler på Herøya. Industriplanene omfatter også en hightec-fabrikk for produksjon av litiumbatterier! Disse batteriene skal produseres på lisens fra canadiske Electrovaya, opplyser daglig leder Bjørn Nenseth i Miljøbil Grenland i går ettermiddag.

Fabrikkene vil generere 80 nye arbeidsplasser på Herøya."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Ken på onsdag 10. september 2008, klokken 15:56
Jeg lurer på hvorfor akkurat Norge skal være forsøks kanin til dette prosjektet?

De er langt fra de eneste som tester biler her i landet. Jeg leser stadig vekk om at både BMW og andre kjente merker er "tatt på fersk gjerning" mens de tester ut nye modeller her i landet. Spesielt på vinterføre.

En grunn til at de vil teste her kan jo være det varierte klimaet vi har. Vi kan jo ha både +30 i skyggen og -30 i sola på samme sted.

Ellers er det at vi har et levende elbil-miljø helt sikker tikke noe minus. Tro om de har "spioner" her på forumet?  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

"Elbiler trenger mye infrastruktur, og i Norge legges det til rette for elbiler, sa Tata-direktør Ravi Kant da Indica EV ble vist fram for indisk presse. "

"Norge best på elbil"
Artikkel i TU:
http://www.tu.no/industri/article179498.ece
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Det har vært veldig stille lenge om Tata og miljø innovasjon i grenland. Noe av grunnen til det kan en vell finne i denne fra TU i høst:
http://www.tu.no/industri/article226567.ece

Men å så jeg i en peressemelding 5. jan 2010 som ligger på siden til miljobil.no litt ned i teksten:
(Raskt oversatt)
Tata Indica Vista EV vil være et mer praktisk alternativ for forbrukeren:
kan frakte fire personer, tilfredsstillende bagasjeplass, med en anslått rekkevidde på opp til 200 km og akselerasjon 0-60 kmph på under 10 sekunder.  Tata Motors fortsetter sin nyskapende tilnærming med Tata Indica Vista EV også, med super polymer litium-ion-batterier som har overlegen energitettheten i forhold til konvensjonelle batterier.

Tata Motors 'elektriske biler vil bli produsert i samarbeid med Miljo Grenland AS, Norge. Tata Motors' Tata Motors 'UK datterselskapet Tata Motors European Technical Centre plc, har en 72% eierandel i Miljo.  Bilen gjennomgår for øyeblikket  omfattende tester i Europa, og vil bli lansert i utvalgte europeiske land i år.

Så helt dødt er det tydligvis ikke
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA