Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektriker-frustrasjon - har jeg urealistiske forventninger?

Startet av Øyvind.h, torsdag 14. november 2013, klokken 16:41

« forrige - neste »

Øyvind.h

Hei,

Jeg driver for tiden å ser på hvordan jeg skal få til lademulighet der bilen står parkert på vinteren. Har et slitent elskap der som er modent for utskiftning, men det kan til nød fungere en stund til.

Først og fremst har det vært et svare strev å få elektrikere til å gi anbud på jobben.
Det jeg trenger er:
- Nytt skap i IP54 (antakelig). Dette koster rundt 2500,- hos Elektroimportøren
- 2x32A sikring med jordfeilbryter
- 32A cee stikk som plasseres på stolpen rett nedenfor skapet

Og det er det.
I skapet finnes allerede en 3x40A hovedsikring, og en hovedmåler (som riktignok har sett sine beste dager). Dette flyttes til det nye skapet. Det er ikke spenning på, så det gamle skapet er bare å rive rett ned.

I mitt hode bør materialene ende på rundt 6-7000,- for kabel, skap etc. Jeg har fått inn to priser, en på ca 18.000,- og en på ca 20.000,-. Og da er eventuell kost til Infratek holdt utenfor.

Er IP54 skapene hos Elektroimportøren billige, dårlige og uegnet for utendørs bruk slik at det er skapet som trekker opp i anbudene? Begge har bare gitt fastpris på nytt skap, så jeg ser ikke kost til selve skapet.

Skjønner ikke helt hvorfor anbudene kommer inn så høyt, for det er jo nesten ingen ting som skal leveres? Og det er ikke en komplisert jobb! Er det så drøyt påslag på materialer?

Har jo venner som er elektrikere og som sikkert kunne sett på dette, men jeg vil gjøre dette med dokumentasjon. Det er ekstremt viktig å ha stien sin ren når vi snakker lading av elbil!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Focus

Jeg har forsøkt å få et slikt tilbud og har slått det fra meg.
Jeg trenger 32a autosikring og  ca 25 m 10 mm^2 kabel som skal avsluttes i en 6,6Kw hjemme lader til Focusen.
Elektrikker firmaet  skulle ha mellom 15 og 18 lapper for jobben så kommer jo laderen i tillegg på 7-8. Så da er jeg over 25000 for å reduser ladetiden fra 6 til 4 timer, noe jeg muligens får brukt for et par ganger i året.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA